SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Som många redan vet består SUB 8-gänget av 27 hungriga cyklister. Vi kommer att starta vår gemensamma träning i denna grupp redan i höst. Söndagen 7 oktober med start kl. 10.00 kör vi en runda på ca. 86 km, bestående av 10 km uppvärmningscykling och sedan 76 km träning i Vätternfart eller något lägre vilket för oss denna gång innebär minimum 35 km/h i snitt.

Kul är att redan idag är det 19 personer som sagt att de ämnar komma på träningen . 6 personer har tyvärr inte möjlighet att deltaga och 3 har ännu inte "vaknat" till alt. har inte sett mejlet alt. har jag inte sett ert svar på mejlet! I vilket fall ber jag Martin Linde, Christer Larsson och Peder Blohm Hobik att meddela mig eller anmäla sig på anmälningslänken här i kalendariet.

Jag räknar med att alla i SUB 8-gruppen som anmält sig dyker upp pigga och glada på söndag 7 oktober för genomgång kl. 09.45 vid Lindome torg! Välkommen!

Lars-Inge Kjörnsberg
Gruppledare SUB 8-gruppen
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Mikeryd »

Hej

Får en som inte är med i gruppen vara med på träningen ändå?

Mikael Rydström
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Tyvärr Mikael och andra som inte är med i SUB 8-gruppen men som vill träna med gruppen. Styrelsen i klubben och jag själv som gruppledare är överens om att endast de som är deltagare i dessa SUB-grupper kan träna ihop. I SUB 8-gruppen är vi redan 27 personer och det är svårt nog att hålla ihop gruppen och kunna kommunicera.
Lars-Inge Kjörnsberg
Gruppledare SUB 8-gruppen
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Nu är alla fåren inräknade i fållan! Konkret innebär det att 19 personer (härligt gäng!) kommer på SUB 8-träningen den 7/10, 4 pers har sagt Nej? och 4 NEJ dvs. har inte möjlighet att vara med på denna träning. Jag återkommer första veckan i oktober med de sista detaljerna inför träningen söndagen 7 oktober med start kl. 10.00 men vi träffas kl. 09.45 vid Lindome Torg.

Anmälan till Vättern rullar på riktigt bra! 20 man i vår grupp är anmälda enligt Vätternrundans hemsida per idag. Vi saknar nu bara att följande skall slänga in sin anmälningsavgift:
Joakim Viberg, Roald Karlsson, Peder Blohm Hobik, Robert Laffranchi, Christer Larsson, Björn Gross, och Josef Wideström. OBS! Absolut senaste dag att göra detta är 25/9!

Fortsatt lycka till med träningen allihop och även med Ronde van Sexdrega om ni kör det!

Lars-Inge Kjörnsberg
Gruppledare SUB 8-gruppen
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Här kommer en kort rapport från den första gemensamma SUB 8-träningen inför Vättern 2013. Imponerande att hela 18 personer hade hittat ut till Lindome och dagens samling kl. 09.45. Vi startade med ett gemensamt snack med SUB 9-gruppen om tekniken vid körning med belgisk kedja etc. Sen rullade vi iväg båda gängen med totalt drygt 25 pers på uppvärmningssträckan 11 km ned till Forsgården Golfbana. Efter några kilometer gick tyvärr Hans växelvajer sönder och han tvingades vända hemåt.

Vid Golfbanan delade vi upp oss och vi startade med den belgiska kedjan och mycket snart hittade vi ett fint samarbete i den tuffa sida/motvinden. I flera omgångar kom det några regndroppar och ut mot Åsa var det en västlig vindvägg att betvinga. Kort stopp efter rondellen norr om Frillesås för att pinka och snacka ihop oss inför hemresan.

På hemvägen var det om möjligt ännu tuffare vind och här fick vi träna på att rotera den belgiska kedjan åt vänster som av någon anledning alltid brukar vara svårare. Gick dock riktigt bra! Väl tillbaka i Lindome kunde vi summera en uppvärmningssträcka på 11 km och 65 km i belgisk kedja med en genomsnittsfart på finfina knappa 34 km/h. Bra jobbat allihop och skriv gärna här på forumet hur ni uppfattade dagens träning!
Lars-Inge Kjörnsberg
Gruppledare SUB 8-gruppen
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Hans T »

"Växelvajer-Hans" hade trevligt i flera tusen meter... Detta blir nog bra. Cykel som ny igen.
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by fabbev »

Jag kan bara hålla med "Il Capitano". =D>
Kändes riktigt bra trots stundtals piskande motvind och slingriga vägar som gjorde att när man för ett ögonblick tappade rulle, fick kämpa så in i h... för att komma på igen. Med mindre kläder (syftar inte på storlek), plattare/rakare bana och en stor portion vinterträning, kommer detta tveklöst att resultera i en succé \:D/
Ser fram mot nästa möte där vi kan dra upp riktlinjer för vinterns träning.
FORZA LYGNARE
Fabbe
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Borat »

Tyckte att det var bra, vi har ju inte cyklat ihop förut, väntar redan på nästa tillfälle. :-D
// Martin
chlarsson

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by chlarsson »

Var kul fram till punkan ;-)

Stort tack till Peter också som dök upp som en räddande ängel med en extra patron. Denna variant av pump skulle tydligen gängas på ventilen, inte bara tryckas ner.
Roald Karlsson
Posts: 160
Joined: 2006-01-31 19:15
Location: Roald Karlsson

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Roald Karlsson »

Tycker att det fungerade jättebra idag, många starka med tanke på tiden på året!
Skall bli kul att lära känna alla! Var en del nya ansikten utan namn till för min del!

//Roald
Johan Granfors

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Johan Granfors »

Instämmer i de positiva komentarerna. Kul att lära känna ett nytt gäng ambitiösa cyklister. Lite kuperad och svängig väg bitvis vilket kanske gjorde det ryckigare än om vi hade borrat en rak och platt bana. Men det höll möjligen nere farten en smula och det blev kanske också tydligare vad vi behöver trimma på i klungkörningen.

/Johan Granfors
aderklint

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by aderklint »

instämmer med vad som tidigare sagts!

Jag tycker att det känns som ett bra och likvärdigt ambitiöst gäng!
Det här blir nog prima! Nästa gång ser jag fram emot att kunna vara med och dra hela vägen i mål också!

Nu har i alla fall allvaret dragit igång!

edit: inte att förglömma; stort tack till Peder(?) för draghjälpen den sista milen.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Här kommer lite teknisk info/tips som jag tror att alla som kör i klunga oavsett fart och om man kör Vättern eller inte kan ha användning för.

I går körde SUB 8-gruppen som sagt den första gemensamma träningen inför Vättern 2013. På hemvägen var det om möjligt ännu tuffare vind och här fick vi träna på att rotera den belgiska kedjan åt vänster som av någon anledning alltid brukar vara svårare. Gick dock riktigt bra! Väl tillbaka i Lindome kunde vi summera en uppvärmningssträcka på 11 km och 65 km i belgisk kedja med en genomsnittsfart på finfina knappa 34 km/h. Detta som sagt i mycket svår vind och till största delen på knixiga småvägar som höll nere snittfarten. För att vara första gången vi körde ihop tyckte jag att det gick förvånansvärt bra, men naturligtvis har vi en hel del att träna på innan det är examen i Motala den 15 juni nästa år.

Från min horisont där jag gled runt i klungan tycker jag att vi bl.a. måste bättra följande:
* Ännu bättre kommunikation i god tid till de kompisar som ligger före/efter dig i klungan.
* Att hela tiden hålla rullen i det led som är på väg framåt, någon gång var det 5-10 meter mellan två killar, dessa luckor ger ryckig körning som dödar musklerna på alla i gänget!
* Att om det blir luckor göra precis som Fabbe sa vid stoppet halvvägs: Sakta och metodiskt utan ryck köra ikapp rullen framför dig.
* Att få så lite vind som möjligt på näsan bl.a. genom att gå ned i bocken åtminstone alltid när du kommer fram mot spets och i spets av klungan.
* Vi måste komma igång och komma upp i fart mycket snabbare efter stopp, kurvor, rondeller, backkrön etc. Ibland tog det igår 5-600 meter efter en kurva innan hela ledet kör på igen. Tekniken som alla vet är att dels skall de i spets hålla igen och lika stort ansvar har de i kön att snabbt ”nypa” rullen så att ”lokomotivet” kan börja rulla igen. Dessutom kommunikation bakifrån som skall skickas vidare fram till de i spetsen av klungan.
* Vi måste sänka farten uppför för att undgå att vi drar på oss mjölksyra. Dessutom skall vi ”låsa” klungan på så sätt att de två längst fram ligger kvar utan att skifta och kör hela vägen uppför backen (gäller vid backar som är typ längre än 300 m).
* När vi startade igår var vi 17 gubbs och pga. av punkteringar, maskinfel, småskador och lite mangel på ork etc. var vi bara 11 man på slutet och då blir det genast mycket hårdare för alla. Man hinner inte få ned pulsen innan det är dags att vända turen framåt mot spetsen i klungan igen och då blir det hårt! Speciellt om man skall köra i 30 mil!
Vi måste alltså allihop bli starkare, men det är väl inga problem med en skön vinterträning framför oss?! Dessutom måste vi ju köra smart för att förhoppningsvis hela gänget skall vara med hela vägen runt Vättern ända till målet i Motala på som mest 7 timmar och 59 minuter!
Det kan säkert läggas till en hel del, vilket jag hoppas att både ni som var med igår och ni som tyvärr inte hade möjlighet att närvara gör! Vänd gärna mejlet till alla i gruppen och skriv gärna också på Lygnens hemsida på länken om SUB 8.

Vi skall inte dra alltför stora slutsatser av denna träning i sena hösten. Men alldeles oavsett detta tycker jag att det allra viktigaste är:
Vi måste vara ännu bättre tränade för att klara av vår ”tuffa” målsättning! Var och en har naturligtvis ett ansvar och dessutom skall vi som sagt köra en hel del gemensam träning och motionslopp. Exakt upplägg på detta diskuterar vi på möte under hösten, nu avvaktar vi styrelsens beslut om möte.

Lars-Inge Kjörnsberg
Gruppledare SUB 8-gruppen
fredrikkronlid

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by fredrikkronlid »

Nu är jag äntligen registrerad på forumet! Jag kunde tyvärr inte delta i den första träningen, och kan tyvärr inte komma på klubbeventet den 27/11 heller, men jag är grymt sugen på vårens träningar och lopp!

Nu är detta lite OT, men var någonstans på forumet finns plats för diskussion av individuella träningsupplägg för sub8-deltagarna? Jag vill prata vinterträning, styrkeövningar o.s.v. Jag (och Anders Rimén) var och gjorde lite styrke- och rörlighetstester igår för Jim Berg, och ett av målen med vinterträningen blev efter det ökad rörlighet i baksida lår och att få en jämnare benstyrka vä/hö.

/F
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Nu rullar vi alla in i den allra roligaste delen av förberedelserna inför Vätternrundan om 29 dagar. Kommande helg är det några i vårt SUB 8-gäng som byter cykel mot löparpjucken och knatar runt Göteborgsvarvet. Vi som cyklar delar upp oss med de flesta på Kexrundan i Kungälv och bl.a. Johan Granfors och jag själv kör det mysiga/tuffa Jubileumsloppet i Varberg som brukar startas av en 2-faldig 2:a i Giro d’Italia i storstövlar dvs. Tommy Prim.

Nästa helg är det obligatorisk närvaro och samträning i vår SUB 8-klunga på Hisingen Runt (om man inte skall gifta sig eller mor fyller 60 år eller liknande av hög social dignitet!). Om vädret är hyfsat kommer vår målsättning att vara att köra de 15 milen självfallet utan stopp på samma snittfart vi skall ha på Vättern dvs. 38 km/h.
JA, det är korrekt att Hisingen är betydligt knixigare och kurvigare än Vättern, Å ANDRA SIDAN är det hälften så långt som Vättern.
Denna medelfart innebär att vi skall ligga på en marschfart av ca. 40 km/h då de första och sista 5 km av loppet inte alls lämpar sig för dessa farter utan då måste vi och skall vi ta det lugnt så att inga dumma olyckor sker.
Förutom att hålla denna speed skall vi träna på att äta och dricka exakt såsom man tänkt att man skall göra på Vättern vilket innebär samma antal flaskor, samma sportdryck alt. vatten, samma bars gel etc. Också samma utrustning i form av skor, strumpor, cykelbyxor, tröja etc.

Som ni säkert har sett har en del i gruppen tvingats kliva av årets Vättern-satsning pga. för mycket jobb, för lite tid till träning etc.. Ett speciellt KRYA PÅ DIG skickar vi till Roald som i onsdags hade maximal otur och bröt armen efter en vådlig luftfärd från sin MC. Detta innebär att gruppen nu består av nedanstående 23 personer. Om någon av er är osäker på er medverkan skulle jag uppskatta om ni mejlar mig snabbast möjligt.
1. Lars-Inge K
2. Pavo J
3. Martin B
4. Joakim V
5. Martin L
6. Peter R
7. Fabbe V
8. Sören H
9. Anders A
10. Magnus B
11. Bengt T
12. Robert L
13. Markus E
14. Richard L
15. Christer L
16. Anders R
17. Fredrik K
18. Hans T
19. Björn G
20. Josef W
21. Johan G
22. Alexander A
23. Ragnar C (reserv)

Jag återkommer i nästa vecka med mer info om vad som gäller för SUB 8-gruppen på Hisingen Runt. Gissningsvis startar vi vid 9-tiden, vilket innebär att vi träffas ca. 8.30.

CYKLA OCH SPRING SNYGGT I HELGEN!

Lars-Inge K
Gruppledare Lygnens SUB 8
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

SUB 8-gänget genomförde idag en en galant genrepsträning inför Vättern. Återigen en härlig svensk försommardag, dock lite för blåsigt i cyklisters smak. Tack vare vinden blev det verkligen ett prov och en bra träning att rulla vår belgiska kedja både högervarv (som ju alltid är lättare) men också långa stycken då vi rullade vänstervarv vilket efterhand gick bättre och bättre.

Dagen startade med genomgång vid startplatsen vid Lindome centrum. 20 gubbs var på plats och snyggt och enhetligt klädda i Lygnens nya tröja rullade vi iväg ca. 9.15 i ca. 18 graders värme. Uppvärmningstempo första milen, sen kort stopp och formering och vid Forsgårdens Golfklubb rullade klockan igång. Bra, ganska lugn och jämn körning första milen inklusive slakmotan upp förbi Gällinge, sedan ökade tempot lite grann ned mot Frillesås där vi svängde ut på gamla E6 söderut. Vidare i sida motvind (sydväst 5-6 m/s) ned till Varbergs Norra rondell som vi gick igenom och tillbaka norrut för att omedelbart göra rundans första stopp. 1 minut för att pinka, byta flaskor, ta fram mer bars, gel etc.

Nu kom vinden sida med och vi roterade nu åt vänster, här gjorde vi först ett litet misstag då vi ökade upp farten alltför fort och pulsen började sticka alltför högt på de flesta i gänget. Efter någon mil skruvade vi ned trycket och låg ändå och marschade 42-44 km/h.

Vid Väröbacka svängde vi inåt landet och fick vinden i högra sidan, vilket alltså innebar rotering åt höger. Här körde vi mycket jämnt och bra och höll en fart kring 40 km/h utan större ansträngning. Väl framme i Veddige efter en dryg mil skulle vi först genom samhället och sedan ut på den trafikerade Varbergsvägen R41. Vi körde mycket snyggt och disciplinerat på ett led och vi tackar Johan G och Magnus B som gjorde ett suveränt jämnt och bra dragjobb dessa 11 km fram till Horred. Här stannade vi till ca. 4 min för vattenpåfyllning och toabesök.

Strax efter Horred vek vi av den trafikerade vägen och vände snart näsan rätt in i motvinden mot sydväst igen. Förbi Grimmered och över R41 i backen upp till Derome sågen och vidare ned mot gamla E6. Här svängde vi höger och fick sidvind och sida med och farten ökade återigen. Bra och jämn körning och många som tittade upp när vi elegant cyklade igenom Åsa i 40 km/h (konstigt nog inte en bil just där!).
När vi började närma oss Kungsbacka vek vi av på småvägar förbi metropoler som Myra och Gåsevadsholms Slott. Sista milen fortfarande disciplinerad körning växelvis skiftande höger och vänster beroende på hur vinden slog in. Väl tillbaka innan stora rondellen innan Lindome slog vi av klockan och såg att 17 man var med hem varav 15 hade varit med och gjort dragjobbet hela rundan runt.

Detta innebar förutom GULDSTJÄRNA till alla, att vi hade kört totalt 185 km (12 km uppvärmning och nedrullning) och 173 km på en tid av 4 tim 36 min, vilket innebär 37,6 km/h i snittfart. Detta skall vi vara helnöjda med, med den vind vi hade att jobba med hela dagen.

TACK alla för ett suveränt bra genomfört genrep!

Nu rullar träningen på fram till examen nästa lördag 15 juli med start kl. 10.22. Dessutom genomgång av cykeln, nya däck och slangar inkörda 5-6 mil, rengjord kasett och inoljad kedja och för egen del som pricken över i nytt fint VITT styrband.

Vi syns alla hungriga, taggade och glada i Motala nästa fredag!
Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare Lygnens SUB 8
Pavo J

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Pavo J »

Vilken kanondag vi fick idag. Nu börjar det verkligen bli kul på riktigt. Flytet i klungkörning börjar verkligen sitta, stabil cykling. Funkade, framförallt i slutet, riktigt bra med rop att "alla med" från sista gubbarna. Det är sådana här smågrejer som gör att flytet infinner sig. Några la sig på rulle en stund när tröttheten infann sig och kom sen tillbaka i rundgången. Riktigt bra att svälja stoltheten och tänka på gruppen, kanon.
Återigen en fin bana framtagen av Lars-Inge. Personligen tyckte jag det var riktigt bra med ett längre lite hårdare pass.
Tack alla goa gubbar i vår härliga sub-8 grupp.
Ses i Motala.

/Pavo
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by mikebike »

Grattis alla till ett kanongenrep! Ni är skitbra och grejar detta!
Kul att läsa om äkta Lygnarsammanhållning och mycket bra träningsupplägg
Lycka till med sista veckans förberedelser!
mikebike :-D
josef70

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by josef70 »

Tack alla för idag! Kanonfin runda! Tyvärr lite av ett bakslag för mig, fick rejäl kramp efter 15 mil och var tvungen att stanna helt och stretcha... Aldrig varit med om att det kommit så plötsligt nån gång tidigare, hade jag fått en föraning så hade jag såklart lagt mig på rulle ett tag. Gjorde ett dumt taktiskt misstag att bara fylla på en av flaskorna i Horred så jag försökte snåla på vätskan sen men det var för varmt och för hög intensitet för att det skulle hålla...! Det är små marginaler, så länge allt flyter på så är det inga problem men blir det många köriga förningar, ryckigt eller något annat strul som idag så får jag det tuffare. Men med rätt upplägg och fullt fokus 15 juni ska det gå! Skönt att gruppen inte blev alltför störd av mitt krampstopp i tätens högerled idag :) /Josef
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Examen avklarad i SUB 8-gänget. Betyg MYCKET VÄL GODKÄNT! 20 av oss 22 startande dvs. 95% av gänget var med hela vägen runt sjön och rullade i snygg formering in under målskynket 18.17 dvs. 4 minuter före måltiden vilket gav en glänsande sluttid på 7 timmar och 55 minuter.
Superstrongt jobbat av HELA gänget - vi gjorde exakt det man skall på Vättern om man vill nå sitt mål vi körde LAGTEMPO. Inga individer är/var större än teamet - strongt att 22 individualister kan underordna sig detta, vilket i sin tur innebar rekordtid för 20 av 22 gubbs.

Vi som gjorde detta var: Lars-Inge K, Pavo J, Martin B, Joakim V, Martin L, Fabbe V, Peter R, Anders A, Magnus B, Bengt T, Markus E, Richard L, Christer L, Anders R, Fredrik K, Hans T, Björn G, Josef W, Johan G, Alexander A, Ragnar C, Janne P.

Varför klarade vi vår målsättning när många andra team misslyckades i år:
1/ Vi hade en mycket tydlig strategi som bl.a. gick ut på att klara tiden precis under målgränsen. För att ha lite reserv bestämde vi en önskad sluttid på 7.55 efter max 6 min stopp. Detta krävde helst 36 km/h i snitt i den griniga motvinden ned till Motala då vi sedan på västra sidan skulle ha ett snitt på 42 km/h till Karlsborg för att ligga på körschemat. 35 i snitt skulle kräva 43,5 i snitt, något vi inte trodde oss mäkta med. Vinden var bitvis riktigt grisig - men vi såg hela tiden möjligheterna, "nu bara 4 mil kvar till Jönköping och medvind" etc. Tanken fanns inte ens att vi skulle ge upp vårt mål utan hela tiden hölls vi oss till planen: Jämn körning, håll igen uppför, stå på rejält utför, kommunicera hela tiden och peppa varandra. Vi stressade inte upp oss och rycktes med i andras tempo när vi blev omkörda (2 gånger). Vi gled förbi på ett led och omgående utan tempohöjning när vi körde om klungor (7-8 gånger):

Vad blev facit då? Jo 36,2 i snitt till Jönköping och strax efter Karlsborg var vi fortfarande ca. 3 min efter schemat och i Medevi 2 min efter. Men en härlig forcering innebar alltså att vi landade exakt på schemat dvs. 7.55 efter 5 minuters stopp.

2/ Vi har under året haft 6 gemensamma träningar. En förra hösten, en i april, en i maj, Hisingen Runt, Orust Runt och en avslutande genrepsträning i Vätternfart 18,5 mil. Lustigt nog hade vi detta pass 37,4 km/h i snitt, exakt samma som på årets Vätternrunda!
Alla dessa träningar har varit obligatoriska och ca. 90 % har medverkat vid varje tillfälle. Ärligt kan man säga att först det 4 passet började det fungera så pass bra, att vi såg att möjligheten att klara målsättningen fanns. Och på genrepsträningen var det YES! vi kommer att greja det.

3/ Innan loppet hade vi gjort klart att när man började känna sig minsta trött, saknade energi eller inte riktigt klarade av att hålla uppe rätt tempo, skulle man omedelbart gå ned och lägga sig på rulle. Detta gjorde mer än halva gänget, något som jag är övertygad om innebar dels att vi kunde upprätthålla rätt fart samtidigt som så många som 95% av gänget var med hem till mål. Detta upplägg skulle man kunna finjustera till ett kommande år.

4/ Efter ca. 18 mil var vi hela 8 man på rulle och då insåg vi att alla började gå "på knäna", alla måste börja hjälpa till och dra. Vilket också genomfördes utan någon som helst tvekan och efter Hammarsundet när det var 4 mil kvar hade vi 1,12 på oss och vi började inse att om vi verkligen forcerar har vi möjlighet att greja detta.

5/ Efter Medevi skickade vi fram de 5-6 gubbar som hade fräschast ben och så fick de i uppdrag att "dynga på" så mycket de orkade utan att gänget bakom sprängdes. Några andra avlöste sedan och de sista 5 km in mot Motala drog vi som "tokstollar" allihop. Belöningen var att vi de sista 200 meterna kunde formera oss elegant och rulla in med de nya snygga Lyugnarkläderna 4 minuter under vårt mål.

6/ Alla tog ut i princip allt och gick i mål rejält trötta, några kanske lite tröttare än andra men alla VÄLDIGT NÖJDA!

Jag som ledare tackar ett strålande gäng för att jag fått förmånen att leda denna SUB 8-satsning och vägen till målet är ju den allra viktigaste, sen att man klarar målet är ju "grädde på moset"!

Jag tycker att det skall bli intressant och se vad medlemmarna i Lygnen anser om att klubben skall ansöka om förbokade platser eller ej både på natt/gryningstiderna och SUB-gruppstiderna. Om beslutet blir att klubben fortfarande skall ha en SUB-grupp säger jag inte tvär-nej i att hålla i en sådan grupp om intresse finns att jag gör detta.

Tack alla i SUB 8-gruppen 2013 och GRATTIS till en strålande prestation!
Lars-Inge K
Gruppledare Lygnens SUB 8-grupp
Post Reply