SUB grupper Vättern 2014

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by molsson »

SUB 9 har taktiksnack 5/2 kl 18:30.

Vill ni vara med? Mejla mig så skickar jag detaljer.
[email protected]
User avatar
Henrik Erdalen
Posts: 105
Joined: 2011-06-21 23:32
Fornamn: Henrik
Efternamn: Erdalen

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Henrik Erdalen »

Hej!

I Magnus anteckningar från planeringsmötet 27 oktober hittar jag:
lördag 26 april, 11-13 mil obligatorisk

Är det samma startplats som ordinarie träning?
Med vänliga hälsningar
Henrik
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by molsson »

Ja starten är den samma, vi samlas 9:40 i Lindome för genomgång.

/Magnus
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by fabbev »

Gemensam cykling Gbg-Lindomen?
Förslag på plats och tid?
FORZA LYGNARE
Fabbe
Ahlquist

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Ahlquist »

Jag har förhinder imorgon.
/Christian
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by staffans »

Hej Sub 9,
Jag har åkt på en förkylning som jag inte vet vart den tar vägen....
Som det är nu måste jag stå över sub 9 träningen imorgon.
Mvh
Staffan
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by molsson »

Sub 9 fick en bra cykling men det gick lite så där när det var upp och ned i backarna. Otur med materialet gjorde att det blev en lång dag men rullsnittfarten var över 31 även om vi tog det lugnt i början och i backarna upp till Gällinge. På andra halvan gick det också bra då det har gått sådär på tidigare träningar. Några pulshöjande högfartspass och en eller flera långturer så kommer vi att rulla runt Vättern med ett leende på läpparna.

Alla tekniska problem gjorde att det blev för sent för After bike ber om ursäkt för det Niklas, hoppas du inte satt och väntade.

/Magnus
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by olof »

Tjena sub cyklister
Kul att man fick rulla med trots att Vätternrundan inte finns i min planering.
Tack för en fin dag. Vilket väder....
det blev lite materialproblem idag. håkans däck revs "sönder" och några punkor. Synd om Henrik som fick ångest över två punkor. Ingen fara Henrik, nästa gång är det någon annan. Ett tips inför er vätternkörning är att se till så att slang och däck är i mint kondition. Synd detta med afterbiken...
Vi får satsa på det nästa gång. Kul att det blev så många.
Tack för en go tur
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej alla Sub 7.45:are/wannabees!
Dags för Västkusten Runt nu på lördag. Vi startar redan kl. 07.00 från Operan i centrala stan. Någon som vet var det är bäst att parkera bilen?

Efter att tyvärr några har tvingats kliva av gänget av diverse anledningar och en del nya har kommit in är vi vad jag kan se 22 personer, se vidare den bifogade listan ovan. På Västkusten Runt är 18 av oss redan anmälda och 3 kommer att efteranmäla sig på plats, en person har tyvärr inte möjlighet att vara med. Med andra ord är det verkligen bäddat för en riktigt bra träning med i princip hela det gäng som skall köra Vättern under 7.45 den 14 juni. Detta motionslopp kör vi den belgiska kedjan endast med deltagare i vårt gäng. Övriga som vill åka med oss får gärna åka med på rulle bakom oss alternativt köra före vår kedja.

Inspirerade av sub-9 gängets körschema har vi i "SUB 7:45 eller bättre" gjort detsamma, dock med skalning och modifikationer för vår målsättning på Västkusten Runt. Anders Alexandersson har förtjänstfullt tagit fram ett körschema som är grundat på nedanstående.

* Ambitionsnivån på denna runda på 27,5 mil med över 3 000 höjdmeter är ett snitt på 32-33 km/h rullad tid. Innebär att vi rullar i mål ca. 15.30 efter 8,5 timme inklusive stopp.
* Fokus på att åka snyggt.
* Slipa på att förfina den Belgiska kedjan med målet att den skall fungera till 100% på Vätternrundan.
* Ett vätske- och matstopp på max 5 minuter. Mitt förslag är depån i Ellenö efter 145 km (mest för att det är drygt halvvägs plus att de värsta backarna verkar vara avklarade?), men är öppen för andra förslag från er som kan geografin i denna del av Väst-Sverige
* 1-2 piss pauser på max 2 minuter vardera
* Stort fokus på att kontinuerligt äta och dricka. Jag föreslår att man med jämna mellanrum kanske typ var 3-4 mil lägger sig bakom den rullande kedjan 1-3 varv för att äta och dricka ordentligt då det kan vara svårt att få gjort detta ordentligt i den rullande kedjan
* Som vanligt när det gäller lagtempo handlar det om att köra JÄMN fart, inga ryck, inga fartökningar uppför, efter kurvor, rondeller, backkrön etc. Vi låser kedjan i alla uppförsbackar längre än 200 meter och kör lugnt. Då flera av oss inklusive jag själv nu har Watt-mätare har vi ”facit” om vi kör jämnt och eller för hårt exempelvis uppför eller i medvind. Målet kommer att vara marschfart 200-250 watt med NP (Normalized Power) effekt. Max 300 watt uppför i backar längre än 200 meter.
Förra året var snittwatten på Vätternrundan i vårt gäng ca. 210 watt och kan vi ligga där efter Västkustens Runts tuffa bana skall vi vara väldigt nöjda och då är vi också i fas inför Vättern som ju har en betydligt enklare bansträckning med ca. 1 600 höjdmeter plus i de allra flesta fall betydligt mindre vind än här på ”Blås-kusten”!
* Fokus är att alla skall vara med hem, om inte någon självmant säger att han vill kliva av, köra lugnare etc.
* Vi stannar och väntar in om någon punkterar, får maskinfel etc., å andra sidan är det var och ens ansvar att kolla däck och slangar och cykeln så att man står på startlinjen på lördag med fräscha grejer!

OBS! Vi träffas vid startplatsen 06.30 och går igenom det sista inför starten 30 minuter senare. Alla skall då ha hämtat nummerlapp, nålat/pumpat färdigt och helt enkelt vara klara att rulla iväg efter vårt snack och kanske avklädning av ev. överdragskläder.

Jag vill be er ALLA i gruppen att kommentera, tillföra idéer och allmänt peppa upp stämningen inför det roliga som nu väntar med stormsteg!

Fram till Västkusten Runt är ni alla hjärtligt välkomna till Kungsbacka på Speed-Session som vi fr.o.m. i morgon tisdag 20 maj kör varje tisdag i första hand fram till Vättern. Dessa pass bygger garanterat form, så det vore kul om ni har möjlighet att vara med. Ni kan självfallet också vara med på torsdagspassen från Göteborg som har samma tema dvs. intervaller i olika former. All info om detta hittar ni på hemsidan.

Väl mött med gott humör på lördag morgon!
Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare Lygnens SUB 7.45 eller bättre-grupp 2014
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by mikebike »

Hej eftersom min snabbgrupp med Anders Karlsson och Ölandslasse mfl Ölandstokar och smålänningar, har ställt in Västkusten Runt så kommer jag att anhålla om tillstånd att åka efter, med eller före Er. Knappast före......
mikebike 8-)
Ps
Parkerar själv vid mitt jobb på Norra Ågatan och rullar till Operan som uppvärmning.
Kan fixa en plats till Dig L-I.
Ds
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by andale »

Jag och Magnus kommer strax efter 6:30 då vi i vanlig ordning är beroende av färje-förbindelsen. Vi gör det lätt för oss och parkerar i Nordstan så vi bara kan rulla ner till starten utan att spilla onödig kraft innan :-)
/Anders
Emil R

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Emil R »

Kommer bli skoj på lördag, hoppas på gott väder och att vi kommer från regn. Hur gör man med vätskan? Lika bra att ta med fyra flaskor på cykeln direkt istället för att fylla på? Finns vätskedepå eller möjlighet att få flaskor utkörda?
andersand
Posts: 16
Joined: 2011-08-29 20:19
Fornamn: anders
Efternamn: andreasson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by andersand »

Detta blir superkul, känner att jag har revansch att utkräva efter Kungälvsrundan. :oo:
Jag läser Bradley Wiggins bok om när han vann tour de france 2012 och då noterade han att de ligger på bara 190 watt i snitt under de första lugna etapperna, så att vi siktar på körning 200-250 watt är väl helt i sin ordning..

Jag undrar oxå över vätskedepåerna. Tänker två flaskor och att man kan fylla på efter 14,5 mil i Ellenö? Nån som vet om det funkar?

Väl mött /Anders
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Som ni säkert har sett har väderleksrapporterna inför lördagen inte sett så positiva ut. Man har prognostiserat kraftigt heldagsregn från tidiga morgon till sena kvällen. Nu har jag detaljstuderat YR och SMHI med prognoserna timme för timme i Göteborg, Stenungsund och Trollhättan. Det ser ut som gråmulet och ev. duggregn eller någon skur på förmiddagen, kan bli mer ihållande regn efter kl. 13, enligt YR, medans SMHI inte tror på mer än dugg även på eftermiddagen.

Personligen tycker jag det är vidrigt att starta i tätt regn men kan bättre ta det om det är någon/några timmar kvar till målet. Vi får naturligtvis fortsätta att följa väderleksrapporterna, men denna rapport gjorde mig återigen mera taggad. Om det blir överdjävligt vått och kallt finns ju alltid möjligheten att korta rundan till 125 km banan, för att åka i 8-9 timmar i pissregn tre veckor före årets mål Vättern är enligt min mening väldigt osmart både med hänsyn till säkerheten och risken att förkyla sig.

Men som sagt det ser ganska lovande ut, planen står fast: 275 km kring 8,30 tim och en supersnygg belgisk kedja som skall finslipas intill bästa perfektion!

Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare SUB 7.45-gänget
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Detta race, Orust Runt nästa söndag och genrepsträning 6 juni kör vi i den konstellation som vi skall köra Vättern i. Men du är absolut välkommen att att åka bakom vårt gäng Micke, naturligtvis även andra Lygnare. Jag tackar för parkeringserbjudandet på lördag. Jag åker med Claes Sjösvärd (silverfärgad Passat Combi) och vi parkerar på ditt jobb strax före 6 på morgonen och rullar sedan bort till starten vid Operan.

Vädret ser ut att bli riktigt fint om än inte riktigt så varmt som idag och i morgon, dock svaga vindar 3-4 m/s och inget regn!

Vi syns på lördag morgon!
Lars-Inge
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by dlridings »

Lars-Inge, "Race"? Har ni äntligen skaffat licens?

Vädret ser bättre ut. Det är ett mönster jag har sett förrut. Ju tidigare man börjar titta, desto värre ser det ut och tvärtom, ju närmare man kommer, desto bättre ser det ut. Fördelen är också att korta prognoser är också säkrare. Ända sedan förra året har jag i stort sett bara använt SMHI (förutom när jag ska kolla i Danmark) och tendensen har varit positiv. Hoppas det fortsätter så. Ett stort lycka till imorgon!

Daniel
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Ursäkta mitt slarviga uttryck Daniel. Jag menar och skulle naturligtvis skrivit MOTIONSLOPPET Västkusten Runt. Vi är alla motionärer om än med olika intressen, inriktningar och träningstillstånd.

Vad gäller väderprognosen känns det ju verkligen lovande. 16-20 grader varmt, inget regn (några dropp kanske?), svaga vindar 3-4 m/s från västra hörnet (NV, V, SV). Mitt drömväder är ju lite varmare, men blir vädret som prognoserna säger kan man verkligen inte klaga - framförallt inget regn!

Ska bli kul med att i morgon att få inviga detta nya motionslopp! Bra jobbat av Hisingen, kommer säkert att fungera perfekt!

Lars-Inge
Ledare SUB 7.45 gruppen
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by dlridings »

Ja, jag förstår Lars-Inge. Men jag vill också att du förstår att "race" är precis som har gjort det att Lygnens Venner är en döende klubb utan folk som vill delta i "träningspass" (som tendererar att bli interna lördagsrace mellan deltagarna). Det kan du förstås bestrida men det som är glasklart är att det handlar om "en döende klubb utan folk som vill leda träningspass".

Jag vet att du sköter dessa intervallpass förträffligt, så att säga "utan folk" som något absolut, är inte helt sant. Det finns en och annan som försöker. Men borta är den tiden när det kunde komma 50-60 till ett lördagspass och man hade ändå folk som kunde ställa upp så att man kunde ha flera grupper i samma fartgrupp. Nu har inte Lygnen tillräckligt många deltagare för att ha fler fartgrupper, än mindre flera grupper som kör samma fart.

Jag föreslog styrelsen för ett par år sedan att man skulle bilda just en raceavdelning så att andra, som inte ville tävla, kunde cykla utan att blandas in i det.

Förslaget förkastades, de riktigt snabba killar (som tydligen _också_ ville bilda en raceavdelning, men det visste inte jag) försvann eftersom de också fick nobben från styrelsen.

Det enda som är kvar av Lygnens idé är ett antal mycket trevliga medlemmar. Någon genomtänkt röd tråd genom verksamheten finns inte. Jo, en röd tråd finns, men det är bättre att inte gå in på det offentligt.

Jag har inget emot race. Jag ville faktiskt att Lygnen skulle få en raceavdelning. En raceavdelning med licenser och öppna kort. Men jag ville också se lite ordning i träningspassen som är avsedda för andra. Nu blev det varken det ena eller det andra. Synd. Jag, och många andra, har gett upp.

Daniel

Edit: att skriva att jag fick "nobben" av styrelsen är inte helt sant. Styrelsen bemödade sig inte om att svara mig överhuvudtaget.
Dingle

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Dingle »

Bra skrivet Daniel. =D> =D> =D> =D>
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Claes-Göran Andersson »

Bara en kort kommentar eftersom du cyklar med Hisingen. Kolla hur deras Race grupp har fungerat under åren och vilka tvister det varit mellan olika grupperingar i den klubben. Tror inte ett ögonblick på detta, det vi borde göra om någon, några orkar kämpa igenom den situation vi haft under många år nu är att komma tillbaka till en ren motionsklubb precis som Hisingen lyckats med i sin verksamhet.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply