SUB grupper Vättern 2014

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by niclas_y »

Jag håller tummarna. Cykla säkert, snabbt och snyggt nu!
/N
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by mikebike »

Hej alla Subbisar!
Lycka till och precis som andra nämnt, kör hårt men säkert! Försök att njuta mitt i allt slit av att få cykla med likasinnade i ett härligt tempo! :-D
Jag står vid målområdet och hejar på Er i slutet. Runt 20.15(?) =D> =D>
mikebike
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej alla snabbåkare i SUB 7.45-gänget!
Nu är facit klart precis hur snabbt vi skall åka för att klara vår målsättning på SUB 7.45 mao har jag filat ihop ett körschema. Detta schema kommer jag att skriva ut och plasta in (delen inom de streckade linjerna i mitten) och så får ni var sitt ex. i Motala.

Detta körschema bygger på följande:
* Cyklad tid 7 tim 37 minuter
* Tid som vi står still: 1+4+1 minut = 6 minuter. Denna tid inkluderar missad tid för inbromsning och acceleration till rätt fart och naturligtvis tiden vi faktiskt står still.
* Att Vätternrundan i år är 297 km

Med detta som underlag skall vi hålla en snittfart på 39,5 km/h för att nå en sluttid på 7 timmar och 43 minuter. Nyckeln för att klara målsättningen är som sagt vid 100-tals tillfällen att åka jämnt och försöka undvika pulstoppar/dra på sig mjölksyra. Samtidigt utnyttja fördelar genom att trycka på när det är lätt dvs. i medvind och utför och motsatt hålla igen när det är tungt dvs. i motvind och uppför.

Om väderleksutsikterna håller med nordliga vindar 6-7 m/s är detta upplägg enligt min mening det bästa:
1/ Första 110 km går mer eller mindre i medvind. Här är målsättningen att hålla 2 km/h högre snitt dvs. 41,5 km/h. Detta ger en tidsvinst till Bankerydsbackarna på ca. 12 min.
2/ Sedan 140 km (till strax innan Hammarsundet) i mer eller mindre motvind. Här håller vi igen med 2,5 km lägre snittfart dvs. 37,0 km/h. Detta ger en tidsförlust på ca. 14 min.
3/ Sedan sista 50 km till mål i förmodligen lite svagare medvind. Här är målet att hålla 1 km/h högre snittfart dvs. 40,5 km/h. Detta ger en tidsvinst på ca. 2 min.

ÅSIKTER? TYCK TILL! Vi spikar upplägget till 100% på pre-”race”-mötet lördag förmiddag

OBS! Se till att skriva ut och ta med STARTBEVISET till Motala!

Vänliga hälsningar

Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare SUB 7.45-gänget
Emil R

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Emil R »

Imponerande vad du tar dig tid och hinner greja med detta Lars-Inge. Ska köra järnet (på ett bra sätt) på lördag 8-)

Tänkte höra mig för om det är någon i vårt 7:45 gäng som har plats för min cykel upp till Motala i sin bil? Kommer själv köra bil men tar med familjen vilket medför tight packning med barnvagn m.m.

Emil
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Hans Carlberg »

Jag önskar alla mina gula vänner Lycka till! =D>
Kör så ni blir nöjda men glöm inte säkerheten..

Längtar hem efter en veckas förhandlingar i Paris. :cry:
Men det har gått bra så nu har vi ett nytt förbättrat
Koncernfackligt Europa avtal ( EWC) :-=

Hasse :88:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Ulf Warnefalk

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Ulf Warnefalk »

Ja du Carlberga´n
Försmäkta i Paris sa Bill...

Jag hoppas liksom du att samtliga Lygnare fick en behaglig resa runt sjön, trots eventuella vädersysten. Samt icke minst alla som ordnade så att Lygnartåget fungerade. =D> =D>

Ulf
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by mikebike »

Rapport från IckeSubcyklist!
Vätternrundan = Fikarunda med Martin och Erik Linde (69år) gick ganska fint i fem,sex mil! Sedan började jag ledsna, körde på själv till första nya depån där jag inväntade herrarna och fikade det var gött med fika och bullar o blåbärssoppa mm! Till Jönköping i ganska samlad trupp tills Bankerydsbackarna började! Ensamåkning ganska snabbt till Fagerhultsdepån där jag på nytt inväntade Lindes och mer fika och diverse tillbehör! Sedan cyklade vi några mil ihop och dt gick lite sakta så jag hängde på nån mellansnabb grupp till Karlsborg!
Mer fika........... Ganska gott att fika och tjöta med folk! Kollade sen in om dt kom några som såg snabba ut, hängde på ett sådant gäng men det var inte så snabbt Sub 10 bara. Mycket folk sedan när småvägarna började och en del ovana och odisciplinerade cyklister kändes farligt... Jag började nu på allvar tröttna på den här Melkanmjölks cyklingen och började gasa lite och kom iväg själv vid Hammarsundet nu kändes det bra för första gången cykelmässigt, efter 1,5 mil kom en Snabb norrman upp från norska klubben Rye, och vi två bombade sista biten in i mål! När jag kollade så var det min näst snabbaste tid igår mellan Aspa och målet! En minut snabbare än 7.31 år 2012, men förra året (7.24) var lite snabbare men då var vi fler än två!
Slutsats; Jag gillar verkligen att fika och äta bullar och saltgurka mm, men jag gillar inte fikacykling och mellanmjölkscykling! Vad gör man då? Ja det får vi se till nästa år!
Har ett litet, litet rekord kvar som jag gärna skulle vilja slå! Men samtidigt finns det risker med att cykla fort på Vätternrundan! Men hittar jag en stabil grupp som vill så kanske........lustigt nog så träffade jag på CK Bure gänget när jag var på väg tillbaka till tåget på kvällen igår som har liknande målsättning för nästa år, och jag fick en plats om jag vill...... men inget är bestämt!
Tohoj alla cykelnördar nu blir det MTB 29:ersen som gäller ett tag.
Ps
Stor eloge till arrangemanget med Lygnartåget samt alla frivilliga som jobbade hårt hela tiden så allt flöt på!
Ds
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by molsson »

Tack till mina kamrater i SUB 9. Att öva på att ligga bakom snabbare grupp hade vi inte övat och vi var nog fölr snälla som släppte in cyklister mellan oss, gick ju riktigt fort också 40km/h till Jönköping. Sedan var vi 10 kvar inkl Jim Bergs gossar. I motvinden gick det långsammar och i Hjo fick Mats kramp och jag fick släppa innan Karlsborg med bensmärtor. Låg cirka 50 m bakom gruppen då Mats kom ikappmig och vi cyklade på för att kanske komma ikapp men då framför oss var det en bil som körde på en cyklist. Jag och Mats var först på plats och stannade naturligtvis för att hjälpa till med skadade och varna cyklister som kom bakifrån. Efter detta var motivationen att cykla på ganska bortblåst.

Grattis till resten av gruppen som klarade sub tiden och framförallt tack till hela subgruppen för trevlig träning och trevliga lopp under våren. Hoppas jag får se så många som möjligt av er på sommarträningarna om inte annat så ses vi på Gran Fondo 2014-08-24 för att hjälpa till som funktionärer.

Eder ödmjuke tjänare.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by dlridings »

Respekt, Magnus.

Daniel
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Dags att summera SUB 7.45-gängets resa mot och på årets Vätternrunda.
Genomförda gemensamma träningar och motionslopp: 9
Antal deltagare i gruppen: 23 pers. Med stommen (11 pers) från Lygnens SUB 8-grupp 2013.
Målsättning 2014: SUB 7.45 eller bättre. Detta efter att galant klarat målsättningen 2013 i den då hårda sydvästliga vinden med rejäl motvind ned till Jönköping.

Årets genomförande
* De 23 deltagarna i gruppen var Magnus Börjesson, Patrik Axelsson, Fabio Vecchi, Peter Remneberg, Anders Tykesson, Magnus Johansson, Joakim Viberg, Thomas Forsberg, Ragnar Crona, Peter Wenander, Torbjörn Wolfram, Christer Larsson, Emil Rucinski, Anders Andreasson, Anders Rimén, Claes Sjösvärd, Niklas Rönnefall, Mikael Rydström, Anders Bergvall, Johan Granfors, Anders Alexandersson, Hans Törnblom och jag själv Lars-Inge Kjörnsberg.
* Förutsättningarna var detta år väldigt ovanliga med rejäl nordlig/nordostlig vind med 6-9 m/s(första gången denna vindriktning på mina 7 genomförda rundor från-08 till i år). För övrigt perfekta förhållanden med sol hela dagen och 18 grader i snittemp.
* Vi visste att målsättningen krävde 39,0 km/ i snittfart då vi hade planerat att stanna i 6 minuter för kissa och fylla vatten. Enligt min cykeldator stannade vi 6 min 22 sekunder.
* Vår plan gick ut på att försöka bygga upp ett tidsförsprång i medvinden ned till Jönköping utan att knäcka oss med höga pulstoppar och mjölksyra. Målet var +12 minuter medans resultatet blev +6 minuter.
Detta åts sedan upp mycket fort i den tuffa motvinden rakt i näsan 15 mil norrut på den västra sidan. I Hjo efter drygt halva rundan låg vi 8 minuter efter tidsschemat.
* När vi vände upp vid Hammarsundet fick vi tyvärr inte tillbaka medvinden i någon större omfattning då det på kvällningen hade mojnat.

Alltnog efter en ordentlig forcering de sista 4 milen landade vi på fin-fina 7 timmar 55 minuter vilket är en tangering av förra årets tid. Men i realiteten är detta ett bättre resultat då årets runda var dryga 3 km längre och i år landade vi dessutom på 291 plats mot förra årets 316. I år var vi exakt 60 minuter efter snabbaste på Vättern medan förra året var vi 1 tim 18 minuter efter.

Årets runda genomfördes av oss cyklister i gänget på ett föredömligt säkert sätt, de tillbud som vi hade och redde ut på allra bästa sätt förorsakades av en motorcyklist som stannade mitt i en rondell när vi kom susande och en annan mc-förare som fick stopp och började skjuta mc:n rakt över vägen.

Avslutningsvis vill jag tacka alla som har varit med i denna trevliga satsning. Det är kul att cykla med er alla, speciellt då fokuset i första hand ligger på säkerheten och först i andra hand på tidsmål. Nu går jag vidare med sommarens roliga cykelresor till platser som Col du Galibier och Col du Tourmalet i Alperna och Pyrenéerna i stället för metropoler som Fagerhult och Medevi!

Tack alla i 2014 års Sub 7.45-satsning i Lygnens färger!
Lars-Inge Kjörnsberg
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Mikeryd »

Ett stort tack Lars-Inge för ditt tydliga och klara ledarskap under vårens satsning. Man lär sig hela tiden att cykla smartare och bättre och du har med din erfarenhet och kunskap hjälpt oss andra att bli bättre cyklister, som vi kan föra vidare till andra som börjar i vår klubb. Dessutom har det hjälpt oss att komma i bättre form och bli snabbare utan att därmed alltid ta ut sig mer, även om att våga pressa sig också är en viktig erfarenhet och komponent i cykelsporten.

Själv är jag nöjd med mina 8:13:32, även om jag tvingades släppa när Skoda gruppen kom i fatt och farten blev något för hög för mig. 8:13 är 1 timma och 6 minuter bättre än jag gjort tidigare.

Mikael R.
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by remnis »

Tack allesammans för en grym laginsats.
Vi körde riktigt bra, om än inte tillräckligt fort.
Nästa år....... då jäklar. 07.30

Bifogar en liten dokumentär från årets satsning.
Kan vara bra att ta fram när det är sisådär med träningsmotivationen.

https://www.youtube.com/watch?v=lYKcAax ... e=youtu.be

//peter remneberg
andersand
Posts: 16
Joined: 2011-08-29 20:19
Fornamn: anders
Efternamn: andreasson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by andersand »

Tack allihop för en god laginsats och tack för gott ledarskap!

Go stämning i gruppen hela vägen även om det var lite tufft när Skodagänget hårdkörde (åtminstone för mig).

Sjukt nöjd personligen med en timmas pers och att skadat knä höll något sånär.

:mrgreen:
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by JohanG »

Jag skulle också vilja ge en stor eloge till alla som jobbade med Lygnartåget. Fantastiskt bra arrangerat!!! =D>

Eftersom jag är ny i klubben så körde jag denna gång med min gamla klasskompis och hans gäng, Team Wrigstad, hängde med dem till Bankeryd och gick till slut in på 8.58h, så är mkt nöjd... :-D

Mvh,
Johan Gustafsson
Marcuz

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Marcuz »

Jag vill också tacka alla som möjliggjorde lygnartåget! Kommer bli det stående alternativet till Vättern hädanefter.

Som nybliven medlem ställde jag mig på startlinjen själv för att under loppet hänga på de klungor som dök upp, vilket resulterade i fantastiska 9:11 :-D

Nu ser jag fram emot ett år av rolig träning med er och ett varv i SUB-grupp nästa år!
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by fabbev »

Jag instämmer i de tidigare lovordskörerna.

Stort tack till Dig Lars-Inge som roddat detta spretiga gäng till att bli en homogen grupp. Jag hade roligt hela vägen runt denna förhatliga pöl. Några av Er lyckades övertala mig att köra även detta år, vilket jag inte ångrar. Men efter min elfte runda var det definitivt min sista. JAG LOVAR MIG SJÄLV DETTA.

Tack alla.
FORZA LYGNARE
Fabbe
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Mikeryd »

Fabbe,
Man skall aldrig säga aldrig....
Johan Granfors

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Johan Granfors »

Tack Lars-Inge för fantastiskt ledarskap, igen.

Grymt kört allihop, fantastiskt kul att se så många som kommer upp i toppform till Vättern år efter år. Respekt och hatten av.

Jag var helt ur form i år, gick på rött från Jönköping till Hjo, där benen slutligen sade nej. Tappade alla klungor som kom ifatt bakifrån inklusive två damer med cykelkorgar utom tävlan som var på väg till ICA i Karlsborg, dom ryckte stenhårt i alla förningar. Dråsade av min cykel i den nedmonterade depån i Karlsborg. Tack ock lov var det ingen publik där att bevittna mitt nederlag mer än några andra krampkompisar som hade brutit av samma skäl som jag. Där fick vi sitta i kvällssolen och mata änderna med bars från Vitargo i 4 timmar tills transporten kom och hämtade mig och mina andra brytbröder. Vi som bröt förenades i stundens allvar där i bussen och försökte få loss var sin medalj från halvvättern som plåster på såren. Men funktionären bara gapskrattade, snålt tycker jag :lol:

Hoppas att vi syns snart igen på någon träning.

mistluren /Johan Granfors
motormartin
Posts: 62
Joined: 2010-10-18 12:15
Fornamn: Martin
Efternamn: Johansson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by motormartin »

Starkt jobbat av alla er i SUB 7.45 =D>
Lars-Inge är en mästare på att få alla att jobba åt samma håll och mot samma mål ;-)

Själv körde jag runt pölen med en arbetskompis på 14.06 och har nu sett allt det vackra som finns att se.
Stannade i alla depåer och fick lika ont som en snabb runda för det tog så lång tid :-k

Tankarna finns för att köra hårt igen nästa år. Lobbar du Peter R för en satsning på SUB 7.30 så räkna med
mig för en sådan satsning.
Jag lovar att vara i toppform i så fall och hjälpa till med att uppnå ett sånt mål :-D

/Martin Johansson
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by andale »

Jag vill också tacka alla i årets sub-grupp men framförallt Lars-Inge! Det engagemanget kombinerat med ledaregenskaperna gör att det är lite extra roligt.

För egen del har jag haft mina bästa förberedelser sedan jag började köra runt Vättern 2006. Fler mil och timmar än någon annan gång och det kändes verkligen. Men vad hjälper det när magsjuka slår till med mindre än en vecka kvar.

Med all uppladdning och alla förberedelser som varit innan så ville jag verkligen starta trots att jag kände att kroppen inte var ok. Tänkte att det kanske släpper. Jobbigt från första tramptagen men det var också en besvärlig vind som inte bara var med utan ryckte och slet från sidan också. Såg att pulsen inte ville gå ner ens då det rullade lätt i vissa partier och bestämde mig då för att ge upp och rullade helt enkelt åt sidan och stannade vid en ficka. Kände mig trots allt nöjd med att ha gett mig själv chansen.

Kunde också konstatera att jag gjort mitt snabbaste träningspass någonsin med 41 minuters cykling och 41,3 km/tim i snitt :)
Attachments
WP_20140614_007_1.jpg
/Anders
Post Reply