VR 2017 Sub 8.15

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
matshakansson
Posts: 25
Joined: 2015-10-26 01:35
Fornamn: Mats
Efternamn: Håkansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by matshakansson »

Tack alla för årets VR! Sjukt nöjd med tiden som ju blev över förväntan. Orkade inte vara med och dra hela rundan men man hindrade kanske någon utomstående att beblanda sig med oss och fyllde ngn funktion ändå.

Det kom ett skyfall precis på vätternrundans, av erfarenhet, farligaste rondell. Efter en lång brant nedförsbacke där jag tyckte jag tog det lugnt och bromsade och körde sakta gled framhjulet mot underlaget, understyrde. I och med att jag lutade ramlade jag också och landade på vänstra sidan. Skrapsår på låret och armbågen men intet allvarligt. Drog med mig Christian the dominator i fallet som också verkar klarat sig bra. Kunde blivit masskrock. Styret och flaskstället snett så vred till dem och skyndade mot vårt första depåstopp som lyckligtvis var nära.

Blir ingen film, kamerafästet sprack i plasten innan Gränna och studsade bak. Träffade tydligen Carlos smalben. Hoppas det inte gjorde allt för ont.

Någon som vet en bra bild-delningstjänst som vi kan dela våra bilder på?

Ses framöver på träningarna och kanske något mer lopp i år? Hörde jag tre berg?
Superdea
Posts: 19
Joined: 2016-10-24 22:16
Fornamn: Andreas
Efternamn: Eriksson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Superdea »

Tack alla för att min vätterndebut blev så fin.

Tre berg är ett mycket fint lopp och en bättre distans. Kört det -15 och -16
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by rolivecr »

Vill få passa på och gratulera sub 8:15 till en helt otroligt bra laginsats.
Att få med i princip alla in på 8:01 är imponerande och glädjande för sammanhållningen.
Ni måste verkligen hållit en tät klunga och hjälp varandra efter förmåga. Sjukt bra gjort.
Det såg riktigt fint ut när ni efter 25 km körde om min lilla sub 9 grupp.
För egen del kom jag i mål med fyra andra i en liten sub 9 grupp med Bernt Johansson.
Jag orkade snitta 192 Watt och NP 215 Watt. Det är nog nära min gräns och vi klarade 8:55.
Spännande att få höra vad ni i 8:15 körde på för effekt.
Jag kanske hade hängt med Er som svans men hade inte orkat bidraga aktivt i den farten ni höll.
Vi började med 12 i vår lilla grupp i starten men efter Fagerhult orkade bara 5 dra sista 15 milen och en efter en föll av från rullen innan målgång.
Vi ses på helgpass under sommaren!
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

Stort grattis, riktigt bra kört!
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
ThomasB
Posts: 3
Joined: 2016-10-22 13:29
Fornamn: Thomas
Efternamn: Backman

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by ThomasB »

Tack ledare, langare och alla i klungan för ett gott lagarbete!!
Backman
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

Race Report Sub 8.15

Efter en vinter & vår med förberedelser, Lygnarpass, Subpass, Bjäreläger och slutligen Bolmen runt mm så var det äntligen dags för Vätternrundan igen!
(Nr 10 för undertecknad och tillika guldmedalj)
Av gruppens ursprungliga 37(!) anmälda så stod till sist 27 + 1 tillkommande på startlinjen tidigt på lördag morgon. Kl 06,26 rullade vi som absolut sista startgrupp,
(ej inräknat Subgrupperna med senare start.) ut ur Motala samlat och koncentrerat.
Vädret var på vår sida kan man verkligen säga denna dag, även om det var lite mer dimma än väntat, värmen och solen kom som utlovat under förmiddagen lagom till att vi närmade oss Jönköping. Vi rullade på mycket fint och jämt redan från början enligt plan och ökade gradvis tempot något så att vi låg på ett litet plus vid Jönköping.
Väl var väl det, för här var det mer än trångt, horder med cyklister som vi försökte passera och mötande fordon mm. När vi passerat flaskhalsen Jönköping så börjar backarna som bekant, också här kunde vi rulla förbi en mängd cyklister trots att vi var noga med att slå av i backarna. Mitt i branta nerförsbacken vid Bankeryd började det otroligt nog att duggregna! Inget bra ställe med regn pga den glashala asfalten dom lagt i rondellen som avslutar backen. Trots förvarning både innan och under cyklingen om denna farliga plats så gick ändå en av gubbarna omkull i rondellen och fick med sig ytterligare en i fallet. Som väl var så klarade sig grabbarna med några småskråmor, både var uppe illa kvickt och dessutom så var vi nästan framme vid vår första egna depåstopp. Här väntade våra eminenta langare Klas Utbult, Malin och Thomas plus våra laddade och preppade hinkar. Allt flöt på fantastiskt bra här och efter flaskbyte och snabbkissning så vi kom nog iväg som beräknat efter 1.45 + någon sekund hit och dit.
Tråkigt nog så var det just här efter stoppet oerhört massivt med cyklister så det blev lite kökörning innan vi kom ut på vägen. Därefter gick det som på räls med goda vindförhållanden och strålande sol. Några i gänget började efter ca 14-16 mil att känna sig lite trötta men gick då ner och lade sig och vilade och kunde senare komma tillbaka och vara med och bidra till flowet. Efter att Hjo och Karlsborg passerats (utan broöppning) var det dags för depåstopp nr 2: Återigen oerhört snyggt riggat av vårt langningsteam med numrerade hinkar och fullt med nya flaskor mm. också här fanns tid för en kissning, vi kostade faktiskt på oss att förlänga stoppet med hela
30 sekunder pga goda tidsmarginaler. Vi kände oss alla mer än väl omhändertagna och det känndes väldigt recovrande att stanna så här och få fylla på ny energi etc.
Nu var det bara resten kvar, dvs 9 mil, allt rullade på mycket fint och vi fick med tillåtelse av oss lagledare in en duktig cyklist från Kävlinge som kunde bidra i rotationen.
Vips så började vi närma oss Motala med ännu fler cyklister på vägarna som vi behövde köra om, dessutom bilar, husbilar, och andra fordon. Medevi passerades lugnt och koncentrerat och sedan började de härliga småvägarna, här taggade några i gruppen upp sig lite väl mycket och ville rejsa på, men med lite snäll tillsägelse så kunde vi tagga ner oss och hålla ihop oss samlat och snyggt ända in i mål!!!!
Vilken härlig känsla, vilket flyt vi hade och vilken tid vi fick; 8.01(!)
Av 28 startande kom hela 25 in på denna tid, en några min senare och två tappade gruppen pga punkor.
Allt detta berodde på en fantastisk laginsats, en härlig kämpainsats av samtliga med mycket jämn och energisparande körning, och dessutom att vi följde vår plan att köra Sub 8.15 och inte Sub 8:a,(!)
Vårt duktiga langningsteam med Utbult i spetsen bidrog förstås också till framgången likaså hade vi en eminent grindvakt i form av Rolf T i hela 30 mil som motade bort allt och alla på ett förtjänstfullt sätt.
Tack alla för att vi kunde göra detta tillsammans, Ni var grymma! -och visst satt ölen på torget efteråt som en smäck!!! :-D =D> \:D/
mikebike
Last edited by mikebike on 2017-06-20 12:08, edited 1 time in total.
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

8-)
Attachments
Glömde ju bifoga denna snygga bild på Sub 8.15.... snygga va? Ser ut som ett Sub 7.45 gäng nästan ju!
Glömde ju bifoga denna snygga bild på Sub 8.15.... snygga va? Ser ut som ett Sub 7.45 gäng nästan ju!
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Trevlig RR Micke! Och framförallt kanonbra kört allihop i SUB 8.15 - GRATTIS!
//Lars-Inge
GoranB
Posts: 27
Joined: 2015-10-14 08:00
Fornamn: Göran
Efternamn: Bergström

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by GoranB »

Stort grattis allihopa - ni var grymt starka/snabba och såg t.o.m. ut att ha krafter kvar vid målgång! //Göran
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Borat »

Tackar alla Venner för en kanonhelg i Motala.
Otroligt roligt att få åka med ett sånt gött gäng.
Tackar alla ledarna, och Klas och kompani som ordnade mat och dryck.
//Martin
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by AndPap »

F-N vad grymma vi var i helgen!
Tänk på hur eländigt vi körde vår första gemensamma runda och jämför med hur vi körde i lördags och under alla våra träningspass så har det åkt av folk, bl.a jag...

Vättern är så fantastiskt för att man hinner känna så mycket på så många timmar. Sliten i Gränna, krampkänningar efter första stoppet, eufori i Karlsborg, outtröttlig i Hammarsund och otroligt glad och nöjd i Motala. Jag får väll erkänna (tror inte det undgick någon) att jag ett tag var lite irriterad och ville trycka på lite mer, men helt rätt att vi inte gjorde så.

Jag tycker det hade varit kul att försöka få en SUB-tid till nästa år så man slipper köra om 6700 personer (tror det tog väldigt mycket tid och energi från oss i år). Vad tror ni om att satsa på SUB 7:45 till 2018???

PS Jag skall ha ett möte med Annelie på STC i slutet på sommaren och försöka få behålla vår tid på måndagar 19:30 för stenhårda intervaller på watt-cykel.
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

Hallå allesammans,

Tack för en bra runda och ett mycket bra arrangemang och alla som varit involverade i projektet :-)

Det var ett bra lopp i lördags och extra kul att vi uppfyllde vårt mål med ett bra körschema av Mikael med marginal dessutom och att vi var så många som gick i mål tillsammans vilket vi sagt under hela projektets gång varit ett av huvudmålen. Dessutom var vi ju inom marginal till vårt mål sub 8.15 trots att vi inte fick någon hjälp från någon annan subgrupp och trots att vi fick köra om och hade några/någon flaskhals med mycket trafik i Jönköping.

Det var väldigt dimmigt i början. Andreas Ericsson och jag bodde på landet ca 20 minuter från start och när vi klev upp på morgonen var det strålande sol och helt perfekt väder. Sedan när vi kom till Motala och började cykla möttes vi av vattenpartiklar i luften som satte sig på glasögonen och hinder och andra cyklister som dök upp med ganska kort marginal för vårt stora gäng. :-) Det gick ändå bra och efter ett tag trängde vi igenom dimman för att senare cykla in i dimman igen och någon punktering redan tidigt vilket var väldigt tråkigt. Tror att jag första 3 timmarna satt och var livrädd för att någonting med cykeln skulle hända trots helt nya däck och slangar och kedja eller att något oväntat skulle hända som skulle få en att bryta eller tappa klungan. Efter första depåstoppet kunde iaf jag pusta ut lite och sedan fick vi ju vind från nord-väst vilket innebär snett framifrån, som tur var inte så mycket vind att tala om, 3-4 m/s kanske, och när vi då bytte rotationsriktning tillsammans med dem oerhört bra uppstyrda depåstoppen kände man sig som ett proffs. :-) Undra vad husägarna till huset och tomten där vi hade vårt första stopp tyckte när vi 27 st gjorde våra behov i deras trädgård. :-)

Data:
294, 296 km eller 300 km. Lite olika beroende på vilken mätare man tar distansen från.
8.02h körde vi på.
Medelwatt för mig ca 92-93 kg: 203 watt.
Normaliserad watt: 235 watt.
Intensitet (individuellt): Ca 67 % av ftp.
Medelpuls 140 bpm av 191 bpm max hr vilket är ca 73 % av maxpuls.
Medelkadens 79 men mest tid spenderad mellan 85-90.
Bra variabilitet på 1.16 (dvs hur ryckigt det var), vilket kan jämföras med en klunga som körde under 7 timmar. På vår långa runda på Bjärelägret hade vi nästan 1.40 i VI vilket är väldigt högt.
Ungefär 5844 kcal.
46 % av hela rundan spenderades på 0-195 watt dvs. rullandes eller lätt trampandes, 3h 41 minuter.

Bra cyklat allihop och bra att vi kunde hålla ihop det så bra!!! :-D

Mvh Patrik
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mason.linke »

Hej
jag vill bara instämma och tacka alla som gjorde VR 2017 för oss till ett underbart upplevelse och fantastisk succé - alla i team, vara langarna och alla som jobbade på tåget...
/Sebastian
Emil
Posts: 19
Joined: 2016-10-19 21:46
Fornamn: Emil
Efternamn: Benjaminsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Emil »

Tack till hela gänget som gjorde de möjligt att klara vårat mål, så himla nöjd med hela resan från träningslägret på hallandåsen till man vaknade på tåg stationen i Göteborg på söndag morgon med målet 8:15 uppnåt med marginal. Trevliga,rutinerade,proffsiga,Lygnare ni har inte sett mig för sista gången! Emil
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Emil

Din mailadress är fel i vår medlemsmatrikel. Du fick inte mitt utskick idag kolla med Nikolina! Skicka ett mail till [email protected] med rätt mail.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Magnusjohan
Posts: 2
Joined: 2017-02-04 20:25
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johannesson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Magnusjohan »

Vill också tacka alla inblandade, ingen nämnd och ingen glömd, för en fantastisk, magisk och väl genomförd runda! Kör mer en gärna med alla igen om det blir en ny "satsning ".Faan vad alla var grymma. Ha det gott! Magnus
User avatar
Jägerman
Posts: 24
Joined: 2016-12-16 09:30
Fornamn: Magnus
Efternamn: Jägerman

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Jägerman »

Jag vill också tacka för ett fantastiskt genomförande av samtliga I sub-8.15 inklusive langarteam. Vi fick en bra men tuff resa! Det var många omkörningar och dessutom en ettrig italienare som ställde till det för oss längs vägen - och som dessutom hade mage att roffa åt sig vid vår privata langningsstation I Karlsborg! :)

Hade vi kört som subgrupp I år hade 7.45 helt klart varit inom räckhåll, så det är definitivt en lämplig målsättning vid en eventuell ny satsning nästa år.

Jag gled ju in isub-8.15 gruppen med bara några veckor kvar till VR och jag är tacksam för att jag fick köra med er och att jag kunde vara med och bidra i rotationen under store delen av resan (jag hade en liten dipp mellan 21-25 mil men kom tillbaka igen).

Ses nästa år? :)
Post Reply