VR 2017 Sub 8.15

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Superdea
Posts: 19
Joined: 2016-10-24 22:16
Fornamn: Andreas
Efternamn: Eriksson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Superdea »

Hej. Ja det kan det kanske va. Hade egentligen velat ha XL men det kan va värt att testa. Var finns den? Kontakta mig gärna på 0703 581913
Emil
Posts: 19
Joined: 2016-10-19 21:46
Fornamn: Emil
Efternamn: Benjaminsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Emil »

Hej vad för typ av pass blir de på lördagskörningen? Är de Sub 8:15 finslipning inför Vättern? Är bokad på annat men prioriterar om ifall de är viktigt.
Emil
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

Hej,
Det är inget Sub pass, lugn och fin distanscykling!
mikebike
GoranB
Posts: 27
Joined: 2015-10-14 08:00
Fornamn: Göran
Efternamn: Bergström

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by GoranB »

Hej!
Jag har missat för mycket gruppträning under våren av olika skäl. Fungerar därför inte att köra säkert i den fart som krävs för 8.15. Backar därför ur och önskar er lycka till! Att döma av träningsrapporter kommer det gå utmärkt för er. Kör fort och smart! Vi ses i Motala!
//Göran
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

Hej

Har snott lite tränings- o uppladdningstips från 7.15 gänget o blandat med egna erfarenheter

1. Inga hårda o nedbrytande träningspass nu sista veckan. Ev ett lugnt pass och något kort o hårt intervallpass, för att hålla kroppen alert. Vila sista dagarna, ev att man åker ut o rullar några mil för att hålla igång benen
2. Ät o drick ordentligt nu. Ladda på och se till att fylla på vätskebalansen (pinka vitt). Men morgonen före VR måste man hålla igen. Inte kul att bli nödig efter ett par mil….
3. Testa helst inget som ni inte prövat tidigare men jag har bra erfarenhet av Carbo loader och rödbets shots.
4. Cykeln skall vara i topptrim! Ren o snygg. Byt gärna kedja men om ni har en sliten kassett så kan det bli problem att det ”kuggar över”. Testa i god tid. Rengör i alla fall kedjan och även trissorna på bakväxeln. De behöver ny olja eller fett i lagren.
5.Kontroll- dra alla skruvar. Speciellt viktigt med skruvarna till växel-och bromsvajrarna. Kolla även att klossarna på skorna är dragna ordentligt. Inte kul med lösa klossar…. Byt till nya däck och ev slangar. Kolla att det inte ligger grus mellan slang o däck. Tubdäck skall givetvis vara ordentligt klistrade. Ladda ev elväxel
6. Klä inte på er för mycket bara för att vi startar 6.26. Inte farligt att frysa lite i början. Blir man för varm svettas man mer o vätska har man inte obegränsat av.
7. Med en bra förberedelse veckan innan, en snygg putsad cykel, snygga svartgula dräkter o solglasögon och snygga starka ben, så har vi gjort vad vi kan för att det skall gå bra!
8. Under loppet gäller det att fylla på med energi. 80-100 gr kolhydrater per timme. En halv liter sportdryck innehåller ca 30 gr och en gel eller bar ungefär lika mycket. Det blir ganska mycket om vi skall hålla på i drygt 8 timmar.
9. Börja ät nästan direkt så att magen håller igång. Gå gärna ner på rulle längst bak när ni skall äta så blir det mindre stressigt.

Vi ses på tåget eller i Motala

Stefan
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by JohanG »

Hej!

Jag tycker att det är viktigt att vi använder namn när vi växlar bak för att det ska flyta på smidigt, så att man inte får någon onödig lucka som kostar energi att täppa till. Det kommer säkert ligger personer på rulle till och från och de som är med i kedjan skall inte behöva bry sig alls om hur många som är där utan bara gå fram när de hör sitt namn. Se till att ni har hört ett tydligt JAPP eller liknande innan ni går fram efter växlingen, så att ni vet att nästa person är redo. För att underlätta detta så är det väldigt bra att namnet står på hjälmen. Om ni skulle sakna detta så hjälper jag gärna till med att skriva ut dymo etiketter och tar med dem till Motala. Skriv vad ni vill att det ska stå i ett meddelande direkt till mig på forumet bara (klicka på mitt namn och sedan "Skicka personligt meddelande"), alternativt direkt här i tråden.

//Johan
Last edited by JohanG on 2017-06-12 10:33, edited 4 times in total.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by olof »

Hej,

Jag betvivlar inte att ni styrkemässigt klarar tiden. Det finns andra faktorer som kan ställa till det och det är det faktum att ni kommer att göra många omkörningar och i vissa fall kan ni till och med ligga på tredje led vid omkörningar...(och mötande trafik).

Ni måste vara beredda på att när ni skall köra på denna tiden med denna starttid finns det många cyklister i spåret. När ni susar fram kommer det att bli många som vill hänga på och detta kommer säkert att bli ett orosmoment i gruppen. Ni måste vara väldigt bestämda med att inte släppa in någon. Ni borde ha en grindvakt som inte "släpper in någon" och håller andra borta från gruppen. Om någon blir trött i gruppen eller "tappar orken" vore det bra om den personen kunde ta rollen som grindvakt och det är inget fel i att ha den rollen. En grindvakt är en viktig funktion.

Vill önska er lycka till på färden och tänk på er egen säkerhet först. Det är bara en Vätternrunda. Vill även passa på och lyckönska 7,15 gänget.

Med vänliga hälsningar

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by JohanG »

I stort så tycker jag att det mesta fungerade kanonbra då jag fick åka med detta riktigt starka gäng runt Bolmen. Tack! :-D

Angående omkörningar som vi, som sagt, kommer att göra mycket av, så måste jag bara säga att jag tycker att vi kan förbättra oss i vissa lägen. De som ligger först vid omkörningar måste hålla ut från vägkanten tills alla i gruppen har hunnit förbi de vi kör om... annars så finns det ingen plats att gå in bakom för de efterföljande och det blir irritation från dem vi kör om och oro i gruppen. Tänk er att vi ska röra oss som en långtradare i trafiken... ;-) Om det mot förmodan skulle vara så att vi ligger kvar onödigt länge så kan sista person bara skrika KLART, och så går vi billbaka till höger på vägbanan igen.

Angående grindvakt så är det säkert bra och något de som ev ligger på rulle kan tänka på att ha koll på, men om växlingarna bak sitter lika tight som de ska göra, och man tar hjul direkt, så ska det inte finnas lucka för någon att komma in bakifrån och "sno ett hjul". Skulle det mot förmodan hända så får vi säga till personen. Det är, som sagt, en säkerhetsfråga att vi bara kör med cyklister som vi känner.

Mvh,
Johan
Last edited by JohanG on 2017-06-12 20:01, edited 1 time in total.
Erikborje
Posts: 49
Joined: 2014-10-20 13:23
Fornamn: Erik
Efternamn: Börjesson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Erikborje »

Som jag skrev i mailet så skulle jag kunna tänka mig "grindvaktsrollen" då jag förstörde för er på bolmen ! Har även haft en förkylning sedan dess och tror jag kommer att få ligga mycket på rulle för att ändå för att orka !
Emil
Posts: 19
Joined: 2016-10-19 21:46
Fornamn: Emil
Efternamn: Benjaminsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Emil »

Inte var det någon som förstörde på Bolmen och absolut inte du Erik, jag själv låg i svansen på er förra året och de var ingen enkel resa med alla pådrag och ryck längst bak. Jag är ingen beslutsfattare men snällt av dig att erbjuda dig.
Emil
User avatar
Jägerman
Posts: 24
Joined: 2016-12-16 09:30
Fornamn: Magnus
Efternamn: Jägerman

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Jägerman »

Jag funderar lite på hur man smidigast duschar och byter om efter målgång. Cyklar man tillbaka till tåget, tar sin ombytesväska och fortsätter till sporthallen för dusch och ombyte, tar man med en väska till starten och duschar i Zederlundsskolan efter målgång...eller gör man på något helt annat sätt? Finns det duschar på tåget, månne?
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by molsson »

Dusch finns vid fotbollsarenan bredvid tåget, några hundra meter. Jag tycker det är lättast att cykla till tåget, lämna in sin cykel i cykelvagnen, hämta ombyteskläder och byta skor, gå bort och duscha.

Ombord på tåget finns ingen dusch.

/Magnus
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by FAbIo2 »

Hej SuB eller ej SuB,
Jag startar en 10mil runda ikväll 17.30 vid Preem, om någon är sugen meddela mig via sms 0730228186.
Lugn tempo gäller 25-29 i snitt.
Ta lite mat, inte roligt att vara tomt i magen.
Hälsningar
Fabio
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Borat »

Kommer vi att ha någon samling imorgon när tåget kommer till Motala?
//Martin
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

Hej

8.15 kommer att ha en samling vid eller på tåget på fredag kväll. Preliminärt kl 20.00
Mikael kommer att maila ut mer detaljer

Vi ses
Stefan
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Borat »

Hej Johan har glömt mina namnlappar hemma kan du fixa 2 st där det stå Martin på.
Tackar på förhand, vi syns imorgon!
//Martin B
Har försökt skicka personligt meddelande men det fungerade inte .
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by JohanG »

Borat wrote:Hej Johan har glömt mina namnlappar hemma kan du fixa 2 st där det stå Martin på.
Tackar på förhand, vi syns imorgon!
//Martin B
Har försökt skicka personligt meddelande men det fungerade inte .
Fixat lappar till dig och Anderas! //Johan
matshakansson
Posts: 25
Joined: 2015-10-26 01:35
Fornamn: Mats
Efternamn: Håkansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by matshakansson »

Vore det inte kul att göra en film likt denna?

https://www.youtube.com/watch?v=lYKcAax ... hokopowder

jag har inte någon go pro men om någon hinner läsa detta, har en actionkamera och också tycker det vore kul att filma - släng med kameran! 8-)

Glöm i så fall inte fäste, batteri, laddare, minneskort. Kan ha den på min cykel om du vill.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by dlridings »

Lycka till alla, båda Sub 8.15 och alla andra ambitioner. Det regnar nu, men det blir kanonväder till helgen. Njut av cykelfesten, peppa varandra och ät en god måltid efteråt med Lygner och skratt.

Daniel
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by T.F »

Wow,vilken cykling av gänget,bästa i Lygnens historia säger jag sen får ni säga vad ni vill!! Vi hade jämt och bra tryck hela vägen speciellt i förhållande med att vi passerade ca 7' andra cyklister som de flesta förstod oss när vi for fram i våra led. En enkel vurpa i en rondell hade vi utan blessyrer så vi väntade in och fick vårt första stopp på vår station strax efter. Stoppen fungerade helt efter plan och roddandet av dessa ingick i att vi fick så fin cykling,tack! Jag måste säga att den här gruppen är så himla stark att det finns potential till mkt bättre tid om så bestäms framöver,faktiskt så är allihop görbra,ingen nämnd ingen glömd,de två(Sanjin och Martin)som punkterade olyckligt är precis lika starka som övriga så bästa och jämnaste gruppen någonsin står jag fast vid,26 av 28 i mål samtidigt alltså! Å det på en typ kvart bättre än utsagt,men när alla fortfarande är kvar så då är det okej att köra ngt fortare,dock är jag glad att vi hamnade på rätt sida av 8tim sträcket 8.01 istället för 7.59 som hade sett konstigt ut när vi hade 8.15 som mål.. Jag önskar alla i denna grupp fortsatt lycka framöver i kommande satsningar,jag själv faller nu för åldersstrecket och tänker inte cykla VR i 60+ framöver
(iaf inte i denna fart)!
Tack alla som gjort denna satsning möjligt! mvh Thomas Forsberg
Post Reply