Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
Christer Hedberg

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Christer Hedberg »

Claes-Göran Andersson wrote:Allt handlar om vår egen säkerhet och undvika krascher!!
Så klart. Men tänk också på att skrik och rop i allmänhet i ett cykelgäng är sjukt farligt. Handen sitter nära bromsen och hjärnan reagerar reflexmässigt. Ni kommer bakifrån och vet om att ni kommer. De ni kör om är oförberedda, och ofta oerfarna. Att då får ett "furirvrål" leder tyvärr gärna till en inbromsning eller den reflexmässiga "va var det där" vilket leder till vridet huvud som sen kan bli en cyklist som istället svänger ut i körbanan.

Det är en svår avvägning det här.

Men en aspekt som inte är helt ovesäntlig för alla större klubbar (både Hisingens och Fredrikshof har varit just på samma ställe) är vilken image man vill ge av klubben. Våra stora gäng som kör runt Vättern är en rejäl reklampelare. Såväl positiv som negativ.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Christer

Det är som allt i livet en avvägning och vi lär oss hela tiden.

//CG
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2009-05-12 18:02, edited 1 time in total.
"He is able who thinks he is able!"
putte

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by putte »

Nu hade jag oturen att inte kunna vara med på Hisingen runt.
Betalade gjorde jag däremot :evil: , men dom kulorna kan våra kära venner på ö-sidan få gott av.

Hisingen runt -banan är som sagt svår att få en fungerande klungkörning på pga alla knixar, stopp mm. Personligen tycker jag att man kan fixa en klunga på denna bana, men det kräver ett mått av träning och diciplin i gruppen.

Varför stretar vi då runt med klungträning av detta slag?

Jo, för att få uppleva en repris av Vätternrundan 2008. En sånt fantastisk samarbete har jag sällan varit del av.
Här är ett minne från förra året.
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Lr7g8N5Bx9o&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Lr7g8N5Bx9o&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Till sist. Varför är man så högljudda i en cykelklunga?

Svar: Annars så hörs det inte vad man säger.
Dessutom så är en repetetion av all information bakåt önskvärt, oavsett hand eller verbala signaler.

Synd bara att en del oerfarna cyklister kan uppleva detta som burdust.
När jag var färsk som motionscyklist så upplevde jag en avundsvärd beundran över dessa supersnabba klungor och ville vara med där själv en gång.
Idag är jag det och tänker inte byta ner mig.

/Putte
ash

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by ash »

Bra Putte, hade nästan glömt av hur bra det flöt på förra året (VR)...

kolla sista 30 sek i filmen när vi passerar många långsammare cyklister....inget skrik , inget gap och så brukar det ju vara när vi kör....

Tror helt enkelt att det är "stressande" att hålla ihop en 30 manna klunga på en sån knixig bana som Hisingen runt men det kommer fungera betydligt bättre på VR .

Vad gäller farten för att försöka klara av sub 9 så tror jag inte att vi behöver öka hastigheten så dramatiskt för att lyckas. (jfr med -08, vi slipper ju alla igångdrag, trafikljus, vägarbeten osv som det var på Hisingen så den medelhastigheten känns inte så relevant)

Vi var nära redan förra året och med kortare paustid + lite bättre tempo första delen så kommer det gå vägen.

/Ashkan
Christer Hedberg

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Christer Hedberg »

Claes-Göran Andersson wrote:Christer. Det är som allt i livet en avvägning och vi lär oss hela tiden.
Visst är det så.
putte

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by putte »

Håller med Christer att det är stressande med för mycket gapande klungan, både för utomstående och de i klungan.
Handsignaler är att föredra, men dom fungerar sämre framåt.
Här kan vi träna på att bli bättra på att vidarebefordra information, i lägre tonfall.

En annan sak som jag har retat mig på länge.
Någon ropar" lucka"....... det blir "punka" längre fram när tillräckligt många har repeterat.
Tvärtom så blir "punka" till "Lucka". Precis som den viskleken som man lekte förr i tiden.

Kan vi inte alla enas om att det INTE heter "Punka" uten att det i framtiden får heta "PUNKTERING"

Detta skulle göra livet lite enklare i cykelklungan.
Christer Hedberg

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Christer Hedberg »

För att inte tala om cykelvärldens största mysterier: "Alla med?" som besvaras med "Alla med!"
Hand upp den som hör skillnad på frågan och svaret :D
Christer Hedberg

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Christer Hedberg »

putte wrote:Kan vi inte alla enas om att det INTE heter "Punka" uten att det i framtiden får heta "PUNKTERING"
En anektdot från 20-milaren på Mallorca 2006: Mitt ute på rundan skriks det vad som av hälften uppfattades som "lucka" och hälften som "punka". Gruppen stannar. Konstaterar att ingen fått punka. Räknar och försöker se vem som saknas men kommer inte på att nån saknas. En av guiderna cyklar tillbaka några kilometer för att se om nån trots allt fått punka längre bak som vi kanske inte tänkte på. Kommer tillbaka och inser att ingen saknas. Nu har en kvart gått och vi börjr försöka gå igenom vad som verkligen hänt. Då visar det sig att en av cyklisterna från Stockholm skrikigt nåt i stil med "ett sånt VÄDER". Kalla och stela rullade vi vidare...

Kontenta: Skrik och klungcykling är som italienska cyklar och Shimano – ingen vidare kombination.
putte

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by putte »

Ha ha! :lol: Den hade jag nästan förträngt. Jag var ju med på denna runda på Mallorca. 2007 var det Christer, inte 2006.

En annan rolig del av denna 20-milare var att det var väldigt kallt när vi startade, runt 7-8 grader.
Flera cyklister hade tagit på sig vinterstassen med långbyxor och tjocka jackor.
När vi sedan efter halva rundan kommer till Palma visar termometern 25 grader. Gissa om det svettades under skoteroverallerna. :-&
ash

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by ash »

Kände igen den tyskfödde men numera Schweitsiske tempomästaren Franz_Hurzler Sjöström på bilden.... :roll:
Vilken fart... =D> =D> =D>



ps.
Hur var det matchen slutde nu igen ( menar självklart den tyska cupfinalen i Ishockey ) ;-)
Post Reply