Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Janne P »

Lite av varje:

Bekräftelse matorder från C-G. Jag köper:
- Juice, 10 st blandbara blandat äpple och apelsin.
- Mjölk, 4 liter som jag fryser in och tar med i en kylväska.
- Youghurt, 5 liter vanilj (gott, 3 liter), fruktsmak (1 liter), naturell (äcklig, 1 liter).
- Bregott, 2 askar normalsaltat.

Transport:
Jag tar bilen till Partille. Löser hemtransport senare. C-G: Kan jag ställa bilen hos dig tills sambon hämtar den torsdag eller fredag?

Egen cykel:
Vågar inte chansa med Revolverhjul+tubdäck. Har inte hunnit lära mig byta ännu o vet inte hur svårt det är att få av däcken. Tar kanttrådshjul med 28/11-kassett. Verkar dessutom som att serviceorganisationen bara stöttar kanttrådshjul?

Knakljud i Ridleyn, är sadelstolpen infettad med kolfiberfett?

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Claes-Göran Andersson »

Ang. Hytte är det så att 7 är bara 6 och 5 är bara 4 alltså falsk reklam = 120 bädd där vuxen och barn kan sova men inte två vuxna. Mitt förslag på mötet var att ta bort en hytte men församlingen röstade för att behålla alla tre "så ordföranden blev nedröstad!!!"

Janne: Gott att du bara köper en äcklig youghurt. Har gjort samma val inga Revolverhjul kör Fulcrum 1 med kantråd. Det är som du skriver bara kantråd man supportar från arrangören.
Du kan ställa din bil hos mig inga problem, den kan stå där till söndag så slipper du krångla med transporter!!

Var precis på Cykel City, Martin kollade det lät som en stellänk på kedjan tyckte han. Det är lite så jag känt det också, blir ett knyckande i drivpaketet på varje pedalvarv. Var lite skraj att det var lagret i vevpartiet. Jag har gjort allt kollat skor, pedaler, bytt hjul, gjort drivpaketet kemiskt rent och smörjt upp allt på cykeln ändå var knäppandet kvar efter att jag känt över varje enskild länk på kedjan som är ny sedan Maj.

Martin frågade om jag satt dit den själv vilket jag gjort och i samma andetag visade jag att det var Dura Ace med snabblänk samma typ som jag använt i alla år på min TREK men då KMC kedjor. Det visade sig att Shimano lanserade denna kedja förra året då jag köpte den och drog tillbaka dem efter tre månader för att folk blev galna på oljudet och många letade felet i veckor innan de förstod. Med andra ord jag blev 500 spänn fattigare!!! Plus arbete att byta kedja.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by martin linde »

Beträffande utrustning:
Jag kan bidra med en st kylväska (12V) om det behövs.
Har även två st takställ för framgaffelinfästning. (Man får på minst tre i bredd på biltaket, så Olof, du behöver inte ta någon hoj i bilen)

Mvh Martin
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Claes-Göran Andersson »

Hallå alla!

Kom ihåg och ta med belysning och glasögon med klarglas eller gult. Mörka glas fungerar väldigt dåligt på natten. Erfarenhet från de som cyklade förra året är att ha en bra belysning som lyser upp vägbanan det kan bli rejält mörkt några timmar om det är molnigt.

Janne har en kylväska och jag lägger pålägg etc. i min väska det borde räcka. Kör en med kylklampar.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by olof »

Kanon Martin.

Då tar jag två cyklar (på dragkrok) och du tar en ytterligare cykel på din bil.

Har även två st takställ för framgaffelinfästning. (Man får på minst tre i bredd på biltaket, så Olof, du behöver inte ta någon hoj i bilen)
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by olof »

Hejsan Martin

För din upplysning.

Det otroliga har nu hänt. Mitt cykelställ är för TRE cyklar....Köpte ett ställ för två och fick ett för TRE. Vill passa på och tacka alla för inköpen. Vi splittar på allt naturligtvis. Vi måste också köpa oss några Ringenäs att lyxa till med. Bra organiserat av dig CG.

Syns på torsdag. Jag ser verkligen framemot detta äventyr. // Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by martin linde »

olof wrote:Kanon Martin.

Då tar jag två cyklar (på dragkrok) och du tar en ytterligare cykel på din bil.
Eeeh... Vänta nu olof så vi får klart för oss läget...
Bidrag med cykelhållare var tänkt för DIN bil.
Min bil kommer att vara på ultralöpningslopp. (Ungefär lika korkat fast utan cykel)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Claes-Göran Andersson »

Gubbs

Nu reder vi ut detta!!! Vi som kör är Martin Johansson med bil + släpkärra, Olof och CG med bara bil. Martin kan ta 6 cyklar, CG tar 4 cyklar. Om vi plockar ut en cykel ur kärran behöver Olof ta två på sin bil eftersom vi är 11 som åker imorgon. Ev. tar Olof 3 cyklar så skapar vi plats för kylboxar och annan packning på kärran.

Olof har du takräcke så att du kan sätta på en cykelhållare från Martin Linde??? Peder har ett bra krokställ Thule samma som jag har. Olof när du har tid kan du ringa mig 031-7223025 sitter i lite möten under dagen men jag svarar om du ringer!!!

Glöm inte de Norska pengarna för Hyttebetalning "bläddra uppåt på denna länk!!!!!!!!!!!!!!!!!

Janne kommer till mig runt 12.00 sedan hämtar vi Peder och Magnus räknar med att vi är på Statoil Gårda senast 12.45. Se till att ni ätit Lunch eller liknande innan vi träffas så vi inte behöver stanna efter några mil. Kan vara lagom att stanna norr om Oslo för mat.

Vi snackade om vägval i Oslo. Kan någon kolla upp vad som är bäst! Genom Oslo på betalvägar eller via Drammen och någon tunnel som nämndes. Har pratat med Loftenes och de kör alltid Oslo, Hönefoss och vidare uppåt.

Jag tar med fotpump lite verktyg, kedjeolja etc. bra om vi är fler som tar med verktyg och olja.

Vi ses till mörra!!

Är det något akut så ring det är säkrast nu när vi är så nära avresa.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
motormartin
Posts: 62
Joined: 2010-10-18 12:15
Fornamn: Martin
Efternamn: Johansson

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by motormartin »

Tjena,

Jag tror att jag kan vara vid Statoil klockan 13.00, eventuellt lite tidigare.
Vilka skall åka med mig då ? Ni får ta er in till Statoil själva för det tar för lång tid om jag skall hämta och vi
skall surra fast cyklar en och en.

Jag kommer ha med mig pastasallad för att äta på vägen. Blir enklast så tycker jag.

Verkar som det är både enklast och billigast att köra via Oslo, blir det lite köer så överlever vi nog det.

Vi syns i morrn

Martin Johansson
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Claes-Göran Andersson »

Martin

Så var det tänkt att alla tar sig till Statoil så fixar vi cyklar och vilka som åker med Olof och dig där. Min bil är klar eftersom jag tar folk på vägen in till Statoil.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Mikael Virtanen »

Lycka till gott folk. Må kraften vara med er i de norska fjällbackarna.
/m
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by martin linde »

Tanken slog mig att på söndagens morgon, när vi vaknar stela och lytta efter en natts utmattningssömn, då behövs anständig frukost !
Jag införskaffar råvaror för Bacon och Scrambled eggs !

/Martin
Pavo J

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Pavo J »

Bra initiativ med ägg och bacon.
Jag nog kommer man att vara stel, stel i alla leder utom en 8-) .
Verkar som ni alla har stenkoll på läget. Själv är jag ute i sista stund, fick på den nya 12-27 kassetten idag, puuh.

/Pavo
patryd

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by patryd »

Hej alla härliga Jotunheimen-cyklister! Tror inte vi har informerat om att Anders K, Annika, Heidi och jag själv beslutat oss avstå från årets tur. Kanske nästa år.
Här är några bra tips vi kan komma på nu:
1. Ha två par glasögon med, ett par genomskinliga för natten och ett par med solglas för dagen.
2. Det är bra med en framlampa som lyser upp några meter framför cykeln, det är många vägsprickor och hål som kan krångla till det. Men lampan får inte vara för stark för då stör man mörkersynen för sig själv och andra i klungan. Ta även med en pannlampa, om man får punktering på natten så är det bra å ha.
3. Se till att ölen är kyld och lättåtkomlig när ni är tillbaka, man somnar lätt ifrån den annars..
4. Underskatta inte det "fjärde berget", det är den sista lilla kullen i banprofilen, en jävla jobbig kulle!
5. Utnyttja möjligheten att placera ut påsar med torra kläder på de olika depåerna. Funkar perfekt.
6. VIKTIGT! Ta det försiktigt i nedförbackarna, framför allt efter andra berget (Beito/Valdres) för vägen är spikrak och perfekt asfalterad mitt bland stenlandskapet, farten ökar upp mot 80-90 och plötsligt svänger väghelvetet! Har aldrig varit så rädd som när jag skulle ta den kurvan i blött väglag! Anders K brydde sig inte en sekund om risken och konsekvenserna och CG kommer förmodligen inte göra det heller. Ni andra hoppas vi tar det lugnt.

Jordens vackraste landskap väntar er, så glöm inte att även kolla åt sidorna då och då

Lycka till och kramar från oss!
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Rolf Lindkvist »

Hej!

Tackar för tipsen Patrik synd att vi inte får se din ryggtavla försvinna upp i bergen.

Sista minuten information, jag tar med min stora pump det är bra om vi har med oss någon till.
Vi ses.
Rolf Lindkvist.
Miltén

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Miltén »

Hej alla Jotunåkare!
lite mer tips ..

7. På vägen upptill Beitostölen så finns det några fina välväxta buskar som undertecknad vid fem tillfällen varit ute o kräkts på/i- för att dessa skall fortsätta o bli stora så vore jag tacksam för lite bidrag när ni passerar dem- ni ser dem jag lovar. Räcker med lite sportdryck etc

8. Våfflorna på Sognefjellshyttan är mycket goda- värt slitet.

9. Vissa norska dialekter går inte att förstå- det är inte ni som yrar

Stort Lycka till o som Patrik skrev- glöm inte bort o se er omkring för det är magiskt!

/Miltén
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Eddy »

Hej !

Det ser ut som om de flesta av de utvalda har kämpat sig imål.. Grattis till er ;-) det verkar vara ett riktigt styrke prov.

Rolf verkar ha spurtat vad jag kan se i resultat listan...

Här är länken till resultat listan för den intresserade.
http://jotunheimenrundt.com/wp-content/ ... e2011a.pdf

Eddy
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
Pavo J

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Pavo J »

Halloj alla tappra hjältar!

Vilken fantastisk resa, vilket gäng, vilken natur, vilket lopp.
Varför har jag inte gått med i Lygnern tidigare? Har verkligen känt mig som en i gänget, tack alla för det.

Jag har gått och småfunderat länge på detta lopp men aldrig fått loss tummen. När jag såg att ni skulle och cykla tänkte jag att nu kanske det är läge. Jag inväntade vädret lite, har cyklat Styrkepröven i ösregn för en massa år sedan, det såg inte så bra ut enligt YR veckan innan men vafasen, ska ni köra så är det väl bara att bita ihop.
Visste inte riktigt om jag skulle orka hänga med er, men tror det gick ganska bra.

Första biten över Filefjell hade en ganska behaglig lutning, regnet och blåsten på toppen kunde man varit utan. Det blev rejält mörkt och kallt i nedförskörningen, var bara att följa de röda ljusen, såg knappt vägbanan. Hade otur med Peders punktering i gruspartiet, men Martin med varma fingrar löste det fort. Sedan fortsatte oturen vid andra depån när Peders växelreglage ramlade av i delar. Här beslutade tyvärr Olof för att hoppa av vilket var riktigt tråkigt. Peder bytte cykel med Olof och fortsatte men fel inställning ställde till det för knäna.
Tyvärr fick även Magnus problem med knäna och båda klev av vid Beitostölen, inte roligt när det blir så. Men starkt av er båda att lyssna på kroppen.
Upp till Beitostölen var det ganska bra lutning bitvis, men sen kom belöningen med en härlig utförslöpa, +80km/h. Skymtade en renskock i ögonvrån.
Landskapet böljade sig fram och man siktade på nästa depå.
Efter Lom skulle vi ta oss upp över Sognefjell. Första biten var ganska okej men sista 500 höjdmeterna var desto brantare. Tur att man hade två ben att trampa med. Janne som måste ha det tjockaste pannbenet jag stött på hade fått problem med ena knät. Trampade resterande ca 15 mil med ETT ben. Vad ska man säga.
Väl uppe på toppen väntade våfflor med hjortronsylt, satt fint. Sen kom den roligaste delen av loppet, serpentinerna ner från Sognefjell. Vad det gick undan, synd att det låg bilar i vägen eller det kanske var tur. Eller vad säger du C-G din tok :-o .
Väl vid sista depån (återsamlades alltid i depåerna) saknade vi Rolf, efter en halvtimmes väntan gav vi oss av utan honom. Så kom den omtalade sista lilla kullen men tror den gick ganska smärtfritt för alla (kanske lite jobbigt för den enbente Janne).
Det var en härlig känsla att se bron i Sogndal på håll och när när vi närmar oss bron möter vi försvunne Rolf och undrar varför vi tog sådan tid :lol: . Sista meterna in till mål, ÄNTLIGEN.
Lite käk i målområdet och sedan bar det hem till hytterna och de välkylda ölen. Slank väl ner en Gammel Dansk också, tack för den Martin. Tror jag somnade innan jag hann nå kudden.
Martin och Janne m fl fixade en fin frukost med ägg och bacon. Jag och Peter tog ett svalkande morgondopp i fjorden.

C-G, Janne, Peter, Peder, Olof, Magnus, Martin L, Martin J, Rolf T och Rolf L tack för den otroliga resan och ett minne för livet.

/Pavo (PisseNisse)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Claes-Göran Andersson »

Ja nog var det en resa som man funderar över idag, under vägen på de djävligaste partierna så ifrågasatte jag mitt mentala tillstånd, varför utsätter du dig för sådan här idioti. Regn och rusk backe upp och upp och upp men sällan ner toppat med motvind i de värsta motluten, det tog aldrig slut!

Sitter på jobbet nu på sen måndag eftermiddag har fått två nätters sömn och kroppen börjar kännas bättre. Fortfarande lite grusig i ögonen och öm i benen men istort sett känns det ganska bra. Alla fina vyer sitter kvar på näthinnan och vykorten utanför våra hytter skall vi inte prata om, kanonfint. Boendet var perfekt med det större huset som vi alla kunde samlas i och brassa käk och äta på altanen med fjällen runt oss som sockertoppar, det låg snö kvar på de högsta.

Kan man tänka sig att göra om det? Ja varför inte nu vet man hur det fungerar banan är rekad och memorerad kontrollerna och allt runt omkring är bekant. Bara en sån sak att det var tidsbegränsning till Fagernes och Beitostölen hade vi inte koll på det stod tydligen i kuvertet med nummerlappen som vi knappt tittade på.

Med incidenterna på väg till första kontrollen och cykelbyte, pedalbyte etc. stod vi en alltför lång stund på den kontrollen. Tur att det kom fram en dansk som var med oss uppför första stigningen och frågade om de fick åka med oss till Fagernes annars var han rädd att inte klara tiden 04.00 då var klockan 02.00???? Efter ytterligare lite mek med Olofs cykel som Peder lånade så stod vi hela gänget beredda att cykla vidare en blandning norskar, danskar och Lygnare. Frös så tänderna skallrade med dyngvåta kläder, efter detta långa stopp. Det blev full fart på klungan alla förstod att vi var tvungna att dra på innan repet drogs på nästa kontroll c.a. 55 km bort. Tog några minuter så kom värmen tillbaka.

Svårt att veta farten men det gick undan i bra tvåparskörning i regn och kolsvart natt. Vi får se när grabbarna lägger in datan på sin PC vad vi hade för fart efter en lång stund upptäckte vi att Rolf T. inte var med i den mörka natten. Strax efter kommer en bil från arrangören och ropar att Rolf är bakom oss. Vi hade redan slagit av tempot 20 km innan Fagernes för att inte bränna för mycket kraft inför stigningen till Beito, vi kom in med 20 min tillgodo i Fagernes. Rolf kom in några minuter efter oss. Snabbmekning ytterligare en gång med Peders lånecykel justera sadelhöjd och snabbt iväg upp mot Beito. Härlig lutning bra fart när vi kom upp hade vi nästan en timma tillgodo.

Enda klädbytet som blev alla kläder innanför regnplaggen, tog en stund men djäkligt gott att få lite torrt på sig. De två första stigningarna var riktigt bra ur mitt perspektiv har tränat upp min förmåga på dessa mellanstigningar "slakmoter" så det kändes hur bra som helst upp till Beito trots väder och lite strul.

Sedan började det upp mot Valdres oändliga upp och nedförslöper över fjället "skitjobbigt" vi återsamlades efter sista långa nedförslöpan och cyklade i ett böljande fjäll landskap till nästa kontroll. Därifrån och fram till Lom där vi fick varm mat rullade det på lugnt och fint.

Nu var det dags för den tuffaste delen av rittet "arrangören klassar Jutunheimen som Norges tuffaste cykelritt" det började lugnt och fint i några mil cyklandes vid sidan av en älv som forsade nerför fjället "kanonfina vyer" ingen större lutning men sen kom det 10% i en oändlighet. Janne hade fått en överbelastning i vänster knä innan Lom satt och jobbade med ett ben helt otroligt jag hade fullt sjå att inte ramla av cykeln det var ju knappt styrfart. Väl uppe vid första hotellet innan serperna till våffelstationen tog jag mitt förnuft tillfånga och klev av cykeln en stund och gick. Sitta och trycka sig uppför i en fart mellan 7 och 9 km i flera mil blir otroligt monotont för lår och ländrygg. Det var inte bara backarna som stod för motståndet även vinden var för djäklig det blåste rejält stundtals.

Efter några våfflor var det dags att rulla ned för fjället "trodde jag" det var typ 15 km över fjället i ytterligare ett antal backar innan äntligen belöningen kom rejäl nedförslöpa med så goa serper "Patrik det går inte att motstå!!". Alldeles innan tittade jag framåt och höll på att stiga av cykeln vad ser jag framför mig i horisonten, ett djävla högt berg med en lika lång slingrande väg upp för, NEJ inte ett helvete till!!!!
Några minuter senare efter första svängarna nedför ser jag vägkorsningen och det var falskt alarm, PUH, vägen fortsätter ner till höger hur långt som helst med massor av serpor, smilet kommer i fejan och det blir att stå på. Martin L, Pavo och jag kom ner först det var inte så våldsamt vi blev störda av bilar så det blev kanske ett snitt på 50 med några sträckor som gick "något" fortare.

Väl nere på platten stannade Martin och jag ropade att jag fortsätter ner till matkontrollen som skulle vara en bit ner, trodde vi. Kommer ner efter en stund till första samhället ingen matkontroll stannar för att ta av Gore-tex kläderna för 50 gången under resan. Uppför blev det för varmt och nedför alldeles för kallt eftersom man var blöt hela tiden.
Fortsatte att cykla lite lugnt och fint, ingen matkontroll..... efter typ 20 km i nästa by kommer den är där 17.00. 6-7 minuter senare rullar Martin L. och Pavo in sedan dröjer det en lång stund innan Martin J. Rolf T. och Janne kommer. Peter kommer in som sista man och berättar att Rolf var tvungen att hitta ett skithus, problem med magen. Vi sitter där och väntar och väntar och väntar men inte dyker det upp någon Lindkvist. Försöker ringa men Rolfs telefon fungerar inte så vi beslutar oss för att cykla vidare då var klockan c.a 17.45 så för oss som var först blev det ett långt stopp.

Nu var det inte så långt kvar men vi visste från Patrik att vi hade en riktigt jobbig körare kvar efter 21 timmar på cykeln genom natten och dagen var man rätt mör uppför den lutningen men belöningen kom efteråt vilken härlig nedförslöpa. För engångsskull var den lika lång som uppförsbacken det tog en bra stund att komma ner inte jättebrant men man kunde trampa på bra i långa kurvor. Nere på platten och snart såg vi bron i Sogndal där vi träffade på Rolf som var på väg till hytterna på fel väg. Vi trodde att han skulle möta oss, nejdå lokalsinnet var inte på topp efter loppet så Rolf var på väg tillbaka till Lom istället för att cykla 200 meter över bron där vi bodde! :-D

Eddy där har du Rolfs spurt han körde skithustricket och smet förbi oss vid matkontrollen. :evil: :-D Utan den lilla incidenten hade vi varit inne en 30-35 minuter tidigare. Rolf var inte långt efter Peter visade det sig och vi kollade inte vägen direkt eftersom Peter käkade. Rolf kom in i en grupp som cyklade på och han hade noll koll på skyltarna där det stod "MATSTATSJON" cyklade bara förbi och där satt vi kompisar och väntade snällt. [-X

Nu var det bestämt att det skulle vara lugnt och fint ingen hets på denna resa så vi tog det med ro som norrmännen säger. Efter lite mat var det dags för en efterlängtad varmdusch och några pilsner. Det blev lite tjöt fram till 22.30 då det var dags att knoppa in. Tror jag sov innan huvudet landade på kudden.

Vaknade 10.00 till lukten av Scrambled egg and Bacon det var knappt ögonen gick att öppna tur i oturen att några bröt så Peder fick ta hand om bilkörningen till gränsen.

Vi kom iväg från Sogndal 13.00 och var vid Ullevi 23.00.

Skall bli kul att se lite tider och foton som tagits under hela resan. Bara bilfärden genom vackra landskap gör det mödan värt otroligt fint!

Nu bär det av ner till alperna på söndag och ett antal km uppför i nästa vecka för att titta på Touren. Fan vet man kanske är på väg att bli bergsget!!! :-=

Tack alla som var med en härlig resa, jävligt jobbigt men helt oförglömligt!

Några av oss kanske står på startlinjen nästa år igen i strålande solsken och vindstilla. Den som lever får se!

//CG


PS. Som vi kom överens om skicka in alla kostnader för bil, bensin, färjor och mat till mig på mail "[email protected]" gör en excel och slår ut allt på oss elva som var med. DS.
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2011-07-12 16:52, edited 1 time in total.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by martin linde »

Tja, vad finns att tillägga ?
En utmärkt och utförlig redogörelse av C-G
Öppnade själv helt kaxigt med kort-kort ifrån start, det skulle ju bara regna en liten skur... Dessutom var det ju uppför !
Får väl erkänna att det var rätt skönt att få på sig dom där lösbenen, lösärmarna och regnjacka i lä bakom skjulet uppe på Filefjell. När man sedan fick kompletterat med nästan torr underställströja vid första depån fanns inget att skylla på, och racerbåtracet kunde fortsätta genom natten. Minns en kamerablixt från en passerande skåpbil - skulle vilja se den bilden... Och vad bra det var att jag ändå tog med den billiga DX-lampan, och att den höll för vätan hela natten !

Torra (nästan) kläder samt upptorkande vägar i Beitostölen gav mod och kraft och vi kunde fortsätta neråt mot Lom. En ganska otrevlig erfarenhet var att somna på cykeln...! Vaknade till av ett vinglande hade då vinglat över på vänstersidan vägen och lyckades med en hårsmån styra rätt en dm från dikeskanten...PUH ! Lite adrenalinpåslag gör dock att man piggnar till, och en pannkaka senare var allt ok igen. (Sånt här skall man egentligen inte skriva om, nu säger Eva att jag inte får åka på sånt här utan stödhjul i fortsättningen [-X )

Varm mat i Lom satt som en smäck och sedan var man nästan som folk igen upp till dom där 10 procenten började. Då blev det att ta lilla kransen (frälsarkransen) före. Våfflan (dubbel) på Sognefjell var gudomlig. Micronap på trappan gjorde susen och sedan var det dags att susa neråt - nästan... :evil: Det faktum att nordiska fjäll är platta på toppen skapade berg och dalbana som jag trodde aldrig skulle ta slut :evil:

Småningom belöning i form av riktiga alpina serpentiner och sedan bara i mål. Men först omtalade väntan på Rolf på depå med självservering av ytterligare våfflor - mmmm...

22:21 blev vår officiella tid. När jag kollar Polars snittfart som baseras på cyklad tid säger den 25.1 km/h vilket ger 17:08 timmar cyklad tid !!!
Någon som hänger på nästa år och satsar på mindre såsande i depåerna... \:D/
Post Reply