Lygnartåget

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Lygnartåget

Post by olof »

Tjena

Vill tacka all som är involverade med Lygnartåget och all fin hjälp från alla funktionärer, det är ni som gör denna resa möjlig. Alla som rest med oss är lika glada och positiva över detta arrangemang, maten var god o inga konstigheter denna gång med någon vagn. Allt flöt på fint. Det går som tåget....

Tack ännu en gång alla funktionärer, vi kommer att fixa någon form av funktionärspizzaträff framöver...

Olof


Vättern nästa år, (om jag arbetar på tåget som brukligt) då skulle jag kunna tänka mig att starta på kvällen och köra till på morgonkvisten med ett rejält batteripack och lampa/or, kanske skapa en väldigt tidig soluppgång för många ut med vägen??? Låter detta lockande...
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Lygnartåget

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Antalet resenärer var "all time high" nästan 240 reste med tåget. Det är alltid lika spännande att hålla ihop denna aktivitet.

Detta år bjöds vi på ett nyuppsatt staket på bangården där vi tidigare kunnat gå obehindrat till cykel förrådet och dusch på Motala IP. Den stora frågan var om grinden som fanns hade ett standardlås = alla lokförare har nyckel för att öppna grindar på bangårdar över hela Sverige. Får tacka Fredrik på Vätternrundans kansli som tipsade om att bangården var stängd med ett staket.

Fredrik och Patrik på kansliet är de som hjälper oss med Motala Express "cykelgaraget" och att vi får tillgång till duschar på Motala IP. Tack för den supporten!

Efter många samtal till Motala kommun och folk inom Trafikverket hittade jag rätt person Per-Erik Danielsson som var ansvarig för de östra järnvägsområdet och satt i Norrköping. Per-Erik hade vänligheten och skicka ut en person från Infra Nord som åkte och kollade grinden på fredag morgon. På vägen upp med tåget kom det efterlängtade SMS:et att låset var standard. Väl på plats kunde vi öppna grindarna och den oron var borta.

Kärngänget runt tåget detta år har varit Anders Bergvall, Magnus Olsson, Olof Tedenbrant och undertecknad. Stödjande trupper Peter Jonsson, Peter Wenander och Rolf Lindkvist.

Volontärer på och under hela resan på tåget i år som skötte markservice var cykelvakter och hjälpte resenärerna med enklare mekning var Eddy Carlsson, Patrik Rucinski, Hans Carlberg, Mats Larsson, Linus Tolf-Öberg och undertecknad.

Stort tack för ett gott arbete och att ni ställer upp för klubben och håller detta kanon arrangemang vid liv.

Tack till övriga Lygnare som hjälper till vid in och utlastning på centralen och i Motala.

Jag vet att Thomas Franzen och övriga som startade Lygnartåget är väldigt glada att vi är några som tagit stafettpinnen och vårdar Lygnartåget. Som Olof skriver ovan, så många positiva omdömen som vi får av resenärerna visar år efter år vilken kanon grej detta är.

Vi samarbetar med Bergslagarna som är en ideell förening precis som vi. Pengarna som vi får in på arrangemanget fördelas via vårt avtal mellan föreningarna. Det är inga Event bolag eller liknande inblandat det gör att vi kan hålla en prisbild som attraherar resenärer.
Event bolag och SJ har försökt från Stockholm och Malmö tillbaka i tiden men misslyckats totalt. Alldeles för dyrt och inte genomtänkt och uppstyrt arrangemang. Det krävs lite kunskap om cyklar, cyklister och vilka behov vi skall tillfredsställa.

Stort tack till Morrgan Claesson som basar över Bergslagarna och tåget. Thomas Pettersson som planerar, kockar och styr upp alla måltider på tåget.

Planeringen för 2017 är redan påbörjad med ansökan om tågtillstånd till Trafikverket så om inget händer med västlänkar och tågtillstånd kör vi igen 2017.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Lygnartåget

Post by andale »

En stor eloge till alla inblandade i Lygnartåget! Tyckte allt fungerade perfekt och maten var excellent!! =D>
/Anders
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Lygnartåget

Post by Hans Carlberg »

Det är bara att instämma med övriga "talare"!
Ett sånt smart sätt att lösa resa och boende
och att vagnarna står mitt i Motala!
Det var ett glatt och positivt funktionärsgäng
att samarbeta med. Inga som helst problem.
Hade många intressanta samtal med våra
trevliga resenärer!
Slutbetyg =D>
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Lygnartåget

Post by Sköld »

Riktigt lyckat, stort tack alla som sliter för att få ihop Tåget , det gick ju som på räls i år!
Toppenkäk, och fin service från både äldre och yngre funktionärer!
Och inte minst en skön , avslappnad stämning , tröttnar man på att cykla runt Vättern är det ju värt att bara åka med tåget !
Ha det gott !
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Lygnartåget

Post by T.F »

Lygnartåget är fantastiskt!
Funktionärerna o Volontärerna är fantastiska!
Övr personal som kockar o övriga inblandade
i detta arrangemang är fantastiska de med!
Stort tack till alla,hoppas Lygnartåget består år efter år!
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Lygnartåget

Post by mikebike »

Hej och bock och tack och hatten av för ett excellent genomfört arrangemangang!
Allt är toppenbra och trevligt.!
Heja Lygnartåget, åker även nästa år om möjligheten finnes.
Då skall jag köra min 10:e runda!
Tidsmål ej satt i denna stund men hade kanske varit kul med en klubb-Sub 8:a satsning!?
Mikael/mikebike, fd snabbSubcyklist, numera grindvakt. :lol: :-D
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Lygnartåget

Post by Magnus Johansson »

Hej och tack allihopa som håller ihop och arbetat med Lygnartåget, riktigt bra gjort!
Och jätteroligt att antalet passagerare ökat och att allt ändå fungerade. Det tyder på bra arrangemang och planering som jag ser det. ;-)

För min del kan jag bara säga tack än en gång!!! =D>

Med vänlig hälsning.
Magnus Johansson
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Lygnartåget

Post by pewe »

Hej,

Ett STORT tack framför allt till Magnus O och CG som gör allt detta möjligt.

Sedan att det hela kryddas av ett gäng glada o flexibla Lygnare så kan det inte bli annat än succé.

Peter
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Lygnartåget

Post by olof »

En liten reseberättelse.

Arbetet med Lygnartåget pågår i princip hela året runt, kontakter och planering med Bergslagarna (de som kör tåget). Fixa alla dokumentation, biljetter mm. Inhandling av diverse pryttlar till barvagnen. Mycket mailkorrespondens och några möten.
Sen kommer helgen som i princip är ett dygnet runt jobb. Vi börjar på fredagen vid 10 på morgonen, hälsar alla resenärer välkomna, lämnar ut kuvert med namn, mat m.m och cyklar taggas med namn och lastas på tåget. Vi åker vid 12 tiden och då sätter försäljningen igång med läsk, godis, kläder och reservdelspryttlar. Pasta buffe äts på tåget med start från 14.00. Vi kommer framtill Motala vid femtiden och då lastas alla cyklar ut från tåget till förvaringen vid idrottsområdet och mekandet sätts igång. Mekandet pågår hela natten igenom och baren för försäljning stänger ca 23.00 på fredagen. Sängdags vid 23.30 och en del av oss kliver upp vid 03.30 för att cykla rundan. Frukost börjar serveras från 23.00 och pågår till morgonkvisten. Efter rundan tillbaks till tåget, mekandet har upphört och lastning av cyklar från alla som kommer tillbaks påbörjas. Snabbdusch och vi öppnar baren och sedan påbörjas supen. Baren stänger vid 23.00 och det är läggdags för att kliva upp vid 05.00 söndag morgon för att förbereda urlastning av cyklar med mm. Ankomst till Göteborg ca 06.00 och den stora urlastningen börjar vid 07.00. Vid 08.00 åker tåget och alla cyklar är hämtade och alla åker hem till sitt, vid tre tiden på eftermiddagen återsamlas några för att göra det sista på tåget med att plocka ur tåget de saker som vi haft med oss och återlämning till klubblokalen.

Ännu ett Lygnartågpass avverkat…..

Har varit med i några år och kan bara säga det att detta är väldigt roligt (och slitsamt) och det är ett väloljat maskineri.

Har läst det som CG skriver ovan:
Kärngänget runt tåget detta år har varit Anders Bergvall, Magnus Olsson, Olof Tedenbrant och CG.
Stödjande trupper Peter Jonsson, Peter Wenander och Rolf Lindkvist.

Volontärer på och under hela resan på tåget i år som skötte markservice var cykelvakter och hjälpte resenärerna med enklare mekning var Eddy Carlsson, Patrik Rucinski, Hans Carlberg, Mats Larsson, Linus Tolf-Öberg och CG.


Dock vill jag poängtera att CG och Magnus gör en jätteinsats. men också att funktionärerna är väldigt viktiga för att detta skall funka.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Post Reply