Transportväska

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Transportväska

Post by dlridings »

Jag har aldrig fraktat en cykel på flyg ... ni som har lite erfarenhet ...

Jag tittar på hårda väskor och mjuka väskor. De mjuka väger ca 10 kg mindre.

Jag kommer att frakta en stålcykel, så ramen är jag inte orolig för. Jag kan lägga in falska "nav" för att skydda triangeln och framgaffel. Jag är mest orolig för hjulen.

Teoretiskt kan jag tänka mig en situation som leder till katastrof. Men ni som har åkt med mjuka transportväskor ... har ni ångrat er någon gång?

Jag tittar på väskor från Rose:

https://www.rosebikes.se/artikel/rose-b ... aid:549311

https://www.rosebikes.se/artikel/thule- ... aid:778245

Och liknande.

Jag hyr cykel på Mallorca, men ska ha med min egen cykel till LEL i juli/augusti.

Tacksam för tips.

Danie
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Transportväska

Post by Claes-Göran Andersson »

Daniel

Kolla med Hans Öberg han har haft en mjuk väska senaste 4-5 åren som verkar bra med ett stativ som håller fast cykeln om jag kommer ihåg rätt. Dina väskor verkar väl slappa som det ser ut på bilderna. Själv har jag en hård Thule väska sedan 10 år. Med min Ridley, skor, extra däck, slang, verktyg och cykelgodis brukar det bli 30 kg. Väskan väger 15 kg.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Transportväska

Post by Sköld »

Hej !
Jag har en Evoc mjuk väska, som jag använt två år nu , och som funkar bra, hjulen är väl skyddade,
men det får inte plats ett extra hjulpar om man skulle vilja ha det.
Med vänlig hälsning!
Bengt
Last edited by Sköld on 2017-02-13 10:58, edited 1 time in total.
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Transportväska

Post by dlridings »

Öberg, ja. Sist jag flög tillsammans med honom kom han med en jättekartong, originalförpackning, som vi som satte i bussen fick lyfta över huvuden och skicka längre bak i bussen. Lars-Inge var måttligt road. :-) Men det var en prototyp från BMC, ett enda i sitt slag, en cykel med ovala hjul som gave 58% mer kraft vid varje tramptag :-)

Jag tittar på EVOC ganska seriöst, Bengt. Jag länkade till den ena var ROSE därför att den har ett litet ställ som man kan sätta cykeln i.

30 kg är hanterbart, CG. Jag undrar om inte Lars-Inge sa något om att 35kg är gränsen. Men din Ridley är åh så mycket lättare än min Surly. Surlyn väger 12,4 kg just nu. Det kommer till några hekto när jag byter till ett trippelvevparti. 15-18 kg för en väska, så kommer man upp nära gränsen efter lite verktyg.

Det är hjulen jag är mest rädd om. Inget kommer att hända cykeln. Det är en liten fördel med stål. Teoretiskt kan det gå illa, men då behövs sådana krafter som även skulle ha sönder en hårdväska.

Jag har fått erbjudande av Åke att låna hans. Jag hinner testa under våren. Jag ångrar (lite) att jag inte tog min egen cykel till Mallorca, bara för att få erfarenhet av att montera ned, frakta, sätta ihop, se vad man har glömt osv. Men det kan jag fejka hemma också.

Tack ni två. Ses på Mallorca :-)

Daniel
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Transportväska

Post by martin linde »

Inga problem
Jag är helt övertygad att du vet hur man får av/på pedaler, styre, sadel och ev bakväxelförare.
Har flugit rätt mycket med cykeln utan några problem. Glöm inte slänga med samma verktyg du monterade isär grejerna med :-P
En klassiker till väska finns här för en hyggligt billig peng.
https://www.bike-discount.de/en/buy/b-w ... 1/wg_id-64

Är man inte borta för länge går det även att hyra väska på Landvetter.
http://www.airshells.se/?page=Produkter_46&vid=252
Här är det dock bra att komplettera med egna spännband då det kan vara lite si och så med låsen.
Vi hyrde med någon dags marginal till avresan så vi kunde packa i lugn och ro hemma. Uppackning vid hemkomst gjorde vi intill bagagebanden...

/Martin
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Transportväska

Post by dlridings »

Claes-Göran Andersson wrote:Daniel

Kolla med Hans Öberg han har haft en mjuk väska senaste 4-5 åren som verkar bra med ett stativ som håller fast cykeln om jag kommer ihåg rätt. Dina väskor verkar väl slappa som det ser ut på bilderna. Själv har jag en hård Thule väska sedan 10 år. Med min Ridley, skor, extra däck, slang, verktyg och cykelgodis brukar det bli 30 kg. Väskan väger 15 kg.

//CG
Kommer du ihåg ... ? Är gränsen för RyanAir 30 kg? Hade du den här väskan med dig till Mallorca? Jag har för mig att Air Berlin inte är så frikostig vad gäller vikten som RyanAir. Jag flyger med RyanAir.

Daniel
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Transportväska

Post by Claes-Göran Andersson »

Har inte koll på Ryan Air men känner igen 30 kg.

Air Berlin har haft 32 kg i alla år men har plötsligt ändrat till 23 kg vilket gjorde att jag fick betala 50 Euro för övervikt. Blev :twisted: grinig så det blev flera telefonsamtal och mail.
Visade sig att de ändrat förra året i augusti, inget meddelande till oss som har servicekort om den ändringen. De har all information i sin databas hur enkelt som helst att plocka ut alla som betalat extra för servicekortet (1100 kr) och kortet gäller 12 månader. Har haft det sedan 2007............

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply