Översyn av forum och hemsida

Här kan du läsa nyheter om Lygnens Venner och annan viktig information från klubben
Post Reply
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Översyn av forum och hemsida

Post by JohanG »

Hej!

Vi i styrelsen planerar att se över våra hemsidor (Lygnens Venner, Lygnartåget och Gran Fondo) under det kommande året och är intresserade av åsikter inför detta arbete. Vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra? Vilka nya funktioner skulle ni önska på hemsidorna och hur kan de nuvarande förbättras? etc. Fyll på med åsikter och förslag i denna forumtråd, tack!

Mvh, Johan
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Översyn av hemsidor

Post by Mats Sarapik »

Att kunna prenumerera på kalendern vore kanon.
Och kanske enstaka träningar om man skulle vilja det.
Det är ganska lätt att skapa en ics-fil från kalenderdatabasen. Tricket blir väl att ha den uppdaterad automatiskt.

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Översyn av hemsidor

Post by Mikeryd »

1. Det vore trevligt att kunna lägga upp bilder från träningspass och liknande. I dag saknar jag den möjligheten. Jag kan bara länka från annan url: men har sett att andra verkar kunna göra det. Kanske vi skulle ha en tydlig struktur för vilka rättigheter man har och inte har (som passledare t ex).

2. Det ligger en del gammal info under några av huvudrubrikerna (Se t ex Träning/Vätternrundan och Träning/Träningsberättelser, om klubben/medlemsavgift 2013) som kanske borde uppdateras alternativt raderas? Alternativt kan vi ta bort de rubriker som inte används helt och hållet.

3. Som passledare kan jag inte editera informationen som ligger i huvudbeskrivningen av varje träningspass, utan bara lägga till inlägg på forumlänken. Jag tycker passledaren borde kunna editera information som skall ligga under rubriken: "Info från passledaren", alternativt ta bort den rubriken.

Mvh
Mikael R.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Översyn av hemsidor

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Johan

Som du säkert vet har det varit i planen länge att göra om forumet och hemsidan. Jag och Anders Bergvall har haft många diskussioner under åren jag satt i styrelsen. Gran Fondo och Lygnartåget har Anders byggt om från grunden i PHP och där tycker jag inte att det finns så mycket att göra mer än att du kanske tar över från Anders som numera bor i Stockholm.

Om du inte redan gjort det tycker jag att du skall prata med Anders och vad han gjort. Hemsidan gjorde vi om för flera år sedan med hjälp Daniel Ridings eftersom Daniel inte är programmerare använde han Joomla som freeware. Finns ju olika skolor här Anders föredrar PHP som programspråk och det är samma programspråk som Thomas Franzen använde när han byggde upp hemsidan och forumet i tidernas begynnelse.

Hemsidan och Forumet är det som vi hade i planen att göra om. Nu har det inte blivit av när Anders flyttade. Hemsidan kan göras mer aktiv den är väldigt statisk och måste hela tiden uppdateras av några av oss för att det skall vara något nytt som händer. Kalendarium och forumlänkar som visas där fungerar bra tycker jag.

Forumet är ju den del som aldrig har ändrats den är bara länkad till Joomla annars är det gamla forumet som Thomas byggde för många år sedan. Det vi ville göra var att städa upp och minska antalet kategorier alldeles för många idag. Alla bakomliggande behörighetsregler är väldigt komplexa för alla användare och även för oss som varit administratörer i många år.

Skall du fokusera på något är det forumet och bygga om det, där är vi flera som kan hjälpa dig med idéer och väg framåt i några arbetsmöten. Jag vet att Thomas var väldigt noga med vad som skrevs på forumet och att det skulle bevakas och rensas av administratörerna vid behov därav alla dessa behörigheter. Det är inte ofta som vi behövt gå in och ta bort inlägg men det har hänt precis som det händer på Facebook, Instagram etc. Regelverket kan förenklas men det skall vara så att alla inte kan göra allting på forumet då blir det anarki.

Ett exempel är alla träningslänkar jag lägger upp där jag gjort ett stort jobb att bygga om dem över flera år i ett och samma format. Där har alla som har passledare behörighet "grön" möjlighet att skriva och ändra. Det är vad Mikael efterfrågar men han är inte grön. Samtidigt kan jag säga att formatet snabbt blir ruinerat när det inte är en person som håller ihop det.
Mallen som används idag är gjord av mig med den teknik som står till förfogande för jag vill att det skall vara snyggt och sammanhållet. Hur en sådan mall ser ut i framtiden har jag ingen åsikt om med den skall vara i samma format oavsett träningspass. Man skall alltid hitta informationen på samma ställe.
Så vad jag säger är att vi borde ha en låst mall som någon äger och att fler kan lägga in ex. vis passledare information idag kan man förstöra hela mallen om man inte förstår hur det fungerar. Jag har fixat till många av "mina" mallar över åren där andra varit inne och pillat.

Har du frågor och vill ha en arbetsgrupp står jag till förfogande.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Översyn av hemsidor

Post by andale »

Utmärkt initiativ Johan!

Jag instämmer i stort sett med det mesta som CG skriver men formulerar det ändå på mitt sätt.

Detta rör forumet.
1) Bort med alla kategorier. Det räcker med löpande forumtrådar som ramlar bort allteftersom tiden går, i stil med vad som finns på happyride.se Det tar bara tid och är ibland till och med frustrerande att hitta en lämplig kategori.
2) Minska ner på rättighetsnivåerna. Det borde räcka med tre nivåer
a: kunna läsa. (alla)
b: kunna skriva inlägg och skapa trådar, lägga in bilder, redigera sina egna inlägg osv (de som har konto). Om man börja sortera rättigheter efter medlemskap eller inte så får skapar man bara administration som alltid kommer att ligga efter.
c: Fullständiga rättigheter, dvs kunna radera och ändra inlägg och användare (admin)
3) En bättre integration med huvudsidan, dvs att forumet är en del av siten så att man lätt kommer tillbaka till själva huvud/nyhetssidan

Precis som CG skriver är det ytterst sällan någon missbrukar forumet. Skulle det ske är det bara stänga av användaren eller radera olämpliga inlägg.

Detta rör huvud/nyhetssidan (Joomla)
1) Ett fåtal ska sköta detta så att man bibehåller en viss nivå och enhetligt utseende. Ungefär som det är idag
2) Gå igenom menyerna så att strukturen blir bättre.
3) Peter hade en idé om att vi alltid ska ha två eller tre aktuella nyheter (eller vad man nu vill kalla det) på första sidan. Han skickade då info om vad det handlade om och så fixade webredaktören ( i detta fall undertecknad) till det och publicerade. Jag har lite inofficiellt tagit fram en policy för hur det bör skötas och den hittar man under Övrigt/Policies http://lvg.nu/index.php/oevrigt/policy- ... r-hemsidan Inte minst gjorde jag detta för egen del för att kunna ha en något så när stringent idé om hur nyheter och trådar ska publiceras.
/Anders
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Översyn av hemsidor

Post by JohanG »

Hej!

Ett första steg för att förenkla forumet samt underlätta administration (och därmed lösa en del av önskemålen ovan) har nu tagits i och med att det från och med nu enbart finns en nivå med kategarior i forumet. Inget har dock försvunnit utan alla trådar finns kvar under samma huvudkategori som tidigare...

Mvh,
Johan
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Översyn av forum och hemsida

Post by dlridings »

Tack Johan, jag som har tittat på detta vet vilket arbete du har lagt ned. Kudos!
Daniel
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Översyn av forum och hemsida

Post by Claes-Göran Andersson »

Var inne och la upp några kommande pass och såg ändringen. Som jag svarade i mail är det helt OK att ha alla pass på en plats. Underlättade när jag kopierade gamla pass lite mindre hoppande mellan olika kategorier.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Översyn av forum och hemsida

Post by dlridings »

Ett tips, CG,

Om du skriver om kommande träningspass i omvänd ordning, dvs, du lägger in den som kommer längre fram i tiden först, och den som kommer näst, sist, så kommer de i en vettig ordning under "Senaste inlägg" på hemsidans första sida.

Daniel
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Översyn av forum och hemsida

Post by andale »

Hatten av för att du fixat en begriplig och överskådlig struktur =D>
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Översyn av forum och hemsida

Post by Claes-Göran Andersson »

Jo jag vet Daniel men problemet är att de hinner försvinna innan det är dags så då spelar det ingen roll. De måste plockas upp under Lygnens träning ändå.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Översyn av forum och hemsida

Post by JohanG »

dlridings wrote:Tack Johan, jag som har tittat på detta vet vilket arbete du har lagt ned. Kudos!
Daniel
Tack Daniel, kul att du gillar det! :-D
Post Reply