Cyklar i trafiken

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Cyklar i trafiken

Post by dlridings »

För någon månad sedan blev en av mina randonneurvänner här i Göteborg påkörd av en bilist som körde ut från Porschebilskorjare utan att stanna. Min kompis var på cykelbanen och kom västerifrån. Dels finns det trianglar för att bilar ska lämna företräde och dels var det högerregeln (som inte gäller i Göteborg, utan bara Stockholm, om jag förstår det rätt.)

Käken gick av på tre ställen. Att otal tänder är skadade eller borta. Alla revben på ena sidan gick av. Kirugen tog ben från armen för att kunna pussla in det i handen och få lite ordning på den. Nackskador på ett sådant sätt att han har bestående men på det sättet att han inte får rösten tillbaka.

Ursprungligen skrev polisen på platsen att det var en "olycka" utan någon skuld. Kompisen stod på sig och nu har det inletts en förundersökning inför åtal.

Ju mer man cyklar, desto mer sannolikt det är att vi råkar ut för detta. Jag har själv pejlats av vägen, senast för en månad sedan, och slagits med bakspegel och fått sprit i ögonen från vindrutetorkare. Jag har sagt till min fru "händer det något, så ska du veta att jag har sysslat med det jag älskar."

Svenska myndigheter är i stort sätt inkompetenta i dessa frågor. Viljan finns, men kompetens saknas. Ett närliggande exempel.

Rondellen vid avfart 62 på Spårhagavägen. Om man cyklar nedför backen på Västra Fageredsvägen ser man hur de har markerat klart och tydligt, på bägge sidor, för cykel. Längst ned i backen har de lagt in ett väghinder. Bara en bil åt gången kan passera. Som cyklist har du högfart nedför den backen även om du bromsar.

Vad gör mötande bilar? Jo, den ena parkerar sig på cykelbanan för att lämna plats åt den andra.

Det borde vara heldraget vit bra många meter framför väghindret. Då kan bilisten stanna mitt på körbanan, den andra kör igenom hindret och cyklisten riskerar inte sitt liv.

Men i Norge har de tänkt till. Det är egentligen ganska enkelt. Kan inte svenska myndigheter "get off their fat asses" och avlägga ett besök till motsvarande myndighet i Norge, bland annat.

I en opphetet debatt mellom syklister og bilister minner Statens vegvesen om Vegtrafikkloven § 3 som slår fast at trafikanter skal vise hensyn og være aktpågivende slik at det ikke oppstår fare eller voldes skade. [13.05.2011]

Syklister er per definisjon kjørende. Gang- og sykkelveger er dimensjonert for hastigheter opp mot 20 km/t. Syklister som holder et moderat tempo kan med fordel sykle her.

Syklister som har stor fart bør velge vegbanen. Som syklist bør du vise smidighet og slippe bilister forbi. Bilister bør holde god avstand til syklistene.

- Det er viktig å spille hverandre gode. Defensiv kjøring inviterer til samspill, mens aggressiv kjøring kan føre til konflikter og det er ingen tjent med, sier sykkelkoordinator i Statens vegvesen, Henrik Duus.

Hvor kan du sykle?

"Sykkelen er et kjøretøy. Du kan sykle på alle veger, med unntak av motorveger og andre veger som er spesielt skiltet med sykkelforbud."

http://www.vegvesen.no/_attachment/4543 ... ansvar.pdf
Post Reply