Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Kungsbacka, Sportcenter
Karta till starplatsen hittar du här.

Distans: 63 km

Backighet: Låg

Fartgrupp: Marschfart 26 km/tim (~ medel 24-25 km/tim)

Passansvarig: Lars-Inge K.
Hjälpryttare: Roald K.

Länk till karta

Info från Passansvarig:

Fika efteråt på Jerkstrands 100 meter från startplatsen!

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Knuff
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Härligt! Snart är det åter härligt Västkustvinterväder dvs. blött, blåsigt och 4-5 grader varmt. Det verkar som vi som inte vill ha spikar i däcken kan vara med nu på lördag. I morron och på torsdag testar vi detta och återkommer med rykande het sistaminuteninfo. I vilket fall är det dags att slå hål på cykelåret 2015 och samtidigt köra bort julfettet!

Vi rullar iväg från Kungsbacka Simhall 10.00 och önskar att ni är på plats 10 minuter innan dess för en viktig säkerhets- och träningsrundegenomgång.
Banan heter Golfrundan -15, namnet av att vi passerar 4 olika banor på vår väg kring Kungsbacka. 2015 års variant av är ca. 67 km och innehåller asfalt, grusväg, traktorväg, stigar, lermark, vattenpölar, gräsunderlag ocgh t.o.m. pavé - ja det är egentligen allt möjligt som gör det riktigt roligt att cykla på vintern!
Vi rekommenderar däck med minimum 32 mm bredd, crosscykel eller MTB.

Som sagt vi hoppas att få slippa snö, is och annat jävulskap, men vi kollar som sagt underlaget några dagar innan och meddelar om det är ett måste med dubbdäck.

Här har ni länken till årets variant av Golfrundan 2015:
http://runkeeper.com/user/LarsIngeKjoer ... te/3565361.
Men notera att vi lägger på 5 km med svängen runt Särö och den goa stallbacken på äkta belgisk pavé!

Vill ni ha riktigt kul start på cykelåret 2015 är det bara att hänga på här! Efteråt tar vi en gofika och tjötar om hur bra vi är, på Jerkstrands konditori.
Innan dess önskar vi alla Lygnare ett GOTT NYTT ÅR!

Välkomna!
Lars-Inge, Mats och Roald
Era guider på Onsala
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Kollade kartan som säger 61.6 och ingen pave i Särö, går som tidigare över golfbanan till Släp och Sandå-Dala. Ser att Hjälm-Myra partiet är borttaget.

Är det rätt karta?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej CG och ni andra: Som det står i min text ovan: Men notera att vi lägger på 5 km med svängen runt Särö och den goa stallbacken på äkta belgisk pavé!

Senaste väderrapport säger 4-6 grader varmt, inget regn, kan t.o.m. bli sol och blåsigt upp mot 14 m/s från väst. Ganska perfekt västkustcyklarvinterväder eller hur?
Hoppas att många dyker upp på 2015 första gemensamma Lygnarpass på lördag 3/1. Kom i tid! Vi skall försöka att rulla kl. 10.00.

VÄLKOMNA!
Lars-Inge - Roald - Mats
Era guider på lördag om vi alla är friska då...
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Hans T »

Ser mycket fram emot detta. Släpper nu sargen helt och siktar mot cykelåret 2015. Som vanligt inga skärmar, lägger mig bakom eller kanske hellre vid sidan där vinden tar bättre :-D. Dåligt med sub 730 folk tycker jag. Kom igen nu, vi behöver starka ben på lördag. Jag har ett.
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by niclas_y »

Hej, är det fritt val mellan jämn fart hela vägen eller intervaller på de stökiga partierna?
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by dlridings »

Niclas, Niclas, Niclas ... det här är Lygnens Venner.

Oberoende av vad som sägs, är det alltid fri fart. Jag siktar också på att komma, men jag tolkar fri fart som "hur lugnt som helst" :-)

För mig är en snittfart på 25 ganska jobbigt med dubbdäck. Det är en fin bana, helt klart.

Daniel
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Svaret är JA Niclas och NEJ Daniel. Som vanligt på våra vinterrundor härnere i södern har vi letat upp en hel del trevliga grus, skogsväg, lera, sand och på denna runda även pavé. På dessa sträckor är det valfrifart vilket innebär att man kan blåsa på så mycket man orkar och vill eller man kan också cykla så lugnt och jämnt man har lust till. Om man har blåst på, stannar man när sträckan är klar och väntar in alla. Mellan sträckorna kör vi i trevligt snacketempo vidare mot nästa härliga "krångliga" sträcka!

Välkomna till en trevlig runda på lördag och hur trevlig den blir beror på DIG!

Lars-Inge och Roald (tyvärr är Mats nedbäddad med elak förkylning)
Som kommer att guida er runt Golfbanorna
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by pewe »

Hej på er,
Detta är en kanon rolig och social runda.
Är lite justerad i högerknät efter en alpin vurpa.
Ska till sjukgymnasten på fredag så får vi se vad domen blir.
Peter
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by niclas_y »

Gott, då är jag med. Har nyligen pillat i en drös saknade dubb i däcken så nu är de 480 till antalet igen.
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Mats Gustafsson »

Som sagt har jag åkt på en rejäl influensa, men jag önskar er ett Gott Nytt År och en trevlig "golfrunda"
// Mats G.
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by fabbev »

Det ser ut att bli en solig dag, då kommer jag. Med eller utan dubb och kort skärm bak. Då är vi två som cyklar där bak.
FORZA LYGNARE
Fabbe
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

GOTT NYTT ÅR alla cyklarvänner! Idag har både Roald och jag slagit hål på cykelåret genom att vid lite olika tider testa lördagens "Golfrunda". Här våra reflektioner:

1/ Om man inte är självplågare kan man med fördel lämna dubbdäcken därhemma. Vi är ju gubevars i södra distriktet och vi har välsignats med äkta Västkustvintercyklarväder vilket innebär fuktigt, dimmigt, blåsigt och ganska milt vilket innebär 5-7 grader på rätta sidan om nollstrecket och kryddat med massor av vind från det västra hörnet. På lördag kan t.o.m. solen komma att titta fram lite grann.
2/ Den värdelösa köldknäppen vi fick runt julhelgen innebar att man nu har slängt ut det förhatliga (åtminstone när det är +5) stenfliset. Detta ger en betydlig ökning av punkteringsrisken. Själv åkte jag idag på två pyspunkteringar innan teambilen kom och räddade mig.
Se till att ha fräscha däck och slangar på hjulen och ta med min. 2 extraslangar - vi kör en del på cykelbanor och stenflisen ligger i drivor!

Det har varit lite oklarheter kring lördagens runda. Här nere i södern filar vi lite på banorna från år till år, allt för att det skall vara lite nya kuligheter varje år, precis som på stora lopp som Flandern Runt och Paris-Roubaix. Lördagens runda heter därför "Golfrundan II - 15" och den är ca. 67 km och här har ni länken till rundan:
http://runkeeper.com/user/LarsIngeKjoer ... te/3584877

Men hur är det med cykelintresset i klubben? Är det bara öl- och vinprovning som lockar numera? Tre (!) gubbar är anmälda till lördagens roliga runda varav en av dessa (Mats) är sängliggande med flunsan. Är det bara Hans T, Roald och jag som kommer på lördag? ANMÄL DIG NU - så att du samtidigt inspirerar din cykelkompis att hänga på.

VÄLKOMNA till årets första gemensamma cykelrunda i klubben. Samling kl. 09.50 vid Kungsbacka Simhall
Lars-Inge och Roald
Era guider på Golfrundan 3 januari
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by mikebike »

Har sett fram mot och planerat för denna runda hela hösten \:D/ , I'm comming, får se om gubben hänger med på alla kuliga bansträckningar. 8-)
mikebike
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Janne P »

Jag och Anders A är i Långberget för skidträning på lördag.

Knappt 10 föranmälda och några till som dyker upp ändå är som de flesta vinterpassen hittills, tycker jag. De redan frälsta vet hur bra grusintervallkörningarna i Kungsbacka är. Håller med om att det är tunt med sub7.30-folk.

Ha det så kul!

/Janne P
Målet är vägen dit...
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Hans Carlberg »

Hej på er nere i södern!!
Synd att missa eran pulshöjande bana!
Skall köra dottern till flyget för mera studier i Paris under våren,
så det blir egen träning på lördageftermiddag!
Vi hörs!

Hoppas att det blir bra träning i Långberget för Jan o Anders!
Jag skall dit 29/1-1/2, det blir nog 14 eller 15 året i rad!

Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
jote
Posts: 136
Joined: 2009-04-25 15:25
Fornamn: håkan
Efternamn: ternow
Location: göteborg

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by jote »

Vädret ser bra ut men mina vinterdäck är lika breda som sommardäcken, 23mm. Grus & gräs funkar bara om det är riktigt torrt (gissar jag, det har aldrig inträffat i göteborgsområdet på vinterhalvåret). Visst går det att välja lite annan sträckning på grus&gräs-partierna och återansluta till gruppen en bit längre fram?
/Håkan
Johan Granfors

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Johan Granfors »

Jag hänger på. Skall se om jag hinner riva av dubbdäcken, annars blir det bara att jobba på lite extra :shock:

/Johan Granfors
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Golfbanan Lördag 2015-01-03 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Blir bra västkustvintercyklarväder i morron! 5-6 grader kanske t.o.m. några solglimtar, vinden lägger sig till bara 12 m/s och om vi har tur inte en droppe från ovan. Nu skall jag ut och sätta på nya slangar, skifta framdäcket till bak och vice versa. Håkan, det går fint att köra omvägar och de flesta grusträckor grejar du även med din 23 mm däck. Kul att vi verkar bli ett rejält gäng i morron, 10 anmälda nu och jag vet att några till är på ingående - vi kan nog bli upp mot 20 pers i morgon!

Alla hjärtligt välkomna, samling inne i entrén på Kungsbacka Simhall för genomgång 09.50. Vi blir riktigt glada om ni kommer i tid!
Lars-Inge och Roald
Era glada guider runt Onsalalandet
Post Reply