Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00
----------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Kungsbacka, Sportcenter
Karta till starplatsen hittar du här.

Distans: 64 km

Backighet: Medel

Fartgrupp: Marschfart 27 km/tim (~ medel 25-26 km/tim)

Passansvarig: Lars-Inge K.
Hjälpryttare: Roald K.

Länk till karta

Info från Passansvarig:

Fika efteråt på Jerkstrands 100 meter från startplatsen!

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Välkommen till lördagens läckra vinterrunda. Vi kör numera anrika (6:e gången?) Onsala KT (Kors och tvärs) som är en riktigt kul runda! Jag har idag rekat och cyklat igenom hela årets sträckning. Rundan är 63 km och av dessa är 15 km på grus eller skogsväg. Medelbackigt med ca. 525 höjdmeter, korta men ibland brutalt branta backar upp mot 20% maxlutning. Underlaget är helt ok (lite "brötigt" ibland...), ni kan lämna dubbdäck och racerdäck hemma. Det är crosscykel, vinterhoj eller MTB som gäller.
Idag 5 dagar före säger väderspå-kvinnorna/männen att det kan bli lite sol och 3-5 grader varmt, inget regn (!) och bara 2-3 m/s vind från väst. Kan knappast bli bättre för en vinterrunda 12 december.

Om inte denna införsäljning skulle räcka för att få upp er på sadeln kan jag också släppa nyheten att jag efter 24 km har lagt in ett vätskestopp hemma i min frus verkstad. Här bjuds ekologisk glögg och ekologiska pepparkakor. Så nu är det väl bara att anmäla er eller?

Eftersom vi är många som vill cykla och har ett brett spektra av träningstillstånd kommer vi att anpassa rundan så att de som vill blåsa på lite hårdare kommer att få göra så på 17 fartsträckor (grus-, skogsvägar och backar) på ett par hundra meter till 4 km.

Rundan kommer att ta ca. 2 1/2 timme och efteråt blir det mysfika på Jerkstrands i Söderstaden, 100 m från målgången. Vi träffas vid simhallen i Kungsbacka kl. 09.50 för kort genomgång och 10.00 rullar vi iväg! Välkommen - ANMÄL DIG I KALENDARIET NU!
Lars-Inge
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Hej

Jag kommer på lördag men har ingen bil är det någon som ska köra som har plats för en till.

//peter j
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Peter

Vi kan höras på fredag när jag är hemma i Götet igen. Min plan är att cykla på lördag.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Janne P »

Planerar cykla ner till Kba om inte pepparkaksbak hemma efteråt kräver bil för att hinna. Isf får du gärna åka med mig, Peter. Lämnar besked i morgon.

/Janne
Målet är vägen dit...
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag har roat mig med en liten räkneuppgift.
* Klubben har ca. 70 personer anmälda till antingen SUB 7.30 eller SUB 9 på Vättern nästa år.
* 2 personer av dessa 70 = 2,8 % är anmälda till lördagens vinterrunda.

* Av de 70 är de gissningsvis 10 som inte vill cykla ute på vintern eller inte har vintercykel etc.
* 15 personer har förhinder i form av arbete, julklappsinköp, lussebullbak, födelsedagsfirande eller andra sociala aktiviteter av hög dignitet
* 6 personer bor så långt bort, typ Norrköping, norra Bohuslän eller Tibet så att det inte kan svara sig att ta bilturen till Kba för vintercyklingen
* 3 personer är helt enkelt slöa och vill hellre sitta i TV-soffan och se när andra svettas.
* 5 personer är seriöst förkylda
* 3 personer är skadade
* 3 personer i dessa två grupper skall vara med men har inte fått tummen ur och anmält sig i kalendariet.

Summerar man detta är det 45 personer som inte kommer av ovanstående skäl. Nu till min fråga:
VARFÖR HAR NI ANDRA 25 INTE ANMÄLT ER TILL LÖRDAGENS RUNDA?

Sen har vi ett gäng som alltid kommer men aldrig anmäler sig, det blir väl +3-4 pers på lördag plus CG, Peter Jonsson, Mats G och 2-3 st till som säkert kommer att anmäla sig nu efter detta inlägg...

Med andra ord hjärtligt välkomna till en rolig och givande runda på lördag 12 december!
Lars-Inge
Er guide på Onsala på lördag
P.S: Vädret är ingen ursäkt att inte komma! Prognosen säger SOL, 5-7 grader och 6-8 m/s västlig vind
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by niclas_y »

Va, det här ju ett av årets absolut bästa pass. Jag vet att jag ska anmäla mig men jag måste bara samla kraft nog att förtränga hur trött jag kommer vara om jag även hänger på Jannes runda. Med dubbdäck. Äsch det ska nog gå bra :-)
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Hans T »

Härligt Niclas! Jag ser också fram emot att vara helt urlakad på söndag kväll.
User avatar
Anders.Eriksson
Posts: 67
Joined: 2010-09-13 18:59
Fornamn: Anders
Efternamn: Eriksson

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Anders.Eriksson »

Jag är anmäld! och ser fram emot en fin runda med go fika o vin brulé!!
A presto!
Anders
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Sköld »

Tillhör tyvärr gruppen som jobbar. :cry:
Och även gruppen som inte har en bra vintercykel , då ju inte MTB kvalar in där riktigt.
MEN...det är det snart ändring på ! Tyvärr inte på ett alltför frekvent jobbande , men en vintercykel som heter duga är beställd.
Räknar med att den dimper ner samtidigt som tomten, med lite flax, och då blir det vinteråka av! \:D/ \:D/ \:D/
Go lusse önskar jag eder alla!
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Peter

Har anmält mig på lördagspasset! Du kan åka ner med mig. Vi hörs på telefon i morgon.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by thoost60 »

Lite upptagen under december, Julgransförsäljning iCA Kvantum i Hovås. Vill Ni ha en kanon gran i år besök då
mig i Hovås. \:D/ \:D/
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Hans Carlberg »

Hej!
Har anmält mig trots att jag skall på julmiddag med Schneider ikväll. \:D/
Skall försöka att inte mumsa i mig för mycket av särimmer och att ta det lite lungt med julmjöden! #-o
Är jag inte i K-backa på lördagmorgon så sover jag fortfarande eller är kvar hemma
ivrigt kämpande för att komma in i de trånga cykelkläderna! :-o
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Anders.Eriksson
Posts: 67
Joined: 2010-09-13 18:59
Fornamn: Anders
Efternamn: Eriksson

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Anders.Eriksson »

Hej
Det har kört ihop sig med hemma planeringen, så jag måste tyvärr stå över idag.
Ni får ha en fin dag!
Mvh
Anders
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by pewe »

Ändrade planer.
Jag kommer.
Peter
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by niclas_y »

Bra kört alla idag, och tack Lars-Inge för fikat. Nu åker dubbdäcken på så att jag får döda benen helt på Jannes runda imorgon.
Vi ses! /N
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Hans T »

Tack alla för en som vanligt rolig runda och ffa Lars-Inge som underhöll med tydliga "förmaningar" och dessutom bjöd hem på ekologiskt depåstopp och eldade på oss på bästa speedsession vis när gruset började ta knäcken på farten. Extra roligt också när skärmarna inte passade till mina dubbdäck så leran och vattnet kunde flyga fritt, eller hur kära Venner? Mina ben behöver nu intensivvårdas till morgondagen inför Janne P:s lussecross. Hoppas glöggen på startplatsen ska fixa det sista!
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Härliga runda idag och fin uppslutning med 17 personer och inte bara vi vanliga "gamla gubbar" utan också en tjej! Tack Jessica för att du kom och gav järnet! Naturligtvis tack också till alla er andra - det blir så mycket roligare på dessa lördagsrundor när vi blir ett rejält gött gäng! SOL som t.o.m. värmde på ryggen och bitvis klarblå himmel den 12 december - kan knappast bli bättre om man vill cykla ute och slippa de (för mig) förhatliga dubbdäcken.

Lite korta fakta från min cykeldator: 63 km, 2 tim 31 min och 515 höjdmeters klättring. Superbra träning som garanterat lyfter form.

Nästa lördag är det Peter Jonsson som håller i taktpinnen. Start från Preem, Slottskogen och Särödressinen dvs. utmed vårt härliga Kattegatt. Jag kommer och har anmält mig i kalendariet, gör det du också och gör det NU!

Själv håller jag i nästa pass från Kungsbacka först nästa år, den 2 januari. Då kommer vi att köra en förlängd Golfbana, jag återkommer med nyritad karta längre fram när vi vet underlaget. Jag önskar er alla en trevlig Lucia och en GOD JUL!
Lars-Inge
Er guide på vinterrundorna från Kungsbacka
Attachments
Hela goa gänget myser i solen på väg söderut!
Hela goa gänget myser i solen på väg söderut!
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by Hans Carlberg »

Tack själv Lars-Inge för en go runda.
Lite krävande emellanåt.
Glöggen satt gött :-D
Ha en go helg alla gulingar!
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Onsala KT Lördag 2015-12-12 kl. 10:00

Post by pewe »

Tack Lars Inge för som alltid ett kanon upplägg med depå stopp, sol och otvetydiga påmangnar.
Önskar alla en en trevlig hjul och ett gott nytt år.
=D> =D> .
Post Reply