Öresjön Runt Söndag 2019-09-22 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Öresjön Runt Söndag 2019-09-22 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Öresjön Runt Söndag 2019-09-22 kl. 09:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans L

Startplats vid Naturum, Fjärås Bräcka.
En länk till karta till startplatsen hittar du i kalendariet längst ned, där du också kan anmäla dig till passet.

Vägbeskrivning: Från E6 avfart 58, vid Shell-mack följ vägen mot Tostared och därefter skyltning mot Fjärås Bräcka.

Längd: 96 km
Backighet: Medel

Karta med gpsdata över banan

Grupp Grön
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul
Passledare: Lars-Inge Kjörnsberg
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Grupp Röd
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Vägbeskrivning:

Start i Fjärås, Tostared, håll vänster i vid Kyrkan i Fotskäl mot Hajom, tag höger vid kyrkan i Hajom mot Skene/Berghem, i Berghem korsas Rv 41 och man kör mot Hulta, Haby (Alternativ är att svänga höger upp till Berghems kyrka några km innan Rv 41 och hålla vänster efter kyrkan ner till Rv 41 där man ansluter direkt till Hulta, Haby) och vänster mot Örby, tag höger när man kommer ut på lv 156 mot Örby, tag sedan höger mot Hanatorps camping och sedan höger mot Torestorp cykla mot Horred.

Ev. Bonus! Tag höger för en bonusbacke upp till Hyltenäs (Seatons) kulle. Mkt fin utsikt, Tillbaka ner för backen t.o.r. höger mot Horred på originalpannan.

Genom Horred mot Idala, Gällinge och tillbaka till Fjärås.

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Öresjön Runt Söndag 2019-09-22 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Alla Lygnare hälsas varmt välkommen till söndagens kanonfina runda runt Öresjön i Marks Kommun. Detta är enligt min smak en av årets trevligaste rundor, fina vägar med inte speciellt mycket trafik, småkuperat och drygt halvvägs bjuds vi på en maffig klättring 2 km upp till Hyltenäs kulle som också kallas Seatons kulle efter den förmögna grosshandlaren George Seaton.
På toppen av denna kulle byggde Seaton ett jaktslott 1915-1916 och här hade han tänkt sig att föda upp fasaner och ha fasanjakt, men tyvärr brann den mäktiga borgen ned redan 1923. Idag kan man se ruinerna av det mäktiga bygget som hade 35 rum och utsikten är lika mäktigt vacker idag som när Seaton byggde sin borg!

Vi träffas kl. 08.50 på parkeringen vid Naturum på Fjärås Bräcka för genomgång och kl. 09.00 rullar vi iväg österut på den södra sidan av Lygnen. Jag kommer att leda en gul grupp denna dag och vi skall ha en snittfart på 26-28 km/h väl tillbaka vid Naturum vilket innebär att vi håller någon kilometer högre vid cykling på platten. Självfallet håller vi igen uppför och kör i ett jämnt distanstempo med 11-13 på den s.k. Borg-skalan. Vill någon köra fortare än detta bildar man en en röd grupp (snitt ca. 30 km/h), men idag finns ingen ledare för röd grupp. Fikar gör vi på Naturum efter den 97 km långa rundan.

Väderfolket spår en fantastiskt vacker sensommarsöndag. Efter en lite kylig morgon stiger tempen upp mot 20 graderstrecket, strålande sol hela dagen, ingen nederbörd och svaga vindar på 2-4 m/s från sydost. Häng på i kanonvädret - kanske årets sista cykelrunda här uppe i Norden i kortbrallor! \:D/

Välkommen till Öresjön Runt och Naturum på Fjärås Bräcka på söndag kl. 08.50! =D>
Lars-Inge Kjörnsberg
Er ciceron i gula gruppen i södra distriktet
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öresjön Runt Söndag 2019-09-22 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Tar mig ner till denna fina bana. En bit att åka ner till starten men värt mödan. Denna bana har vi haft sedan starten av klubben.

Lite kuriosa det fanns ju inga GPS:ser 2005-06 så vi hade köpt end bit karta av Lantmäteriet kostade några tusen kronor. För att begränsa kostnaden var det begränsat runt Göteborg ner mot Varberg i söder och Horred, Bollebygd i öster och i nordväst upp mot Kode. Kolla på Gunnebo Märla i forumet och klicka på Karta så ser ni hur vi gjorde förr med att rita i Paint. Det var tider det och inte länge sedan!

När Putte och jag ritade många av de banor vi fortfarande cyklar kunde vi inte rita Öresjön för vår karta räckte inte till på andra sidan Öresjön. Vi fick fuska och klippa och klistra ihop denna bana. Numera finns ju alla fina digitala verktyg vilket gör det enkelt.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Öresjön Runt Söndag 2019-09-22 kl. 09:00

Post by andale »

Jag har plats i bilen för en till med cykel. Kommer från Öckerö via Älvsborgsbron så jag kan plocka upp nånstans längs vägen.
/Anders
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Öresjön Runt Söndag 2019-09-22 kl. 09:00

Post by Hans Carlberg »

Hej på er!
Hoppas att ni får en härlig runda i solskenet!
Sociala åtaganden gör att det blir en hemmadag 8-)

Tänk på säkerheten därute!

Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öresjön Runt Söndag 2019-09-22 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Öresjön idag en av våra tuffaste banor. Startade 5 före 9 för att få ta det lugnt i alla backar på södra Lygnern men det är backar hela tiden några goa fartsträckor annars upp och ner hela tiden.
Brydde mig inte om Seatons kulle idag fel utväxling för de tuffa backarna 39/27. Gänget kom ifatt vid infarten. Tog mig lugnt till Horred för lite energi på Bilisten sedan alla backar mot Idala, Stockared, Gällinge till Bräckan.

Har lite problem med ländryggen så jag måste stanna då och då och stretcha. Vill inte belasta gänget med de stoppen, blir ändå taggad av att de är bakom så får man se hur länge man klarar innan man blir omkörd.

Bifogar höjdprofil och hastighetsprofil för mig och det är väldigt taggigt upp och ner. Utan Seaton hade jag 1025 hm.

//CG
Öresjön.png
Öresjön.png (11.66 KiB) Viewed 7700 times
Öresjön hastighetsprofil.png
Öresjön hastighetsprofil.png (12.76 KiB) Viewed 7700 times
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Öresjön Runt Söndag 2019-09-22 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

11 man mötte upp på Fjärås Bräcka idag. En fin cykeldag i kortbyxor på en av, i min smak, klubbens trevligaste rundor. Fina vägar i härlig natur och minimalt med biltrafik. I början lite lurigt med plaskvåta vägar efter enorm dagg, men vid 11-tiden bröt solen igenom ordentligt och då blev det riktigt nice! Vi kryddade rundan med en frifartssträcka 2,5 km upp till Seatons/Hyltenäs kulle. Har kört upp hit ett 10 tal gånger, men några år sedan nu. Ny bättre asfalt nu och att det var brant upp kom jag ihåg, men inte att maxlutningen var 22%!

Bra jobbat av hela gänget, säker och bra cykling hela varvet runt och inga tillbud överhuvudtaget. Väl tillbaka på Bräckan kunde vi summera dryga 97 km, nästan 1 100 höjdmeter klättring, 3 tim 35 min och en reglementsenlig snittfart på 27,1 km. Bilden tog vi på Seatons kulle i härligt solsken!

Tack alla cykel-Venner!
Lars-Inge Kjörnsberg
Er ciceron i södra distriktet
Attachments
2019-09-22 11.24.26.jpg
Post Reply