Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Lindome Centrum
Karta till starplatsen hittar du här.

Distans: 54 km

Backighet: Medel

Fartgrupp: Marschfart 26 km/tim (~ medel 24-25 km/tim)

Länk till karta

Förlängd backigare variant från Fjärås över Ålgårda_Allarängen "grusväg" till Älvsåkersvägen distans 61 km: karta

Passansvarig: Dario M.
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:
Lindome Centrum-Spårhaga-Släps Kyrka-Hede-Tölö-Fjärås-Rossared-Hjälm-Anneberg-Lindome Centrum.

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag är på! Men det är bara jag anmäld, blir vi inte fler? I vilket fall provkör jag den förlängda banan i morgon onsdag. Rapport kommer!
Lars-Inge
Er spejare i södra distriktet
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Dario »

Hejsan,

Och välkomna till söndagens träning! Vi gör så att vi inväntar Lars-Inges rapport om gruspartierna på den förlängda banan. Är det inte läge så kör vi den korta varianten. Anmäl er redan nu, det blir en fin runda oavsett vilken av de två banorna vi väljer att köra.

Hälsningar,

Dario
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by rogera »

Jag är på. Om grusvägen är alltför mjuk och sölig så går det ju att köra asfaltsvägen tillbaks från Allarängen mot Hjälm och Höglanda också. Körde grusvägen andra hållet på nyårsafton och det funkade men var ganska mjukt. Har ju varit en del nederbörd sedan dess också.
/Roger
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Mats i spets på grusvägen mot Älvsåkersvägen
Mats i spets på grusvägen mot Älvsåkersvägen
Idag har Mats G och jag provkört söndagens runda: Torreds Backar med förlängning totalt 61 km. Vi kan rapportera bra vägar och ett trevligt om än ett tufft (2 rejäla motlut med som mest 15% lutning) men kul grusavsnitt på 5 km från Allarängen över till Älvsåkersvägen. Rundan går till stora delar kring öppna marker, så det vore kul om vi kunde bli ett rejält gäng, så att vi kan hjälpas åt i vinden.
Väl mött på söndag i Lindome!
Lars-Inge
Er spejare i södra distriktet
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

När vi körde på dessa vägar förr så körde vi en bit till på grus västerut mot Anneberg. När man kommer från Allarängen på Ballaredsvägen mot "Älvsåkersvägen" fram till T-korset "Havredalsvägen" där vi körde höger mot Inseros på Eskils-Spy. Tar man vänster ut mot stora vägen men innan kan man gå vänster igen in på Fjälebovägen och cykla parallellt västerut, ger några km grus och backar till innan asfalten mot Anneberg.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Kan inte riktigt hitta den vägen på kartan, men går det är det verkligen uppskattat, för de 7 km ned till Anneberg på asfalten är inte så hejiga med öppna marker, ändlösa raksträckor och alltid motvind! Hur långt mot sågen kan man köra på grusvägen du nämner CG?
Lars-Inge
Som nu har gravelbike och vill cykla så mycket som möjligt på grusvägar!
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Bifogat har jag gjort ett klipp! Det är inte så långt men en liten sträcka till på grus.

//CG
Fjälebo vägen.PNG
Fjälebo vägen.PNG (41.81 KiB) Viewed 11979 times
InkedFjälebo vägen_LI.jpg
InkedFjälebo vägen_LI.jpg (839.62 KiB) Viewed 11979 times
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Dario »

Tack CG för tipset och tack Lars-Inge och Mats för rekningen!

Vi är i nuläget endast 4 stycken anmälda till denna fina runda. På tok för lite! Prognosen säger milda temperaturer, uppehåll, stora chanser till sol och svaga till måttliga vindar. Gå in och anmäl er nu så ses vi på söndag för en kanontur!

Hälsningar,

Dario
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Börjar bli bättre och jag tränar nu. Kommer ner startar några minuter innan så jag kan ta det lugnt upp till brandstationen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Dario »

Hejsan,

Och tack för dagens träning! Vi var 15 stycken vid start i Lindome. CG körde lite egna vägar medan Johan tog en kortare tur och vek av i höjd med Malevik. Linus hade lite otur med en dubbelpunka och till slut blev han upphämtad av Sebastian med bil, inte jättelångt från målet.

Idag har vi tagit den längre banan med ett grusparti på 5 km. Fyra frifartsträckor hade vi, annars cyklade vi i jämnt distanstempo. En mycket disciplinerad klunga, bra det!

Tack alla för gott sällskap och ett särskilt tack till Lars-Inge för vägvisning vid grussträckan och på diverse cykelbanor i Kungsbacka.

Här kommer en bild på oss vid Fjärås kyrka:
20200112_114351.jpg
Nästa vecka blir det Åsaflåset, en väldigt trevlig och tuff bana från Kungsbacka. Missa inte det!

Hälsningar,

Dario
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Jodå CG körde själv men körde hela banan även gruset från Allarängen. Kom iväg 2 minuter före kl. 10.00 ville ha lite försprång upp till Brandstationen väntade att ni skulle komma ifatt i Torred men ingen kom förbi förrän jag passerade motorvägen på Grönningevägen efter 20 km då kom första gänget som jag stod med i svängen.
Tog av lite kläder när ni som kom efter ropade på gänget att åka nedför backen till tappen, sedan körde jag över berget direkt till Tölö istället för cykelbanan på tvären till underfarten under järnvägen.

Tänkte att ni kommer på vägen ner mot Fjärås men så blev det inte. Stannade i Allarängen för en P-paus och en banan innan jag tog mig an gruset och backarna. Körde rakt ner till Anneberg och över forsen till Lindome.

Helt andra ben och kropp idag jämfört med förra söndagen som var en nära döden upplevelse. En vecka med antibiotika har gjort susen för bihålorna. Var riktig pigg och hade hoppats att ni kom ifatt så man fick åka i en klunga en bit.

Hade exakt 61 km.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Linher
Posts: 57
Joined: 2018-11-19 10:27
Fornamn: Linus
Efternamn: Hermansson

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Linher »

Hej!

Tack för en bra runda!
Särskilt stort tack till dig Håkan som lånade mig en slang!

/Linus
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Torreds Backar Söndag 2020-01-12 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag tackar Dario för förtjänstfull ledarinsats på dagens runda! =D> Imponerande med 15 pers som vill hänga med mitt i vintern och härligt att solen tittade fram på slutet, man fick ju nästan lite vårkänsla! 8-)
Nästa söndag kör vi Åsaflåset med start från Kungsbacka Simhall, mer info om det i en annan tråd.
Tack för idag!
Lars-Inge
Er spejare i södra distriktet
Post Reply