Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du här

Distans: 69 km

Backighet: Hög

Fartgrupp: Marschfart 26 km/tim (~ medel 24-25 km/tim)

Länk till karta: Burhults Rundan 69 km

Passansvarig: Anders Alexandersson
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:

Sävedalen, Bergsjön, Linnarhult, Björsared, ta vänster in på Torvhögsvägen "där banvallen slutar", cykla fram till T-korsning, höger in på Kapperedsvägen mot Bergums kyrka ta vänster in på Björsbovägen. Nästa korsning vänster in på Mollsjövägen fortsätt fram till G:a Kilandavägen. Cykla höger in på G:a Kilandavägen till korsning ta höger in på Burhultsvägen till nästa korsning, ta höger in på Ljungslättsvägen till Aggetorp och Gråbo. Cykelbanan vänster till Stenkullen, höger mot Lerum, genom Lerum, vidare mot Jonsered, Kåhög, Sävedalen.

FIKA Cederleufs i Sävedalen på Göteborgsvägen.


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Är bortrest i helgen - annars är ju detta en lockande runda!
(Man känner igen den från en stormig söndag för några veckor sedan...)
/Jörgen
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Dessvärre har jag fått förhinder på söndag och kommer därmed inte leda passet.

// Mikael
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by Dario »

Hejsan,

Jag hittar lite dåligt norr om stan men det kanske finns någon som kan tänka sig att visa vägen på söndag?

Hälsningar,

Dario
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by andale »

Hej!

Det är inte direkt mina hemtrakter, men jag har kört banan en gång tidigare och har det i datorn så det ska nog gå att navigera rätt. Jag kan ta hand om passledningen om ingen annan känner sig hugad.
/Anders
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by Dario »

Gärna för min del :-)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Just nu ser det fint ut, grusvägarna kommer att torka upp. Trist med ändrad prognos med regnstänk från 11.00 på söndag.

Kommer att cykla, beroende på hur hårt ni cyklar är jag med på banan fram till 39 km där banan går höger från Burhultsvägen in på Ljungslättsvägen till Aggetorp och Gråbo. Inga problem för mig att hitta på banan så jag hjälper till.
Mellan 39 och 45 är det bara upp och ner hela tiden så jag väljer att gå rakt fram vid 39 och fortsätta Burhultsvägen till Björboholm och in på banvallen efter Mjörn mot Gråbo sedan in på banan igen mot Stenkullen. Det är mer än tillräckligt med backar på denna bana.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by Dario »

Det känns bra med flera som kan banan. Prognosen är dessutom ändrad, med regn först kl. 14, alltså efter avslutat pass. Då är det bara att gå in och anmäla sig och komma till Sävedalen imorgon! Vi ses / Dario
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by Hans Carlberg »

Jag stannar i Hundfjället med familjen :-) Mellan -8 och -5 idag.
Omväxlande sol och dis. Mycket snö!
Längdåkning torsdag och fredag, utförsåkning idag.
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by andale »

Vi blev 10 venner som tog oss an Burhultsrundans alla backar idag. Den sydvästliga vinden hjälpte delvis till första halvan men när det brantade till fick man givetvis göra jobbet själv. Vi tog det lugnt på de mer lättåkta partierna för att både ha krafter när det behövdes och för att hålla ihop gruppen. Totalt hade vi fyra frifartssträckor där de med överskott kunde köra på. Det var inte mycket trafik annat än enstaka bilar och det känns alltid både säkrare och lugnare. Gruppen skötte sig föredömligt och vi kunde alternera mellan tvåpar och ett led när det behövdes utan problem. Motvinden efter halva banan blev inte så besvärande, dels beroende på alla granar på väg mot Gråbo men också för att det gick mycket nerför och det hållet samt att vi höll ihop gruppen. CG valde en egen väg för att slippa alla backar (som jag lyckats glömma) på väg mot Gråbo, men tydligen var motvinden styggare på den sträckningen han valde.

En irriterande punka för mig med några mil kvar var väl det enda som störde. Regn slapp vi helt och vi som avslutade på Cederleufs kunde varva ner med tjöt och fika.

Tack för en bra dag och ladda redan nu för Ålgårdarundan nästa söndag.

Dessutom, anmäl er till årsmötet om ni inte redan gjort det.
20200308_112054.jpg
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Fin cykling på en jobbig bana körde med till 39 km som planerat sedan rakt fram till Björboholm och efter Mjörn men jisses vad det blåste på banvallen in mot Gråbo.
Hade varit bättre och åkt med gänget genom skogen och backarna till Aggetorp och Gråbo. Blev helt ursketen i vinden, i byarna stod det helt still. Med 30 km i vinden tillbaka till Sävedalen var det bara att överleva på slutet farten blev därefter.

Tid i sadeln 3.32 timmar, 74 km och 714 hm. Kände att regnet var på gång så jag skippade fikan. hann precis parkera framför huset så började det skvala.

Tack för att ni tog det lugnt så länge jag var med!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Pratade med Anders nu på morgonen. Ni hade sett mig mellan järnvägen och Aspen och jag såg er. Ville bara testa hur långt man kom på den sidan mot campingen. Det tar slut vid campingen och man är på fel sida av järnvägen.
Man kan cykla på vanliga vägen ungefär mittemot campingen går det en gångtunnel under motorvägen om jag inte minns fel har Janne cyklat där och tagit vänster mot Aspenässtation. Det blir mellan E20 och järnvägen.

Magnus som bor i Lerum vet säkert om det fungerar!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Burhults Rundan Söndag 2020-03-08 kl. 10:00

Post by molsson »

Tyvärr, svänger ni ned i den tunneln så går vägen bara tillbaka till Aspedalens station.

Finns en tunnel så att färden går vidare mellan spår och motorväg men det är vid busshållplatsen nästan ända framme vid Hulanmotet, grusväg, där är dessutom förbud mot fordonstrafik genom den tunneln.

Är det för att undvika att cykla genom motet (själv problem med det då jag passerar i rusningstrafik) så finns det en tunnel väster om motet som ansluter Jonseredsvägen i botten på första backen vid Ciklidhuset och kommer ut på baksidan ICA Hulan men det är grusväg.

/Magnus
Post Reply