Kovändan Lördag 2020-06-06 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Kovändan Lördag 2020-06-06 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kovändan Lördag 2020-06-06 kl. 09:00
------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans XL

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Längd: 150 km
Backighet: Medel

Länk till Karta

Grupp Grön
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:
Välkomna till en långtur i vackert landskap. Vi kommer at undvika väg 190 så mycket som möjligt och i stället cykla den vackra cykelvägen längs Mjörns strand från Sjövik.
Fika kan bli problematiskt då det är helg men förhoppningsvis är korvmojen i Sollebrunn öppen, bra att ha med något att ta innan vi kommer dit, Vi kan även välja Golfresturangen i Koberg.

Grupp Gul
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:
Fika kan bli problematiskt då det är helg men förhoppningsvis är korvmojen i Sollebrunn öppen, bra att ha med något att ta innan. Finfika i Brobacka har öppnat för säsongen men är väl sent på rundan.

Grupp Röd
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Fika

Rutt:
Sävedalen, Hjällbo, Agnesberg, Surte, Bohus, Nol, Älvängen, Skepplanda, Hålanda, Nygård, Pressebo, Koberg, Sollebrunn, Loo, Långared, Brobacka, Sjövik in på cykelbanan mot Gråbo, Stenkullen, Hedefors, Lerum, Jonsered, Partille och åter till Sävedalen.

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Kovändan Lördag 2020-06-06 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Tyvärr är väderprognosen riktigt usel med mycket regn. En vecka kvar så det kanske hinner ändra sig.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Kovändan Lördag 2020-06-06 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Om prognosen står sig kommer jag att cykla på lördag från Sävedalen.

150 km är för långt för min rygg så jag cyklar med till Skepplanda där går jag rakt fram genom centrum till Sollebrunnsvägen och Antens järnväg.
Stannar och fikar på Brobacka café öppnar kl. 11.00.
Går hem via Sjövik och banvallen, beroende på vind riktning väljer jag banvallen hela vägen eller över Stenkullen till Lerum tillbaka.

CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Kovändan Lördag 2020-06-06 kl. 09:00

Post by Bengt Tonnvik »

Hej!

Jag räknar med att åka Kovändan i morgon. Tar sällskap med CG och Öberg från Sävedalen. Räknar med gul fart, och jag åker gärna hela rundan, har faktiskt aldrig över Koberg, så jag vill gärna se dessa trakter, även om det regnar. Blir jag ensam gör det inget, blir vi fler är det förstås roligt. Räknar med fika i Sollebrunn, innan vi tar oss an motvinden hem. Skulle rapporten drastiskt ändras kanske jag ångrar mig, då ger jag besked i morgon bitti.

/Bengt
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Kovändan Lördag 2020-06-06 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Cykling hemifrån via Gamlestaden efter älven upp till Älvängen i motvind. Man tror det är platt men det är 200 hm till Älvängen.

Bengt Tonnvik och jag träffades i Sävedalen och cyklade tillsammans till Skepplanda där Bengt fortsatte på Kovändan och jag gick rakt fram genom Risveden. Knappa 20 km innan man är framme på Sollebrunnsvägen 190 strax innan Anten och 200 hm till.

Stannade inte i Brobacka fick första regnet där fortsatte till Östad och Handelsboden för vattenpåfyllning. Sedan rakt ner till Sjövik och banvallen hemåt fick göra ett åsk och regnstopp i Gråbo det öste ner så det blev regnjacka på och vänta ut det värsta sedan banvallen i motvind nu hade vinden vänt ner till Lexbydal hem.

Tid i sadeln 4.13 timmar, 110 km, snitt 26 och 620 hm.

Skepplanda är vid 43 km och puckeln är Risveden till Sollebrunnsvägen 73 km.
Kovändan genom Risveden.png
Kovändan genom Risveden.png (9.51 KiB) Viewed 5629 times
Får vi se vilka regnäventyr Bengt fick eller om han klarade sig. Det var kolsvart i nordväst när jag cyklade mot stan.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Kovändan Lördag 2020-06-06 kl. 09:00

Post by Bengt Tonnvik »

Fick en underbar dag i sadeln! Hade sällskap med CG till Skepplanda, fortsatte sen norrut Hålanda Pressebo Koberg, fint väder och vackra vyer. Hade sol ändå till Sollebrunn, där jag fikade. Fortsatte sen i motvinden Långared Anten Sjövik, där jag tog cykelbanan till Gråbo Stenkullen. Stundtals lite lätt regn mellan Vänga och Gråbo, sen torra vägar igen.
Väl hemma öppnade sig himlen över Partille!

/Bengt
Post Reply