Olofstorps Tempot Onsdag 2020-09-09 kl. 18:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Olofstorps Tempot Onsdag 2020-09-09 kl. 18:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Olofstorps Tempot Onsdag 2020-09-09 kl. 18:00
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Fartlek, tempo

Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE ".

Längd: 30 km + 12 km framkörning etc.

Backighet: Medel

Länk till Karta

Passledare: Jörgen Stadler
Hjälpryttare:

Information från Passledaren:

Passet är tänkt som individuellt tempo där vi efter bästa förmåga sorterar upp oss i styrka så att de starkaste startar sist. Tänket är att starta med någon eller några minuters mellanrum så får vi alla lite pace!

Vi cyklar "uppvärmning" från Kviberg till Partille, G:a Alingsåsvägen, rondellen Tingsvägen mot Furulund. (Jula, Jysk) sträcka 7 km = Start.

Vägbeskrivning:

Från start till Jonsered mot Lerum, passera E20, vänster under järnvägen höger till Lerum centrum över Säveån, rondell "Vattenpalatset" rakt fram mot Olofstorp genom Olofstorp till Gråbovägen vänster mot Björsared.

OBS! Se upp för trafiken.

Fortsätt på Gråbovägen fram till korsning vänster mot Angereds krossen ca. 2.5 km (Lexbydalsvägen) numera ligger det en stor vit byggnad på vänstersida som man får på sin högra sida efter att svängt in mot Lexbydal. I slutet av flygrakan har man stängt av vägen med en bom men det går att ta sig över lite försiktigt följ Lexbydalsvägen ner till vägen mellan Partille och Kåhög. Sväng höger mot Partille station.
Målgång vid Partille station.

Nercykling till Kviberg ca. 5 km.

Vi kör gemensam uppvärmning och sedan blir det individuell fart ev. par tempo.
Denna träning har bara en grupp då vi återsamlas efter övningarna och kör gemensamt till och från Kviberg.

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Olofstorps Tempot Onsdag 2020-09-09 kl. 18:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Vägen mellan Lerum och Olofstorp har varit olycksdrabbad framförallt under arbetsdagar med tung trafik. Lexbydalsvägen är avstängd kvällar och helger med en grind strax efter nya psyket.
Det är inga problem att ta sig förbi grinden på vänstersidan men man får hoppa av cykeln. Jag har cyklat flera gånger på sen em, kväll då har grinden fortfarande varit öppen.

Kanske bättre alternativ att köra upp till Lerum och fortsätta på östra sidan av E20 upp till Kastenhofsmotet och fortsätta fram och under E20 höger till Knavra Bro där går man vänster upp i backen och efter 200 meter höger in på cykelbanan under Alingsåsvägen för att ta direkt höger igen på cykelbanan sedan förbi sporthallarna i Stenkullen mot Gråbo. Uppe på toppen innan backen ner till Gråbo kan man gå vänster mot Olsfors ner till Stannum där man går vänster in på banvallen mot Olofstorp. I Olofstorp ut på vägen förbi Björsared ner till psyket ca. 2 km sedan vänster mot Lexbydalsvägen. Denna sträckning blir längre men säkrare.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Olofstorps Tempot Onsdag 2020-09-09 kl. 18:00

Post by Jörgen »

Hej,
Detta är ju mina hoods... så jag kan ta och leda detta pass.
Tar en koll vid grinden vid Rågården i morgon eller tisdag... när jag gick runt den senast var det jäkligt geggigt och jag fick stanna och kratsa ur skiten ur skorna innan jag kunde åka vidare...
Så det kan bli en ändring där.

Vill någon träna partempo inför klubbmästerskapet så finns chansen här!

Vi ses på onsdag i Kviberg!

Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Olofstorps Tempot Onsdag 2020-09-09 kl. 18:00

Post by Jörgen »

Tre tappra cyklister Sebastian L, Martin U och undertecknad, gav sig i kast med elementen denna kväll.
Två hade lite dålig koll på vägen och den svagaste, som utan tvekan var passledaren (man är ju inte 55 längre), insåg att intervaller istället för långtempo var en bättre lösning. Man vill ju inte tappa bort sina kamrater på vägen.
Den hårda västvinden sköt på fint de första två intervallerna. Den första gick längs Aspen från spärren till E20 och den andra från Härskogsvägen till Stenkullen. Efter Knavra bro fick vi för första gången kort känna på vad som väntade...
Tredje intervallen gick på cykelbanan längs Gråbovägen. Kantvinden låg på och nu började mina ben bli lite möra. På återhämtningssträckan la dom ny asfalt och vi körde rakt in i limmet på vägen så det blev lite jobb med att göra ren däcken.
Fjärde intervallen, 5 km på cykelbanan mot Olofstorp i knallhård motvind. (Seb och Martin var inte andfådda när jag äntligen kom fram). Nu var benen degiga.
Femte intervallen gick de 6 km på cykelbanan från Björsared till träbron. Lite mer vindskyddat på den sträckan så jag kom ju fram till slut. Martin och Seb hade vilopuls vid det laget.
Sjätte intervallen. Le Grand Finale. Bergsjöbacken upp på norrsidan - så hårt man kan. Det gick ändå lite lättare än man befarat. Vinden plågar ju inte lika mycket i en backe...
Sedan rullade vi ner Bergsjöbacken till Partille. Vi skildes vid rondellen där jag cyklade hemåt och mina kamrater cyklade till Kviberg igen.
Jag tror vi alla var nöjda med passet. Vi fick nog upp pulsen allihop. Särskilt jag fick en duktig genomkörare inför partempot. Det behövdes!

Tack för det trevliga sällskapet!
Post Reply