Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Post by andale »

Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Passtyp: Vintercykling

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE "

Bana: https://ridewithgps.com/routes/34871452
Passansvarig: Magnus Olsson
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
• Ladda gärna ner appen 112


Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Post by molsson »

Dax för årets första runda med venner.

Största delen av gruset på utväg, och asfalt på hemvägen. Kan ev vara ishalka om prognosen slår in så tänk på däcksval

Ingen fika men vi stannar till på mitten för någon liten bit näring så stoppa ner något i ryggan/bakfickan.

/Magnus
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Post by molsson »

Behöver fler passledare. Någon som känner sig manad?

/Magnus
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Post by andale »

Körde banan i onsdags med Lars-Inge, så jag kan ta hand om en grupp.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Såg er vid Skulltorpsmotet strax efter 10.00 när jag var på väg ut på E20 i regnet.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Cyklar hemifrån ner till Ga. Alingsåsvägen och mot Jonsered. Magnus vet från vår cykling i torsdags, ni kommer ifatt på gruset mot Hulan.

Några av er har kanske sett mitt inlägg på Facebook idag? Sprang på lite gamla vägar för att kolla framkomlighet. Denna bana kan enkelt få 3 km grusväg till mellan Råhultsvägen och Härkeshultsvägen där jag sprang och gick idag. Alla bommar var öppna och det är några stycken inne i skogen.
Väl ute på Härkeshultsvägen cyklar man vänster mot Jeriko ca. 1 km och in på gruset mot Hulan.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Post by molsson »

Så många vid start att vi blev 2 grupper, Jag med den första med 7 personer blandat dubbat och inte. När vi kom till Jonsered så såg jag Peter Jonsson som missat starten och ropade så han kunde följa med grupp 2.

Första och andra gruset gick bra och sedan backarna upp mot Uspens sydsida där vi tog ett stopp vid vindskyddet och grupp två cyklade förbi och stannade i toppen av backen. Fin utförsbacke och sträcka med småbackar på västsidan av Uspen. En god vilande nedförsbacke in mot Floda , mer vila för dom utan dubb naturligtvis. När vi svängde in på gruset igen efter Stenkullen kom CG från andra hållet och följde med oss resten.

I Jonsered tog vi ett kort stopp och tejpade ihop Darios cykel men i övrigt inga incidenter och på den allra sista biten bröt faktiskt solen fram. Tack till gruppen för sällskapet.

Hemma i Lerum hade jag 9,7 mil och 1150 stigmeter och totalt 5 timmar från dörr till dörr, ett gott dagsverke.

/Magnus
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Post by andale »

Som ledare för andra gruppen var det inte så bra att glömma ta med cykeldatorn. Lars-Inge hade spåret så vi kom rätt när jag var osäker. Vi startade med sju man och sög upp Peter i Jonsered som via lite omväg ändå lyckats köra ikapp. Första halvan är ganska krävande och jag var ganska mör när vi kom till långa backen innan bananstoppet. Det blev att ta hand om kön i eget tempo. Utförsbackarna gav återhämtning och resten kändes bra. Stefan fick punka med två mil kvar. Racerdäck är inte att rekommendera för den här typen av cykling. För övrigt inga problem eller incidenter. Moppebilisten som körde om oss kunde kanske behärskat sig något.
20210103_114554.jpg
20210103_114638.jpg
20210103_123944.jpg
Nästa söndag kör vi Kungälvs Utmarker. Missa inte det.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Alldeles för trött i kroppen efter all träning så det var bara att släppa gruppen vid Kastenhofmotet och ta det lugnt i alla backar till Floda.
Gick in direkt till Brobacka och fortsatte på Tvärsjövägen för att möta. Gjorde ett kort stopp och vände tillbaka till Floda lugnt och fint.
Att jag kom från andra hållet i Stenkullen beror på att jag tog första vägen genom industriområdet som Mjörn Runt.
Blev perfekt timing in på gruset. Då hade jag fått benen tillbaka och klarade hyfsat att hänga med till Sävedalen.
Fin dag i sadeln och fina vägar via Stamsjön och gruset mellan Stenkullen och Lerum.
Nästa gång kan Magnus lägga på grus redan i Jonsered istället för asfalten på Härkeshultsvägen.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Upp på Uspen söndag 2021-01-03 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Tack för trevlig söndagstur!
Vägen runt Uspen är kanonfin. Det var också en fin grussträcka från Stenkullen till Lerum. Ny för mig så den kommer återanvändas!
Benen var väl sådär idag. Jag skyller på dubbdäcken och julmaten.
Tack för att ni höll igen emellanåt!
Post Reply