Fyllevägens grus söndag 2021-11-28 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Fyllevägens grus söndag 2021-11-28 kl. 10:00

Post by andale »

Fyllevägens grus söndag 2021-11-28 kl. 10:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Passtyp: Vintercykling

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE "

Distans: 61 km

Bana: https://ridewithgps.com/routes/32870907
Passansvarig: Jörgen Stadler
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Fika på Cederleufs, Sävedalen efter passet.

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
• Ladda gärna ner appen 112

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Fyllevägens grus söndag 2021-11-28 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Hej vintercyklister,

Fyllevägens grus är en utmanande men också härlig bana.
Vägarna är just nu fina men vädret kan göra turen till ett litet äventyr. Just nu lovas det nämligen snö och minusgrader på söndag morgon... Det ska även blåsa måttliga till friska vindar från öster. Man kan alltså behöva montera dubbdäck och ta på varma kläder.

Banan är ganska lik Fylleschnitzeln som vi så framgångsrikt avverkade för någon månad sedan. Jag funderar på att variera mig i så måtto att vi kör banan baklänges. Dels just för att skapa variation, dels för att vi slipper motvind på hemvägen och kan njuta av härliga nedförslut genom skogen i slutet. Det kan även bli någon mindre ändring av banans sträckning.

Tänkte avvakta någon dag till för att se hur intresset och vädret utvecklar sig. Men är vi bara två - som det är just nu - så kan vi diskutera att ta denna runda en annan dag. Med mindre "skitväder". Eller är jag bara en mes?

Återkommer!
Jörgen
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Fyllevägens grus söndag 2021-11-28 kl. 10:00

Post by rogera »

Verkar inte gå att anmäla sig? Eller så har jag inte koll på matematiken men jag är tämligen säker på att jag klarar av 5 + 2 :-D
Jag räknar med att komma.
/Roger
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Fyllevägens grus söndag 2021-11-28 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Nu funkar anmälan igen. Utan matte... :-D

Och väderprognosen har skärpt sig \:D/
Ingen snö och ett fåtal plusgrader just nu... även vinden har mojnat en aning.

Just nu finns alltså inga ursäkter kvar.
Bara att anmäla sig!
/Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Fyllevägens grus söndag 2021-11-28 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Prognosen är lätt snöfall och ett par minus!
Montera dubbdäck!!!
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Fyllevägens grus söndag 2021-11-28 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Rekade halva banan idag. Det var fint! Fasta grusvägar med snö på i öppen terräng. Snön var ibland packad efter bilar och då är det lite slirigt. Som jag skrivit tidigare - dubbdäck gäller. Om det fryser inatt kan det bli isigt här och var där det var blött idag…
B1DFE7E4-E25B-4C51-9A44-D7693758BDEB.jpeg
44F51461-D3A4-489A-B51B-8DA204E85075.jpeg
35483708-7008-455F-8408-2FE08FF960C5.jpeg
8B1382FA-475C-40BD-B876-CD5A3C50E118.jpeg
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Fyllevägens grus söndag 2021-11-28 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Idag blev vi 5 cyklister som tog oss an den kuperade och till stora delar snötäckta banan. Martin och Anders kom från Öckerö, Roger, såklart, kom trampandes från Mölndal och Christer från Tahult. Det gladde passledaren med denna uppslutning trots vingligt väder.

Med dubbdäck, nysnö och en rejäl uppförsbacke till Öjersjö i starten så var det i alla fall ingen som frös längre. På cykelbanorna där uppe fick vi känna på det sämsta underlaget - oplogat och mycket fotspår i snömodden gjorde att det gled lite hit och dit. Men alla klarade det bra! Sedan var det faktiskt fint underlag hela vägen runt.
Vi cyklade i blek vintersol i vackert vinterlandskap över Tahult ner till Landvetter och sedan längs järnvägen på grusvägarna mot Härryda kyrka. En snutt på asfalt kom lägligt innan vi fortsatte på grusväg upp till Aleslätten, Rya och sedan runt Lilla Härsjön. Någonstans på denna väg var passledarens ben helt tömda på kraft. Snälla klubbkamrater visade dock tålamod och väntade in med jämna mellanrum. (Eller så kunde dom inte vägen? 😀)
Det var dock närmast propagandaförhållanden för vintercykling vilket höll humöret uppe så det rullade vidare på Gamla Härsjövägen där vi klippte de branta backarna, rundade vackra Stamsjön och kom ner till Hulan. Där valde vi asfalt längs Aspen, via Kåhög tillbaka till Sävedalen. Det var skönt med asfalt och lite medvind!
Några av oss tog en fika på Cederleüfs i Sävedalen. Den satt gött!
Tack till alla som kom och kämpade sig runt denna tuffa bana! Det blev 60 km och 750 hm in på kontot.
Post Reply