Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
- martin linde
- Posts: 483
- Joined: 2005-12-12 23:37
- Fornamn: Martin
- Efternamn: Linde
- Location: Göteborg
Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Sub-träning Torsdag 2013-05-09 kl 09:00
--------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Sub-gruppsträning
**** Obs! Start i Kviberg ****
Startplats: Kviberg
Karta till starplatsen hittar du HÄR.
Distans: 155 km
Backighet: Låg
Karta: http://app.strava.com/activities/37706317
Fartgrupp: Varje sub-grupp bestämmer sin snittfart
Passansvarig: Sub-gruppsledarna (SUB-8, Martin L)
Info från Passansvarig:
Träning med betoning på teknik och tvåparscykling !
Vägbeskrivning:
Start vid Kviberg, vi går ut via Jonsered, Lerum och Gråbo, sedan vidare upp till Sjövik, där vi tar vänster mot Älvängen. Framme vid "Älvängenvägen tar vi höger mot Skepplanda, och väl där vänster mot Sollebrunn. Efter ytterligare 11 km tar vi vänster mot Nygård, korsar järnvägen och svänger höger norrut mot Prässebo och Upphärad. I Upphärad tar vi vänster mot Sjuntorp, väl där vänster mot Åsbräcka och Lilla Edet. Fika på Edets Värdshus (Fd. Edet Rasta)
Vi kör sedan över kanalen och vänster mot Kungälv. Detta är gammal känd väg från våra svartedalsrundor etc. Vi anträder Kungälv via Dösebackavägen och fortsätter sedan söderut via Ellesbovägen. Tagenevägen, Tingstad och Marieholmsbron.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Sub-gruppsträning
**** Obs! Start i Kviberg ****
Startplats: Kviberg
Karta till starplatsen hittar du HÄR.
Distans: 155 km
Backighet: Låg
Karta: http://app.strava.com/activities/37706317
Fartgrupp: Varje sub-grupp bestämmer sin snittfart
Passansvarig: Sub-gruppsledarna (SUB-8, Martin L)
Info från Passansvarig:
Träning med betoning på teknik och tvåparscykling !
Vägbeskrivning:
Start vid Kviberg, vi går ut via Jonsered, Lerum och Gråbo, sedan vidare upp till Sjövik, där vi tar vänster mot Älvängen. Framme vid "Älvängenvägen tar vi höger mot Skepplanda, och väl där vänster mot Sollebrunn. Efter ytterligare 11 km tar vi vänster mot Nygård, korsar järnvägen och svänger höger norrut mot Prässebo och Upphärad. I Upphärad tar vi vänster mot Sjuntorp, väl där vänster mot Åsbräcka och Lilla Edet. Fika på Edets Värdshus (Fd. Edet Rasta)
Vi kör sedan över kanalen och vänster mot Kungälv. Detta är gammal känd väg från våra svartedalsrundor etc. Vi anträder Kungälv via Dösebackavägen och fortsätter sedan söderut via Ellesbovägen. Tagenevägen, Tingstad och Marieholmsbron.
- Claes-Göran Andersson
- Posts: 3869
- Joined: 2006-04-25 13:53
- Fornamn: Claes-Göran
- Efternamn: Andersson
- Location: Partille
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Hej alla 9:or
Är just nu en uslare människa är vanligt, snoret rinner och bihålorna värker! Har startat med antibiotika sedan i söndags så det börjar bli bättre. Tänker på torsdagen det är ju Hemvändan som gäller, banan är ju inte den perfekta sub-banan. Det är först i Stenkullen det börjar bli OK och från Kärra in mot stan är ju sisådär. Mellanpartiet är ju OK.
Har mailat Magnus och Jörgen så de är beredda på att ha 4 stjärnor på axelklaffarna under detta pass!
Pratade med Martin om fikaställe vilket jag tycker behövs på en sån lång bana 150+. Martin föreslog Edet Rasta som ligger precis norr om Lilla Edet på 45:an.
Som det känns nu är det omöjligt att cykla så långt med fart för min del. Tar dag för dag just nu. Det viktigaste med träningen är fortfarande att få till en disciplinerad körning som går jämt utan pulstoppar. Jag skrev en del iakttagelser på forumet efter förra passet (läs dem igen) det är dessa som måste bankas in i ryggmärgen.
Många är alldeles för osäkra i bytet fram och disciplinen bak att kommunicera ”sist” behöver bli bättre allt för många missar på rullen "koncentration".
Trampa på utför men inte så hårt att vi får syra. Jämnare tempo uppför och att det kommuniceras när sista paret är över krönet framåt så gruppen börjar rulla och alla är med utan att tappa rullen eller tvingas ta i sista metrarna med syra som följd. Varje onödig pulstopp på Vättern är en killer över 300 km.
Att alla kommer med i korsningar och rondeller, de som ligger först går på först när klartecken från kön kommer "kommunikation där alla ropar framåt!!!".
Några var skraja när det gick på i utförslöporna, måste bort det är där vi tar bonussekunderna på Vättern. Lugnt uppför = friska ben som kan trampa på utför.
Om det rättar till sig någorlunda kanske jag cyklar lugnt upp till Edet Rasta och cyklar med de sista 50 km mot Kviberg = tar bort de norra partierna av banan.
Från en snorig General
//CG
Är just nu en uslare människa är vanligt, snoret rinner och bihålorna värker! Har startat med antibiotika sedan i söndags så det börjar bli bättre. Tänker på torsdagen det är ju Hemvändan som gäller, banan är ju inte den perfekta sub-banan. Det är först i Stenkullen det börjar bli OK och från Kärra in mot stan är ju sisådär. Mellanpartiet är ju OK.
Har mailat Magnus och Jörgen så de är beredda på att ha 4 stjärnor på axelklaffarna under detta pass!
Pratade med Martin om fikaställe vilket jag tycker behövs på en sån lång bana 150+. Martin föreslog Edet Rasta som ligger precis norr om Lilla Edet på 45:an.
Som det känns nu är det omöjligt att cykla så långt med fart för min del. Tar dag för dag just nu. Det viktigaste med träningen är fortfarande att få till en disciplinerad körning som går jämt utan pulstoppar. Jag skrev en del iakttagelser på forumet efter förra passet (läs dem igen) det är dessa som måste bankas in i ryggmärgen.
Många är alldeles för osäkra i bytet fram och disciplinen bak att kommunicera ”sist” behöver bli bättre allt för många missar på rullen "koncentration".
Trampa på utför men inte så hårt att vi får syra. Jämnare tempo uppför och att det kommuniceras när sista paret är över krönet framåt så gruppen börjar rulla och alla är med utan att tappa rullen eller tvingas ta i sista metrarna med syra som följd. Varje onödig pulstopp på Vättern är en killer över 300 km.
Att alla kommer med i korsningar och rondeller, de som ligger först går på först när klartecken från kön kommer "kommunikation där alla ropar framåt!!!".
Några var skraja när det gick på i utförslöporna, måste bort det är där vi tar bonussekunderna på Vättern. Lugnt uppför = friska ben som kan trampa på utför.
Om det rättar till sig någorlunda kanske jag cyklar lugnt upp till Edet Rasta och cyklar med de sista 50 km mot Kviberg = tar bort de norra partierna av banan.
Från en snorig General
//CG
"He is able who thinks he is able!"
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Hej,
SUB12 inser sina begränsningar och kastar in handduken vad gäller denna träningstur.
Vi tar en kortare runda denna gång och hoppas vi alla har ångan uppe till nästa SUB-träning!
Kommer att köra: Ericsson - Landevtter - Eskilsby - Hällingsjö - Sätila - Tostared (fika) - Fjärås - Lindome - Kållered - Ericsson
Startar 09 från Ericsson
Ha en skön tur alla andra!
/Örjan I.
SUB12 inser sina begränsningar och kastar in handduken vad gäller denna träningstur.
Vi tar en kortare runda denna gång och hoppas vi alla har ångan uppe till nästa SUB-träning!
Kommer att köra: Ericsson - Landevtter - Eskilsby - Hällingsjö - Sätila - Tostared (fika) - Fjärås - Lindome - Kållered - Ericsson
Startar 09 från Ericsson
Ha en skön tur alla andra!
/Örjan I.
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Hej,
Är det 9:00 eller 10:00 som gäller imorgon? Det står nämligen olika i kalendern och i denna tråden.
Kan också passa på att fråga om det är fikastopp för alla grupperna? Bra att veta hur mycket man skall stoppa med i ryggfickorna
Mvh,
Christer
Är det 9:00 eller 10:00 som gäller imorgon? Det står nämligen olika i kalendern och i denna tråden.
Kan också passa på att fråga om det är fikastopp för alla grupperna? Bra att veta hur mycket man skall stoppa med i ryggfickorna
Mvh,
Christer
- Claes-Göran Andersson
- Posts: 3869
- Joined: 2006-04-25 13:53
- Fornamn: Claes-Göran
- Efternamn: Andersson
- Location: Partille
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Det är 09.00 som gäller! Sub 9 kommer att fika! Sub-8 vet ej!
Har ändrat tiden i kalendariet.
//CG
Har ändrat tiden i kalendariet.
//CG
"He is able who thinks he is able!"
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
I genaral Pattons frånvaro har jag och Pavo fått det deligerade avsvaret.
Det är 09.00 som gäller även för Sub 8 gänget.
Vi stannar inte och fikar så ta med det du behöver.
Fokus ligger på att köra tight, bra kjedja och komunikation.
Peter
Det är 09.00 som gäller även för Sub 8 gänget.
Vi stannar inte och fikar så ta med det du behöver.
Fokus ligger på att köra tight, bra kjedja och komunikation.
Peter
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
kan vi i sub 8 planera in ett kort stopp för att fylla på vatten och ev ta av/på kläder vid behov? på så sätt slipper man ta med vätska för 16 mil (det ska vi ju ändå inte ha på Vättern).
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Kommer inte på morgondagens sub träning.
//Martin B
//Martin B
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Tjena
Jag backar subträningen har dåligt med tid, måste arbeta på fredagen.
Vädret såg inte alltför lockande ut heller så jag fokuserar på att vaxa ben, leta efter passet, packning, putsning av cykel m.m
Magnus, jag slår dig en signal på fredagen för lördagens färd mot Helsingborg och Italien.
Ha det gott på turen imorgon.
Olof
Jag backar subträningen har dåligt med tid, måste arbeta på fredagen.
Vädret såg inte alltför lockande ut heller så jag fokuserar på att vaxa ben, leta efter passet, packning, putsning av cykel m.m
Magnus, jag slår dig en signal på fredagen för lördagens färd mot Helsingborg och Italien.
Ha det gott på turen imorgon.
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Hej Sub-8 Gäng,
Tyvärr måste jag vara hemma i morgon med min sjuka sambo och nyfödda dotter. Jag kommer att prova på att köra för några timmar, men jag kan inte vara borta i 5 timmar eller mer. Kör hårt och snyggt! Se er alla på 19-May.
Mvh,
Richard
Tyvärr måste jag vara hemma i morgon med min sjuka sambo och nyfödda dotter. Jag kommer att prova på att köra för några timmar, men jag kan inte vara borta i 5 timmar eller mer. Kör hårt och snyggt! Se er alla på 19-May.
Mvh,
Richard
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Hej, måste vara ihop med frun och nyfödda dotter imorgon.
Ha det Gott på träningen.
Fabio
Allez allez! !
Ha det Gott på träningen.
Fabio
Allez allez! !
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Blev en trevlig tur för sub 9. Snitt 32 över 15 mil och i stort sett inget regn. Kedjan gick bra om ännu inte perfekt, bra tryck in i backarna och disciplin och koncentration i leden.
Hoppas alla kom hem innan skyfallet.
Nästa gång slipar vi vidare på växlingar och samkörning.
/Magnus
Hoppas alla kom hem innan skyfallet.
Nästa gång slipar vi vidare på växlingar och samkörning.
/Magnus
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
ägg o korv macka i Lilla Edet,jovars,smakade gott,nu vet man det..å vårt 9 gäng trampade på i leden så bra att vi klarade rundan gott o väl,så tack från mig till ledarna o alla övriga med pigga ben för idag!T
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
SUB12 ...
Fem man från SUB12 fick till en riktigt bra (och tidvis blöt) runda idag.
Tack för en god insats! Funkar körningen på VR lika bra som idag kommer 12 timmar inte att vara något som helst problem
/Örjan
Fem man från SUB12 fick till en riktigt bra (och tidvis blöt) runda idag.
Tack för en god insats! Funkar körningen på VR lika bra som idag kommer 12 timmar inte att vara något som helst problem
/Örjan
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
SUB9
Bra körning idag allihopa. Speciellt tack till Magnus, vår egen stigfinnare (finns det någon väg i VG regionen du inte cyklat?)
Som tf ledare (själv vill jag hellre se det som coach och möjligheten att dela med mig av mina erfarenheter från att köra Vättern på hyffsade tider) så vill jag be om ursäkt för allt tjat, men som ni förstår så finns det ett syfte, effektiv cykling och när vi kommer till Vätterns skall vi inte behöva tjata, då sitter det.
Bra uppför och bra utför idag, även om vi behöver trycka på ytterligare om vi ligger först. Att hålla farten in i backarna satt som en smäck. Den disciplin och kontrollerade körning vi hade i motvinden idag, fixar vi den under 30 mil, sitter vi alla som vinnare på strandkanten i Motala.
Kvar att slipa på är växlingarna, inte släppa luckor i vänsterledet och hitta den sista timingen i att köra jämt + lite till....
Som jag sade redan i Kviberg, vill jag påpeka ett par saker sak som jag personligen tycker är viktiga när vi kör Subträning/grupper
(OBS detta är inget officiellt uttalande från klubben eftersom jag inte har en sådan roll eller position)
- Om man dyker på dessa träningspass är man själv ansvarig för att klara av farten, (alla kan ha en dålig dag mm jag vet) om inte så måste man själv förstå och ta sitt ansvar och lägga sig sist och vila i tid, annars kan det bli farligt
- Klarar man inte av att ligga bak, blir man avhängd och gruppen väntar inte (dvs man måste kunna ta sig hem själv, läst kartan mm)
- Eftersom vi skall ligga i led så föredrar jag att folk håller i styret istället för att peka på hål etc. Den som ligger främst i ledet väljer bästa möjliga väg. Detta känns mer säkert. Att varna för refuger etc är en annan sak
- Ibland får man klämma i där bak för att täta en lucka isf att alla skall slå av
// Jörgen
Bra körning idag allihopa. Speciellt tack till Magnus, vår egen stigfinnare (finns det någon väg i VG regionen du inte cyklat?)
Som tf ledare (själv vill jag hellre se det som coach och möjligheten att dela med mig av mina erfarenheter från att köra Vättern på hyffsade tider) så vill jag be om ursäkt för allt tjat, men som ni förstår så finns det ett syfte, effektiv cykling och när vi kommer till Vätterns skall vi inte behöva tjata, då sitter det.
Bra uppför och bra utför idag, även om vi behöver trycka på ytterligare om vi ligger först. Att hålla farten in i backarna satt som en smäck. Den disciplin och kontrollerade körning vi hade i motvinden idag, fixar vi den under 30 mil, sitter vi alla som vinnare på strandkanten i Motala.
Kvar att slipa på är växlingarna, inte släppa luckor i vänsterledet och hitta den sista timingen i att köra jämt + lite till....
Som jag sade redan i Kviberg, vill jag påpeka ett par saker sak som jag personligen tycker är viktiga när vi kör Subträning/grupper
(OBS detta är inget officiellt uttalande från klubben eftersom jag inte har en sådan roll eller position)
- Om man dyker på dessa träningspass är man själv ansvarig för att klara av farten, (alla kan ha en dålig dag mm jag vet) om inte så måste man själv förstå och ta sitt ansvar och lägga sig sist och vila i tid, annars kan det bli farligt
- Klarar man inte av att ligga bak, blir man avhängd och gruppen väntar inte (dvs man måste kunna ta sig hem själv, läst kartan mm)
- Eftersom vi skall ligga i led så föredrar jag att folk håller i styret istället för att peka på hål etc. Den som ligger främst i ledet väljer bästa möjliga väg. Detta känns mer säkert. Att varna för refuger etc är en annan sak
- Ibland får man klämma i där bak för att täta en lucka isf att alla skall slå av
// Jörgen
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
SUB 9
Jag kan hålla med föregående talare om att det gick väldigt fint på träningen idag. Men... Jag skulle vilja poängtera av vikten att hålla händerna på styret när man kör i grupp. Man får under INGA omständigheter (om man inte ligger allra längst bak) släppa taget om styret med båda händerna för att sträcka på ryggen eller dricka, om oturen är framme och man får ett slag så kommer alla cyklister bakom gå i backen och det har ju flera erfarenhet i klubben av tyvärr. Så än en gång, Släpp aldrig styret inne i klungan...
/Calle
Jag kan hålla med föregående talare om att det gick väldigt fint på träningen idag. Men... Jag skulle vilja poängtera av vikten att hålla händerna på styret när man kör i grupp. Man får under INGA omständigheter (om man inte ligger allra längst bak) släppa taget om styret med båda händerna för att sträcka på ryggen eller dricka, om oturen är framme och man får ett slag så kommer alla cyklister bakom gå i backen och det har ju flera erfarenhet i klubben av tyvärr. Så än en gång, Släpp aldrig styret inne i klungan...
/Calle
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Sub-träning med Lygnens Sub 8 grupp+ några andra "7:or" inkl Ashkan på tempohoj som mestadels låg lite bakom.
Imponerad av flera nya och gamla som verkade starka. Bra fart och speed upp till vändningen 36.4 km/h.
Sen blev det lite segare och långsammare. Flera blev lite trötta av motvinden.
Kanske som vi nämnde att några helt enkelt körde lite för fort upp innan vändningen, krafterna gick åt.
Glöm ej att dricka ordentligt och att stoppa i sig något med jämna mellanrum annars orkar man aldrig 30 mil.
Tyckte många hade bra teknik, men viktigt att köra koncentrerat och säkert när det går fort.
Vi har inte råd att gå i backen.
Drog några egna repor då och då för att få loss överskottsenergin på hemvägen, totalt en bra träningsdag och tack för sällskapet och lycka till med Er Subsatsning, dt kommer ni att greja!
mikebike
Imponerad av flera nya och gamla som verkade starka. Bra fart och speed upp till vändningen 36.4 km/h.
Sen blev det lite segare och långsammare. Flera blev lite trötta av motvinden.
Kanske som vi nämnde att några helt enkelt körde lite för fort upp innan vändningen, krafterna gick åt.
Glöm ej att dricka ordentligt och att stoppa i sig något med jämna mellanrum annars orkar man aldrig 30 mil.
Tyckte många hade bra teknik, men viktigt att köra koncentrerat och säkert när det går fort.
Vi har inte råd att gå i backen.
Drog några egna repor då och då för att få loss överskottsenergin på hemvägen, totalt en bra träningsdag och tack för sällskapet och lycka till med Er Subsatsning, dt kommer ni att greja!
mikebike
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Sub 8
Tack alla för bra genomfört pass.
När vi alla har ork går det riktigt bra .
Vad kan och vad behöver vi bättra på?
Som Mike Bike skrev ovan har även jag noterar att det dricks lite för lite
Dricker du och äter du inte kontinuerligt under resan tar energin slut och då
Tappar även den starkaste. Detta påverkar hela gruppen.
Jag tycker vi hadde ett bra eftersnack om blandannat kommunikation.
Vi är ett bra gäng som kommer att fixa vårt mål med gott samarbete och lite
Pep talk under vägen.
Skruva nu upp tempot på den egna träningen med intervaller och maxa din speed.
Tack en än gång och bra kämpat.
Peter
Tack alla för bra genomfört pass.
När vi alla har ork går det riktigt bra .
Vad kan och vad behöver vi bättra på?
Som Mike Bike skrev ovan har även jag noterar att det dricks lite för lite
Dricker du och äter du inte kontinuerligt under resan tar energin slut och då
Tappar även den starkaste. Detta påverkar hela gruppen.
Jag tycker vi hadde ett bra eftersnack om blandannat kommunikation.
Vi är ett bra gäng som kommer att fixa vårt mål med gott samarbete och lite
Pep talk under vägen.
Skruva nu upp tempot på den egna träningen med intervaller och maxa din speed.
Tack en än gång och bra kämpat.
Peter
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Sub8
Ja det var en riktigt inspirerande runda Det gick mycket jämnare och bättre än sist, min puls låg stadigt på 150-160 istället för pendlande mellan 140-180 som på förra Sub8-träningen. Dessutom hade vi högre fart. Efter uppvärmningen på ca 2 mil gick de följande 10 milen på 2:45, dvs nära Sub8-tempo. Efter det måste någon ha lyssnat väl mycket på mina synpunkter om nedvarvning (efter förra passet) för sen höll vi inte ens 30 i snitt sista 3-4 milen hem.... Totalt hade jag 156 km på 4:31 tim (plus ett par korta stopp) på min mätare. Gott kaffe efteråt
/Josef
Ja det var en riktigt inspirerande runda Det gick mycket jämnare och bättre än sist, min puls låg stadigt på 150-160 istället för pendlande mellan 140-180 som på förra Sub8-träningen. Dessutom hade vi högre fart. Efter uppvärmningen på ca 2 mil gick de följande 10 milen på 2:45, dvs nära Sub8-tempo. Efter det måste någon ha lyssnat väl mycket på mina synpunkter om nedvarvning (efter förra passet) för sen höll vi inte ens 30 i snitt sista 3-4 milen hem.... Totalt hade jag 156 km på 4:31 tim (plus ett par korta stopp) på min mätare. Gott kaffe efteråt
/Josef
Re: Sub-Träning, Hemvändan 2013-05-09
Sub9
Vill tacka för den fina rundan, så länge jag var med... ... tyvärr var jag tvungen att släppa vid rondellen i Gråbo, så det blev bara 6 mil för mig
Jag hade ont i GluteusMaximus/Pirriformus men trodde att det ändå skulle gå bra; någon dag tidigare hade jag haft lite för bråttom till entredörren på jobbet, ruschade och drog till någon sena i rumpan (inget trasig, bara ordentligt sträckt).
Så jag var väldigt besviken när jag kom hem, hade hoppats på att få en ordentlig genomkörare av kombinerad Fart/Distans.
Hur som helst, efter Göteborgsvarvet nu på Lördag så skall det betydligt mer fart och distans, vi ses!
Vill tacka för den fina rundan, så länge jag var med... ... tyvärr var jag tvungen att släppa vid rondellen i Gråbo, så det blev bara 6 mil för mig
Jag hade ont i GluteusMaximus/Pirriformus men trodde att det ändå skulle gå bra; någon dag tidigare hade jag haft lite för bråttom till entredörren på jobbet, ruschade och drog till någon sena i rumpan (inget trasig, bara ordentligt sträckt).
Så jag var väldigt besviken när jag kom hem, hade hoppats på att få en ordentlig genomkörare av kombinerad Fart/Distans.
Hur som helst, efter Göteborgsvarvet nu på Lördag så skall det betydligt mer fart och distans, vi ses!