Västkusten Runt

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
Wellnessfight

Västkusten Runt

Post by Wellnessfight »

Klippt och klistrat från pressmeddelandet, om det hamnat i fel kategori ber jag om ursäkt :)

Västsveriges längsta motionslopp på cykel startas

Västkusten Runt blir loppet för de som vill cykla långt. Premiären går den 24 maj 2014 och många har redan visat starkt intresse.

– Intresset för cykling växer explosionsartat och därför vill vi erbjuda ett motionslopp på Västkusten med längre distanser och hoppas locka cyklister från hela landet, säger Jonas Birgersson, projektledare för Västkusten Runt.

Västkusten Runt erbjuder två distanser, preliminärt ca 125 respektive 250km, och passar cyklister som vill ha en ordentlig utmaning och ett mål att träna mot.

Hisingen Runt startades 1977 och arrangeras för 38:e året i följd den 25 maj 2014. Men till nästa år renodlas loppet till sin distans på 50 km, de som vill cykla längre hänvisas till Västkusten Runt dagen före. Hisingen Runts 50 km är populärt, inte minst tack vare att det ingår i såväl Göteborgsklassikern som Regionklassikern, och lockade 2013 över 2 000 av Hisingen Runts 3 000 anmälda cyklister.

– Vi ser det som två olika målgrupper där Hisingen Runt framför allt är en folkhälsosatsning medan Västkusten Runt blir en utmaning för de som redan tränar regelbundet, säger Birgersson.

I samband med Hisingen Runt kommer vi också att ha lopp för barnen.

Under helgen 23-25 maj kommer ett centralt evenemangsområde att skapas i Göteborg, där det förutom start och målgång i Västkusten Runt även kommer att finnas underhållning av olika slag.

Hisingen Runt är känt för att ha natursköna rundor och Västkusten Runt kommer inte att bli något undantag. Den preliminära bansträckningen sträcker sig såväl längs Göta Älv som över Tjörn och Orust.

Anmälan till såväl Hisingen Runt och Västkusten Runt öppnar den 30 september.

http://www.vastkustenrunt.se/
http://www.hisingenrunt.se/
Björn

Re: Västkusten Runt

Post by Björn »

Låter som ett bra genrep eller alternativ till Vättern rundan!
Björn
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Ni som följt diskussionerna om de 400 kr extra på Vättern ser ett Resultat här. Flera klubbar funderar i samma banor att göra alternativa tävlingar till Vättern. Hur det faller ut får framtiden visa.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Västkusten Runt

Post by Mikael Virtanen »

Att kunna genomföra ett riktigt cykellopp utan att först behöva åka över halva Sverige låter som en utmärkt idé tycker jag. Hoppas det blir riktigt många cyklister som hänger på.
Robert A

Re: Västkusten Runt

Post by Robert A »

Låter kul med de nya loppen. Får man till en bra väg ur centrum så tror jag det kan bli två mycket fina turer. Bara vänta och se vad de har i bakfikan.
Robert A
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Västkusten Runt

Post by fabbev »

Funderar på att anmäla mig till Västkusten runt.
http://www.vastkustenrunt.se

Vore bra om vi som tänker köra detta lopp (25 mil på lördag), pratar/skriver ihop oss för att göra en gruppanmälan så att vi kommer i samma startgrupp. Kanske olika fartgrupper?
Eller skall vi avvakta in på nya året för att se status på formen?

Anmälan före 31/12-13 750 kr. efter 31/12-13 950 kr.
:-D :-) :lol: \:D/ :idea: :-k .z:
FORZA LYGNARE
Fabbe
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Västkusten Runt

Post by isb68 »

Hej!
Planerar att köra Västkusten Runt, då gärna i sällskap med andra Lygnare :-)
Utgängsläget är att ta mig runt på 10 tim men får väl justera det målet beroende på hur vintern/vårens träning gått.

/Örjan I.
erikvannman
Posts: 12
Joined: 2009-05-20 11:43
Fornamn: Erik
Efternamn: Vännman

Re: Västkusten Runt

Post by erikvannman »

Hej,
Jag planerar att cykla Västjusten runt. Trevligt med ett lopp i närområdet.
//Erik
Wellnessfight

Re: Västkusten Runt

Post by Wellnessfight »

Ordinarie anmälan öppen till 2015 års Västkusten Runt och Hisingen Runt \:D/

Här är ett youtube-klipp från premiären av Västkusten Runt http://youtu.be/hL7Am_UG-n4 :-)
Post Reply