Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp: Distans XL

OBS! Starttid kl. 09.00

Startplats: Kviberg
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Karta: Karta

Backighet: Medel

Grupp 1
Längd: 105 km
Fartgrupp: Marschfart 28 km/tim (~ medel 26 km/tim)
Passansvarig:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:
Som ni ser är Grupp 1 banan kortare detta beror på att vi går höger vid Brobacka till Alingsås.

Fika
Fikan i Alingsås

Grupp 2
Längd: 117 km
långaredsrundan.JPG


Fartgrupp: Marschfart 31 km/tim (~ medel 29 km/tim)
Passansvarig: Anders Alexandersson
Hjälpryttare: Jan Peterson

Info från passledaren:
Detta är ett distanspass, vilket innebär att vi kör med jämn belastning både uppför och utför med sikte på en snittfart runt 29 km/tim. Dock finns det två undantag då fri fart gäller.

1) Med start vid Vänga-skylten ca 4 km innan Långared finns det utrymme att testa maxpulsen för de som så önskar. Återsamling vid korsningen vid Långareds kyrka där vi stannar och inväntar sista man.
2) Uppför den 2 km långa Lövhultsbacken blir det tillfälle igen. Samma gäller här vid toppen på backen där vi skall höger mot Tollered.

Banan är som synes ändrad något jämfört med originalet, då vi inte kör E20 på hemvägen utan tar Lövhultsbacken via Tollered.

Fika
Fikan i Alingsås
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00

Post by andale »

Jag kommer att cykla från öarna tillsammans med några till. Dock är det inte mycket marginaler beroende på att färjeavgångarna inte är så frekventa på lördag morgon.

Seså! Se till att anmäla er nu! Det blir en fin dag på hojen med grymmefika på Ljungblads Café i Alingsås!

Väl mött!
/Anders
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00

Post by Eddy »

Hej !

Hade gärna hängt med men vis av erfarenhetn i Bjärred väljer jag att cykla själv.

Hoppas ni får en fin tur.

/E
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00

Post by pewe »

Jag hakar på och ser fram emot goo fika.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00

Post by Janne P »

Rena Mallorcacyklingen på lördag. Jag kommer och kan vara hjälpryttare.

/Janne P
Målet är vägen dit...
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00

Post by andale »

Du är inskriven Janne!
/Anders
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00

Post by Janne P »

Det som skulle bli 11 personer i en 29-grupp visade sig bli 31 cyklister vid start Kviberg, varav knappt hälften nya ansikten. Det tycker vi är kul. Blev att snabbt ta beslut om att dela upp passlederiet. Anders A och Peter W tog 29-gruppen, övriga 13 körde med mig i 26-gruppen där bara jag och Hans Ö var Lygnare. Vi fick en riktig kanondag med sol, som vanligt skön cykling utmed Anten och efterlängtad fika på Ljungblads i Alingsås. 12 mil med en hel del höjdmeter tar ut sin rätt så vi tog det extra lugnt sista milen. Snittet hamnade väl runt 26 men jag sparade inte värdena för rundan separat. Loggade hemifrån till start och tillbaka i samma runda. 26-gruppen körde ut via NDL-banan till Jonsered, Lerum, Hedefors, Stenkullen till Gråbo, hem från Alingsås via E20:s nya parallellväg till Hemsjö och sedan upp Lövhultsbacken. Vi ville inte ta vägen över Lexbydal på utvägen.

Bra kämpat allihop och snyggt cyklat, speciellt sista 3 milen.

/Janne P
Målet är vägen dit...
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00

Post by T.F »

ja,vad kul med många cyklister o många ´nya` därtill! vi i ca 29fartgruppen fick en fin runda med fina o duktiga cyklister i leden,o fina o duktiga passledare som styrde upp dessa. fikat i Alingsås gillades o i vädret var det nästan så att vi grillades.. tack från mig! Thomas
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Långareds Rundan Lördag 2014-05-17 kl 09:00

Post by andale »

Som Janne skrev så var det en stor skara som mötte upp vid Kviberg. Det var roligt men kunde ha blivit svårt att hantera då vi inte alls var förberedda på det. Nu tog Janne hand om 26-gruppen och det löste sig som tur var.

29-gruppen rullade ut via Lexbydalsvägen som visade sig ha 200 meter grusparti. Det gick bra och vi kom ut på 190:an upp mot Anten. Stor grupp, medvind och i stort sett rakt fram gjorde att det rullade på bra och ibland lite för fort med tanke på målsättningen. Gruppen höll ihop bra hela vägen och vi anlände till ett gassande Alingsås där Ljungblads Café erbjöd lite vila och vederkvickelse i form av dryck, bakelse och vad man nu valde.

Banan gick via Västra Bodarne,men efter att ha väntat alldeles för länge vid nedfällda järnvägsbommar vände vi och körde direkt mot Hemsjö och Lövhultsbacken. Den var precis lika jobbig som tidigare kunde jag konstatera för egen del.

Nerfarten mot Tollered gick också bra trots möte med en bil med förare som verkade betrakta backen som nån sorts bana för att öva rally-körning. Lite läskigt faktiskt.

Trots en grupp med varierande erfarenhet gick det fint och vi anlände alla hela och fina till Kviberg.

11,7 mil med 30,8 km/tim i snitt var lite över målsättningen men alla hängde med även om några fick kämpa mer än andra.

Tack alla för en väl genomförd runda där alla bidrog med god stämning och speciellt Peter W för hjälpen med passlederiet! =D>
Attachments
WP_20140517_001.jpg
/Anders
Post Reply