Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Kungsbacka, Sportcenter
Karta till starplatsen hittar du här.

Distans: 64 km

Backighet: Medel

Fartgrupp: Marschfart 27 km/tim (~ medel 25-26 km/tim)

Passansvarig: Lars-Inge K.
Hjälpryttare: Roald K.

Länk till karta

Info från Passansvarig:

Fika efteråt på Jerkstrands 100 meter från startplatsen!

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

knuff
"He is able who thinks he is able!"
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by pewe »

Tar detta tillfälle till att avsluta cykelåret innan avfärd till vinterfjällen och mycket skidor.

Ses på lördag
Peter
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Då var det åter vår tur att få ge er alla en skön lördagsunderhållning! Vi rullar iväg från Kungsbacka Simhall 10.00 och önskar att ni är på plats 10 minuter innan dess för en viktig säkerhets- och träningsrundegenomgång. Banan är som alla vet Onsala K&T (kors och Tvärs) och 2014 års variant av denna är ca. 64 km och innehåller asfalt, grusväg, traktorväg, stigar, lermark, vattenpölar, gräsunderlag - ja egentligen allt möjligt som gör det riktigt roligt att cykla på vintern!

Vi gläder oss till att slippa snö, is och annat jävulskap. Det verkar i stället bli milt, så här 5 dagar innan vi kör säger väderrapporterna 6 grader varmt och 10 m/s. Just nu (testade idag) är det rejält vått och lerigt ute i markerna, men ändå verkar det som vi kommer att kunna bjuda på förvånansvärt hårda grusvägar. Vi kan utlova en riktigt kul runda bestående av ca. 45 km asfalt och 10 avsnitt på ca. 19 km med grus-/skogsväg/stig varav några nya sträckningar som förmodligen ingen av er har känt på tidigare.
Här har ni länken till årets variant av Onsala K&T: http://runkeeper.com/user/LarsIngeKjoer ... te/3560577

Vill ni ha riktigt kul på lördag skall ni hänga med oss på denna lusserunda! Välkomna!
Lars-Inge och Roald
Era guider på Onsala
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by olof »

God morgon
Om någon vill ha skjuts från GBG så hör av er.
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Om vädret håller kommer jag att cykla på lördag. Om någon vill åka med har jag plats i min bil också!

På tal om väder, så här såg det ut i Sälen i lördags!

//CG
Attachments
IMG_0448[1].JPG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by olof »

Tjena!
Gjorde en kik på SMHI idag och om den prognosen stammer kommer jag inte på lördagspasset. Hoppas att det blåser bort.
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Vilken väderprognos har du tittat på? SMHI visar regn tidig morgon på lördag och bra väder resten av dagen och YR visar sol från 7.00.

Så det ser riktigt bra ut!

Har fixat kartlänken på första sidan ovan.....!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by olof »

Å fan. Då rockar vi......
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Har testat del av Onsal K&T idag. Jag var lite fundersam om några träd hade ramlat ned över vår tänkta runda, men det så bara fint ut. På lördag blir det riktig rock'n roll-cykling! Här lite mer fakta om rundan:
Backighetsfaktor: Medel
Vindfaktor: Bitvis mycket hög (på de öppna fälten)
Kylfaktor: Låg (för att vara en vinterrunda)
Träningsfaktor: Hög - Mycket hög (blir vad du gör det till)
Svårighetsfaktor tekniskt: Medel
Rolighetsfaktor på rundan: Mycket hög
Lussebullsfaktorn efter rundan: Hög

Jag vill be er som känner till Onsalavägarna att memorera banan, så att om vi blir uppdelade i lite smågrupper finns det några fler än jag som kan visa vägen. Här kommer länken återigen:
http://runkeeper.com/user/LarsIngeKjoer ... te/3560577

Apropå annat i samhället, nu tycker jag att vi tar ansvar för oss själva och våra klubbkompisar genom att komma och ha riktigt kul på lördag, samtidigt som vi bygger styrka, kondis och form!
Lars-Inge och Mats
Kommer att vara era guider på lusselördagscyklingen
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Janne P »

Tar mitt ansvar och kommer till lördagens rolighetspass med lussebullar efter målgång.

Har exporterat rundan till Garmin Connect att ladda ner och navigera efter om det blir smågrupper:

http://connect.garmin.com/course/8490876#

(Har även uppdaterat kalendariet.)

/Janne P
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Som det ser ut nu kommer jag ner till K-backa.

Åker med så gott jag kan har kollat på kartan det mesta ser bekant ut från Grönninge över golfbanan till Vallda upp till rörmasten och ner vänster till Lerkilsvägen höger några 100 m sedan vänster och ut mot Vallda vägen förbi Mariedal sedan höger "vad står det på skylten där??"
Rundslingan nere vid havet tillbaka mot Valldavägen sedan vänster? Blir det vägen och stigen till Rörvik? Sedan grusvägen förbi V.Hagen ut på Valldavägen innan man går in på Gräppåsvägen?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Korrekt CG. När vi kommer ut på Vallda/Gottskärsvägen är det ca. 6 km innan man svänger höger mot Röda Holmen. Rundslingan här och sedan vänster tillbaka på Valldavägen ca. 500 m. Sedan vänster, 200 m efter Rydets fotbollsplan, mot Sönnerbergen. Efter 2 km på denna väg höger in på grusväg: Kärleksstigen och förbi hästgård på gårdsplanen. Vänster när man kommer ut på asfaltsväg, fortsätt följ denna i en högersväng förbi bondgård och gräsväg 150 m precis intill vass och havet som kommer in i en bukt här, fortsätt ett par hundra meter på en grusväg. Vid asfaltsvägen (Råövägen), höger 100 m och sedan vänster. Efter 300 m vänster in på grusväg och precis som du skriver genom skogen till FRA-masterna och Rörviks camping.

Efter att passerat Västra Hagen avfarten på Vallda vägen kör man ca. 250 m och sedan höger på asfaltsväg rakt fram ca. 500 m och sedan höger in på grusväg och efter 100 m vänster vid vägbom in på traktorväg ca. 1,5 km upp mot Gräppås golfbana och sedan svängen över denna upp på större grusväg mot bebyggelsen. Precis innan första huset och asfaltsvägen svänger man höger upp i skogen på en gångväg. Ned genom nästa bebyggda område, vänster vid nästa T-kors och följ vägen åt höger upp mot ny skogsväg, nedför här ca. 50 m och sedan vänster på skogsväg som mynnar ut på grusväg som man håller höger på. Efter 300 m är man ute på Lunnavägen och asfalt (denna väg körde vi åt andra hållet i våras på V. Hagenrundan). Håll vänster och sedan höger in på vägen genom Bröndomedalen och tillbaka upp mot motorvägsöverfarten. Tillbaka ned mot Kba, höger utmed ån och över bron vid Ishallen. Simsalabim är man framme vid Lussebullarna på Jerkstrands!

Hoppas att denna beskrivning gav något till er alla!
Välkomna!
Lars-Inge och Mats
Era guider på lusserundan på lördag
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Okidoki! Förstår nu att vi kör in på Gräppås och över golfbanan bakvägen från Valldavägen till Lunnavägen. Bra att veta om jag kommer att gena på banan!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by olof »

Tjena
Jag kommer inte imorgon.
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Tack alla 13 som dök upp på dagens övningar, Onsala K&T från Kba Simhall. Södra distriktet bjöd på: en kul runda (om vi får säga det själva) i sol, 5 graders värme och lite blåsväder. Roligt att det var så många som 13 gubbs från start. Alla körde perfekt, inga tillbud och på de 11 grus-, ler-, och grässträckorna gick det bitvis undan rejält och sedan inväntade vi alla innan vi rullade vidare i samlad tropp. Fikan och tjötet på Jerkstrands kondis var som vanligt en höjdare.

Nu går stafettpinnen vidare till Peter J och Co som nästa lördag 20/12 håller i Särödressinen med start från Preem, Slottskogen. Lördag 3 januari är ni åter välkomna hit ned till värmen i söder. Då skall vi köra bort julfettet på "Golfbanan" som är en runda på ca. 6,5 mil.

Tack för idag!
Lars-Inge K
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by Janne P »

Det är vi som skall tacka, Lars-Inge. Riktigt rolig sträckning och precis lagom surt. Motvind och distans gjorde dock även mina ben lite sura. Som sagt, riktigt bra väder även om min cykeldag började med en timmas regn. Man är nog lite för gammal för 8.5 timmas vintercykel över 186 km kryddat med dina intervaller. Grusvägarna hos dig var som Rolf T sa, hårdare än förväntade. Gruset mellan Nedflo-Tollered var mer trögcyklat.

Skön dag, tack alla.
/Janne
Målet är vägen dit...
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by rolfi »

Tack Lars-Inge och Mats ni hittar alla grymma vägar på Onsala kul. Äntligen, idag hade jag hade min vinterpremiär. Har inte kunnat träna som vanligt under hösten drog på mig en belastningsskada i knät i september. Har istället ägnat mig åt rehabträning.
//Rolfi
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Onsala KT Lördag 2014-12-13 kl 10:00

Post by niclas_y »

Jag kände faktiskt lite syra i benen på vägen hem. Bra träning med andra ord!
Post Reply