Artros och cykling

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Artros och cykling

Post by Mikael Virtanen »

Jaha, då har man alltså begynnande artros i ett knä. Kan tänka mig att det är fler i klubben som brottas med liknande problem. Hur gör ni? Hur funkar det med cyklingen? Vad ska man tänka på? Hoppas hursomhelst att detta inte betyder slutet på cyklingen för min del. Läkaren jag pratade med var i alla fall rätt tydlig med att jag inte ska köra för hårt, var nu gränsen går… Det luriga med artrosen är tydligen att den inte direkt talar om ifall man kört för hårt utan det visar sig först efteråt.
Tacksam för lite råd och erfarenheter här.
Mikael
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Artros och cykling

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Mikael

Vi kan ta ett snack på telefon!. Jag har levt med detta i 4 år nu och det är träning på en knivsegg. Skulle sprungit nu på morgonen men vaknade med en vänsterfot som inte ville vara med. Blev en cocktail av Arcoxia och Panodil istället.

Det gäller att inte ha för hög belastning på benen därav att jag byggt om min Ridley till tre-klingat fram och 11-32 bak. Cyklar på en hög kadens 100+ och reglerar växlarna hela tiden för så låg belastning som möjligt. Cyklar numera 95% på 39:an fram.
Belastning går ju inte att undvika och backar finns överallt men man får tänka till. Har tränat hårt hela september så man får känningar som idag. Om man inte helt gått över gränsen brukar ett dygn med Arcoxia på max dos 120mg hjälpa i kombination med Panodil 500mg, 60mg på morgonen med Panodil och samma dos på kvällen.

I morgon blir det Gul grupp och det kommer att fungera.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Artros och cykling

Post by peter jonsson »

Hej Mikael

Jag har också lite artoros i vänsterknä. Jag cyklar ungefär som vanligt, men vid hårt belastning och höga farter i kombination med igångdrag kännes det i knät dan efter.
Precis som CG säger gäller det att vila tillräckligt mellan passen och inte bara köra hårda pass. Jag brukar köra lite bencurl och knäböj för att stärka knät det funkar bara man inte går ner för djupt i knäböj.

//Peter
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Artros och cykling

Post by Mikael Virtanen »

Hade på känn att jag har olycksbröder. Tack för insikterna! Låter som om jag får byta till kompaktdrev framöver (är mentalt inte riktigt redo för treklingat ännu) och köra med lite större omtanke i det stora hela och minska på trycket när det går uppför. Hanterbart men också lite jobbigt, för det är ju inslagen av rejsande som sätter den där extra kryddan på upplevelsen. Men man kan ju inte alltid få allt, utan får vara glad över det man får. Närmast väntar väl fokuserad sjukgymnastik och styrketräning för att komma tillbaka när det våras.
Jag ringer dig sen CG, så får du berätta mer.
Vore kul om det är någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter av att cykla med artros.
Mikael
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Artros och cykling

Post by Hans Carlberg »

Artros ja! Jo det känner man ju igen..

Vänsterknäet som är utbytt till helprotes klagar ju inte längre på samma sätt som innan.
Jag minns ett par av Mallisresorna där Voltaren fick bli lösningen eller inget cykling alls.
Och ett antal Vätternrundor med samma hjälpryttare (Voltaren) men numer inga Voltarentabletter.
Vid träningarna hemma försökte jag att stå ut med det onda.

Jag testade också Arcoxia och en del andra tabletter men det hjälpte inte.
Styrketräning är väldigt viktig. Starka muskler kring knäet avlastar och ger stabilitet.
Värktabletter typ Ipren, Panodil o Panocod och vad de nu heter har jag bara använt vid knäoperationen
där även morfin användes ett par dagar.. Har alltid varit lite skaj att bli beroende av tabletternas hjälpande effekt.
Mest med tanke på den ständigt närvarande nackvärken.

Nu kan man ialla fall sova utan irriterande värk från knäet (fick lägga en kudde mellan knäna).
Väntar på högerknäet (som jag hoppas skall hålla ett tag till) som läkaren på Carlandrska ville byta ut för 6år sen.
Då dömdes ju båda knäna ut. "Ett tunt lager av brosk i vänsterknäet och inte mycket bättre i höger knä"
Fick tid för operation den hösten, "bara att säga till" men jag väntade 3 år till, sen gav jag upp och fixade vänsterknäet.

Lösningen för mig är att inte överanstänga knäet utan att cykla med kontroll.
Jag har ju ändå lyckats köra både KM halv o helvättern, Tre Berg, Västkusten runt (korta) och några Ride of Hope etapper.
Så det har gått över förväntan. Ibland vågar jag rejsa som Mikael längtar efter men det får bli med ett viss mått av försiktighet.
Nu väntar jag på att en dunderförkylning (med heshet som får Louis Armstrong att framstå som en kastratsångare) skall släppa taget.
Sen blir det Mallis igen !!

Goda råd ?
- Styrketräning
- Alternativ träning
- Hålla sin vikt på "rätt nivå"
- Träna med förstånd

Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Artros och cykling

Post by Rolf Lindkvist »

Hej Hasse !
Såg Mikaels inlägg men jag tänkte vänta på Hans Carlbergs svar han bör veta vad det handlar om.
Har skälv opererat knä, men det handlar om menisk och lite putts av slitna ben och brosk.
Cykla är nog väldigt bra om man vill träna med förslitna leder men det handlar som vanligt om att hitta läget för vad man kan göra.

Vill gärna se er på passen både Mikael och Hasse.
Rolf Lindkvist.
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Artros och cykling

Post by Hans Carlberg »

Jag hade allt tänkt att dyka upp på passen Rolf.
Inte alla men på så många som möjligt.
Saknar dessa träningar med vennerna!
Hoppas att Mallis blir en "injektion".
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
deepd
Posts: 87
Joined: 2009-05-10 19:01
Fornamn: Johan
Efternamn: Strindö

Re: Artros och cykling

Post by deepd »

Hej på Er
Tråkigt att höra att så många har fått artros, vi kan ju snart bilda en egen sektion.
Har haft knäartros i mer än femton år och min erfarenhet är precis som Hasses att man absolut ska träna. Starka muskler hjälper till att stabilisera och avlasta.
Cykling har funkat bra men löpning inte alls. Som CG skriver så ska man inte belasta för mycket, cykling med hög kadens är det som gäller. Man lär sig hur mycket man kan klarar av att ta i så att det inte gör för ont efteråt.
Har också tagit inflammationshämmande tabletter som naproxen, arcoxia, diklofenak mm i många år men slutat, tycker att tabletterna påverkar när man käkat dom under lång tid. Tar hellre smällen med värken då.
Det är viktigt att träna så att man inte snedbelastar, är själv betydligt starkare i det friska benet än det med artros, man tar omedvetet i mindre med atrosbenet för att det inte ska göra ont. Får också ont i höften i det friska benet för att jag går så att jag belastar snett.
Cyklingen blir det ganska sparsamt med just nu kan bli någon enstaka tur på en timme eller ett pass på trainern. Ska opereras och få en protes i novembet så jag hoppas att jag ska komma igång igen under våren.

/Johan S
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Artros och cykling

Post by Hans Carlberg »

Ett tufft beslut att ta!
"OK, ni kan byta mitt knä mot en protes!"
För mig tog det 3-4 år och en familj som sa ifrån!
Att knäet flexade 6cm i sidled hjälpte till vid beslutet..

En protes som inte ger någon värk är
mycket bättre än ett utslitet värkande knä!
Redan samma eftermiddag på operationssalen
stod jag upp på läkarens uppmaning!
Lite uppspelt av morfinen gjorde jag en tåhävning
men det var nog överkurs för sköterskan och min
läkare gav till ett "Neejj"! Men det gick fint!!

Jag bestämde mig under sommaren för att återgå
till mitt gamla träningsschema från 80-talet!
Dvs. att träna tisdag-torsdag-lördag-söndag!
Att vila måndag-onsdag och fredag!
Jag,knäna och nacken behöver vilodagarna!
Jag tränar inte längre för att slå rekord,
Jag fortsätter att träna för att jag inte kan sluta!
Det är ju så roligt och de flesta ggr mår man bra efteråt!
Man mår bättre i både kropp o själ!

Till allla er som gnetar på med värk i lederna!
You are not alone!
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Artros och cykling

Post by Claes-Göran Andersson »

Det träningsschemat har jag aldrig slutat med byter ibland torsdag mot onsdag och känner jag mig OK kan det bli en kort löptur på torsdagen istället = 5 dagar. Det är som förr när vi löptränade som mest 5 dagar i veckan då var måndag och fredag vilodagar. "Vila" är ju den bästa träningen, får kroppen inte en chans att superkompensera nedbrytningen man gjort på ett träningspass blir man aldrig bättre.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Artros och cykling

Post by Mikael Virtanen »

Ser fram emot att cykla med Vennerna snart igen. Det får ytterligare en dimension nu. Glad för alla tips och tillrop, och att inte vara ensam i detta. Och Johan: lycka till med det du har framför dig, så ses vi på vägarna till våren. Vem vet, kanske blir det en liten trevlig gruppetto av detta...
Mikael
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Artros och cykling

Post by Mats Sarapik »

Det kanske kan bli Röd, Gul och Artros nästa säsong

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Artros och cykling

Post by Mikael Virtanen »

Eller varför inte Rosa grupp? I specialdesignade tröjor. Maglia artRosa.
Mikael
Post Reply