Hej alla ni som körde Hisingen Runt!
Vet ni om vad som skrivs om Lygnens Venner på bloggarna runt om? :
läs denna:
http://www.marathon.se/blog/Comments.cf ... nt_ID=1300
Citerat ifrån fun-beat är ochså:
"Va riktigt sugen på att köra över några från Lygnens Venner idag! Dom borde lära sig lite vett och etikett! Pinsamt! "
"Vad bra att ni cyklister också tyckte att Lygnernmänniskorna var jobbiga. Jag tänkte att det kanske är så cyklister uppför sig... "
" De är väll inte så ofta med på cykeltävlingar och lär sig folkvett?"
"Usch va pinsamt med vuxna människor som beter sig sådär. För mig är deras uppförande hittills bara ett rykte (jag hört gång efter annan) och jag hoppas verkligen att det får förbli så."
"Ja hck ska ha ett jättetack för ett bra arrangemang + att deras cyklister vet hur man beter sig. De är inte alla dom gör de... "
Såhär:
Jag har ofta pratat om vikten av att samarbeta inom klungan för att få detta med fart och säkerhet att gå ihop, och
ochså diskuterat detta med att ta hand om varandra speciellt över längre sträckor då andra aspekter kommer in, såsom
trötthet,irritation,kolhydratsbrist och annat som gör att man (även om inte farten går ner) så blir man en sämre cyklist och
framförallt medmänniska.
Dessa citat är efter diskussioner även med andra som hörde lygnens framfart "ett gäng super egoister som körde sitt eget race
för att komma fram", är inte vad Lygnens Venner i sin grundtanke står för.
1. Hisingen runt, vätternrundan osv är INGEN TÄVLING! Det är inte avlysta banor, det finns andra människor och andra ibland cykel
ovana motionärer ute (vilket är meningen på denna typ av lopp då det är ett motionslopp vilket lyder under andra regler än cykeltävlingar). Dessa lopp lyder under den vanliga trafikförordningen. Detta innebär att lygnen klungan inte automatiskt har någon som helst förkörsrätt någonstans på banan före några andra cyklister. Visst, vi skall träna för att köra fort, men det innebär inte att
alla andra skall stå tillbaka för detta.
2. Hyfs, absolut ibland förekommer adrenalin och man kan bli irriterad, förbannad eller liknande för att folk och fä står i vägen,
det är motvind och regnet häller ner. Detta innebär INTE att man har rätt att skrika åt folk eller allmänt bete sig.
3. Eftersom vi i många sammanhang hänvisar till "riktiga tävlingar" så kolla hur de beter sig emot varandra på Tour de France,
man kör sitt race, trixar och fixar för att komma först utan att orsaka olyckor och gapa och skrika på varandra eller som i detta
fallet på alla andra.
4. Allt som görs i lygnens gula färg kommer att reflekteras tillbaka på klubben i sin helhet och vår verksamhet,
de cyklister vi har i vår klubb är våra främsta annonspelare och vårt ansikte utåt. Om vi har cyklister i vår
klubb som tycker det är ok att bete sig såhär så har hela klubben ett problem.
Har ni några tankar kring detta? Min fråga är framför allt är detta en engångs företeelse
för sub 9 inför vättern eller är detta ett mönster i hur vi tränar och beter oss?
Malin