Hallandsloppet 2006

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
Andreas Sveningsson

Hallandsloppet 2006

Post by Andreas Sveningsson »

Hej!

Vill bara meddela att jag tänker testa Hallandsloppet med start och mål i Halmstad i år. 10 släta mil med hopp om mycket kantvind.

Häng gärna på!

//Andreas
Andreas Sveningsson

Post by Andreas Sveningsson »

Årets för mig första motionslopp blev en riktig toppenrunda! Det blev inte bara första loppet utan också årets första runda i Lygnens Venners rigtiga "matchställ", dvs kort både uppe och nere. Även farsan ställde upp i de finaste färger han hade och vi blev alltså 1,5 lygnare på startlinjen (farsan är ännu inte fullvärdig medlem). Vädret kunde alltså inte bli bättre. Solen strålade och vinden friskade stundtals i rättså duktigt.

Strax före start träffade vi på den alltid lika glade HCK:aren Martin T som skulle cykla loppet tillsammans med sin dotter. Han kan också varit utsänd som spion för att kolla formen hos eventuella lygnare inför säsongens kommande drabbningar.

Start och mål var förlagt till Galgberget och när jag kom dit några minuter före halv nio var där knökat med ystra cyklister i tre olika fållor: en för de som ansåg sig snabba, en för inte fullt lika snabba och en tredje för de minst snabba. En indelning som låter ungefär som fart, medel och lugnt och frågan är också här var f-n man ska ställa sig. Jag valde snabba fållan med hopp om att formen skulle räcka ända hem.

Efter en stunds masterstart släpptes fältet och det dröjde inte länge innan en för dagen mycket åksugen "burserydare" (han tränar i alla fall i Burseryd) fick bråttom, bråttom. Strax lugnade han ner sig eftersom det blev en retlig punktering och så var den dagen förstörd. Efter någon mil blev det finfin åkning i 40+ och vi kommer till en högersväng ut på en större väg och det låg en lygnare i täten! Strax efter att det var försent insåg jag att jag inte skulle svängt ut på vägen utan in på en cykelbana några meter tidigare. Det resulterade i en stunds kantvindssolo innan jag lyckades hitta en tillräckligt plan plätt där jag kunde ta mig in på cykelbanan igen. Jag fick se hela tåget passera i högt tempo i kantvinden och blev en bra bit efter innan jag fått upp farten igen. Det började nu bränna ordentligt i låren men om jag inte kom ikapp nu så lär jag inte göra det senare heller. Någon minut senare krossade jag mitt maxpulsresultat från tidigare cykelåkning. Jag kom upp i 178 bpm innan jag var ikapp, vilket är fem slag högre än min tidigare toppnotering!

När jag äntligen kom ikapp började det trilla av åkare efter åkare pga körningen i kantvinden så jag kunde inte slappna av innan jag var bland de 10-15 främsta igen. Väl där var jag helt färdig och började få hemlängtan. Då hade vi kört 15km...

Efter en stunds återhämtning blev det en markant tempohöjning och fältet började spricka upp lite här och var. Då tänkte jag att den här gången ska i alla fall inte jag köra in några luckor. Det var det ingen annan heller som orkade och jag tillsammans med tre andra blev efter. Efter att ha kört på hyfsat i denna grupp några minuter började jag återfå lite krafter samtidigt som täten verkade slagit av något på takten och vi gjorde ett sista tappert försök att gå i kapp. Tack vare mycket god hjälp från Gnosjö-Claes(?), som tidigare kört bla Mjörn Runt tillsammans med Lygnens Venner, lyckades vi med ännu ett nödrop komma ikapp och det blev ytterligare en toppnotering på pulsklockan och ännu mer hemlängtan.
Härefter började tempot, och växlingarna i tempo, lugna sig lite och jag fick lite andrum. Tur var väl det för jag var helt färdig. Efter ca 40 km.

Allteftersom cyklisterna i gruppen började krokna la de mer rutinerade gossarna in lite tempoväxlingar vilket gjorde att det då och då droppade av lite folk. Så fort det blev lite kantvind hängde jag själv på repet eftersom det var väldigt gott om ont om snabbare bränsle. Efter 80 km släppte den siste av de som skulle släppa. Tyvärr var det Claes som hjälpte mig ikapp i början av loppet.

Glädjande nog var det fler än jag som var trötta när vi närmade oss mål. Ett par gossar orkade bry sig om en liten spurt (jag var inte en av dem!!!) medan vi övriga (7 totalt) var rätt nöjda med att se målskynket. Klockan stannade på 2:40h och det var tid att börja lassa in bullar och bananer.

I målfållan hade man satt upp dragningslistan på startnumren och det visade sig att jag återigen haft fru Fortuna på axeln eftersom jag kammade hem ett presentkort! Gött, tänkte jag, då blir det säkert utrymme för lite extra cykelprylsshopping! Jag blev högtidligt lotsad till speakern som delade ut presentkortet. Det blev hundra riksdaler att spendera på valfria produkter från Torsåsens Kyckling :shock:

Slutligen, tack till CK Bure för ett toppenarrangemang på jättefina vägar. Vi ses nästa år.

//Andreas
putte

chicken race

Post by putte »

Då passade det bra med lite proteiner för en kille i kycklinggul tröja.
:D

Bra tid!
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: chicken race

Post by Åke Johansson »

Andreas Svenningsson wrote:Det blev hundra riksdaler att spendera på valfria produkter från Torsåsens Kyckling :shock:
Kyckling till cykling istället för kletig japp på styret, sen är den gul också. En förutseende arrangör som vet vilken klubb som gäller. 8) Då kommer du med cykl... kycklingklubbor uppstickande ur fickorna till Gran Fondo :D
Åke
Post Reply