Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Sub 8.30 träning Onsdag 6:e juni kl. 10.00 från Lindome

Träning ner mot Varberg och tillbaka.

Länk till karta: http://runkeeper.com/user/LarsIngeKjoer ... te/1319382

Distans c.a. 120 km.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

SUB 8.30-gruppen kör genrepet inför Vättern på Nationaldagen, onsdag 6 juni. Vi startar från Lindome kl. 10.00. Banan är totalt knappt 120 km och går som följer:
Lindome-Anneberg-Höglanda-Forsgårdens Golfbana-Fjärås Centrum-mot Gällinge men sedan höger efter ca. 2 km på denna väg förbi bussgaragen- vänster vi järnvägsviadukten- på östra sidan om järnvägen/ gamla E6 ned till Åsa- här går vi på ett led genom byn- sen blåser vi vidare söderut via Frillesås-Väröbacka-Åskloster. Vi vänder i rondellen vid Varberg norr efter ca. 60 km. På hemvägen i princip samma bana dock lite annorlunda efter genomfarten av Åsa. Här är länken till rundan: http://runkeeper.com/user/LarsIngeKjoer ... te/1319382

Den första knappa milen kör vi i uppvärmningstempo utan tidtagning. Vid korsningen vid Forsgårdens Golfbana startar vi klockan och härifrån kommer vår målsättning att vara att hålla Vättern-fart dvs. 36,7 km/h vilket innebär 16 minuter 20 sekunder per mil. Vi kör i belgisk kedja utan stopp, förutom ev. ett pinkestopp på 1,5 minut då vi tränar på att efter stoppet komma igång direkt och snabbt komma upp i den fart vi skall ligga på. På nedvägen verkar vi få sida mot med väst-sydvästlig vind på ca. 5 m/s viilket kanske innebär att vi kommer att ha något lägre hastighet å andra sidan tar vi i så fall igen detta med "råge" på hemvägen. Väl tillbaka innan rondellen in till Lindome efter knappa 11 mil ska vi i så fall landa på knappa 3 cyklade timmar - bara att ställa in datorerna!

Vi är 14 man i gruppen och endast Martin Linde som kör Nationaldagsloppet har sagt att han inte har möjlighet att vara med - kommer ni alla andra? Skriv här på forumet!

Lars-Inge Kjörnsberg
Pavo J

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Pavo J »

Låter som ett bra upplägg, malaj Pavo anmäler sig, hoaa.
Roald Karlsson
Posts: 160
Joined: 2006-01-31 19:15
Location: Roald Karlsson

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Roald Karlsson »

En till, bara benen läker tills dess!

//Roald
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kommer att ansluta och åka med så länge jag orkar. Fördelen med banan är jag kan släppa på väg ner om det inte fungerar och gå in igen när ni vänt. Behöver lite tuffa pass för att se vad kroppen tål med alla skavanker man har just nu.
"He is able who thinks he is able!"
Robert A

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Robert A »

Jag är med, låter som ett bra upplägg.

Robert A
KalleH
Posts: 133
Joined: 2009-04-29 11:21
Fornamn: Kalle
Efternamn: Hammarström

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by KalleH »

Ser fram emot onsdag. Rosligheten i halsen finns där men jag har ingen sjukdomskänsla i kroppen. Det var kul idag så länge det varade och det kändes tråkigt att bryta efter 4 mil. Dock rätt beslut då det är kort tid kvar till Vättern. Det är härligt att se och höra alla glada gulsvarta som kör hårt i alla lägen. Härligt gäng och det skall bli kul att åka till Motala i år.

Vi ses på onsdag.

Kalle H
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by peter jonsson »

jag kommer.

//Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Lär er att använda kalendariet där vi har en anmälningsfunktion. Just nu är vi fyra som använt den!!! :-?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Borat »

Hej !
Jag kommer att vara med på onsdag:

//Martin B
gravitykiller

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by gravitykiller »

Hej
Jag kommer

// Jocke V
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Dags för SUB 8.30-gängets genrep inför Vättern. Som sagt start i morgon på Nationaldagen i Lindome kl. 10.00.
Kul att vi i morgon blir nästan fulltaliga med Lars-Inge, CG, Peter J, Sören, Kalle, Robert, Joakim, Roald, Martin B, Peter R, Jörgen dvs 11 man. Frågetecken från Andreas kommer du?. Pavo är lite sliten och kör "rehabträning" och Martin L gör tvärtom dvs. kör järnet på NDL-loppet.

Skall bli kul i morgon och se om vi kan köra jämnt samtidigt som vi håller snitthastigheten på 36,7 km/tim vilket ger 16 min 20 sek i snitt per mil. Först blir det en mil uppvärmning och hitta samspelet. Sedan startar vi klockan vid Forsgårdens Golfklubb och har knappa 11 mil i Vätternfart. Vi tar ett, kanske två snabba pinkestopp på 1,5 minut vardera och tränar då på att cykla ända fram till stoppet i rätt fart och sedan efter stoppet snabbt komma upp i rätt marschfart - dock utan att dra på oss mjölksyra - vilket vi skall undvika till varje pris hela tiden!

Välkomna till Vättern-genrepet!
Lars-Inge Kjörnsberg
Pavo J

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Pavo J »

Jag kände redan i lördags när vi körde lugnt ner till Frillesås och tillbaks att jag var stum i benen. Under Orust-runt var jag stum i benen redan från start, hade ingen kräm alls, så jag tar det lite lugnt imorgon som L-I skriver. Vill gärna få tillbaks formen från Kexrundan.
Kommer ni att fika efter passet imorgon? I så fall kanske jag kommer ner och fikar, kaffecyklist som jag är. :-D

/Pavo
Robert A

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Robert A »

Finns det något öppet imorgon?
Skulle vara kul att fika ihop och prata lite VR. Annars blir det tråkig hamburgare på vägen hem.
Robert A
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Robert, bra att du tar upp det allra viktigaste: CYKELFIKAN!
Jag har ringt runt lite och mitt förslag är att vi tar en fika på Majgårdens konditori inne i Kungsbacka. De har öppet till kl. 16.00 så det klarar vi med marginal. Jag och Roald som åker med mig kommer i alla fall att satsa på en go välbehövlig fika efteråt - kul om vi blir ett gott gäng som kan tjöta Vättern en stund!
Lars-Inge
Robert A

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Robert A »

Vet inte om man skall kalla det en misslyckad träning, inget cykelfika :---)

Men i övrigt får jag ändå säga att det var en fantastisk tur men en mängd trevliga människor. Tror inte det kommer att bli några problem med VR så länge det är sommar.
Robert A
KalleH
Posts: 133
Joined: 2009-04-29 11:21
Fornamn: Kalle
Efternamn: Hammarström

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by KalleH »

Måste erkännas att jag var lite nervös inför dagens träning. Nu i efterhand kan jag bara gratulera mig själv och alla andra i gruppen som verkligen skött sin träning och som körde urstarkt idag. En sak som man märker nu när vi cyklat endel ihop är att det är lättare att komunicera och uppmuntra vilket känns otroligt viktigt. Det är kul och stimulerande när det ropas och gapas lite i gruppen.
För egen del var det bra att prova flaskstället bakom sadeln då jag helt säkert hade tappat en flaska i Gränna. Bättre då att tappa flaskan i Fjärås på träning. Flaskan var förövrigt fylld med verktyg, gas och slang så jag ville inte sumpa den.

Tack L-I och Jörgen och alla andra för en fin genomkörare.

Kalle H
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Det här var dagen D för mig. Ville ha ett pass så nära max som möjligt för att känna hur kroppen mår under cyklingen men framförallt efteråt. Skulle nog inte cyklat så länge några hundra meter bakom sub-10 när ni tog pissestoppet vid T-korset Höglanda. Blev för mycket vind nästan ner till Fjärås så när ni väl kom ifatt blev det för mycket ansträngning i bröst korgen. Fick ingen luft när vi gick västerut i vinden vid bussgaraget på Gällingevägen.

Sub-10 kom ifatt mig efter någon km där jag lurade in dem på återvändsväg. Rolf L. stod kvar ute på vägen så vi fortsatte i ensamt majestät mot Åsa. När vi gick igenom rondellen kom gänget fram mot rondellen. Även om jag tappade er ville jag forsätta att köra på vilket vi gjorde på två man ner förbi Väröbacka och ut på långa rakan mot Åskloster. Vi såg Peter som körde själv kom ifatt honom i slutet på långa rakan med järnvägen till höger. Vi stannade för att fylla på vätska och förbereda oss på att gå in igen på tillbakavägen.

Herreje vilken fart det var tillbaka undrar var det var för snitt. Är jäkligt nöjd att klara av detta tempo även om jag åkte på sniken där bak. Försökte gå med några gånger men det blev för mycket i ytterledet när vinden tog tag i cykeln. Gav mig fan på att vara med hem till Lindome.

Känns som det skulle funka att starta på Vättern och åka med en bit. 300 km stå skrivet i stjärnorna. Är rejält mör i axlar, bröstkorg riktigt :twisted: ursketen. Det blev soffan någon timma för att ladda batterierna igen.

Härligt kört idag gubbar tackar för skjutsen på hemvägen. :-D

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

BRA JOBBAT i SUB 8.30-gruppen idag. På programmet stod ju genrep inför Vättern med en ganska platt runda (590 jhöjdmeter) till rondellen norr om Varberg. Vi var 12 man och startade med en ganska lugn uppvärmningskörning den första milen sedan lät vi klockan börja rulla. Målsättningen var att försöka ligga på eller om möjligt lite över den snitthastighet vi skall ha på Vättern dvs. 36,7 km/h.

Vi bjöds på ok väder om än något kyligt så det blev både ben- och armvärmare för de flesta av oss. Vinden var som vanligt denna vår, lite grinig, västlig 5-8 m/s, vilket gav en hel del kant- och motvind söderut. Trots detta låg vi bara 30 sekunder efter vid tidschecken efter 3 mil. Vid vändpunkten efter ca. 5 mil hade vi t.o.m. ett bättre snitt än målet då vi där hade ganska exakt 37 km/h. Hemåt hade åtminstone jag hoppas på en skön go medvind, men det bidde inget med det, fortfarande mest kantvind. Bitvis dock lite medåka då vi passade på att höja snittet genom att ligga och marcha i dryga 40 km/h.
Väl tillbaka i Lindome efter 111 km och 2 tim 57 min kunde vi gratulera oss själva till ett genrep med beröm godkänt och 37,7 km/h i snitt.

Som sagt BRA JOBBAT allihop - det ser bra ut inför Vättern, nu är det bara lite finlir kvar typ för min del en distansrunda i lugnt tempo på 16-17 mil.

Viktigt att ha koll på inför Vättern:
Nya däck och även nya slangar - OBS! kör in dem några mil innan start
Rengjord eller ny kasett och kedja
Servad cykel (idag var det ett antal hojar som gnisslade och brötade!)
Fastskruvade och ordentliga flaskställ som förhindrar flaskorna att studsa ur
Inköp av bars, gel, sportdryck etc.
Ny vit! (tycker jag) styrlinda är aldrig fel när man skall på examensdag med cykeln!
Övrigt - som ni andra i gruppen lägger till i era inlägg

Vi syns i Motala i skönt sommarväder nästa fredag 15 juni!
Lars-Inge Kjörnsberg
Pavo J

Re: Sub-8.30 träning från Lindome 2012-06-06 kl.10.00

Post by Pavo J »

Vilken kanonkörning ni verkar ha gjort idag, riktigt bra jobbat. Det luktar nästan sub 8 med det tempot
:-D

/Pavo
Post Reply