GAIS planerar cykeltävling!

Här hittar du information om, och kan tipsa om, andra cykelrelaterade aktiviteter.
Post Reply
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

GAIS planerar cykeltävling!

Post by isb68 »

User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: GAIS planerar cykeltävling!

Post by Claes-Göran Andersson »

Så spännande vet jag inte om det är. Var på ordförandemöte med distriktsförbundet i tisdags där ett antal tävlingar kom upp till diskussion. GAIS har tänkt starta en cykeltävling på stadsgator ca 60 km långt, har som mål att nå "Svensson" som inte cykeltränar. Sneglar på Gbg:s varvet som generarar stora pengar till Friidrotten i Göteborgsområdet.

Varvet startades av Gbg:s Friidrottsförbund 1980 och har genererat stora pengar som plöjts ner i Friidrotten hus och träningsverksamhet. Självklart ställer alla klubbar upp och hjälper till och får en slant för varje funktionär som går till klubbkassan. Det är min bakgrund efter 20 år i styrelser så jag har en god bild av den sidan och hur bra man skött detta.

Skall cykel göra något liknande borde det vara inom förbundet och inte GAIS för att de har en ekonomi som är körd i botten. Vi som satt på mötet blev väl inte så entusiastiska om man säger så. Som klubbar är vi väldigt olika några klubbar har ungdomsverksamhet och behöver alla pengar de kan få för att bedriva verksamhet och andra som vi i Lygnen har inga sådana behov med medlemmar som har ordnad ekonomi och inga behov av aktivitetsbidrag. Vi klarar oss med de arrangemang vi kör Gran Fondo och Lygnartåget.

Tävlingar som den GAIS planerar har körts förut Tjejtrampet i Stockholm och Beda o Ada trampet i Gbg båda försvann rätt så fort p.g.a. av att kostnaderna blev för höga med alla avspärrningar som måste göras. Kommunen tar rejält betalt. Varvet betalar en bra bit över 1 miljon enligt hörsägen till kommunen. Vi såg vad det kostar när vi körde Race weekend med avspärrningar i Nordstan på en kort distans.

Det är ytterligare tävlingar på gång där Eventbolag skall köra, allt för att tjäna pengar. Har svårt att se hur det skall gagna cykelsporten.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: GAIS planerar cykeltävling!

Post by isb68 »

Ok!
Bra att få lite "inside info" ... såg ju bara artikeln i GP och alla lopp inom närområdet är ju "intressanta" :-)


/Örjan
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: GAIS planerar cykeltävling!

Post by molsson »

Mer information.
http://www.goteborgsgirot.se/
http://cyclesport.se/?page=news&newsid=15902

Ser ut att bli en tuff bana. Backen upp till Delsjön, grusväg genom naturreservatet och sedan upp till Bergsjön, Gårdsten, Norrleden, Småvägarna över Hisingen, Älvsborgsbron, Högsbo, Gullheden. Dock bara 7 mil långt.

Jag önskar dom lycka till, 2013 är jag i Italien då loppet går.

/Magnus
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: GAIS planerar cykeltävling!

Post by Mikael Virtanen »

Verkar riktigt kul! En tuff och säkert ganska teknisk bana. Och tusen funktionärer... Fast det lär nog behövas.
Det här kommer jag att anmäla mig till. Hoppas vi blir ett stort och gott gäng från klubben.
Mikael
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: GAIS planerar cykeltävling!

Post by olof »

Tjena

Jag hade gärna hängt med på detta men är tyvärr i Italien och kör Nove Colli. Anmäl er för tusan!!!!!

Tänk om vi/ni kunde samla ihop ett jättegäng med gulingar....

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Post Reply