Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp:Distans L

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Backighet: Medel
Längd: Se resp. grupp nedan!

Grupp Grön
Passledare:
Hjälpryttare:

Längd: 82.5 km
Länk till Karta

Info från passledaren:

Grupp Gul
Passledare: Daniel Ridings
Hjälpryttare:

Längd: 89.4 km
Länk till Karta

Info från passledaren:

Grupp Röd
Passledare:
Hjälpryttare:

Längd: 98.6 km
Länk till Karta

Info från passledaren:

Vägbeskrivning:
Banan startar i Sävedalen, Kåhög, Lerum, Hedefors, Stenkullen, Gråbo, Sjövik, (vänster mot Älvängen) Kilanda, rakt fram till Alafors fortsätter parallellt med E45 ner till Nol.

Vid Ale torg i Nol cykla på lokalvägen mellan 45:an och torget "höger om torget" gå in på vägen parallellt med 45:an fortsätt på vänstersidan av 45:an mot Bohus.

Cykla på nya vägen bredvid 45:an ner till Bohus (Grön bana går rakt fram mot Surte Alelyckan) där tar vi upp till höger över Jordfallsbron ner mot rondellen på Hisingssidan rakt fram till Rödbo fortsätt mot Säve under E6 upp i backarna (som Hisingsrundan) på Kongahällavägen sväng vänster mot Resbo "Backedalsvägen" när det rullat nedför en stund.
När vägen via Resbo kommer upp i Mysterna är det höger "Svankällevägen" mot Gerrebacka i nedförsbacken "villaområdet" sväng vänster mot Ellesbovägen höger mot Kärra.
Innan Kärra motet gå in på cykelbanan på vänster sida "på toppen av backen". Följ cykelbanan mot Göteborg genom bostadsområdet i Kärra. På andra sidan området höger mot Böneredsvägen vid korsning vänster mot Albatross golfbana, Lillhagen, vänster upp på Skälltorpsvägen mot Bäckebol.
Vid busstationen innan motet höger på bred cykelbana mot Backa motet cykla över motet (E6) till "industrivägen" korsa till vänstersida upp på cykelbana 50 m vänster över Marieholmsbron, Slakthusgatan, Lars Kaggsgatan, Kviberg, Sävedalen.
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by dlridings »

Magnus påminde mig om att jag erbjöd mig till att gå in som passledare. Då blir det den gula gruppen och inte minsta watt mer än det.

Jag kör Örebros 100-milare nästa vecka (14-16/7). Det ger mig några dagar till återhämtning, men inte mer.

Om jag tittar på kartan, så går den medsols. CG:s beskrivning i inlägget tyder på motsols, men han kanske beskriver den röda banan.

Hur vi än gör, medsols eller motsols, kommer jag att undvika väg 190 mellan Sjövik och Gråbo och ta Sverigeleden istället. Om jag minns rätt, är Sverigeleden just där en gammal banvall, mycket fint skick och så mycket lugnare än väg 190.

Jag vill absolut att folk hör av sig om de vill åka den gula gruppen. Jag har inte stor lust att åka den ensam.

Om någon vill ställa upp som medhjälpare vad gäller passledning, blir jag bara glad.

Vi hörs mer längre fram. Själv föredrar jag banan som det står i kartan, när det gäller medsols/motsols. Det är skönt att avverka stöket kring E45 tidigt för att få en vacker, fin fortsättning resten av vägen.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by dlridings »

Jag ser ingen anmäld till den gula gruppen. Jag förutsätter att Hans T kör i den röda.

Om ingen anmäler sig, föredrar jag att ta min standardtur runt Lygnern. Men om någon tänker kommer till den gula gruppen, så kommer jag och leder passet.

Vädret ser ut att bli helt ok.

Hoppas vi ses,
Daniel
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by Hans T »

Hej alla,
Jag står på plats i Sävedalen kl 8.50 imorgon. Vädret kan knappast bli bättre. Cyklar röd fart moturs och kan kalla mig passledare om fler dyker upp. Gör som Daniel uppmanar och anmäl i forumet om ni kommer och vilken fartgrupp ni vill rulla med här i tråden. Blir vi få kan vi köra en gul grupp alldeles oavsett så vi får sällskap och kan snacka.
Ett alternativ annars för oss två Daniel om vi blir ensamma är att vi cyklar i fart som du bestämmer där vi ställer kosan söderut mot dina trakter och en sannolikt orimlig mängd mil.
Hans
User avatar
jote
Posts: 136
Joined: 2009-04-25 15:25
Fornamn: håkan
Efternamn: ternow
Location: göteborg

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by jote »

hej
Röd grupp för mig om det blir en sådan!
Jag är även med på alternativet, en orimlig mängd mil söderut om det betyder sådär mindre än 20...
/H
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by dlridings »

Gula gruppen ... bara för att vara tydlig:

Jag kommer inte till starten för att se om ni kommer eller inte, utan ni ska anmäla er i tråden här eller via anmälningssystemet. Senast kl. 18 idag, på fredag, annars blåser vi av den gula gruppen och jag cyklar runt Lygnern.

Jag är lite sliten, Hans och Håkan, så jag tvivlar på att jag kan håller farten i en stark röd grupp, och nu när vädret är så vackert, så ska ni köra som ni känner för. Ni två kan få en mycket fin runda, så starka som ni är.

Men jag har inte gett upp. Jag hoppas några anmäler sig till den gula gruppen ... största hindret är kanske att många är bortresta.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by dlridings »

Kartan i första inlägget går medsols, och rubriken i anmälningssystemet är motsols. Här är samma karta för den gula gruppen, fast motsols:

https://ridewithgps.com/routes/15279387
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by dlridings »

Vi har en till den gula gruppen, Hans Öberg. Jag är på plats imorgon. Vi ses!
Daniel
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by rolivecr »

Hej,

Jag planerar komma i morgon lördag 23/7. Kör gärna gul grupp men anpassar mig till vad som bjuds.
/Richard
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by rolivecr »

Hej,
Riktigt bra äkta distanspass för en liten gul grupp idag!
Försökte oss på officiella banan men vägen var avstängd.
Vi svängde av till vänster strax innan Sjövik och bemästrade backen men vägen var avstängd 4 km längre fram. Vi gjorde tre försök att forcera avspärrningen men det var ett 4 meter djupt hål och inga vägar runt som vi hittade så vi vände och körde vidare mot Sjövik och svängde av mot Alingsås.
Fika i Alingsås och sedan Hemsjöbackarna på vägen tillbaka.
Det blev totalt 12,3 mil för min del som startade vid Vasaplatsen.
Växeln krånglade lite så fick en grundkurs 1a i hur man skruvar och får till det. Tack Daniel för detta.
Vi snittade 150 Watt och 26 km/h inklusive skogsvägar när vi försökte ta oss runt avspärrade vägen.
Vanliga mixade gul/röd lördagspass brukar ligga på kring 175 Watt i snitt men då blir det ibland luckor men idag var det inga problem i Daniels grupp.
/Richard
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by Hans T »

Den röda gruppen samlade denna perfekta dag för cykling 6 man jag själv inkluderad; Håkan Ternow, Peter Remneberg, Niklas Rönnefall, Tomas Gudmundsson och Simon Strömberg. Den sistnämnde var en ny bekantskap som genomförde rundan på ett vis som talar för ganska många mil i sadeln och han överlevde också ljugandet på Cederleufs efteråt utan tecken till oro. Vill nog vara Lygnare till nästa års VR vilket han givetvis hälsades välkommen till.
Vi litade på vägverket och körde vidare norrut när skyltar angav avstängd väg och skapade istället en bana som kan heta Granvattnet motsols. Mycket fin, nyasfalterad väg förbi detta graniga vatten som Håkan kände till över till Skepplanda med avtag ca en mil närmre Sollebrunn. Mysterna fick vara då fikasuget efter Kungälv blev stort, distansen ganska precis 11 mil.
Även röd grupp får sägas ha genomfört ett snyggt pass. Inga malörer och en fart som bitvis drev lite svett, men det var ju rätt varmt väder.
//Hans T
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Långa Mysterna Lördag 2016-07-23 kl. 09.00

Post by dlridings »

Tack Richard och Hans!

Vi funderade också på den vägen över till Skepplanda, men då hade vi redan slösat en hel del tid på att försöka hitta en väg förbi i närheten.

Så det blev 180 över till Alingsås och sedan hem via Hemsjöbacken (Lövhult).

Richard, Shimano kallar den justeringen för "B-tension". Det finns 3 skruvar på en bakväxel man kan ha anledning att justera. "H" och "L" brukar man ställa in en gång för alla. B-tension behöver sällan justeras, men just när ett "pulley" hjul tar i kassetten, är det ett tecken på att något är fel och det behövs. "H" och "L" är lite känsliga och kan reagera på ett kvartsvarv för mycket eller för lite. B-tension är inte så känsligt. Din var nästan helt urdragen. Du kan gott ta 2-3 varv åt gången tills den slutar att köras upp i kassetten.

Det är punkt 4 i den här dokumentationen:

Bakväxeln (PDF)

Stort tack för lektionen i wattmättaren. Det var nyttigt och gör att jag verkligen skulle vilja ha en ... men priset är lite för mycket för mig.

Det var intressant att se att Strava kom fram till ett liknande genomsnitt för hela rundan (143 w). Jag har aldrig brytt mig om Stravas uträkning förut, men nu vet jag att det ligger någorlunda i närheten. Inte att man har så mycket nytta av det efteråt, men ...

Den gula gruppen Jag glömde starta timern under någon mil efter fika, men ...

Tack igen!
Daniel
Post Reply