Långareds Rundan Lördag 2016-08-27 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Långareds Rundan Lördag 2016-08-27 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Långareds Rundan Lördag 2016-08-27 kl. 09:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp: Distans XL (distanspass, 60-70% medelpuls med jämn belastning på platten, uppför som utför)

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.


Grupp Grön

Länk till Karta Grön

Längd: 91 km
Backighet: Medel-

Passledare:
Hjälpryttare:
Info från passledaren:


Grupp Gul

Länk till Karta Gul

Längd: 110 km
Backighet: Medel+

Passledare: CG
Hjälpryttare:
Info från passledaren:


Grupp Röd

Länk till Karta Röd

Längd: 110 km
Backighet: Medel+

Passledare: Janne P.
Hjälpryttare:
Info från passledaren:


Vägbeskrivning:

Från start Sävedalen går alla banor, via Bergsjön till Linnarhult och 190:an till Brobacka. Som alternativ och om trafiken är störande, kan vi välja banvallen/cykelbanan från Linnarhult till valfritt Björsared, Olfostorp, Stannum, Gråbo eller Sjövik. Det är dock en hel del bommar längs cykelbanan mellan Gråbo och Sjövik.
Grön bana tar 180:an från Brobacka till Alingsås. Gul och röd bana fortsätter från Brobacka till Anten, över Långared till Vänersborgsvägen (vägen mellan Magra och Alingsås) vid Fly och ner till Alingsås där alla banor går ihop (man kan gena vid Vänga över Vagnshed för att slippa backarna upp till Långared om benen är trötta).
Från Alingsås går banorna på nya matarvägen till Hemsjö, Lövhultsbacken upp till Råbockekullen, via Tollered, Floda, Ryggebol, Knavra, Lerum, Aspen, Jonsered, Kåhög tillbaka till Sävedalen.
Vill man lägga på 16 km på röd och/eller gul bana, förlänger man lämpligast vid Långared över Loo till 42:an sydost om Magra, kör sedan Vänersborgsvägen ner till Alingsås via Lena. Man möter ordinarie röd/gul bana vid Fly 7 km före Alingsås. Om t.ex röd bana förlängs blir banornas längd: röd 126 km, gul 110 km, grön 91 km.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Långareds Rundan Lördag 2016-08-27 kl. 09:00

Post by Janne P »

Jag åtar mig att visa vägen på lördag i röd grupp. Vi har f.n ingen som visat intresse att hålla i en gul grupp. Vi får improvisera på lördag. Det bli ingen grön grupp.

Vädret ser bra ut med sol och sommartemp. Jag kör gärna den förlängda banan över Loo, 126 km.

Medelhastighet runt 30 km/tim för röd och ett par km lägre för gul.

/Janne P
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långareds Rundan Lördag 2016-08-27 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Jag kan ta en gul grupp i morgon. Är sliten från bra träning i augusti med många långa pass +150 km toppat med Öland Fyr till Fyr och Varberg förra veckan.

Gul grupp kommer att köra lugnt och fint med ett snitt på 27-29 beroende på vind. Kommer att gå lugnt i backar och rulla på där vägen tillåter. Vi kommer att köra banvallen upp till Björboholm. Bommarna Janne skriver om är genom Björboholm efter kanten av Mjörn i övrigt inga hinder. Det har varit lite stökigt i Gråbo under sommaren vägen förbi centrum har varit uppgrävd men det går att komma förbi genom radhusområdet till vänster av avspärrningen och fortsätta ut mot Björboholm. Har vi tur är det OK nu! Vi går ut på 190:an efter Björboholm vi kommer inte att passera tunneln och köra fram till Sjövik.

Vi kör banan enligt karta = 110 km vilket räcker mer än väl med tanke på Tre Berg nästa vecka. Ingen bra strategi att tömma kroppen på energi 1 vecka innan den ansträngningen. Detta blir ett rent distanspass på låg puls!! Har man inte tränat innan är det försent att höja formen med detta pass.

Mitt förslag är att vi gör ett kort snabbt stopp på Preem i Alingsås ca. 70 km och fyller på lite energi "korv, cola etc." och att vi fikar på Cederleufs i Sävedalen efteråt för de som vill.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Långareds Rundan Lördag 2016-08-27 kl. 09:00

Post by T.F »

Tack så mycket passledarna och medcyklister för den fina rundan vi fick idag,bitvis kämpigt i motvind och kantvind på hemvägen men ut hade vi ju mest medvind så det blev rättvist så,höj nu sadlarna till nya nivåer och spetsa till styrstammar och fila ner frammgafflarna till minimum så får vi till det bra nästa helg! Hoj så länge!
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Långareds Rundan Lördag 2016-08-27 kl. 09:00

Post by Hans Carlberg »

Det blev en egen runda idag.
Landvetter-Kallebäck-Åby-Kungsten-Torslanda-
Säve-Kungälv-Ytterby-Kungälv-Kärra-Backa-
Gamlestan-Utby-Kallebäck-Landvetter
115km och en massa danande motvind :twisted:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långareds Rundan Lördag 2016-08-27 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Blev bara en Lygnare på Cederleufs för fika!! :shock: Gick direkt mot Alingsås i Långared ville inte ha extra mil dagens pass blev ändå 122 km och 1100 hm + vind. Resten av gänget körde vidare mot Lo ca. 15 km längre. Rolf kom ifatt mig när jag gjorde ett snabbt stopp i Alingsås som planerat. Sedan borrade vi i vinden mot Partille. Snittet sjönk hela tiden i en jobbig kantvind.
För min del var det bara distans som gällde inget extra energiuttag. Hade helst sluppit vinden denna dag och fått en fin cykling nu blev det att grisa i vind, inget kul! :twisted:

Såg att det kom spridda skurar av cyklister till parkeringen men ingen ville fika. Pratade med Göran på parkeringen när jag rullade hemåt och förstod att Peder och Janne tagit ett annat tempo.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Långareds Rundan Lördag 2016-08-27 kl. 09:00

Post by Janne P »

Vi blev ett 10-tal cyklister som tog sig an den vackra banan. Fint väder men hård vind från syd. Bestämdes att köra en grupp från start. Hindren på banan var vägarbetet runt Gunnilse och avstängningen i Gråbo centrum vid resecentrum.

Vi körde cykelbanan på Bergsjövägen, ut på Gråbovägen/190:an vid Linnarhultsrondellen och direkt in på banvallen mot Björsared. Via 190:an till Olofstorp centrum och sedan banvallen till Björboholm. Det blev lite offpist bland radhusen i Gråbo centrum för att komma runt vägarbetet där. Väldigt vackert längs Mjörns sydväststrand. Vi seglade vidare i medvinden på 190:an från Björboholm via Sjövik, Brobacka till Anten. Fortfarande i medvind/sida med, tog vi den fina sträckningen längs Antens södra och östra strand och lite frifart i backarna upp till Långareds kyrka.

Här ville de flesta förlänga via Loo till 42:an efter Magra och Mjörn Runt-sträckningen via Östadkulle och Lena tillbaka mot Alingsås. Det var nog ett litet felbeslut av undertecknad, då CG och Rolf som tog originalbanan, fick borra själva tillbaka i motvinden/sidvinden till Sävedalen. Vid 42:an vänder den förlängda banan tillbaka i sydvästlig riktning och vi fick motvind/sidvind. Några fick det lite extra kämpigt med krampkänningar, så tre av oss bildade eftertrupp och tog eget tempo tillbaka till Sävedalen. Efter snabbstopp på Statoil i Alingsås, där vi mötte resten av gänget och beundrade en svart Lamborghini Aventador Roadster med 6.5 liters V12:a på 700 hästar - fanken vilken skönhet! Fullt i klass med Cervélo S5 - , tog vi matarvägen längs E20 till Hemsjö. Vi tre i eftertruppen undvek den kuperade terrängen runt Floda/Knavra, via undertecknads bostad i Hyltorna där det delades ut Crampfix och liquids.

Tillbaka på Cederleufs i Sävedalen efter 13 mil och knappt 5 timmar senare, fikade jag och MTB-Magnus själva. Tack Magnus, för fikat.

Jag har lite dålig koll på hur det avlöpte för övriga i gruppen, men jag tycker det var en fin dag med en hel del vackra sträckningar, väldigt lättcyklat drygt halva banan och skön motvind som tuggmotstånd på hemvägen.

Lycka till på Tre Berg, alla ni som ska köra loppet nästa helg.

/Janne P
Målet är vägen dit...
Post Reply