Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Post by molsson »

Hej alla glada vintercyklister.

På Lördag går turen österut, planerade att göra en runda i Risvedsskogaran mellan Gråbo och Alafors men med tanke på väglaget verkar det otryggt.

Ser ut att bli en fin dag med +6 och solsken men minus på natten innan så dubbdäck är rekommenderat.

Vägvalet kommer att bli beroende på väglaget som sig bör på vinterrundorna, troligen mer småvägar och GC-banor än kartan visar men kan bli tvärt om om vägen är ren och det är farliga isvalkar på GC-banorna,
Tyvärr har jag inte tid att testköra banan men är intresserad av rapporter om någon cyklar eller kör något parti.

/Magnus
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Hej

Jag skulle vilja föreslå denna förlängningen i stället för den måttligt roliga cykelbanan eller ännu mindre roliga Gråbovägen. Några av oss körde denna i vintras. Jag kollar hur vägen ser ut på fredag (från bilfönstret). Längden är ungefär densamma som den förlängda Gråbosvängen, men betydligt trevligare som vinterbana med lite grus.

https://connect.garmin.com/modern/course/14571974
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Mikael

Försökte öppna din Garminlänk men det fungerade inte, brukar fungera klockrent.
Som Magnus skriver hade vi tänkt ändra till Burhults Rundan men underlaget tillåter inte den banan. Körde grusvägarna för 3 veckor sedan med bil då var det massor av is kvar inne i skogarna även om långa partier var isfria. Hade inte snön kommit så hade den banan varit perfekt med det varma väder vi haft sista veckorna helt isfritt och torrt.

Här är länken till den kartan:

https://runkeeper.com/user/claesgoran/route/4554096

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Nu funkar länken - den var markerad privat innan.

Jag kollar grusvägarna på fredag så kan vi bättre avgöra då hur det ser ut nu.

https://connect.garmin.com/modern/course/14571974

Mikael R
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Mikeryd wrote:Nu funkar länken - den var markerad privat innan.

Jag kollar grusvägarna på fredag så kan vi bättre avgöra då hur det ser ut nu.

https://connect.garmin.com/modern/course/14571974

Mikael R
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Post by dlridings »

Den är fin! Jag har cyklat där tidigare, men på varmare tider. Hade jag inte varit så blekfett efter vinterdvala hade jag varit klart frestad att hänga på.

Daniel
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Japp den fungerar nu. Misstänkte att den inte var publik. Har ni tur så töar det bort nu men blir säkert riktigt blött och geggigt på denna tuffa bana.

Jag vågar inte ge mig ut på lördag men förhoppningsvis nästa lördag med ett specialskydd för cykelstyre runt handleden. Skall tillbaka nästa torsdag 16/3.

Jag har redan döpt den till Burhults Rundan så den inte förväxlas med Gråbo.....

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Jag har kollat bana och om vi väljer att köra den jag föreslagit får vi en perfekt vinterbana med växlande grus och asfalt på vägar utan trafik och som är lagom småkuperad. Vinterdäck (om ni har dom på fortfarande) kan ni lämna hemma, om ni inte nödvändigtvis vill att det ska rulla riktigt trögt.

Mikael R
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Post by molsson »

Litar på dig Mikael och monterar av dubben.

/Magnus
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Gråbosvängen Lördag 2017-03-11 kl. 10:00

Post by molsson »

Idag blev vi 8 till start. 6 stycken var vi som valde att köra grusvägarna i Vättlefjäll-Risveden. De andra försvann längs väg 190. Helt rätt råd av Mikael att inte ta dubbdäcken, Giuseppe körde till och med på racer. Hårda och rena grusvägar på en trevlig och vacker runda även om det naturligtvis fanns mjukare partier, bäst var att hålla sig i de partier som varit skuggade.

Det var lite jobbigare än småbackigt så på hemvägen körde vi genom Lerum centrum.

Tack för ledningen på rundan Mikael och tack ni andra för trevligt sällskap på turen och gofikan efteråt.

/Magnus
Post Reply