Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans

Startplats: Åby ishall parkering vid delen närmast E6
Karta till startplatsen hittar du HÄR

Längd: 146 km
Backighet: Låg

Länk till Karta

Grupp Grön
Passledare: Peter J.
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul
Passledare: Anders A.
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Passledare: Lars-Inge K.
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Fikapaus: Vi gör stopp i Varberg för att äta/fika, TA MED PENGAR!

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Dags att anmäla sig till denna go-runda - Välkommen till solen och värmen i södra distriktet!
Lars-Inge, som av någon konstig anledning blivit passledare i röda gruppen...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Du står uppsatt i Peters Excel ark "Träningskalendern" därav att jag lagt upp dig!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Helt ok CG! Hade bara sagt att jag ville vara hjälpryttare i grupp som saknade sådan, oavsett färg, men inga problem, vi kör så här!
Lars-Inge
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by dlridings »

Jag hakar på den gula gruppen när ni passerar Lindome, så ta inga genvägar :-)

Daniel

Edit: Aha, ... det var inte imorgon. Men jag hakar på den 10. då.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Förutsätter att vi äter en lunch som vanligt i Varberg på Västerport Kök! De vill att vi ringer innan start och talar om hur många som kommer och ungefärlig tidpunkt. Tel. 0340 67 76 66.

14-15 mil på en fika är för tunt märkte av det i tisdags på Kovändan.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by molsson »

Kommer till en gul vända, räknar som CG med mat i Varberg.

/Magnus.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by andale »

Varmt välkomna till vår tur ner till Varberg. Jag kommer att leda gul grupp genom ett vackert försommarlandskap. Vi kommer precis som det står i vår träningspolicy att hålla en snittfart på 27-28 km/tim och cykla med jämn belastning. Vill man hålla högre eller lägre tempo så finns det alldeles förträffliga ledare för grön och röd grupp också.

Vädret ser ut att bli fint med lätta vindar.

Gå in och anmäl er i kalendariet så ser andra att det blir bra och stora grupper!

Väl mött :-D !
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Ställer bilen i Kållered och möter upp på vägen mellan Åby och Kållered.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by Rolf Lindkvist »

Möter upp mellan Lindome och Mölndal.
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by staffans »

Jag möter upp vid rondellen i Lindome.
Staffan
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hela 26 personer mötte upp till den röda gruppen på dagens distansrunda till Varberg. Vi delade gruppen på två och Stefan Troede tog förtjänstfullt hand om halva gänget. Övriga åkte med undertecknad. På nedvägen hade vi sida motvind 5-7 m/s, något som alla tacklade mycket bra. Korta förningar och de sista 2 milen på gamla E6 ned till rondellen väster om Varberg körde vi belgisk kedja och efter lite för mycket trissande i början rullade kedjan sedan mycket mjukt och fint!
Framme i Varberg efter 75 km vankades välbehövlig lunch/fika. På hemvägen tog Stefan hand om de flesta i 8.15-gänget medan vi som var kvar: 12 st, cyklade via Kattegattsleden upp till Väröbacka i sida medvind ca. 5-6 m/s.
Som helhet mycket bra och disciplinerad körning av alla vilket resulterade i ett jämnt tempo och helt enligt plan landade vi vid Åby Simhall med en snittfart på 30,9 km/h. Perfekt kört av alla som cyklade med mig idag!

Lycka till alla som kör Vättern nästa helg och för alla ni andra precis som jag själv - det är bara att cykla vidare, kort, långt, hårt, lugnt - skit samma bara man cyklar!
Lars-Inge Kjörnsberg
Er guide i röda gänget på dagens Varbergs Fästing
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by andale »

Det var roligt att se att det var så många som mötte upp idag. De flesta var nog sugna på ett rejält distanspass inför Vätternrundan och det blev det också.

Själv hade jag nöjet att leda gula gruppen ner till Varberg. Vi varierade mellan 8-12 beroende på att en del anslöt på vägen eller bytte grupp i Varberg. Blandade erfarenheter i gruppen men det rullade på fint när vi omväxlande körde tvåpar eller ett led. När vi närmade oss kusten provade vi att köra belgiskt, något som var nytt för flera. Det var lite veligt ett tag men allteftersom stabiliserade det sig. Sista delen ner mot Varberg körde vi på cykelbanor och det funkade fint men då var det mest tvåpar eller ett led.

På hemvägen körde vi en extra slinga på Kattegatt-leden ut mot Bua som visade sig förlänga banan mer än jag förespeglat mig. Likväl var det värt det för det vara flera fina sträckningar och miljöer även om det var lite knixigt ibland. 800 meter på grusväg fick vi också prova på. När vi väl kom ut på gamla E6:an igen efter ca 11 mil var snittet 26,7 km/tim men det körde vi lätt upp i medvinden tillbaka och landade till slut på 28,1 km/tim efter 16,4 mil. Det blev ett bra distanspass som jag tror alla var nöjda med. Extra glädjande var att vi hade fyra starka tjejer med och de och undertecknad var de enda som cyklade hela rundan =D>

Här är lite statistik från min Garmin.

https://connect.garmin.com/modern/activity/1788927109

å här en lite roligare variant på data från dagens tur.

https://www.relive.cc/view/1029844629
Varbergs fästing1.JPG
Varbergs fästing2.JPG
Tack alla som var med idag för en fin runda! =D>
/Anders
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by dlridings »

andale wrote:När vi väl kom ut på gamla E6:an igen efter ca 11 mil var snittet 26,7 km/tim men det körde vi lätt upp i medvinden tillbaka och landade till slut på 28,1 km/tim efter 16,4 mil.
Ja, ja ... då körde ni på ordentligt efter Lindome, för att när jag hoppade av, med bara någon mil till målet, hade vi 23,4 i snitt.

:-)

Folk frågar i bland vad vi randonneurer kör i snitt och då har jag svårt att svara på ett sätt som går att jämföra. Svarar jag ärligt, att 22,5 är nästan ett ouppnåeligt mål, men "idealet", så skakar alla på huvudet och undrar hur vi kan köra så långsamt. Nu vet jag. 23,4 i snitt kan räknas om till 28,1. :-) Vi stoppar alltså inte klockan när man sitter och frossar i mat och släpper omkring på en paus.

Tack alla! Det var riktigt kul, så kul att jag grävde fram mina gamla klubbkläder för att kunna använda nästa gång. De är som Thomas Franzéns, kyklinggul så att de syns väl i trafiken.

Vi ses på vägarna!

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Varbergs Fästing Lördag 2017-06-10 kl. 09:00

Post by dlridings »

Lars-Inge Kjörnsberg wrote: Lycka till alla som kör Vättern nästa helg och för alla ni andra precis som jag själv - det är bara att cykla vidare, kort, långt, hårt, lugnt - skit samma bara man cyklar!
Om ni som inte kör Vättern letar efter ett lopp, så häng med 17/6 med start i Mölndal (Circle K, Fässbergsmotet).

BRM 600 Mölndal

Till 90% säkerhet har jag fått med Bettina (hon som tröttnade på grabb/macho/gubbaktigheten i dåvarande klubb). Hon kör fortfarande i Lygnens kläder och under Lygnens flagga. Jag har försökt att övertala henne om att det är annorlunda nu ... försöker få henne tillbaka. Om vi kommer i mål blir Bettina den första Super Randonneur i klubben på många, många år ... men ... en rättelse. Anna-Lena blev Super Randonneur för två år sedan.

Här i banan: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=rxvwrlvcfhnrilna

Vår plan är att komma till Laholm, sova 3-4 timmar på vandrarhemmet (jag har redan bokat) och sedan fortsätta mot målet.

Häng med! Ett tvåbäddsrum kostar bara 500 per rum.

Hänger ni inte med, så, som Lars-Inge skriver, lycka till på VR och vad ni än hittar på.

Daniel

Edit: Lars-Inge ... ett litet gäng har gått ihop om Cloudfunding för svarta strumpor med Lygnens logo samt alla Lygnens sponsorer. Så du får lite grattisreklam på fina, svarta strumpor från Lygnern!
Post Reply