Vätternrundan 2018

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Vätternrundan 2018

Post by Mikeryd »

Vätternrundan 2018

Knappt har vi gjort rent och smörjt kedjan efter årets lopp innan det nu är dags att börja fundera på nästa års Vätternrunda.

I år hade vi ett 25 tal cyklister I tre olika grupper vardera med en start vid lunch på lördagen, en vid 06:30 och en grupp som startade 05:08. Sedan fanns det säkerligen andra medlemmar som cyklade I andra grupper.

Inför 2018 har klubben lagt in önskemål om två startgrupper om 30 personer vardera mellan 12.00-13.00 på lördagen och en grupp med starttid tidigt på morgonen för 40 personer.

Vi vet ännu ingenting om vad vi blir tilldelade men för att pejla intresset ser vi gärna att ni anmäler ert intresse redan nu.

För att få åka under Lygnens flagg begär klubben att ni är medlemmar för åren 2017 och 2018. Klubben ser också gärna att ni ställer upp vid någon av klubbens olika aktiviteter, vilket skulle kunna vara som flaggvakt (om vi ordnar ett motionslopp) eller som passledare vid någon av våra träningar.
(se länk: http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?f=46&t=3319)

Målsättningar

Styrelsens tankar kring fartgrupper är att ha en Sub 8/7:45 grupp och en Sub 9 grupp, samt en ”vanlig” grupp där det är upp till deltagarna att själva bestämma om dom kör gemensamt eller individuellt. Exakt var vi hamnar är naturligtvis upp till deltagarnas intresse, men vi tror att stora delar av årets Sub 8:15 grupp vill utvecklas ytterligare och då kanske 7:45 är en rimlig målsättning. Och vi hoppas det finns intresse av att bilda en Sub 9 grupp, kanske bland våra nyare medlemmar?

Intresseanmälan

Skicka er intresseanmälan till [email protected] och ange i mailet vilken grupp ni vill delta i.

Eftersom vi ännu inte vet säkert hur många platser vi får är detta inte en utfästelse från klubben men när vi vet exakt hur många startplatser vi får och vid vilka starttider så återkommer vi om nästa steg.
Kostnaden för Vätternrundans förbokade grupper för 2018 och som medlemmarna själva står för är 1800 kr, enligt Vätternrundans hemsida.

Vad vi vet är dock att deltagarantalet kommer bli begränsat och därför är det ”först till kvarn” som gäller.

Vi ser också gärna att några med drivkraft och motivation anmäler sig att leda och hålla samman någon av grupperna.


Med vänliga hälsningar
Styrelsen
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Vätternrundan 2018

Post by thoost60 »

Skulle Janne P och exv du Mikael kunna hålla i den satsningen? l¨åter som en klockren duo :-D :-D \:D/
/Thomas Ö
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2018

Post by Mikeryd »

Hej Thomas,

Om ingen annan frivillig hör av sig lutar det åt att jag tillsammans med Magnus B. kommer "hålla" i det. Förhoppningsvis kommer Andreas kunna ordna spinning på riktiga wattcyklar för oss på STC, som han gjorde i fjol.

Just nu är vi 17 anmälda i sub 8/7:45 gruppen, så det finns fortfarande möjlighet för er som vill köra fort (säger jag utan att veta hur många platser/starttider vi får).

Till "Sub 9" har 5 personer anmält sitt intresse och till gruppen utan specifikt submål har 12 personer anmält sig.

Mikael R.
Emil
Posts: 19
Joined: 2016-10-19 21:46
Fornamn: Emil
Efternamn: Benjaminsson

Re: Vätternrundan 2018

Post by Emil »

Står säkert någonstans! men finns de något sista anmälnings/intresse datum ?.
Emil
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2018

Post by Mikeryd »

Hej Emil,

Det finns inget "sista datum" utan det som står ovan i denna tråd gäller. Vi återkommer med mer information när vi vet hur många startplatser och starttider vi får.

Mikael R.
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Vätternrundan 2018

Post by Dario »

Hej,

Jag blir mer och mer intresserad av att delta, eventuellt i en sub9-grupp, men jag är nyfiken på ett par saker, nämligen:

- Hur brukar träningssäsongen med en sub-grupp se ut? Antal gemensamma träningsdagar i veckan, när man börjar träna specifikt inför VR, utomhus/inomhus...

Och...

- Hur borde man resonera inför val av subgrupp? Jag skulle exempelvis ta sub9-gruppen för att det är den "långsammaste" av de två tilltänkta som har en tydlig målsättning, men att cykla 300 km under 9 timmar, med stopp och allt, innebär att man får cykla med ett snitt på 34-35 km/timme. Jag brukar tycka att det är höga hastigheter... Ska jag ge mig?

Jag hoppas ni kan svara, jag tror att det kan vara flera nyblivna medlemmar som tänker i liknande banor...

Hälsningar,

Dario
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2018

Post by Mikeryd »

Hej Dario,

Vi kan tala om det er i detalj på nästa träning, men jag tror det bästa är att du känner av farten på våra ordinarie träningar, för att bedöma om du tror du klarar det.

Rent matematiskt innebär 9 timmar en snittfart inklusive stopp ca 33 km/h. Normalt sett stannar man kanske inte mer än 2 gånger och ca 5 minuter vardera. Det betyder en marschfart på de lättåkta partierna på ca 34-35 km/h för att kompensera för långsammare partier. Vad gäller träningen så sker den mestadels individuellt, förutom våra ordinarie klubbträningar och specifika subträningar. Det är upp till gruppen att besluta hur många Vätternspecifika träningar som behövs, men normal sett brukar subgrupperna träna tillsammans 4-6 gånger under april-juni, mest för att se till att teamet kör bra och så energieffektivt som möjligt. Den träningen sker utanför våra ordinarie träningar.

Det viktiga är att du tränar någon form av konditionsträning och/eller styrketräning under vinterhalvåret, så cykelspecifik som möjligt, men all typ av konditionsträning är bra.

Välkommen med din intresseanmälan!

Mikael R.
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Vätternrundan 2018

Post by Dario »

Tack för snabbt svar Mikael, jag får helt enkelt bestämma mig efter ett par träningar till, jag får se hur det känns. Träning på cykeln utomhus blir det iaf. på vintern för min del. Hälsningar, Dario
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2018

Post by Mikeryd »

Glada besked!

I dag fick vi bekräftat att vi har två grupper bland snabbgrupperna. En start för Sub 9 Kl. 12.32 på lördagen och en för vår sub 7:45 Kl. 13.20. Alla som redan anmält sig fick ett mail idag från oss om hur betalningen skall gå till men vi har några ytterligare platser i både Sub 9 och Sub 7:45. Betalning skall vara klubben till handa senast den 29 september och sedan betalar klubben en samlingsfaktura för alla deltagare. Har ni erfarenhet och träningsmotivation för någon av dessa två grupper och vill vara med, skicka ett mail till [email protected], så får ni mer information om betalning och registrering.

För den "vanliga" starten utan gemensamt tidsmål har vi ännu inte fått någon information från Vätternrundan. I skrivande stund har 21 personer anmält intresse för 7:45 och 17 personer för Sub 9 och vi har blivit tilldelade 30 startplatser i respektive grupp.

Mikael R.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2018

Post by Mikeryd »

Vi fick idag bekräftat att vi får 40 platser till en förbokad grupp med start Kl. 05.08. För att anmäla sig till denna grupp går det bra att skicka ett mail till: [email protected], så får ni mer information.

Jag tar tillfället i akt och påminner om att klubben ställer några modesta krav på de som vill cykla med oss:

1. Medlemskap 2017 och 2018. Läs mer här om hur ni blir medlemmar: http://lvg.nu/index.php/hem/bli-medlem
2. Cyklar i klubbens tröja som kommer kunna beställas i början av 2018 i vår shop, men som också är öppen just nu: http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?t=3350#p25168
3. Är synlig på några av våra klubbträningar

Ni som redan har anmält ert intresse till adressen ovan kommer få ett mail från mig inom kort med anmälningskod.

Mikael R.
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Vätternrundan 2018

Post by Hans Carlberg »

Har anmält mig och betalt för start 05.08 på VR 2018!
Hasse :88:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
magnusmattson
Posts: 20
Joined: 2014-10-20 10:02
Fornamn: Magnus
Efternamn: Mattson

Re: Vätternrundan 2018

Post by magnusmattson »

Jag har också anmält mig till 05.08

Magnus M \:D/
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2018

Post by Mikeryd »

Anmälningarna till nästa års Vätternrunda fortsätter att rulla in. Just nu har vi, med en veckas anmälningstid kvar, 26 cyklister i Sub 9 och 22 i Sub 7:45. Passa på nu och skicka ett mail till [email protected], innan dörrarna stängs och tåget går.

En av gruppens medlemmar håller på och undersöker om vi kan få ett specialpris på ett gym i Göteborg med riktiga Wattcyklar, vi återkommer så fort det är klart. Klart är också att Sub 9 gruppen träffas en första gång den 15 oktober för ett par timmars cykling och lite diskussion om nästa års aktiviteter. Jag återkommer om Sub 7:45 gruppens första träff och träning.

När det gäller vår allmänna starttid Kl. 05.08 är ett 15-tal anmälda. Här finns fler platser och lite mer tid att anmäla sig.

Anmälda Sub 9

1 Anders Alkdal
2 Carl Johan Behre
3 Emil Benjaminsson
4 Göran Bergström
5 Jesper Bogren
6 Eddy Carlsson
7 Henrik Erdalen
8 Sofia Gustafsson
9 Jessica Johansson
10 Jan-Olof Karlsson
11 Kenneth Lindell
12 Mikael Lund
13 Dario Mantino
14 Magnus Olsson
15 Erik Palmgren
16 Duncan Robinson
17 Nikolina Roos
18 Jan-Olof Rydin
19 Staffan Stenfelt
20 Johan Strindö
21 Hanna Svanström
22 Anna Säfsten
23 Darko Tilldal
24 Jim Törnfeltdt
25 Klas Utbult
26 Annika Åstrand

Anmälda Sub 7:45

1 Roger Andersson
2 Thomas Backman
3 Jan Bergström
4 Magnus Börjesson
5 Göran Emanuelsson
6 Martin Fagerberg
7 Johan Gustafsson
8 Mats Håkansson
9 Mikael Jansson
10 Magnus Johannesson
11 Christian Johansson
12 Magnus Jägerman
13 Rich Lewis
14 Sebastian Linke
15 Magnus Orrenbrant
16 Andreas Papagiannis
17 Mikael Pettersson
18 Carlo Pirazzi
19 Mikael Rydström
20 Urban Schill
21 Rolf Taipale
22 Thomas Österström

Mikael R
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Vätternrundan 2018

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Va kul 48 hungriga som skall susa runt Vättern nästa försommar! Jag har ett kanonförslag som gör att ni får några extra goa mil i benen inför den sega vinterträningen. På lördag kör vi en härlig distansrunda på racerhojarna, Öresjön Runt 96 km, som jag håller i som passledare.
Vi startar vid Naturum på Fjärås Bräcka på lördag morgon kl. 09.00 Det blir en gul grupp, vilket bland annat innebär att vi kommer att cykla i ett jämnt distanstempo och landa åter efter rundan på Bräckan med en snittfart på 28 km/h +-1 km/h. Uppför kör vi lugnt och för övrigt matar vi alltså på i ett trevligt distanstempo.
Idag är det 7 personer anmälda på lördagens runda, varav 3 från era två SUB-grupper - vore kul om några fler ville hänga på denna fina distansrunda - det är den värd!

Välkommen till Fjärås Bräcka på lördag kl. 09.00
Lars-Inge
Er ciceron på Öresjön Runt
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Vätternrundan 2018

Post by Sköld »

Anmäld o klar för Vätternrundan 05:08.
Ser fram emot en fin tur runt sjön!
//Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
KalleH
Posts: 133
Joined: 2009-04-29 11:21
Fornamn: Kalle
Efternamn: Hammarström

Re: Vätternrundan 2018

Post by KalleH »

Anmäld till 5.08. Hoppas vi på lika fint väder som i år.

Kalle Hammarström
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Vätternrundan 2018

Post by molsson »

Hej. Ska jag anmäla mig till Vätterrundan också eller var det bara inbetalningen till klubben som skulle göras. Eller kommer anmälan till Vätternrundan senare.
Undrande cyklist då det inte är som det brukar.
/Magnus
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2018

Post by Mikeryd »

Magnus, och alla andra i våra två subgrupper.

Jag kommer få anmälningskoden från VR och skickar den då till alla er som betalt anmälningsavgiften till klubben. Jag har redan betalt in alla pengar till VR och fick besked att anmälningskoderna kommer under oktober.

Mikael R.
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Vätternrundan 2018

Post by molsson »

Nu var jag registrerad och klar. såg att det var en i gruppen med fel namn på föreningen. Lygnens Venner ska det vara inget R i Lygnens och inget Ä i Venner.
Extra motiverade tramptag hem från jobbet idag. Ses på söndag alla Sub9er.

/Magnus
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Vätternrundan 2018

Post by olof »

Magnus,

Kom ihåg. Stora kakan fram, lilla bak och en bra kadens på det blir resultat.....Från en som tillbringar någon liten stund då och då på wattcykeln hemma.

"Det finns de som säger att kakor och tårtor inte är bra för cyklister men det är klättringarna som inte är bra".

V V V
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Post Reply