Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Förlängning se nedan!

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du här

Längd: 50 km +38 km
Backighet: Hög på orginal banan förlängningen låg

Länk till karta

Förlängd bana: Länk till karta

Passledare:
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:
Startar i Sävedalen cyklar längs Säveån mot Partille. Från Allum "Partille" går vi backarna upp till Kåsjön "cykelbana" förbi brandstationen ut på Landvettervägen "1 km", vänster Gamla Prästvägen upp till Tahult nedför Tahultsbacken, vänster Härkeshultsvägen till Jonsered tillbaka mot Partille.

Cyklar vi på väg mellan Säveån och E20 upp på gamla Alingsåsvägen upp till Furulund via Tingsvägen "nya cykelbanan" till Kåsjön, höger in på gamla Öjersjövägen mot parkering Bertilssonsstuga genom Delsjön till Härlanda tjärn, Svarttjärn, Oxled till Sävedalen.

OBS!! Alternativ banan som gäller vid förlängning och RACER
Vi går vi inte in i Skatås banan förlängs ut på gamla Boråsvägen, Kallebäck, Skår, Delsjövägen, Munkebäck, KVIBERG, Alelyckan, Gråbovägen, cykelbanan till Björsared, Olofstorp, Lerum, Jonsered, Lexby, Partille station, Utby, Sävedalen.

Banlängd ca. 88 km

Fika på Cederleufs i Sävedalen efter passet!!

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Dario »

Hejsan,

Är det någon som kommer imorgon och som hittar?

Hälsningar,

Dario
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Janne P »

Hej,

Planerar köra en runda med crossen, dubbfritt utan skärmar i morgon då prognosen säger 5-10 grader, växlande molnighet utan nederbörd. Cyklar gärna med den grupp som nu blir om ni tycker det är okej. Är lite ringrostig från ett par år med mindre cykelträning, men gissar att tempot är gulaktigt som sista vinterpass. Tänker ni andra köra ren racer eller vintercyklar?

Jag ritade i alla fall en nedladdningsbar karta på 88 km som jag tror CG menade med förlängd sträckning: från Sävedalen, nya cykelbanan/backen Furulund, brandstationen Öjersjö, Tahult, Härkeshultsvägen, Jonsered, Furulundsbacken en gång till, Öjersjö, förbi parkeringen Bertilssons stuga, gamla R40, Kallebäck, Skår, Delsjövägen, Kviberg, Alelyckan, banvallen till Björsared, Olofstorp, Lerum, Jonsered, Sävedalen via Lexby:

Tahult 88

Gissar att ni har koll på att Jonseredsvägen utanför Jonsereds Fabriker fortfarande är avstängd pga ras (efter 80 km på banan ovan), men att vägen leds om över Säveån där det först blir durkplåt över bron vid Aspens avrinning, en kort bit med grus (dock jämnt och fint), lite luriga längsgående gamla plankor över sista bron. Sedan valfritt gamla cykelbanan längs Säveån till Kåhög alternativt ut genom porten i fabrikerna och vanliga vägen genom Jonsered.

Är på parkeringen vid start, kl 9.50.

/Janne P
Målet är vägen dit...
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Bengt Tonnvik »

Jag räknar med att komma och jag hittar också ganska bra. Vi behöver klargöra idag vilken bana som gäller, och om det är vinterfart eller sommarfart gäller. För mig funkar båda, men vi behöver veta för att kunna välja cykel. Överlåter åt nån annan att ta det beslutet.

Ses i morgon!
Bengt
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Har cyklat Gråbosvängen några dagar i denna vecka. Det går att ta sig igenom mellan däcken från Lerumshållet och gå på vänster sida av avspärrningen i makadamen vid fabriken. Man får kliva av några sekunder, lätt som en plätt.

Se min kommentar om glas på banvallen efter Eriksbo på Sub-10 länken!!

Vägen har ju inte rasat bara en del av muren så biltrafik är inte lämplig men med cykel inga problem bara att hålla till vänster, kommer ju inga bilar när vägen är spärrad.

Tar mig ut en liten stund imorgon strax före 11:00 skippar delen över Tahult och Härkeshult. Går hemifrån rakt upp till Furulund och Öjersjövägen runt Skår kanske förlänger en bit ut över Alelyckan. Skall cykla Spin Of Hope på em.

Blir vintercykeln för min del grus på många ställen och mycket saltdamm som ryker.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Janne P »

Bengt,

Det ser inte ut att finnas passledare till rundan och det är nog försent att reda ut vad folk helst vill och kan förbereda cyklar för.

Jag cyklar 88 km-banan kl 10 men utom anmälan. Vill någon följa med är det bara roligt. Jag har en lätt cross med gruståliga sommardäck. Kommer att cykla gult tempo. Lämplig förkortning är att gå direkt till Kviberg efter Härkeshultsvägen.

Tack för tipset om glaset, CG.

/Janne P
Målet är vägen dit...
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by staffans »

Hej, Jag planerar köra vinterpass fart med MTB:n och "slicks", så säg till om annat (racer) gäller. Två kompisar som är intresserade av att börja i LVG följer med också imorgon, hoppas det är ok. Mvh Staffan
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Dario »

Hejsan,

Gärna 88 km i gul fart för min del men jag anpassar mig. Jag cyklar med cykelkross med grova däck och skärmar. Hur som helst känns det tryggt och bra med två vägvisare som Janne och Bengt. Ser fram emot morgondagens pass! Nu tycker jag att ni som tvekar ska sluta göra det. Anmäl er i kalendariet så ses vi imorgon i Sävedalen!

Hälsningar,

Dario
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Bengt Tonnvik »

Det här låter väl bra! Då tar jag också crossen med grova däck (men utan dubb), och så hittar vi säkert en bra fart. Jag åker gärna långa rundan men kan anpassa mig.

Ses i morgon!
Bengt
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by rogera »

Kör också cx med skärmar, det som Janne ritat skall jag nog hitta skapligt bra också.
Ses imorgon.
/Roger
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by mason.linke »

Jag kommer också, ska ta crossen.
Ses,
Seb
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Janne P »

Ser ut som de flesta kommer med cross, lite grövre däck i morgon och att ni verkar flexibla kring sträckningen. Jag har anmält mig till passet och leder det mha Bengt.

Vi anpassar förstås farten efter cyklar, terräng, vind och fysisk form. Blir mao mer likt vinterfart än sommarfart, troligen runt 25-26 i snitt.

Vi satsar på 88 km-banan: Tahult 88

Det finns möjlighet att korta på fler ställen för den som känner sig extra trött då banan passerar någon kilometer från start två gånger under vägen. Första halvan är backigast.

CG, vi ringer dig precis före start så att du vet sträckningen.

Försök vara vid start 9.45 så att vi kan gå igenom passet.

/Janne P
0703-855 808
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Banan Janne ritat är exakt den bana vi alltid cyklat vi förlängning.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Dario »

Tack alla för ett trevligt och tufft pass! Särskilt tack till Janne och Bengt för trygg vägledning. Vi var 21 st. vid start i morse, roligt med mycket folk! Vi hörs / Dario
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Bengt Tonnvik »

Tack alla för en fin dag på cykeln! Som Dario skriver var vi 21 cyklister vid start vilket gjorde att vi delade oss i två grupper för att inte ta så mycket plats på vägen. Bra kämpat alla, det blev ett rejält träningspass för de flesta tror jag, åtminstone för mig! Så då satt det fint med en fika som avslutning, på Cederleufs. Sista vinterpasset var detta, nästa vecka är det racer som gäller.

/Bengt
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Tahults Rundan Lördag 2019-03-30 kl. 10:00

Post by Janne P »

Jag förstår inte att jag har hållt upp med detta så länge. Det var riktigt kul att cykla med klubben igen. Skönt pass, duktiga cyklister, bra disciplin. Tack allihop för ett bra träningspass utan missöden. Min grupp rullade 86.8 km på 3 tim 38 min.

/Janne P
Målet är vägen dit...
Post Reply