Sub-Grupper inför Vättern 2008

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Sub-Grupper inför Vättern 2008

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej alla Lygnare!

En liten aptitretare.

Som ni säkert sett kommer vi att ha aktiviteter runt årsmötet för att bereda oss inför Vättern.

Jag har suttit med Mattias Reck och pratat Sub-Grupper och träning för vårens pass.

Vår tanke är att lägga ut ett träningsprogram på ca. 4 dagar i veckan med syfte att nå en topp i mitten av Juni.
Var och en väljer hur man vill använda programmet med tanke på målsättning, tid, familjesituation etc.

Vi har tänkt att ett lördagspass per månad skall vara sub-grupps träning. Troligtvis ett pass i början och slutet av April och sista helgen i Maj.
Då skall vi köra mer Vätternlikt och i ett tempo som är högre än vanliga pass.

Det är ju flera som uttryckt intresse för att cykla under 10, 11 eller 12 timmar. Jag kommer att hålla i Sub 10 gruppen så hoppas jag att vi hittar andra som tar 11 och 12 grupperna.

Vårt årsmöte och upptaktsmöte är starten för dessa aktiviteter så vi ser gärna att ni kommer.

Min tanke med Sub 10 gruppen är att vi pratar oss samman om träning och tillfällen. Finns intresse kan vi ha fler pass tillsammans än Onsdag och Lördag som är officiella Lygnar pass.

Precis samma upplägg gäller för de andra Sub grupperna om intresse finns!!

Väl mött den 16/3 för genomgång av träningsupplägg, gruppindelning och planering.

//CG
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Sub grupper

Post by Claes-Göran Andersson »

Om aktiverade länken för att synliggöra ursprungstexten. Thomas kan du ta bort!!!!

//CG
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Läs texten ovan först

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej alla lygnare!

Läs texten ovan! Träningsupplägget från gårdagens möte inför Vättern finns på medlemsidorna se tidigare länk.

Tanken är att vi försöker bilda olika sub-grupper efter egen målsättning.

Vad jag vill att ni gör som medlemmar är att visa intresse för sub-grupp 10, 11, 12 etc. på denna länk så vi får en möjlighet att sortera upp oss i dessa grupper för kommande sub-grupps träningar i början av april och slutet + sista helgen i maj.

Jag bad de som var på årsmötet att sända ett mail till mig men det är ändå bättre att ni svarar här.

Sub-grupp 10 innebär att vi har som målsättning att cykla under 10 timmar för varje sub-grupp 11, 12 etc. blir målsättningen 1 timma längre totaltid.

Även ni som inte skall cykla Vättern men har kapacitet att cykla med i någon av sub-grupperna är naturligtvis välkommna att spänna bågen under dessa pass!!!

Villkoret är att man underordnar sig gruppen och det träningsupplägg som gäller vid tillfället. Tanken är ju att vi som cyklar i en specifik grupp skall samträna för att göra ett optimalt Vättern tillsammans.

Ni som anmäler intresse för anndra sub-grupper än 10 anmäl gärna ledarintresse, varje grupp behöver någon som håller ihop gruppen. Jag kommer att hålla i sub-grupp 10 det är redan ca. 10 st som är intresserade från årsmötet.

//CG
ash

Post by ash »

Jag satsar på detta med Sub-10 grupp till vättern, kommer bli superskoj...
ErikS

Post by ErikS »

sub10
Sören Bergman

Post by Sören Bergman »

Ansluter till sub 10 gruppen på Vättern. Dek kommer att bli superkul. :lol: :lol:
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

En till i Sub10 gruppen

Post by Hans Carlberg »

Jag hänger på.
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Post by Mikael Virtanen »

Sub 10 blir något att se fram emot. Så jag är på.

Mikael
Pär Sköld

Lasagnegrupp

Post by Pär Sköld »

Hej,

Jag föreslår bildandet av en "Lasagnegrupp". Det är visserligen kul att cykla fort – men lite synd om det sker på bekostnad av depåstoppen. Kanske är det fler som vill hålla ett bra tempo mellan depåerna, men gärna stannar till då och då. Lasagnen i Hjo vill man inte gärna missa. Jag kan tänka mig att hänga på en grupp som kör på totalt ca 10½ - 11½ timmar. Men sluttiden är inte det viktiga så jag kör gärna långsammare. Bara jag får lasagne – och trevligt Lygnarsällskap.

Jag ska dock erkänna att jag själv inte kommer att börja cykelträna förrän i maj – så jag är säkert fel person att söka ta initiativ till en grupp. Och skulle det inte bli någon grupp som tränar tillsammans kanske vi kan bilda en under Lygnartågets färd mot Motala.

Pär
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Är med i SUB 10-gruppen

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Ser fram emot att susa fram runt Vättern under 10 timmar!
Lars-Inge Kjörnsberg i Västra Hagen
Johan Olsson
Posts: 24
Joined: 2005-12-18 19:19
Fornamn: Johan
Efternamn: Olsson
Location: Älvängen

Post by Johan Olsson »

Hej,

Jag får väl göra ett nytt försök att gå under 10 timmar.

/Johan
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Läs texten ovan först

Post by Mats Gustafsson »

Claes-Göran Andersson wrote:Även ni som inte skall cykla Vättern, är välkommna att spänna bågen under dessa pass!!!
//CG
Det verkar bara vara jag som inte cyklar Hel-Vättern, utan bara Halv-V men jag fortsätter gärna att träna tillsammans med er grupp.
Mats G.

PS. Vill gärna slå ett slag för Halv-Vättern eftersom vi är ett litet mixat lag från Kungsbacka som tänker cykla detta lopp, två tjejer och tre killar i lygnar tröjor. Vi siktar på Sub 5,5. (Då får tjejerna extra pris vid målet och det är ju dom värda.) DS.
ErikS

Re: Sub-Grupper inför Vättern 2008

Post by ErikS »

Hur många är vi nu såhär 4dgr innan starten som ska sikta på under 10h?

Hur många stopp är planerade? Har alla lygnarkläder eller ska vi "märka" upp oss på nåt annat sätt också?


Ett par reminders om när man ligger först i klungan och drar som gör resan trevligare:

*I nedförsbacke, trampa på så bakomvarande slipper bromsa alltför mycket, nedförsbacke är ingen vila för den som ligger först...

*Vid sväng eller toppen av backkrön ta det lugnt så gruppen inte dras ut pga gummisnoddseffekten...

*Om du ska ställa dig i en backe, ryck INTE cykeln bakåt, lägg i en tyngre växel och res dig smidigt istället utan att rycka bak cykeln. Annars kommer bakomvarande cyklist som ligger 10cm bakom dig inte bli så glad...
ash

Re: Sub-Grupper inför Vättern 2008

Post by ash »

Tjena,

Jag räknar med att haka på sub-10 gänget trots alldeles för lite träning. Det får hålla så länge det går innan man ev. släpper :evil:

Har själv ingen Lygnar tröja ännu men hoppas det finns för försäljning på tåget ?? ska kolla med Thomas för säkerhets skull.

Tycker verkligen vi ska ha LVG kläder hela gänget för att underlätta....( Märkte det på Hisingen Runt att det kan ställa till det då jag själv hade en röd tröja :wink: )

Vad gäller antal stopp är det väl en smaksak men personligen tror jag det hade räckt med max 3 korta stopp ??

See U on the train.... 8)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub-Grupper inför Vättern 2008

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Vi är runt 10+ som kommer att åka sub-10. Vi har några som åker fortare sub-9. Angående antal stopp kommer vi att diskutera det på tåget.
Jennys man kommer ev. att ställa upp och ha en kontroll efter vägen för att det skall gå snabbt hade det bästa varit att vi lämnade över vattenflaskor med namn på som han kan fylla i förväg "skall prata med Jenny om det går att ordna! Håll koll på denna länk de närmsta dagarna.

Har inga problem att dra ner antalet stopp om vi löser vätskefrågan. Mat kommer jag att ha med mig på cykeln. Stoppen kan vara 2 minuter för min del, räcker att komma av cykeln en kort stund och sträcka ut kroppen.

Ni som inte har anmält intresse för sub-10 men har tänkt åka med skriv gärna på denna länk och sök upp mig på tåget under färden till Motala. Vi kör ett möte och genomgång på tåget, diskuterar taktik, kläder, hastighet, antal stopp också beroende på väder!! Det ser ut att bli lägre temeraturer och risk för regn!!

Som ni sett på mina inlägg efter våra turer har jag skrivit lite om förberedelser. Kolla sub-10 Varbergs fästing och Lygnaredssvängen.

Gå igenom er cykel byt däck och slangar "gjorde det själv igår" kolla drev och kedja, byt kedja om den är sliten "jag byter idag". Smörj cykeln med lite freonspray "vajerhöljen, vevlager, bromsar etc. Kolla prylarna i sadelväskan så ni har färska slangar etc.

Glöm inte att kolla klossarna "är de slitna byt" på skorna så att de sitter fast, i lördags hade vi en incident igen där skruvarna hade lossnat.

Angående Lygnarkläder kommer Camilla att var med på tåget! Vet inte vad vi har kvar i lager. Vi som har mer än en tröja kan ju låna ut ifall det blir brist. Jag kommer att ta med mina två tröjor utifallatt......

Camilla kan du svara på denna länk vad som finns i lager av tröjor?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
ErikS

Re: Sub-Grupper inför Vättern 2008

Post by ErikS »

Vilka är det som hade tänkt åka sub9?
Christer Dalgren

Re: Sub-Grupper inför Vättern 2008

Post by Christer Dalgren »

Jag hade tänkt åka sub 11, det blir 4 stopp som förra året, korta ca 5 min.

Startar 02.20 det vore kul om det fanns någon mer som tänkt som jag.

Viktigast är att göra ett försök sedan får det gå som det går.
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Sub-Grupper inför Vättern 2008

Post by Hans Carlberg »

Jag hade funderingar på att köra en sub-11 men var lite osäker på detta.
Efter helgens backträning på NLD-banan, har jag äntligen bestämt mig.
Jag gör ett försök med sub10.
Blir förstås tufft, men spännande.
Mao så kommer jag att byta från starttid 02.20 till 03.42.
Detta gör jag på torget i info-tältet.
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Sub-Grupper inför Vättern 2008

Post by niclas_y »

Jag hänger på sub10 under förutsättning att jag kan byta starttid
på plats i Motala. Är det 3:42 som gäller?

Har också införskaffat en gul LVG-tröja, men frågan är till vilken nytta
nu när det ser ut att bli kallt och regnigt =jackväder? :roll:

För min del får gärna stoppen vara få och korta.

Hälsningar...Niclas
Timo Springfeldt
Posts: 150
Joined: 2007-04-20 21:53
Location: Timo Savolainen

Re: Sub-Grupper inför Vättern 2008

Post by Timo Springfeldt »

Hej alla!!
Nu är cykeln genomgången för Vättern. Skall själv cykla ett lungt pass imorgon runt Mölnlycke , Landvetter.
Känner mej själv helt okej. Kan man fixa sub10?? Hoppas det, man får väl ha "äcklig diciplin" jämn fart, inget ryck i backar, hålla ihop gruppen.
Ett par frågor: Hur många blir vi i Sub10? Kan man parkera vid centralstationen för rimlig peng Fre-Sön?
Ha de`Timo
Post Reply