VR 2016 SUB 7:30

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Post Reply
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
Här kommer ett glädjande besked till alla er som gillar att cykla fort och som älskar tuffa utmaningar.
Vi kommer att sätta ihop ett SUB 7:30 lag även till nästa års Vättern Runt.

Jag har tillsammans med Janne P, Ragnar C, Hans T och Håkan T diskuterat utfallet från årets satsning och kommit fram till att klubben har potential att sätta ihop ett lag som är kapabelt att matcha en tid under 7:30. Vi har därför beslutat att vi gör en ny satsning och kommer hjälpas åt med att hålla ihop det hela. Klubben har ansökt om 30 SUB-platser.

Det är inte så vanligt att klubbar har lag som kör på dessa tider utan det blir allt vanligare med löst sammansatta team. Därför vore det riktigt roligt om vi kunde få ihop ett starkt SUB 7:30 lag som den 18/6 står på startlinjen i Motala iklädda svart/gula Lygnartröjor.

Vi diskuterar också ett samarbete med en annan klubb med samma målsättning. Återkommer med mer info om detta senare.

Vi söker dig som tror sig ha kapacitet att inom ett knappt år klara av att köra 30 mil med en snitthastighet på 41 km/h.
Anmäl ditt intresse via den här tråden eller skicka ett mail till mig ([email protected]).

Följande personer har redan meddelat mig att man är intresserad att vara med i detta goa gäng.
Peter Remneberg
Janne Pettersson
Håkan Ternow
Hans Törnblom
Ragnar Crona
Magnus Börjesson
Johan Gustavsson
Anders Tykesson
Johan Hallneus
Fredrik Forsberg
Christer Larsson
Claes Sjösvärd
Mikael Rydström
Anders Rimen
Anders Andreasson
Emil Rucinski
Axel Stenberg

Ha de gott och träna hårt
/ peter remneberg
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by pewe »

Knuff
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by FAbIo2 »

Kommer!! :-({|=
Du Peter, jag har fortfarande samma mejl adress..
Vi hörs.
Fabio
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Hej alla i sub 730.
Den 27/9 kör vi ett första gemensamt pass med start i Lindome (anmäl er i kalendariet!). Höstformen ska användas till att hålla 730 fart under säkra former och för att känna på vad som kommer att krävas i juni 2016. OBS! Man behöver inte ha 730 form idag för att delta men klungans målsättning är att hålla en fartnivå motsvarande detta (39-40 km/h). Det är ingen skam att trilla av, inte säkert att vi som håller i detta klarar målet. Bara så ni vet... Detta blir också ett bra tillfälle att prata ihop oss en första gång om höstens fortsatta träningsupplägg med klubbträningar som bas och extrapass därutöver.
Vid regn ställer vi in!
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej

Goda nyheter
Följande personer har fram till dags datum anmält intresse att vara med på nästa års VR SUB 7:30 satsning.
Det är ett rutinerat gäng som vet vad som krävs mentalt och fysiskt.

1 Peter R
2 Janne P
3 Hans T
4 Håkan T
5 Ragnar C
6 Magnus B
7 Anders A
8 Emil R
9 Johan H
10 Christer L
11 Johan Gu
12 Anders T
13 Fredrik F
14 Axel S
15 Mikael R
16 Claes S
17 Anders R
18 Fabio A I
19 Guiseppe D F
20 Johan Gr
21-30 Team Mikko

Som grädde på moset blev det idag klart med en rekrytering på ytterligare 8-10 rutinerade cyklister. Har rekryterat superrutinerade Mikko Pietilä. Mikko som kört VR på 7 timmar har handplockat 8-10 riktigt starka gubbar som kommer att gå med i Lygnens Venner och team SUB 7:30. Det som började med en diskussion om samarbete slutade med att de går med i klubben och kör med oss i våran teamtröja och på våra villkor. Det betyder att vi nu är
30 man totalt där flera har potential att dra hela sträckan i ett 7:24 tempo .

Diskussion om samarbete med annan klubb är också initierad men inget är bestämt ännu.

Vi kommer att ha en kick off i Oktober där vi samlar hela gänget och går igenom upplägget. Återkommer om tid och plats.

Innan dess har vi ett SUB pass inplanerat 27/9. Syftet med detta pass är dels att få en skön kick inför vinterträningen, dels att intresserade ska få känna på vad som krävs att snitta 38-39 km/h. Uppmanar hela teamet att vara med på detta. Se info på forumet och anmäl er.

För övrigt väntar vi nu på att VR ska bekräfta våra startplatser. Anmälan gör vi i Oktober.

ha det gott och träna hårt//
peter remneberg
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by pewe »

=D>
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
Det känns riktigt roligt att få hälsa våra nya lagkompisar välkomna till Lygnens Venner och team SUB 7:30.
Mikko Pietilä
Andreas Pietilä
Filip Danielsson
Pär Edlund
Ludwig Hallesjö
Oskar Johansson
Peter Löfgren
Jay (from US)
Ulf Rydne
Fredrik Sjöström
Dessutom har Marcus Elgstrand (vår klubbmästare från 2013) meddelat att han är med.

Vi kommer att ha en team kick-off där vi går igenom hela upplägget, fikar och tjötar.
Tid:
Söndag 1/11 kl 15-18.
Plats;
Bassoe Technology
Östra Hamngatan 17.
http://goo.gl/maps/Nrbol

Om jag minns rätt kan man parkera gratis i Nordstan fram till kl 19.

Se till att boka in denna tid i era kalendrar.
Det är viktigt att alla är med. Det gäller inte minst er som är nya i laget

Ha det gott och träna hårt
// peter remneberg
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
Nästa Söndag 27/9 har vi inplanerat ett SUB träningspass. Vi kommer köra Lindome - Varberg ToR (~110 km). Vi kommer att hålla en snittfart på 38-39 km/h vid gynnsamma väder och vind förhållanden. Vid regn ställer vi in.

Vi samlas ombytta och klara vid parkeringen i Lindome kl 09.45 för genomgång.
Jag vill se en bred uppslutning så att alla får en formkänsla med sig in i vinterträningen.

Gå nu in och anmäl er på kalendariumet!!!!.
Om ni av någon anledning inte kan (eget bröllop) så meddela mig.

ha det gott och träna hårt.
// peter remneberg
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
Först en riktigt god nyhet!
Vi har nu fått bekräftat från Vätternrundan att vi tilldelats 40 SUB startplatser. Det betyder att alla 33 som hittills anmält intresse har en plats. Det betyder också att vi har platser kvar att fylla med starka cyklister. Nu gäller det att rekrytera ytterligare 6-7 gubbar eller tjejer med kapacitet att hålla 7:24 tempo runt hela pölen. Anmälningskod och starttid kommer inom kort.

En annan god nyhet är att det blir kanonväder på Söndag då vi har vårt första SUB-pass. Hittills har 13 personer meddelat att de kommer. Därtill 7 personer som har förhinder. Detta duger inte. Jag vill se minst 10 gubbar till på plats på Söndag.

Följande kommer
Peter R
Janne
Hans
Ragnar
Mikko
Andreas
Johan Gu
Pär E
Mikael R
Marcus
Giuseppe
Jan B
Johan H (troligen)

Följande har meddelat att man har förhinder
Håkan T
Magnus B
Ulf R
Fredrik F
Emil R
Anders R
Johan Gr

Kan också rekommendera ett sköljpass imorgon Lördag med start i Sävedalen. Även det i solsken.

ha det gott och träna hårt
Peter Remneberg
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Första passet med delar av 2016 års Sub 730 grupp genomförd. Min reflektion; detta gick ju riktigt bra. Säker cykling utan minsta incident trots en snittfart som under större delen av "VR-tempodelen" låg mellan 39-45 km/h/mil! Vi gynnades definitivt av det fina höstvädret och nästan hel frånvaro av västkustvindar, men jag tycker vi ska känna oss nöjda. Tjugo mil till så är vi i mål i Motala. Starka nya och nygamla kvinns och gubbs smälte in utan problem. Märks att det finns många cykeltimmar där sedan tidigare och erfarenhet som vida överstiger min.
Det som jag tycker är påtagligt när farten närmar sig eller ligger över 40 km/h är att här krävs det starka muskler, inte bara ett starkt hjärta och högt VO2max. Min förra höst fram till nyår ägnade jag åt rehab vilket innebar mycket styrketräning för både ben och bål och intervaller på cykel fastskruvad i golvet. Detta har jag haft nytta av hela sommaren då det blivit mycket lättare att åka med i hög fart utan att behöva öda krafter annat än under korta stunder i täten av klungan. Slipar vidare på det även denna höst, med fördelen att starta tvåbent.
Hoppas alla underhåller och förbättrar den fina form som nu finns i gruppen och inte dras till soffan med lugnet av att det är många månader kvar till start. Snart är det vår igen och vi får roligare om formen är minst lika bra som idag när de gemensamma passen på väg i stor grupp drar igång igen. Vi behöver all tid vi kan få åt att slipa teknik som resulterar i lugn, jämn och snabb klungkörning.
/Hans T
PS. I övrigt noteras att Håkan Ternow hade 2h20min på Lidingöloppet, inte illa!
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Mikeryd »

Ja, bättre vädermässiga förutsättningar kan man ju knappt få på Västkusten. Tungt men bra pass som gav en nyttig insikt om vad som kommer krävas i juni nästa år.

Hans, Janne och Ragnar. Det pratades lite om Mallis efter dagens pass. Kan någon av er bekräfta vilka dagar ni tänkt åka dit?

Mikael R
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
Håller med Hans om att vi ska vara nöjda med dagens insats. Kanske uppfattades det som att vi körde för hårt stundvis och och att vi inte anpassade farten för att hålla ihop laget. Ja så var det! Dock var syftet med dagens pass att alla skulle få känna på vad som krävs att hålla ett SUB 7:30 tempo. Från det att jag startade och stoppade min klocka höll vi en snitthastighet på 40,6 km/h i knappt 9 mil. Det råkar vara samma snittfart som vi måste hålla i 30 mil för att vi ska klara vår målsättning. Med andra ord så är det den här nivån det handlar om. Finns inga genvägar!! Så ta med er dagens pass och låt det motivera er när mörkret faller på och vinterträningen känns motig. Det här kommer bli hur bra som helst.
Tack alla som var med idag,. Till våra gästcyklister Anders, Filip och Camilla, -Om ni fick mersmak och vill köra VR med oss så hör av er.

ha det gott och träna hårt
Peter Remneberg
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej!
Hoppas ni har hämtat er efter helgens SUB pass, för nu på Lördag bjuds det på Store Lygnaren i strålande höstväder. Missa inte detta tillfälle utan passa på innan ruskvädret tar över. Det blir ingen SUB-träning utan vi kör med ordinarie röd grupp i behagligt tempo.

Startplats: Slottskogen
Tid: 9:00
Anmäl er på kalendariumet

ha det gott och träna hårt
// peter remneberg
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Hej Sub 7:30! Om någon inte fått anmälningskoden vid utskicket den 30/9 med mig som avsändare, skriv då en rad till [email protected] så skickar jag den. Använd då den e-postadress som ska vara er kommunikationskanal så att vi inte skickar info fel.
/Hans T
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by JohanG »

Göteborgs Cykelförbund har ett seminarium 19 okt. "Rätt träningsplan, periodisering, formtoppning - hur ska jag göra?", som jag tänkte gå på. Richard från Aktivitus håller i det.

Mer info på: https://www.facebook.com/events/510220225812715/
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej!

Jag kan meddela att vi nu fyllt upp alla 40 platserna i Team SUB 7:30.
Det betyder att det ställs lite krav på att ni som anmält intresse också går in och gör klart er anmälan på VR.
Vill inte veta av några sista minuten avhopp innan anmälningstiden går ut. Vi vill inte missa några tilldelade platser.
Se till att gör klart er anmälan nu direkt då det alltid brukar vara någon som får strul med inloggning till mina sidor, vilket kan ta dagar att lösa.

Teamet ser ut som följer
Peter R
Janne P
Hans T
Håkan T
Ragnar C
Magnus B
Emil R
Anders R
Anders A
Christer L
Anders T
Johan H
Filip D
Mikael R
Giuseppe D F
Mikko P
Andreas P
Pär E
Markus E
Ludwig H
Johan Gu
Johan Gr
Mikael J
Oskar J
Claes S
Peter L
Peter W
Axel S
Jan B
Fabio A I
Ulf R
Fredrik F
Fredrik S
Marie R
Tommy G
Jessica Y
Niclas Y
Mattias H
Jay
Magnus X
Anna W

Då återstår bara träning, träning och åter träning

ha de gott och träna hårt
Peter Remneberg

PS
Imorgon är det Töllsjö Rundan med start i Landvetter kl 09.00. Häng På !!!!
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Mikeryd »

Häftigt med 40 lygnare i nya tajta trikåer på startlinjen i Motala i juni!
Just nu har 19 personer anmält sig på VR:s hemsida. 21 saknas!

Mikael
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
Nu är alla anmälningar på plats och jag kan konstatera att vi fått ihop ett grymt starkt gäng som fullkommligt kommer att mosa 7:30 gränsen.
Här är hela gänget:

1. Peter Remneberg
2. Janne Pettersson
3. Hans Törnblom
4. Håkan Ternow
5. Ragnar Crona
6. Magnus Börjesson
7. Emil Rucinski
8. Anders Rimen
9. Anders Andreasson
10. Christer Larsson
11. Anders Tykesson
12. Johan Hallneus
13. Filip Danielsson
14. Mikael Rydström
15. Camilla Larsson
16. Pär Edlund
17. Marcus Elgstrand
18. Ludwig Hallesjö
19. Johan Gustafsson
20. Johan Granfors
21. Mikael Jansson
22. Oskar Johansson
23. Claes Sjösvärd
24. Peter Löfgren
25. Peter Wenander
26. Andreas Pietilä
27. Mikko Pietilä
28. Jan Bergström
29. Fabio Abate Isberg
30. Ulf Rydne
31. Fredrik Forsberg
32. Marie Rydne
33. Fredrik Sjöström
34. Tommy Grünfeld
35. Jessica Ylven
36. Niclas Ylven
37. Jason Liddell
38. Wictor Magnusson Broder
39. Anna Waxegård
40. Filip Sandell
41. Richard Fairalll

Gott så ! nu återstår bara träning träning och ännu mera träning.

//peter remneberg
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej!

Nu på Söndag (2015-11-01) samlas hela Team SUB 7:30 för en liten Kick-Off.
Vi träffas på Östra Hamngatan 17 där vi kör igång kl 15.00 (kom i tid) och är klara ca kl 18.00
Syftet är att diskutera, älta och enas om upplägg och riktlinjer samt tjöta med varandra över en fika.
Ca kl 17.30 kommer Lars-Inge från Cykelresor.com för att informera om bra träningsalternativ på varmare breddgrader.
Ta med en tjuga (kontant) till fikat.
Tror att det är gratis parkering I Nordstan fram till kl 19.00

Vi ses på Söndag och fram tills dess, - Träna Hårt!
// peter remneberg
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

3/41-delar hittills siktar på 3 h svårartad svettning nu på söndag. Att sitta ner eller inte? Det är frågan. Jag funderar på det när jag gör Janne P sällskap på lördag, Landvetter är ju en väldigt fin plats i November.
Post Reply