Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by Jörgen »

Hej,
Jag anmäler mig till Öland idag.
Kastlösa låter fint för mig. Jag kan ta med lakan och städa själv... eller betala för att slippa. Det kvittar!

Tror det kan komma till fler. Björn och Frank verkar pigga på detta. Tobbe och Robert behövde kolla kalendern...

Vi hörs,
Jörgen
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by andale »

Jag kan ta med egna lakan och städa själv.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Har ringt Kristin på Kastlösa vandrarhem väntar på att hon återkopplar.

Snackat med P-O och det är inga problem att flera hänger på. Han har tappat Gotlandsgänget och Jockes gäng från Växjö.

Lakan fixar ni på plats om ni vill ha det. Städningen är mycket enkel eftersom vi knappt bor där bara sover. Snabb dammsugning och vaska toaletten så är det klart.

Kommer även att beställa mat på fredagskväll som förra året = bokning av plats vad ni äter bestämmer ni.

Bidraget på 500 kr kommer att aktiveras kassören kan behöva ett konto från er eller Swish "mobilnummer". Vi tar det efter årsmötet när kassör är vald. Jag missar årsmötet för första gången sedan vi bildade klubben är i Sälen och åker skidor med barnbarnen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Då är vi 12 cyklister från klubben som är anmälda.

Torbjörn Lööf och kanske någon mer är på gång!

Sista anmälningsdag var 28/2! Men det går fortfarande att anmäla sig.

Vandrarhemmet i Kastlösa har återkopplat. Det finns en stuga för 6 personer 1250 kr utan städ, bäddmaterial och frukost och dubbelrum för 1175 kr inkluderat städ, bäddmaterial och frukost tillgängliga inga vandrahemsrum kvar.

//CG

Anmälda och betalat:
Magnus Olsson
Olof Tedenbrant
Rolf Lindkvist
Hans Carlberg
Anders Alexandersson
CG Andersson
Janne Peterson
Maria Wiman
Rolf Taipale
Jörgen Stadler
Björn Tuvestad
Niklas Nordell
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Har fått svar från vandrarhemmet och stugan är två rum med två bäddar och en väggbädd som man fäller ner i varje rum. Anders svarade att han bor med oss i stugan och även Jörgen senare. Vi kan bo en till i stugan som har självhushåll, kök med kaffebryggare, micro etc. Passar mig bra som måste äta Glutenfritt sedan november. Att äta frukosten som erbjuds i matsalen är inga problem den ingår i dubbelrummen men inte i stugan. I stugan städar vi själva och har eget bäddmaterial lakan, påslakan och örngott.

Vi kommer att behöva en tidigare frukost för att hinna in till Färjestaden på lördagsmorgon precis som förra året. Har förvarnat om detta.

Jag har prel. bokat stugan och 4 dubbelrum = 14 platser ifall Torbjörn och någon mer anmäler sig. Olof och Magnus snackar om att stanna på Öland efter Fyren. Janne och Maria hör av er!

Vill ha besked a.s.a.p. om boendet så jag kan göra en slutgiltig beställning. Priset för dubbelrummen inkluderar städ, bäddmaterial och frukost i matsalen och priset är ungefär detsamma som vi betalat tidigare år på Frögården.

Undrar ni över något slå mig en signal!

//CG

0705365580
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Se nedan vårt boende första natten på fyr äventyret. Har dragit ett mail till alla deltagare som bor i Kastlösa.

//CG

Hej

Nu har jag fått bekräftat vilka som åker med till Öland. Det blir tre dubbelrum och stugan vi är 12 personer i dagsläget. Sex personer i stugan. Tar du bort det fjärde dubbelrummet!

Vi kommer ner sen em. på fredagen 7/8 och alla vill säkert äta middag som förra året. Cyklingen börjar i Färjestaden 08.30 på lördagsmorgon så vi behöver tidigare frukost som förra året.

Vi får hoppas att Corona är överspelat då, just nu är allting upp och ner. Har precis ombokat min cykelträningsresa till Mallorca i april som vi gjort sedan 2006 runt påsk. Nu blir det oktober istället och avslutning av året.


Vårt boende 7 till 8/8 ser ut som följer:

Dubbelrum
Magnus Olsson
Olof Tedenbrant

Dubbelrum
Janne Peterson
Maria Wiman

Dubbelrum
Björn Tuvestad
Niklas Nordell

Stuga:
CG Andersson
Rolf Lindkvist
Hans Carlberg
Anders Alexandersson
Jörgen Stadler
Frank Solberg-Wilhelmsen

Hälsar

Claes-Göran

0705365580
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

P-O har skickat ett mail till alla deltagare som brukligt. Han vill ha svar på vem man bor med på Hornsjön, specialmat och startgrupp. Björn frågade idag om vi skall ge svar individuellt och jag har svarat alla i gruppen i mail. Jag har svarat P-O att vi återkommer med fartgrupp så vi får snacka ihop oss. Skriv gärna här vad ni tycker om farten.

Hans C. och jag tänker nog 28 eller 29 grupp det är ju kul om vi kan ha en Lygnar grupp som många gånger tidigare. Blir säkert några icke Lygnare också.

Kommer att ringa vårt boende i Kastlösa under dagen för koll att allt fungerar mellan fredag och lördag.

Alla är kvar förutom Rolf Lindkvist som hoppat av.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by andale »

Hej!

Jag har svarat PO. Beträffande fartgrupp så kör jag helst med en Lygnargrupp med fart runt 28-29 km/tim
/Anders
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by andale »

För femte gången kördes Öland fyr till fyr och Lygnens Venner har varit med varje gång, men för mig var det premiär. Det visade sig vara en bra årgång eftersom vindarna var ganska svaga båda dagarna. Prognosen visade också sol, men i sista momangen ändrades det något så första dagen fick vi känna på lite regn.

Första dagen bar av ner mot Långe Jan i ett öppet och vackert landskap. Upp mot norr följde vi sedan en och samma väg i ca 7 mil innan det var dags att lämna den. Vi gjorde stopp på välplanerade matställen där det inte var svårt att fylla på med god energi.

Ett pittoreskt inslag och avbrott var att träffa på kamelerna. De måste givetvis fotograferas och matas :-D .

Även om det är platt och svaga vindar och vi körde i distanstempo så kändes ändå cyklingen av i kroppen och det var då lite extra skönt att komma fram till Hornsjön för en välförtjänt after bike. Maten var sedan också högklassig och det var hur lätt som helst att äta sig mätt.

Så här cyklade vi dag 1. https://www.relive.cc/view/vRO7RdLrLKv

Dag 2 cyklade vi upp på en vacker väg upp mot Byxelkrok innan vi svängde österut för att sedan besöka Långe Erik. Sedan bar det söderut på de inre delarna av ön där vi kunde stöta på på både med och motvind beroende på vilket håll vi styrde och var vinden kom ifrån. De många milen gjorde att det inte kändes helt bekvämt i bakdelen.

Utöver de fina stoppen på matställena så hade P-O även med en följebil som stannade till vid strategiska ställen och kunde erbjuda vatten, kaffe och lite godis.

Och så här cyklade vi dag 2. https://www.relive.cc/view/vAOZxByzeyq

Dessutom fick vi smaka på kroppkakor efter ankomst som tillsammans med lingon och grädde gjorde att det sedan inte fanns någon plats i magsäcken.

Tack CG, Hasse, Janne, Mia, Jörgen, Björn, Örjan, Frank och Magnus för gott sällskap och inte minst P-O som har arrangerat detta trevliga event.
20200808_162907.jpg
20200809_072223.jpg
20200808_150432.jpg
20200808_101146.jpg
image1.jpeg
20200808_091212.jpg
20200808_100319.jpg
20200808_100319.jpg (1.14 MiB) Viewed 13266 times
Långe Erik.jpg
/Anders
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by Jörgen »

"Camel - for the man who doesn't try too hard..." :-D
Här cyklar man Öland runt och det som oväntat nog poppar upp i minnet är basrösten i den gamla reklamen från bio när man var ung...


Tack
- alla i gruppen för skön cykling och kul dagar på Öland!
- till PO och övriga ölänningar för fint arrangemang!
- CG för fint ledsagande av gruppen!
- väderguden för det fina vädret!

Dom där kuststräckorna uppe i nordväst var 5-stjärninga - om inte 6-stjärninga... (d.v.s. hors categorie - utanför skalan).

Det kan bli repetition av detta nästa år!

Mvh
Jörgen
Attachments
IMG_3884.JPG
IMG_3884.JPG (559.95 KiB) Viewed 13218 times
IMG_3883.JPG
IMG_3883.JPG (425.25 KiB) Viewed 13218 times
IMG_3869.JPG
IMG_3869.JPG (839.01 KiB) Viewed 13218 times
IMG_3855.JPG
IMG_3855.JPG (557.06 KiB) Viewed 13218 times
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 8 - 9 augusti 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Två härliga dagar på Öland blev det även om väderprognosen som vanligt denna sommar inte stämde denna gång på lördagen. Lite småjobbiga vindar på enstaka tillfällen båda dagarna och blöta vägar på östra sidan på lördagen annars var det perfekt jämfört med förra året då vi startade i ösregn och det blåste småspik stundtals båda dagarna.

Trots Corona tider som är väldigt speciella lyckades P-O få ihop arrangemanget även detta jubileumsår.

Tackar Lygnargänget och P-O för arrangemanget, två fina dagar på cykeln.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply