cykel o cykelbana?

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
cali1001

cykel o cykelbana?

Post by cali1001 »

Tjenixen!
Var ute o cyklade idag i godan ro. När jag kom söder ifrån o åkte från särö mot kullavik cyklade jag på vägen bredvid den osopade cykelbanan. En man i en fet bil körde om ganska otrevligt o körde mycket nära både mig o min hustru samtidigt som han sneddade in framför mig, hyfsad som jag var markerade jag detta genom ett uppgivet viftande med armarna och detta fick honom att parkera på vägen o invänta mig... Efter lite domderande hävdar han att jag inte har rätt att köra på vägen när det finns en cykelbana precis bredvid. Jag hävdade motsatsen och behöver nu få lite moralisk stöd i att trots att det går en cykelbana bredvid har jag all rätt i världen att cykla på vägen.. Stämmer detta?
/Calle
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: cykel o cykelbana?

Post by molsson »

Tyvärr Calle, se utdrag ur trafikförordningen nedan;
Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.

Jag vet ju inte hur det stämmer med ditt färdmål. Att cykelbanan inte var sopad kanske kan tolkas som att den inte var iordningställd för trafik men då får man vara hårklyvare med lagen. Bilistens beteende kan man ju ifrågasätta med tanke på portalparagrafen i lagens andra kapitel

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

/Magnus
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: cykel o cykelbana?

Post by dlridings »

Här är, som vanligt, Norge mycket bättre. Redan i första meningen står det:

"Sykkelen er et kjøretøy. Du kan sykle på alle veger, med
unntak av motorveger og andre veger som er spesielt
skiltet med sykkelforbud."

Hela dokumentet från Norges "Vegvesen": Trafikkregler for syklister

Men i Sverige har bilindustrin lyft upp ett urfattigt folk till en välmående medelklass, så bilen är helgad och dess tempel är asfalt.

Daniel
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: cykel o cykelbana?

Post by T.F »

vi är landsvägscyklister,så hette det åtminstone förr å så lever jag,hellre förr än senare!..
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: cykel o cykelbana?

Post by Mats Sarapik »

I Norge cyklar dom på trottoarerna
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: cykel o cykelbana?

Post by isb68 »

Att cykla i centrala Oslo är förenat med livsfara ... jag cyklar till jobbet vid 05:30 bara för att slippa trafiken.
Uppmärkta cykelfält anses vara parkeringsplatser av de flesta bilister (helst hantverkare/varubud).

För att få drägliga träningsförhållanden får man ta cykeln på t-bana/tåg ut från stan i 20-30 minuter till lämplig startplats.
Ni anar inte hur bra ni har det i Gbg :-)

/Örjan I.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: cykel o cykelbana?

Post by dlridings »

Mats Sarapik wrote:I Norge cyklar dom på trottoarerna
Jap ... eftersom det inte är uttryckligen förbjudet.

Men (utanför Oslo) cyklar de på asfalt.

Örjan, jag känner plågan med Oslo så väl, så väl. När jag kommer in söderifrån, Skien osv, ska man absolut INTE ta cykelbanan, som snarare liknar en MTB-bana. Och väl in i Oslo är det för djävligt (men handen på hjärtat, det är det med bilen också). Som tur är, kommer jag oftast in till Oslo sent på kvällen, men det finns allt annat man ska se upp för också ... spårvagns spår ... brrr

Men vettiga trafikregler för cykel, det har de.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: cykel o cykelbana?

Post by dlridings »

Jag brukar resonera ... man SKA cykla på cykelbana. Men jag har aldrig hittat en. Jag ser bara GC-banor och det är inte samma sak.

Daniel
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: cykel o cykelbana?

Post by isb68 »

Ett par korta videos på temat att samsas om utrymmet på vägarna ... :-D
http://www.youtube.com/watch?v=Dqs4q5iFZjI
http://www.youtube.com/watch?v=2n1FWpXod3g


/Örjan I.
Post Reply