Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by andale »

Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Passtyp: Vintercykling

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE "

Bana: https://ridewithgps.com/routes/34305131
Passansvarig: Jörgen Stadler
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
• Ladda gärna ner appen 112


Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Hej,
På söndag var det egentligen dags för en Schnitzel i Norsesund... Nu i pandemin är det inte så lämpligt att vi sitter och äter ihop så jag föreslår att vi kör denna runda i höst istället. Vi tar istället Fyllevägen en gång till. Jag har inte rekat den (har varit i Sälen i ett par veckor för jobb och semester och kom hem nu) men tror nog att den är farbar.
Vädret blir en utmaning. Rejäl vinter utlovas av SMHI. Ni får vara beredda på att jag tar min MTB så jag har bra fäste på. Annars vågar jag inte köra... så det kommer att gå långsamt. Men det finns gott om backar att bränna benen i så alla kommer bli trötta ändå! Blir vi många gör vi två grupper - en snabb och så min grupp.
Ta med något att äta vi kommer göra två korta stopp. för energiintag och tjöt...
Det ska bli roligt!!!
/Jörgen
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Om ni vill ha omväxling kan jag erbjuda Vättlegruset som jag rekade i höstas. Start i Sävedalen över Bergsjön följer just nu Burhultsrundan fram till Gamla Kilandavägen där man går vänster mot Dammekärr sedan helt nya vägar genom skogen till Bohus och Surte till Surtesjön och stigar mot Rannebergen, Gunnilse hem via gruset genom Lexbydal.

Har inte lagt ut den vill göra en rekning till i Bergum men den duger som den är nu 57 km. Magnus har cyklat med mig så han har nog banan i sin GPS.

Får jag lite assistans kan vi rita den i Ridewithgps har inte det kontot.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by andale »

Claes-Göran Andersson wrote: 2021-02-03 13:36
Får jag lite assistans kan vi rita den i Ridewithgps har inte det kontot.

//CG
Här är Vättlegruset https://ridewithgps.com/routes/34925223
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kanon Anders!
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Hej,
Jag tycker Vättlefjällsrundan ser ut som en bra men kanske lite väl lång runda när det väntas så kallt väder... Har ni kört den nu på vintern?

Jag var ute och rekade de första två milen på Fyllevägen - upp för Stans väg. Det gick att cykla upp där men jädrar i min låda vad jag fick jobba hårt... Det känns väldigt tufft i alla fall för mig att köra alla de 6 milen... så en avkortning är kanske klokt även här. (Annars blir det 4,5 timmar och det är väl i längsta laget på en vinterrunda?)

Funderar på att korta av rundan t,ex, genom att starta i Landvetter. Sedan köra Fyllevägen till Härskogen - Hulan - Jeriko och Härkeshultsvägen tillbaka till Landvetter. Det är 45 rejäla km med mycket grusväg.. Jag ska reka den sträckan imorgon.

Alternativt kan man köra Sävedalen -Puketorp - Björndammen - Tahult - Härkeshult - Jeriko gruset till Bråta - sedan asfalt längs Aspen hemåt. Inte så mycket grus men det är nog ganska gott om snö att köra på så det blir inte helt lättrullat ändå. Det är 35-40 km.

Återkommer med mer info när jag rekat klart!!

/Jörgen
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by rogera »

För de som cyklar till och från startplatsen är det ju inte säkert det blir kortare om startplatsen flyttas :-) Personligen är det ingen större skillnad på Landvetter eller Sävedalen, ca 17 resp ca 14 km enkel väg men för andra kanske det skiljer mer.
Lite kortare bana är OK! Får väl ta extra sväng efter om jag vill vara ute längre i kylan :-D
/Roger
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Jag rekade delar av Vättlegruset i går med bilen. Ville kolla den delen som jag inte rekat färdigt och såg nu att det går att cykla Rotenvägen = vänster på gärdet när man kommer ner från Bergums Kyrka. På Burhult går vi höger vid Y-korsningen och kör Mollsjövägen.

Har cyklat Rotenvägen tidigare men hittade inte skogsvägen som ansluter Mollsjövägen efter det fina tjärnet på vänstersida med sommarstugorna. Igår fick jag koll på den.

Grusvägarna från Björsared över åkrarna mot Bergums Kyrka är frusna och hårda med dubbdäck ser jag inga problem. Samma på Rotenvägen och Mollsjövägen man får hitta ett jämnt fint tempo i kylan cykla lugnt och säkert på vägarna. Har cyklat banan flera gånger men inte med snöförhållanden det har tagit ca. tre timmar i sadeln med lugn cykling.

Har ytterligare ett avsnitt i Bohus som jag tänker cykla imorgon när man kommer ner på Sandvägen från Jennylund och svänger vänster in på Platåvägen förbi gamla vattentornet och går in bakom villorna. Där finns en stig som är påbörjad väg med grov makadamsten upp i backen och sedan stig några hundra meter mot Surte Skjutbana efter några km kommer man fram till Fågeldammarna vid första parkeringen vid Surtesjön. Har cyklat denna sträcka under blöta förhållanden då var det kass. Backen med sten ca. 50 meter får man gå uppför sedan räknar jag med att det är fruset och cykelbart.
Med denna sträcka går man inte ner till T korset på Sandvägen och svänger vänster mot Surte på villavägarna som kartan visar och man slipper idiot backen i Surte upp till Fågeldammarna. Blir några km kortare.
Gruset från kyrkan i Gunnilse fram mot Lexbydal var hel OK. Även cykelbanorna är rena och fina kan finnas någon isvalk här och där så man får vara försiktig och uppmärksam.

Jag ställer bilen I Sävedalen och kommer att cykla Vättlegruset lugnt och fint. Tempen ser bättre ut i morgon med -5 grader och det är mycket inne i skogen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Hej,
Vättlegruset är taget!
Vi ses i Sävedalen imorgon 10:00. Det blir bra!

/Jörgen

För info:
Har rekat Fyllevägen från Landvetter till Härskogenmed bil och till fots idag. Allt är farbart och det mesta är fina plogade vintervägar. Det börjar jäkligt tufft men farbart upp till Öjersjö som jag skrev tidigare. Lite stökigt på vägen efter bommen innan stigen runt lilla Härsjön och på själva stigen men farbart även där.
Var även nere vid Stora Härsjön och kände på isen. Det lockade till mer... skulle vara kul att testa att köra tvärs över sjön i solskenet! Från Härsjön mot Lerum-Jonsered - inga problem. )
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by Magnus Lindh »

Start och stopp i sävedalen passar bra!
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by molsson »

Upplogat spår på Stamsjön om ni söker iscykling, ska tydligen även finnas plogat spår på Uspen, För mycket folk idag i solskenet dock.

De som vill åka skridskor så är detta lämpliga banor runt sjöarna, Skridskoåkarna kanske blir sura om vi river upp med dubbdäcken men går ju att cykla bredvid även om det är mycket jobbigare.

/Magnus
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by Hans Carlberg »

Inga preparerade skidspår men det har skapats en del på Nedsjön med där är också en hel del långa isstråk där skidspåren kan gå igenom och det blir blir våta skidor, så fram med skrapan..men vi har åkt där igår och i solen idag.
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by staffans »

Får avstå idag. Ha en fin runda!
Staffan
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Fylleschnitzelns grus söndag 2021-02-07 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Vi blev sju gubbs som startade från Sävedalen idag och körde delar av Vättlegruset. Efter en kall natt var det minus 6-7 grader på morgonen som senare på dagen blev bara någon grad minus. Vägarna fungerade bra mot Nödinge genom skogarna småjobbig motvind upp till Björsared och ute på åkrarna mot Bergums Kyrka.
Det blev Rotenvägen och några rejäla backar innan vi kom till skogsvägen över till Mollsjövägen, packad snö mellan gårdarna och grus fram till Mollsjövägen man höll på och gräva ner fiber. Det var fjällmiljö vackert med vita vägar och snön som ligger på träden.

Rullade fint mot Dammekärr och in på Granåsvägen till bommen. Där fick vi vända efter ett försök att cykla i snömodden. Tillbaka mot Dammekärr och ner till Nödinge centrum, cyklade efter 45:an till Surte idrottsplats där vi gick upp på de övre vägarna för att cykla över till Lövgärdet, Rannebergen på cykelbanor.
Eftersom det inte gick att cykla i skogen mellan Dammekärr och Jennylund var det bara att inse att stigarna från Fågeldammarna över till Rannebergen skulle vara lika dåliga. Det behövde vara plogat och ihop fruset för att inte framhjulet skulle åka som en guttaperkaboll!

Ner till Lärjeravinen från Rannebergen då var vi inne på banan igen och vidare över Gunnilse, Angereds Kyrka, Lexbydal och Sävedalen.

Jag hade 63 km, 3.38 timmar i sadeln och 736 hm. Mycket cykling i riktigt vinterväglag och på lite småluriga cykelbanor. Hade vi skippat Granåsvägen till bommen som blev 4 km t.o.r till Dammekärr hade banan i detta skick blivit 59 km mot originalet genom skogen som är 57 km.

Tack för en fin dag på cykeln!

//CG

Nästa vecka är det Lars-Inge och Kungsbacka som bjuder upp till dans!
Höjdprofil Vättlegruset över Nödinge centrum.JPG
Höjdprofil Vättlegruset över Nödinge centrum.JPG (14.62 KiB) Viewed 8621 times
DSC_2669.JPG
DSC_2670.JPG
Här var det bara att vända tillbaka gick inte att cykla på stigarna!
DSC_2671.JPG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply