Hemvändan Söndag 2021-07-04 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Hemvändan Söndag 2021-07-04 kl. 09:00

Post by andale »

Hemvändan Söndag 2021-07-04 kl. 09:00
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE ".

Cykelsäkerhet och Covid-19
Det är viktigt att göra anmälan i kalendariet så att vi vet hur många som kommer. Styrelsen anser att det ur cykelsäkerhetssynpunkt är bra att fortsätta med max 8 till 10 per grupp. Det ökar hanterbarheten, säkerheten och gör det lättare för andra trafikanter att passera oss. Alla som vill vara med skall komma till starten på distansrundorna så vi vet att hur många det är i varje grupp. Vid startplatsen delar vi upp oss direkt i respektive grupp. När det gäller fikastopp är det serveringsställets restriktioner och begränsningar som gäller och det blir lätt fullt. Därför är det bra om alla tar med energi i fickorna och alla läser det som gäller för den aktuella rundan i forumet.

Distans: 138-156 km

Backighet: Medel

Grupp Grön
Bana: https://ridewithgps.com/routes/29920916
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren: Tempot blir 23-25 km/h.

Grupp Gul
Bana: https://ridewithgps.com/routes/26877205
Passledare: Magnus Olsson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Bana: https://ridewithgps.com/routes/26877205
Passledare: Roger Andersson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
Ladda gärna ner appen 112

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Hemvändan Söndag 2021-07-04 kl. 09:00

Post by rogera »

Då jag tycker det blir lite för långt att köra 14-16 mil utan fikastopp så har jag ordnat så vi kan fika i Lilla Edet i orienteringsklubben Gipens lokaler där mina föräldrar fixar något att äta och dricka. Det är en stor lokal så det skall inte behöva bli någon trängsel. Vi var där på förra årets runda också.

Jag ritar inte om banan, men vid trafikljuset efter bron i Lilla Edet så sväng höger istället för vänster. Efter ca 1 km så ligger det på vänster sida, strax efter bensinstationen. https://goo.gl/maps/xSvvQX7Wyjra13Az7

Medtag energi också, det är drygt 10 mil till fikat för röda och gula gruppen och kan behövas stopp för att fylla energi och kanske vätska vid någon kyrkogård eller liknande innan fikapausen.
/Roger
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Hemvändan Söndag 2021-07-04 kl. 09:00

Post by rogera »

Välkomna till veckans distanspass till mina gamla hemtrakter, Lilla Edet, där vi även tar ett fikastopp enligt tidigare inlägg.
Det är ett långt pass så även om vi stannar för fika behövs energi fyllas på under tiden också. Så tag med ordentligt med energi i lämplig form att ha i fickorna. Vid behov stannar vi även och fyller vatten på något ställe.

Vi har ledare för två grupper, men än så länge inte så många anmälda deltagare. In och anmäl er så mina föräldrar får en uppfattning om hur mycket fika som behöver förberedas!
Jag leder röd grupp. Vi håller distansfart och siktar på runt 30 i snitt men det påverkas ju förstås av antal deltagare och eventuell vind. Om vi använder cykelbanor eller väg bestäms på plats med hänsyn till vad som känns lämpligast med tanke på gruppstorlek och trafiksituation.

Vädret verkar lite svårt att förutspå då det är olika på olika tjänster. Temperaturen verkar i alla fall bli bra men det kan komma nederbörd. Hoppas vi slipper det!

/Roger
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Hemvändan Söndag 2021-07-04 kl. 09:00

Post by Magnus Johansson »

Hej på er.
Jag får ställa in dagens tur, tog vaccinspruta I torsdags o är inte helt återställd. Ni får ha en fin tur.
Mvh.
Magnus Johansson
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Hemvändan Söndag 2021-07-04 kl. 09:00

Post by rogera »

Röda gruppen inledde med 6 personer men efter ca 6 mil, i Nygård, så vände Carlo och Murray hemåt igen då de hade andra aktiviteter på gång. Martin, Tony, Staffan och Roger som ledare fortsatte på banan. Vi hade en härlig dag på cykeln med fint samarbete i gruppen även om Staffan fick ligga på rullen en del efter att inte känt sig helt pigg efter att tagit vaccin häromdagen.

Vi fikade i OK Gipens lokaler där mina föräldrar fixat fika i form av bröd och rabarberkaka. De vill att vi skänker till barncancerfonden. Swisha valfritt belopp till mig så sköter jag inbetalning, telefon 070 647 90 08.

Fikan var en välbehövlig paus och sedan fick vi ta lite motvind söderut men det rullade på bra där också med korta förningar i vinden. Vi avslutade rundan vid Partihallarna och hade drygt 31 i snitt. Regn slapp vi men det såg svart ut söder om oss på mot Kungälv och var vattenpölar på vägen i slutet,

Nästa söndag är det ett kortare pass till Gottskär.
/Roger
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Hemvändan Söndag 2021-07-04 kl. 09:00

Post by molsson »

I den gula gruppen blev vi 3 stycken, Anders, Max och Jag. Cyklingen gick fint utan incidenter, Vattenstopp i Hålanda och det var varmt, fick slå av sista delen ned mot Lilla Edet då kroppen klagade på ansträngningen för både mig och Max. Finfika som Rogers föräldrar hade dukat upp, bröd och många sorters pålägg, rabarberkaka och melonbitar, bara detta gjorde att ni som inte var med borde vara avundsjuka.

Efter Lilla Edet bar det söderut i motvind och värme, extrastoppet vid broöppning i Kungälv var välkommet och så även den svalkande regnskuren när vi passerade Gamlestaden. Rullsnitt strax under 27 km/h.

På soffan i Hålanda kyrkogård
IMG_2470.JPG
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Hemvändan Söndag 2021-07-04 kl. 09:00

Post by rogera »

1000 kronor är nu skänkta till Barncancerfonden.
/Roger
Post Reply