Lugnt och långt

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Hej Daniel!

Hur känns det att stå där i medaljregnet? Det låter lockande med "Pilen" kommande säsong. För min del hänger det på att höger knä blir OK till 2017. Jag skall ju genomföra 40-års jubileet, dvs det var 1977 som jag genomförde första Vätternrundan. Går det bra så är jag på för sagda pil. När går den av stapeln?

Apropå pilen, så i TdF 2003 vanns etapp 10 resp. 11 av just två pilar :mrgreen:

/Ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Det finns gott om tid, gott om tid att förbereda sig. Flèche går vartannat år, så nästa gång är pingst 2018.

Men det kräver disciplin. Det är därför att erbjuder mig att lotsa ett gäng runt kommande säsong, 2017, för att trimma in demonerna och hålla dem på mattan.

Jag har fått höra, inte officiellt, men från en säker källa ... att jag får "guld" för distans i Sverige i år. 603 mil organiserade brevetlopp blev det i år.

Jag missade Sverige Super Randonneur, dvs, en full serie 200, 300, 400 och 600 med start i olika landskap, men jag har ett år till att komplettera. Jag har 200, 300, 400 och 1000 i olika landskap, men 1000 kan inte ersätta en 60-milare i detta sammanhang. Så det få bli en 60-milare i Skåne eller Närke nästa år. Kör jag en 60-milare i Skåne, har jag en _hel_ serie i olika landskap: 200, 300, 400, 600, 1000 ...

Men jag saknar sällskap. Jag lovar. Detta är inte omöjligt, inte ens svårt. Tja, ibland, kl 4 på morgonen, känns det lite tungt. Inget som en flaska Fortimel och någon timme under en nödfilt (aluminiumfilt) i en park inte hjälper.

Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Lugnt och långt

Post by Sköld »

Det låter kul Daniel , jag är på en Lygnarsatsning 2018 på Fleché.
Har funderingar på att köra Super Brevet Scandinavia 2017 , men nu blir det Vättern med 8:15-gänget,
och jag misstänker att det är svårt att få in kvalificeringarna som behövs under våren i det programmet.
Höstarna är ju lugnare , mycket tack vare att VR styr cykelåret på gott och ont.

De flesta Brevet-loppen går väl på helgerna?
Vet du när programmet för 2017 kommer ut?
Sannolikt blir min jobbsituation lite "luftigare" framöver, och jag kommertroligen att kunna lägga in
långpass ibland under veckorna.
En annan långfråga:
Tänker cykla o hälsa på barnbarnen i Gävle vid tillfälle,
vilket planeringsinstrument är bäst tycker du för att lägga en tur?
Jag kör antingen småvägar, "gravel"-varianten med grus och kostigar med crossen,
eller mindre asfaltvägar med racern. (3-4 dagar varant 1 , 2-3 dagar variant 2)
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Jasså inte förrän -18.
Ja då vore det väl illa om man inte skulle vara "mogen" för pilen. Man har ju då god tid för att hantera sitt "Proud flech" :oops:

Ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Hej! Kul att ni hör av er.

Jag sitter på tåget till Odense med en liten telefon, men jag vill svara på minst en fråga, den om schemat för 2017.
As
Den finns nu på www.randonneurs.se

Glöm inte Vänersborg, Trollhättan och Uddevalla när du ska hitta passande tider, Bengt. Flera lopp startar på röda dagar mitt i veckan.

Jag använder BaseCamp från Garmin med kakor från Openstreetmap. Gratis till båda Mac och PC.

Man kommer långt med online tjänster men det brukar vara jobbigt att ångra och rita om alternativ. Http://www.ridewithgps.com är den populäraste tjänsten.

Hörs!

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Om ni vill läsa lite vettigare saker om Flèche Nordique och randonneurverksamhet, kan ni läsa lite i Uddevalla Posten om ett par killar därifrån, jag har cyklat med båda.

En bra tidningsartikel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Olof,

Jag kommer att köra några 20-milare som träning under våren, men först ska jag åka till Mallorca, så det blir inte så många i april. Det jag har spikat för april är:

1/4 och 8/4. Det är brevetlopp. Jag åker till Mallorca 9/4 så det är tänkt att vara lite som uppvärmning. Jag kommer tillbaka från Mallorca 23/4 och kör en 30-milare (brevet) 29/4, men då är du kanske i Bjäre.

Jag vill köra en 20-milare i mars, men det beror på vädret. I så fall blir det 4/3 (Trollhättan) eller 18/3 (Uddevalla). Jag har en liten skåpbil så jag kan transportera cyklar.

Men det mest definitiva är 1/4 och 8/4.

Jag kommer att köra några "oorganiserat" också (dvs, inte brevetlopp). Min favorit träningslopp på 20-mil är:

Statoil/Fässberg, sydsidan Lygnern, Förlanda, Horred, Öxnevalla, Torestorp, Öxabäck, Holsljunga, Svenljunga (via småvägar), mat i Svenljunga, Roasjö, Skepphult, Fritsla, Seglora (backigt och grus, men hårdpackat grus ... "sportgrus" ... vägen har ett namn, så det är inte så illa), Hyssna, Sätila och hem, via norra sidan Lygnern. Jag kallar det "Lygnern runt med bonus".

https://ridewithgps.com/trips/7358940

Dessa körde jag på min vinterserie förra året, när jag körde minst en 20-milare varje månad på året. Jag hade vintercykel, men vägarna är fina och vilken cykel som helst är ok. Det finns någon kilometer hårdpackat grus på 3 ställen, men de är korta.

Varianter ...

https://ridewithgps.com/trips/7358940
https://ridewithgps.com/trips/7788731

Apropå detta med "namn".

Jag minns en gång för ett par år sedan när jag körde Örebros 100-milare. Det var dag 2 och vi hade precis kört backarna mellan Lesjöfors och Vansbro. I Dala-Järna svängde vi mot Leksand och jag visste att fler backar skulle komma. Vi var tre stycken. Det kändes som backarna aldrig vill ta slut.

Vi hade bara sovit 2-3 timmar under natten. Det var varmt, redan 28-30 grader. Och så kom det en backe till.

Jari tittade ut i skogen och där fanns en blå skylt: "Shit! Den har ett namn."

Då visste vi att vi stod inför en riktig backe.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt (Flèche 2018)

Post by dlridings »

Ok, vi närmar oss.

Vem är med? Om ca ett år ska vi stråla ihop uppe på Billingehus.

Vi behöver 5 stycken, minst 3 ska komma i mål ... samtidigt (det är tillåtet, men skamligt, att gå uppför Billingehus efter 24 timmar).

Idag fick jag intyg och "det gula kortet" från 2016 ...

Vem är med? 24 timmar, minst 360 km, lag om max 5, minst 3, sista kontroll minst 25 km från mål ... trofén går till klubben. Deltagarna får medalj.
DSC_0693.JPG
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Lugnt och långt

Post by Sköld »

Hej Daniel!
Jag är på!
Jättefina trakter.
Pratade med den glade mannen i Skövde förra veckan.
Vilket datum är det?
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Hej Bengt,

Det är alltid Pingsten.


Olof är också intresserad. Då har vi kommit upp till ett minimum (3). Maximum är 5, har jag för mig och det är inget som hindrar att flera lag från samma klubb anmäler sig. Det är klubben som anmäler sig, inte individer.

Det skulle vara väldigt bra med ett par kvinnor också.

Det finns tid. Någon gång efter årsskiftet kan man börja anmäla lag och få sin bana godkänd. Det är Ulf Sandberg i Skövde som samordnar och organiserar allt. Som du redan har noterat, en mycket fin människa med en uppskattad inställning till loppet (alla ska vara glada).

Jag återkommer ...

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag cyklade med Thomas Franzén igår och vi hann prata om det ena och det andra, bland annat Thomas tid som randonneur. Thomas gav sig på PBP på den ökända 2007-upplagan. Det regnade mycket, om man säger så.

Jag märkte att Thomas var betydligt starkare än när vi var på Mallorca. Men det ska sägas, att även på Mallorca kom Thomas ut till Formentor.

Jag föreslog att han plockar upp det här med randonneurscykling igen ... lite lätt. Det går en 20-milare 9/9 och föreslog det som mål. 20-mil är mindre än VR. Igår cyklade vi drygt 7 mil. Kontrollerna ligger runt 6, 7, 8 mil, så det var inte överdrivet mycket mer än vad vi cyklade igår.

Kan inte vi plocka ihop ett litet gäng som är beredda att köra runt rundan i lugn takt? Tar det lite som en avslutning på sommarens cykelsäsong. Jag vet inte vilken bana det blir ännu, men det blir en av två, och båda är fin, fina banor. Den ena går norrut, runt Orust och tillbaka. Den andra går ned till Varberg, Källsjö, Kungsäter, Horred och tillbaka. Man cyklar förbi Solbacken och kan ägna Snoddas en vördnasfull omtanke.

Ett lite mål att ha framför sig?

Daniel
Post Reply