Cykla HalvVättern med oss

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Maria Forsenius

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Maria Forsenius »

Nu har jag anmält mig till Halvvättern. Trots att jag följde beskrivningen för anmälan klämde dom dit fel anmälningsnummer. Jag tar kontakt med dom så att det blir rätt. Det skall bli kul. :lol: Maria Forsenius
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Mats Gustafsson »

Hej Maria,
Nu är du också med i Lygnarstarten, välkommen !

ANDERSSON, CLAES-GÖRAN PARTILLE
ANDERSSON, MICAEL KUNGSBACKA
DAVIDSSON, SUSANNE KUNGSBACKA
EDVARDSSON, MIKAEL GÖTEBORG
FORSENIUS, MARIA GÖTEBORG
GUSTAFSSON, MATS KUNGSBACKA
JOHANSSON, KURT KUNGSBACKA
KARLSSON, ROALD ONSALA
TOLF, JOHANNA SÄVEDALEN
TÖYRÄ, GÖRAN PARTILLE
WIRSTAD, JANNIKA KUNGSBACKA
ÅKERBERG, MARCUS GÖTEBORG
ÅKERBERG, NIKLAS GÖTEBORG
Last edited by Mats Gustafsson on 2010-01-09 19:10, edited 2 times in total.
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Claes-Göran Andersson »

Då är även Niklas Åkerberg anmäld!!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
LGÖ

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by LGÖ »

Hej C-G
Jag och Nicklas Östling skulle vilja hänga på er grupp i halvvättern.
Jag har starnummer 750 starttid 8.24, Nicklas numret över eller under.
Vi siktar på ca 5 timmar.
Hur gör vi för att ändra detta?
Hälsningar Lars-Göran östling
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Mats Gustafsson »

Hej Lars-Göran
Jag svarar istället för CG han har fullt upp med Vättern ( eller så gör han ett inlägg här )
Vi har startid 08:46
Jag förmodar att ni kan byta till 08:46 om ni kontaktar deras [email protected] adress eller ringer till dom.
Ni kan inte använda, eller få samma gruppstartnummer som vi andra för då flyttar dom fram vår gemensamma start till senast anmäld och det är i nuläget efter 10.02. Det blir för sent för oss alla om vi skall hem igen på kvällen igen. Vi vill alltså inte ändra på vår starttid 08:46 men ni är välkomna att prova på att ändra till samma starttid så att vi kan rulla iväg samtidigt. Vi siktar på minst två grupper, en under 5 tim och en grupp under 6 tim. Välkomna!
Mats Gustafsson
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Göran Töyrä

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Göran Töyrä »

Det börjar närma sig med halvvättern. Jag åker till Kiruna snart och kommer hem till Partille dagarna innan HV. Tyvärr hinner jag inte träna ihop med er men får försöka få ihop mil i Norrbotten med att cykla ifrån myggen.
År det strikt Belgisk kedja som gäller, eller ska den starke ligga och dra länge?
Hur bor ni?
Jag kör nog egen bil.

mvh Göran
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Claes-Göran Andersson »

Vill bara tillägga att det blir en grupp över 6 timmar. Jag kommer att köra med min dotter Johanna i ett lugnt och fint tempo. Det blir sista långpasset för mig innan Sub-9 på Vättern.

Lars-Göran: Kul att ni skall med, hälsa Nicklas det var inte i går!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Mats Gustafsson »

Hej alla HalvVättar !
Glöm inte att skriva ut era startbevis på Mina Sidor på www.vatternrundan.se
Startbeviset ligger alltså inte i tidningen Cykla längre. Allt skall man göra själv nuförtiden !

Göran, vi siktar på tre grupper, sub 5, sub 6 och sub 7. Jag vet inte om det är något av dessa alternativ som funkar för din del, du får väl köra en egen sub 4 eller nåt i den stilen. Det blir inte så många i varje grupp och blandade grupper med fruar och döttrar, så det blir förmodligen inte någon organiserad Belgisk kedja. Tvåpar och dom starkaste drar, så har det varit förut på denna 15 milare så det lutar väl lite åt det hållet i år med. Vi kanske hänger med dig några mil eller så länge vi orkar. Vi får ta taktiksnacket i startfållan eller "unterwegs"!
Vi bor på campingen Varamon, i stugorna vid stranden, så vi hoppas verkligen att sommarvädret håller i sig fram till dess.
Vi kanske ses på Nationalagsloppet då vi är funktionärer, annars ring mig på mobilen när du kommit till Motala.
Mats Gustafsson 0708-144492
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Göran Töyrä

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Göran Töyrä »

Mats, 15 mil är långt för mig. ](*,) Mina tävlingssträckor är kring 6 mil sedan är jag helt rökt så jag satsar nog med att ligga på ditt hjul.
Tack fr påminnelsen att skriva startbevis. Skulle missat det annars. Tror jag bokar i Varamon :arrow: .z:
Niclas

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Niclas »

Tänkte köra mitt första halvvättern. :-D Har fått starttid 8.40, ska se om det går att ändra i Motala så jag kan åka med er andra.

Niclas
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Mats Gustafsson »

Hej Niclas,
Du är välkommen att köra med oss, vi startar 08.46. Det är ju inte så lång tid emellan om du har starttid 08.40.
Om du tar det lite lungt i början så kanske några "Getinggula Lygnare" hinner ikapp så att du kan hänga på. Dom flesta av oss kommer att köra i våra klubbtröjor så du känner säkert igen oss. Om du har klubbtröja så känner vi igen dig. Annars går det säkert att ändra startiden i Motala. Du kan notera mitt mobilnummer så kan du nå oss före start. Vi är nära 20 Lygnare som startar, så det är ju rekord på HalvVättern!
Mats Gustafsson 0708-144492
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
cappet

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by cappet »

http://www.yr.no/sted/Sverige/%C3%96ste ... /helg.html

verkar som det blir sidvind mestadels följer utvecklingen med spända nerver:)


har plats i bilen om ngn saknar

Mats 0733-263344
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Mats Gustafsson »

Ännu en fantastisk dag i Motala och vilken tur vi hade om man jämför med lördagens Tjejvättern. Då var det västlig kuling och regn och som om det inte var nog så hade någon strött ut nubb över en mils sträcka, med 500 punkteringar som följd.

På söndagen slapp vi regn (några droppar kanske) mestadels sol under cyklingen, vi hade cirka 5 m/s vind v-sv och vi slapp nubb.

Tack alla som var med i vår startgrupp med Lygnarna och gjorde ett starkt jobb tillsammans. Hälsningar även från våra vänner från Gotland som var med och hjälpte till med vår Belgiska kedja. Vi hoppas att alla njöt av cyklingen, att Vättern cyklisterna fick en hyfsad genomkörare och att Göran T. fick ett bra kvitto så här före SM. Vi tackar för draghjälpen och önskar er Lycka till på VR och på SM i Sollebrunn!

Tack vare ett gott samarbete och god draghjälp så nådde vi våra uppsatta mål, med råge. Tack igen, alla som var med hoppas vi ses på HalvVättern nästa år igen.

/Mats Gustafsson
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Claes-Göran Andersson »

Pratade precis med Göran han är på Danmarksbåten. Om han hittar en internetuppkoppling lägger han upp profilen från sin Garmin GPS. Skall bli mycket intressant och se vår kilometerprofil och längden på banan. Min mätare visade 146km och 32.5 i snitt är den 150 km borde vi haft dryga 33 i snitt.

Med tanke på att vi låg och pendlade på höga 29, låga 30 fram till 75 km så är jag ganska säker på att vi haft 35, 36 i snitt på sista 75. Väntar med spänning på Görans data!

Om någon undrar varför jag åkte i detta snabba gäng som landade på 4.30 så beror det på att min dotter Johanna blev sjuk så planerade 23, 24 i snitt blev 33 och en rejäl genomkörare inför helgens äventyr.

Reflektion över gårdagen är att även om vi stundtals hade riktigt bra vindförhållanden under de sista 75 (förutom sista 15 där det var riktigt jobbig sida,mot) så bränner farten. Vi låg i långa perioder på 40-43 och gick runt på fem man och ibland en kvinna. Applåd till Jannika som hängde på hela vägen. Såg att Susanne som släppte vid 75 klarade målet 5 timmar, Kul!

Inför långa Vättern till helgen är det enormt viktigt att hitta den rätta farten från början och INTE bränna på i för hög fart. När vi kom ut i motvinden sista 15 kände jag direkt att vi gått några km för hårt under lång tid hade bränt benen lite för mycket.
Att hitta nivån i gruppen där ingen behöver ligga någon eller några km över kapaciteten är viktigt. Det är oftast så att 1-2 km långsammare gör att man kan ligga på mil efter mil. Ligger man över känns det bra under en tid sen kommer släggan farande, så är det gonatt!

Självklart skall vi cykla mot vårt uppsatta mål i Sub-9 men det gäller att använda skallen och inte bara benen över 300 km!! ;-)

Tack till Mats och hans halv-vätterngäng som denna gång fick hjälp av Roald, Göran och CG. Riktigt kul bana framförallt partiet i skogen ner mot Ödeshög smalt krokigt det var riktigt gott att ligga på i 40 blås, blev lite Mallis känsla över den delen!! :-=

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Göran Töyrä

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Göran Töyrä »

Tack för fin HV-runda. Lite strul i början med Belgisk mycket folk på vägen men det löste sig snabbt. Vi blev snabbt samkörda. Alla var med och jobbade.
Jag har GPS data men på 15 mil blir det lite plottrigt och kan vet inte hur jag får fram medelhastighet.
Attachments
GPS data från HV
GPS data från HV
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Cykla HalvVättern med oss

Post by Mats Gustafsson »

Tack själv Göran, du stod för en grym förning på slutet och jag är dig stort tack skyldig att jag fick ligga på din rulle sista 15 km.
CG, det stämmer ganska bra med vad du redan har räknat ut i huvet. Om man räknar med att vi var cirka 10-12 min. sena i motvinden (stoppet Vida Vättern inräknat) på första 75 km, så ser det ut som vi låg på cirka 36 i snitt dom sista 75 km för att hamna på cirka 33 i medel.

Sträcka Km Start Mål 1 Tid Tid / km Medel
Första halvan 75,00 08:46:00 11:12:00 02:26:00 00:01:57 30,8
Andra halvan 75,00 11:12:00 13:16:00 02:04:00 00:01:39 36,3

Här finns en länk till resultatlistor för HV 2010 för den som är intresserad
(Tack Christer H. hoppas att det är ok, annars för du säga till!)
http://www.christerhedberg.se/2010/06/1 ... t-hv-tv10/
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Post Reply