Aarhus - København 2012 : 1/9

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Aarhus - København 2012 : 1/9

Post by dlridings »

Vi är sex stycken som åker loppet: Janne P, Lars-Inge, Daniel, Rolf T, Ulf och Hans Öberg. Vi har anmält olika snittfarter. Snittfarten avgör starttiden eftersom det är tajmat så att man kommer fram till Storebælt i tid. Bron är avstängd för trafik mellan 13 och 16 eller 17, kommer inte riktigt ihåg. Övergången är 18 km lång och bedårande vackert.

http://www.aarhus-kobenhavn.dk/

Nu skriver jag ur minnet: Janne och Lars-Inge har anmält snittider lite över 30 km/t, Daniel och Rolf 27 km/t, Ulf och Hans randonneurs fart (ca 25 km/t). Det gör att vi startar mellan 5:30 och 6:30, ungefär. Vi tänker ta det som ett motionslopp, stanna vid depåer osv.

Tanken med de olika starttiderna är att vi kommer att ståla ihop så småningom och bestämma hur vi gör sedan. Det är backigaste runt Vejle.

Detta är ett klassiskt lopp som har varit nedlagt i många år. Det blev fulltecknat på en gång, men Lars-Inge pratade till sig några platser. Det finns några kvar men man måste höra av sig till Lars-Inge nästan omedelbart. Jag såg när jag anmälde mig att starttiderna (ca 3 minuters mellan dem) håller på ta slut för de bekvämma farterna.

Jag min summa för loppet blev 1011 DDK. Man anmäler sig via ett lag. Lars-Inge kan lämna inloggningsuppgifterna. Man kan inte betala med kort (danskarna känner inte till VISA och Mastercard, utan bara DANKORT ... i Malawi kan jag betala med Visa och Mastercharge, men inte Danmark). Lars-Inge fixar med transport, övernattningar osv. Den kostnaden tillkommer.

Så välkommen till danskt Kongo! Det finns några platser kvar, men de kan inte hållas mycket längre. Lättaste sättet att nå Lars-Inge är epost: [email protected]


Ulf kan berätta mer om de danska alperna runt Vejle. Med lite tur får vi medvind över hela Fyn fram till bron. Missa inte detta!
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Aarhus - København 2012 : 1/9

Post by dlridings »

Ett stort tack till Lars-Inge och Else, Hans, Rolf och Janne!

Jag har lite för trött att skriva allt det berömmet som Århus-Köpenhamn förtjänar, men det ska jag göra senare.

Här är mitt lopp:

http://app.strava.com/rides/20588359

Det är inte officiellt eftersom Garmin tar inte hänsyn till alla uppehåll. Jag blev sittande vid vägkanten i en och en halvtimme när jag körde sönder bakdäcket. Michelin Pro4 är inte gjorde för danska förhållande med vassa flintsten. Jag skar sönder sidan.

Ok, tänkte jag ... jag kan bryta. Men efter 200 km, vill jag inte det. Else satte fast på motorvägen (med mitt reservdäck) i timmar på grund av något förbaskat cykellopp som stängde av en bana över Storebælt. Jag bestämde mig för att vända cykeln upp och ned, plockade av bakhjulet och däcket och satte mig vid vägkanten för att se vad som skulle hända. Det var en sådan fin stämning hela dagen att jag tänkte "det här löser sig".

Det gjorde det också. Efter ett tag körde en mekaniker med följebil för ett dansk cykellag förbi. Han vevade ned förnstret och ropade "Vad behöver du? Däck eller slang?"

En GP4000S senare och jag var tillbaka på banan.

Det här gör jag gärna om.

Daniel

Edit: http://gertsterner.com/photostore/media ... gzYTc2ZA==
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Aarhus - København 2012 : 1/9

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

En liten glimt av motionsloppet Århus-Köpenhamn:
På en av depåerna vid en skola på Själland gled Janne Petersson och jag in tillsammans lite mosiga efter 303 km cykling. Solen sken, alla var glada och vänliga och mitt framför oss där stod ett helt gäng med damer och frågade om de fick hålla min cykel medans jag kunde plocka åt mig av godsakerna, gå på toa och fylla vatten flaskorna! Detta medans lokala bandet körde slagdängor! Vilket motionslopp i Sverige kan skryta med det???

Kanske något för Granfondo-tävlingsledningen att fundera på till nästa år???
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Aarhus - København 2012 : 1/9

Post by Janne P »

Hej igen alla Lygnare,

Efter en "sommar" fylld av massor med jobb och sporadisk träning efter VR blev det pang på rödbetan med maratonloppet Århus-Köpenhamn. Lite kaotiskt på de första depåerna men sedan bara ett nöje. Danska flaggor och hejande danskar i varenda by, trevligt bemötande i depåerna, sidvind/medvind större delen av loppet och sol sista fyra milen. Frånsett krånglande tår som begränsade cyklingen, blev det ett riktigt kul lopp. Sista 11 milen i sällskap med Lars-Inge gjorde det ännu bättre. Med inbyggda spurtpriser uppför Vejle-serpentinerna och över Stora Bältbron fanns utmaningar för alla. Vi var alla mycket nöjda efteråt och hade redan målet satt för start 2013.

/Janne
Målet är vägen dit...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Aarhus - København 2012 : 1/9

Post by dlridings »

http://www.tv-sydsjaelland.dk

Filmen är lite långdragen på sina ställen (förstahjälpen, ... men man kan rulla fram över det efter ett tag).

Den visar bandet, folk som kommer fram och håller i cyklarna, visar den trevliga stämningen.
Post Reply