Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00
------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans XL

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Längd: 150 km
Backighet: Medel

Länk till Karta

Grupp Grön
Passledare: Magnus O.
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul
Passledare: C-G
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Passledare: Mikael R.
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Fika
Fikan i Brobacka vid fint väder, Dock ganska sent på rundan så tag gärna med något i bakfickan att tugga på mellan Pressebo och Koberg.

Rutt:
Sävedalen, Hjällbo, Agnesberg, Surte, Bohus, Nol, Älvängen, Skepplanda, Hålanda, Nygård, Pressebo, Koberg, Sollebrunn, Loo, Långared, Brobacka, Gråbo, Stenkullen, Hedefors, Lerum, Jonsered, Partille och åter till Sävedalen.
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by molsson »

OBS
Med nya rutiner så blir det inget fika stopp på turen, vill gruppen absolut stanna i Brobacka kan vi passledare kanske övertalas men det blir svårt så ta med något i bakfickan.
/Magnus
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Janne P »

Skulle någon behöva energipåfyllning lite tidigare finns alternativet med snabbstopp på trevliga Kaffekoppen i Sollebrunn efter ca 83 km. Tyvärr allting hembakat, gott kaffe och Nygårds kola så det kräver disciplin att bara göra ett snabbstopp. Efteråt får vi avnjuta en av våra finaste sträckningar: Sollebrunn, Loo, Långared, Anten.

/Janne P
Målet är vägen dit...
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by olof »

God morgon

Jag tycker personligen att när man är ute i 15 mil behövs det någon form av påfyllnad och varför inte ett härligt stopp med gofika. Jag skall verkligen försöka hänga på denna turen.

Vi syns därute....

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Håller med Olof att vi skall fika på XL turerna. Sollebrunn blir perfekt innan vi tar den natursköna sträckningen på östsidan av Anten.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by olof »

Vill bara uppmärksamma denna turen.
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Maru »

Jag funderar på att haka på... men jag vill gärna fika. :) Annars dör jag... ;) :D
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Janne P »

Vi har gjort en liten ändring i passlederiet. C-G tar gula gruppen i stället för mig. Magnus fortfarande den gröna gruppen och Mikael den röda. Jag och Peter Remneberg vallar sub 7.30-gruppen på en förlängd variant av banan. Vi behöver ett långpass och vill passa på när vädret är bra. Vi maxar naturupplevelsen, kör samma bana som andra grupperna till Upphärad men tar vänster till Sjuntorp, upp till Gärdhem, rundar Hunneberg vid Vänern, kör österut till Grästorp, söderut i fin åker-/skogsterräng ner till Stora Mellby och går på originalbanan i Sollebrunn. Vi når fikastället, Kaffekoppen i Sollebrunn efter 144 km.

Länk till förlängd bana över Hunneberg, 212 km: Hunneberg 212

Vädret ser riktigt bra ut i morgon. Sol hela dagen, 9-15 grader och 3-4 m/s nord till nordvästvindar. Vi ses 8.50 i Sävedalen för passgenomgång.

/Janne P

Länk till sub 7.30-tråden
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Sett till anmälningarna just nu kan vi göra en rödgulgrön röra utan problem. Som vanligt står det väl 20 oanmälda cyklister på parkeringen i morgon. Vilka det är står skrivet i stjärnorna!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by andale »

Jag och några till kommer in från öarna. Vi ansluter nånstans i Gamlestaden, då vi inte hinner in till startplatsen så vänta inte på oss.
/Anders
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Janne P »

Janne P wrote:Vi har gjort en liten ändring i passlederiet. C-G tar gula gruppen i stället för mig. Magnus fortfarande den gröna gruppen och Mikael den röda. Jag och Peter Remneberg vallar sub 7.30-gruppen på en förlängd variant av banan. Vi behöver ett långpass och vill passa på när vädret är bra. Vi maxar naturupplevelsen, kör samma bana som andra grupperna till Upphärad men tar vänster till Sjuntorp, upp till Gärdhem, rundar Hunneberg vid Vänern, kör österut till Grästorp, söderut i fin åker-/skogsterräng ner till Stora Mellby och går på originalbanan i Sollebrunn. Vi når fikastället, Kaffekoppen i Sollebrunn efter 144 km.

Länk till förlängd bana över Hunneberg, 212 km: Hunneberg 212

Vädret ser riktigt bra ut i morgon. Sol hela dagen, 9-15 grader och 3-4 m/s nord till nordvästvindar. Vi ses 8.50 i Sävedalen för passgenomgång.

/Janne P

Länk till sub 7.30-tråden


Vi har tänkt om lite då jag missade att Micke som passledare röd även cyklar i sub-gruppen:

7.30-gruppen kör ordinarie bana över Koberg med röda gruppen och tar en extra sväng på 5-6 mil efter ankomst Sävedalen. Blir vi många i röda, är vi fler som kan ta var sin grupp med 50-100 m lucka. Hunneberg får vänta.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kollade Kaffekoppen i Sollebrunn de har inte öppet på röda dagar således stängt imorgon! Brobacka är öppet mellan 11.00 - 17.00. Lite drygt 100 km till fikat!

Efter all dialog på länken senaste dygnet hade vi ett snack under Gran Fondo arbetet idag. Gul grupp kommer att köra på en fart runt 28-29 på denna relativt lättcyklade bana. Känner man att det är för snabbt är alternativet att åka med Magnus i Grön grupp.

Ses till mörra!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Lite kall morgon med sol som blev en höjdardag med en temp upp mot 15 grader. Det blev inte en rödgulgrön röra snarare en rödgul grupp! Många bra och erfarna Lygnare med idag på denna finfina bana nästan 20 man. Började med lite trassel för Anders A. som fick punka på cykelbanan efter Agnesberg, körde på en liten plåtbit. I med ny slang och pået igen, Surte ny punka... visade sig att plåtbiten skar hål på sidan av däcket. Nytt däck från Mats S. räddade dagen för Anders.

Efter detta lilla missöde rullade det på fint upp mot Älvängen i motvind och skogsbygderna norr om Skepplanda. Det är riktigt fina vägar med lite biltrafik upp mot Koberg, lite större väg mot Sollebrunn innan vi går in på dagens ögongodis på östsidan av Anten. Från Prässebo hade vi medvind hela vägen hem.

Kanonfika i Brobacka sedan medvindscykling tillbaka till Sävedalen. Enligt Peder hade vi 32 i snitt från fikan fast vi tog det riktigt lugnt i alla backar. En relativt homogen grupp där alla tar ansvar och orkar hålla ett jämt tempo i gruppcyklingen då blir det en fin dag i sadeln!

Har inte riktigt koll eftersom jag startade min mätare hemifrån men ca. 152 km, 5 timmar i sadeln, 30.5 i snitt och dryga 900 hm. Det blev högre snittfart än tänkt eftersom gruppen fungerade och benkänslan var OK i medvinden. Kändes som alla var nöjda efteråt både med banan och takten!

Tack alla för en fin dag med kanoncykling!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by molsson »

Rapport från Gröna gruppen på denna vackra bana i strålande vårväder.

Vi delade av oss från gult vid Agnesberg, 4 stycken i denna grupp. Allt gick på bra fram mot Upphärad, där Anders (ny) kände av magen, litet stopp för att lätta på trycket och sedan cyklade vi vidare. Den punkteringsdrabbade gula gruppen trampade förbi oss strax innan Sollebrunn. Lång kö vid fikan och besked om att våffla skulle ta 25 minuter så det blev vanliga bakverk.
Fick ihop 6:18 timmar cyklad tid, hur långt det var växlade lite mellan våra mätare men det var 15,5 till 16 mil.
/Magnus
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Mikeryd »

Rapport från röda gruppen.

Vi var 12 st i gruppen med ett trevligt gästspel av två starka tjejer från HCK och Sub XX (Jessica och...?)

Vägen följde originalbanan upp mot Upphärad där vi svängde vänster mot Sjuntorp i stället. Färden gick vidare mot Gärdhem och därefter strax öster om Trollhättan, upp till Vargön där vi körde gamla Lidköpingsvägen ett par mil mellan Halle och Hunneberg, innan vi svängde höger strax innan Grästorp, där vi också stoppade för en fika. Vi höll en jämn fart hela rundan med ca 29 i snitt upp till Vargön och ett totalt rullsnitt på 32,1 km/h under hela rundan som blev 21,2 mil och en cyklad tid på 6:36. Inte något missöde under hela rundan allt flöt på bra i ett jämt tempo.

Mikael
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Janne P »

Extra rapport från röda gruppen,

Jag tycker vi har många väldigt fina mindre vägar att cykla på en bit utanför storstadsregionen. Från Skepplanda hela vägen via Nygård, Prässebo, Upphärad, Sjuntorp, Gärdhem, Hållsjön upp till Vargön var perfekt med lite trafik och sköna vindlingar. Kanske något för mycket trafik på Lilleskogsvägen mellan Halle- och Hunneberg men samtidigt fascinerande att se klippformationerna på Hallebergs norra branter. Dessutom hade vi skönt flyt på ett led i medvinden ner till Lidköpingsvägen. Skogsvägarna från Grästorp söderut till Stora Mellby i sned medvind är riktigt fina om än lite tjälskadade på vissa ställen. Min favorit, böjarna före Loo på vägen mellan Sollebrunn och Långared maxar upplevelsen. Att vi sen inte ens idag undslipper idioter i bil som ska markera att de inte gillar cyklister genom att preja oss och som, får jag erkänna, driver mig till vansinne ibland, ändå inte dämpar cykelupplevelsen på Antens östra strand.

Det finns få tillfällen jag känner mig så nöjd som efter ett långpass på cykel med goa' Venner, väl hemkommen och efter att rundat av familjemiddagen med en Glenmorangie Signet, toppat med den brutala Talisker 57 degree North...

Nöjd!
/Janne P
Målet är vägen dit...
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Bibendum70 »

Hej på er.

Tackar alla i den gula gruppen för en underbar dag på cykeln, med många fina vyer och fina små vägar som jag alldrig varit på tidigare
Det gick med gott tempo hela rundan.
Fick köra lite tufft från kyrkan i Långared tills vi nästan var ute på stora vägen.
Detta på grund av att jag fick dra Giuseppe tillbaka till gruppen.

Jag fick ihop nästan 16 mil från dörr till dörr och ett snitt på 30 km/h.

//Peder 8-) =D>
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by Maru »

Tjena,

Håller med Peder och C-G. En riktigt go rumda med ett riktigt gott gäng.
Känner att jag fått bättre tryck i pedalerna och kan vara med och bidra' med farthållningen, trots det höga snittet för dagen.
Kände mig pigg i benen hela rundan, ljuvlig känsla.

Jag som hade kortärmat har fått en "bonnabränna" ;)
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Kovändan Torsdag 2015-05-14 kl 09:00

Post by dlridings »

Här är gänget som cyklade i rödgul grupp!

image1.jpg
Post Reply