% av maxpuls??

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
Michael Richert

% av maxpuls??

Post by Michael Richert »

Hej Mattias!

Jag undrar vilket är den korrekta metoden för att räkna ut % av maxpuls.

ex: vilopuls 50, maxpuls 195.

Vilken puls har jag vid 80% av maxpuls?

metod 1). 195 * 0,8 = 156 slag/min.

metod 2). (195-50)*0,8+50= 166 slag/min

Många pulsklockor beräknar enl. metod 1, i litteraturen hittar jag beräkningar med båda metoderna.
Själv räknar jag alltid enligt metod 2, borde vara den bästa eller??

/Michael
Mattias Reck

Post by Mattias Reck »

Ursäkta att det dröjt - hade tyvärr inte varit inne på sidan på ett tag så missade frågan

Bra och viktig fråga!
- inte minst eftersom många artiklar med träningsråd inte säger hur dom beräknat (och för en novis kan det vara svårt att räkna ut vilken ekvation dom valt)

Precis som Richert skriver ser man exempel på båda, och de ger ganska markant olika resultat.

Tendensen är sådan att ju mer man kan om träning och ju mer man använder idrottsvetenskap i sitt upplägg, desto oftare används modellen som utgår ifrån vilopuls.

Anledningen till att man började räkna spannet mellan vilopuls-maxpuls istället för mellan 0 och maxpuls, var för att det stämde bättre överens med procent av det maximala syreupptaget/VO2max. (Inte helt, men bättre, och syreupptag är en central faktor i all konditionsträning). Det betyder att 60% av maxpuls är ungefär detsamma som 60% av max syreupptag.
I praktiken spelar det kanske mindre roll, bara man vet vad man ska utgå från. Distanstempo 50-60% blir ungefär detsamma som 60-70%!

Det gäller bara att använda rätt formel i rätt situation......

Står det väldigt höga procentsatser kan ni utgå ifrån att dom räknar från 0 och viceversa.
Post Reply