Sub 11 Vättern 2009

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Post Reply
Wenner

Sub 11 Vättern 2009

Post by Wenner »

Efter moget övervägande och samtal med kollegan Mats S så är det nog Sub 11 som är målet.... :mrgreen:
Per

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by Per »

jag är på, det låter som en lämplig utmaning. Gjorde min första Vätternrunda 2008 på straxt under 12 timmar och spänner bågen hårdare denna gång.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by peter jonsson »

Jag har fått flera förfrågningar från medlemmar om en grupp som ska köra runt 10-11 timmar.Om alla som vill köra på denna tid lägger in sitt namn här så kan ni bilda en sån grupp.

/Peter
Anders Öhlund

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by Anders Öhlund »

Både jag och Per Björklund är intresserade av satsning på 11 timmarskörning.
Vi har dock fn start-tider som vi tror skiljer mot övriga i gruppen. Jag har 01:28 och Per har 05:22. Tips på hur vi kan ändra dessa utan köande på fredagen ?
/ Anders Ö
Pelle
Posts: 52
Joined: 2008-06-03 12:25
Fornamn: Per
Efternamn: Hultin

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by Pelle »

Jag är gärna med i ett Sub11-gäng. Starttid 3:42.
Har kört Vättern med 11:08 som bästa tid (2006). Det vore väl fan om jag inte skulle klara av under 11 timmar med ett gäng likasinnade som följs åt hela vägen. Bara vädrets makter inte säger stopp. 2006 var det ju perfekta förhållanden hela vägen.

Pelle
erikvannman
Posts: 12
Joined: 2009-05-20 11:43
Fornamn: Erik
Efternamn: Vännman

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by erikvannman »

Hur dags har ni tänkt starta? Jag är kör gärna med om jag kan byta till en start tid i närheten av den tid ni tänkt start på.
//Erik
erikvannman
Posts: 12
Joined: 2009-05-20 11:43
Fornamn: Erik
Efternamn: Vännman

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by erikvannman »

Jag ser att Per har start 3.42.
//Erik
Per

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by Per »

Min starttid är också 3:42.

// Per Wennman
rundberget

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by rundberget »

Jag kör gärna med Sub11-gänget om jag kan byta starttid. Jag har för tillfället starttid 5:36. Om man inte kan ändra starttid innan så får man väl köa på fredag.
/Peter Rundberget
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by niclas_y »

Tidigare har det inte gått byta starttid innan, utan det blir till att vackert ställa sig i
den gigantiskan kön på torget under fredag em och hoppas att det finns en plats i den
den tänkta startgruppen eller kanske en tidigare.

Jag kommer också stå där 8-). Å andra sidan har man inte så mycket annat för sig.

/Niclas
erikvannman
Posts: 12
Joined: 2009-05-20 11:43
Fornamn: Erik
Efternamn: Vännman

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by erikvannman »

Det blir att köa för mig med.
//Erik
Dennis Forssmark

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by Dennis Forssmark »

Hej

Jag hänger med på SUB-11.
Startar 3.42

Dennis
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by Pontus T »

Är det ingen som har något att berätta om VR. :?: :?:

Pontus
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by Mats Sarapik »

Jahaja. Jag får väl delge mig av mina upplevelser då.

Jag och kollega Wenner, Jonas, tyckte att under 11, ner mot 10, var en bra målsättning. Men vi organiserade oss inte för det. Sub11-forumet var utspritt på många startgrupper och jag trodde nog att det inte skulle bli så upstyrt. På tåget så messade dock Erik Vännman och ville gruppera sig. Så vi tre bestämde oss för att köra tillsammans. Erik skulle bara byta startgrupp.

Och vi kom iväg tillsammans och fick sällskap av regnet. Jag tyckte det regnade oavbrutet de första 20-milen, men så här i efterhand kan jag minnas några partier med uppehåll. Kanske tom lite torra vägar. Men blött var det. Relativt varmt dock, så det störde mycket mindre än jag trodde.

Vi tre växeldrog ner mot Jönköping. Ganska omgående hade vi en stor klunga efter oss. Bitvis så fick vi draghjälp av andra, andra igen var synnerligen ovilliga. En människa tvärnitade nästan för att jag skulle gå in framför honom och rädda honom från att dra.

Under 11, dvs runt 30 i snitt exkl. pauser. Efter 11 mil låg vi på 33, och då började uppförsbackarna och motvinden. Vinden var dety inte mycket med, men efter jönköping var jag rätt trött. Som tur var grupperade vi oss med ett gäng dragvilliga danskar. Så jag kunde ligga och ha det gött ett tag.

Efter Hjo låg vi på snitt strax under 32. 20 mil passerades på 6.38 (snabb överslag gav 30 mil på 9:57). Det var bara ett konstaterande, inget som påverkade strategin. Vi fortsatte att gruppera oss med andra, och bara cykla på så gott det gick. Och det gick bra, inga stora bekymmer med Tiveden; Guds välsignelse fick vid med oss också.

Sista stoppet var vid bron. När vi lämnade där hade vi 8:50 och 4 mil kvar. Orkade inte räkna riktigt, men under 10 kändes lite för långt bort. Trodde det behövdes 38 i snitt, 35 hade räckt. Vi körde på knappa 33. Jag TROR att de sista 2 km/h skulle varit ganska tunga.

I backarna mot Medevi så tappade jag och Jonas bergsgeten Erik, men cyklade på ganska fort ändå tyckte jag. En mil kvar så tyckte jag att vi passerade honom, och det var rätt. Han hade lite bekymmer med chokladen.

5 km från mål kom sub-9 ikapp oss (rackarns!! Före dem i mål var ju ett delmål). De blev lite uppehållna av massorna, så vi hängde på. Utom Jonas då, som fick en knäpp och spurtade ifrån alla sista km. I mål kom Jonas på 10.03, jag på 10.04 och Erik 10.05. Retligt nära sub10. Vet inte var de 5 skulle tagits i så fall. Fortare på slutet? Kanske, men risk för kramp. Hoppa över en depå till? Kanske, med risk för vägg. Osv osv. Bara konstatera att under 11, ner mot 10 var precis vad det blev. Och i mål samtidigt med Bernt Johansson
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by Pontus T »

Tack Mats!
Mats Sarapik wrote:Guds välsignelse fick vid med oss också.
Unrar hur många år han stått där, eller har det varit "generationsväxling", tro? Någon som vet?
Mats Sarapik wrote:Och i mål samtidigt med Bernt Johansson
Jösses, det kallar jag merit, bra jobbat, av er alltså :-D

Pontus
erikvannman
Posts: 12
Joined: 2009-05-20 11:43
Fornamn: Erik
Efternamn: Vännman

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by erikvannman »

Jonas och Mats,
Tackar för en riktigt trevlig resa (om 300 km kan vara trevligt). Jag hade kul hela vägen. Nog f-n skall vi cykla 5 minuter snabbare nästa år! =D>
Vi kanske ses och hörs.
Mats du kan droppa bilderna på [email protected]
Pelle
Posts: 52
Joined: 2008-06-03 12:25
Fornamn: Per
Efternamn: Hultin

Re: Sub 11 Vättern 2009

Post by Pelle »

Sub11 sket sig i år igen. Vi var från början 8 gubbar som tänkte satsa på Sub11. Två stycken lyckades inte byta starttid till 3.42. Startgruppen var full. Så bidde vi bara 6. Eftersom vi inte hade kört några organiserade Sub11-träningar, var planen att vi skulle hänga på lämpliga klungor, och hänga kvar så länge vi orkade. Det började med att Per fick kedjehopp efter 500 meter. Två av "våra" gubbar märkte inte det utan hängde på klungan klungan som fick ett högt tempo direkt ute på landsvägen när MC'n hade släppt iväg dom., inspirerade av att Sub9-torpederna satte tempot i klungan. Vi kom iväg ganska snart, men hade ingen chans att få kontakt med klungan. Så bidde vi bara 4. Vi körde på i ett bra tempo och snittade gott och väl 33-34. Vi var på gång. Fast bara ett tag. Efter 2mil kände jag hur bakfälgen bottnade och konstaterade punktering. 1 av gubbarna tackade för sig och körde vidare. Så bidde vi bara 3. Vi kom snart iväg och höll ett bra tempo. Tog rulle på 2 finnar som höll bra fart men tyvärr körde in på Hästholmen. Vi drog vidare i regnet. Vår strategi att hänga på klungor funkade bra och tempot var högt. Lite väl högt för mig, visade det sig, för när vi närmade oss Gränna, tappade jag kontakten med klungan i en uppförsbacke. Jag orkade inte ifatt. Jag såg Stellan och Per några hundra meter framför mig i Gränna. Eftersom vi hade pratat om att stanna i Grännadepån, gjorde jag inget försök att komma ikapp. Dom stannade inte. "Kände oss i bra form" sa Stellan sen. Så bidde det bara jag. Jag drog vidare ner mot Jönköping i god fart. Sub11-planen höll fortfarande. Hoppade över korven och drog direkt mot Fagerhult. Den fruktade backen sög på krafterna och nu började det gå tungt. Stannade i Fagerhult och tog en banan, en GT-tablett och en kopp kaffe och drog vidare. Nu jävlar, blev det fart i benen. Hakade på en klunga som drogs av en klubb som inte ville släppa in någon i rotationen. Guldläge. Bara att glida med. Farten mot Hjo var hög men nu började jag bli trött igen. Kaoset i Hjo gjorde att jag tappade klungan. Gjorde ett snabbstopp utan lasagne och körde vidare mot Karlsborg. Nu gick det trögt, men det hade i alla fall slutat regna. Benen kändes som stockar. Stannade i Karslborg och tog en banan och kaffe och drog vidare. Benen blev lite piggare, men nu började kaffet göra sig påmint. Mellan Karlsborg och Medevi fick jag ta minst 6 pissepauser. Antingen var det kaffet eller så hade kroppen sugit upp regnvatten genom porerna. Hoppade över Hammarsundet och Medevi och rullade i mål på 12:18. Redan då fast besluten att nästa år SKALL det gå under 11 timmar. Jag får helt enkelt träna mer.
Till nästa år hoppas jag att det blir lite fler Sub-grupper som tränar ihop.

Jag måste också passa på att tacka alla som engagerar sig i Lygnartåget. Det bästa som uppfunnits sen cykeln. Hoppas verkligen att det kan fortsätta. Det skulle kännas svårt att gå tillbaks till bil och tält.

Vi ses på kommande träningar.

Ha en trevlig midsommar (regn är vi ju vana vid efter VR 2009)
/Pelle
Post Reply